Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.8.2012 23:14

Ja viriä on? Kuulostas et ei jaksa vääntää, eli mäntä kulahtanut tai liian pitkät välitykset.

Viriä on isompi alkukäyrä, tyhjä vakioputki, viilattu pakoaukkoja sekä isompi suutin.
Välitykset ei todellakaan ole pitkät vaan melko lyhyet (13/70) juuri tässä ärsyttääkin se, että kun vähän enemmän koittaa kiihdyttää niin heti alkaa kauhea nykiminen.

Itsellä teki samaa hetken aikaa, luultavasti johtuen liian vähäisestä moottoriöljyn määrästä/ liian pitkään ajetusta mootoriöljystä (viskositeetti kulahtanut), mutta 5.vaihteella. Ihan kuin kytkintä renkkaisi pikkusen päälle ja pois. Mäntäkin voi toki olla, niinkuin Dioxide arveli.
Dioxide kirjoitti:Jep, vaikka aika harvinaista (en ainankaan ole koskaan kuullut) että moottoriöljy aiheuttaa tuollasta o.o Noh, mutta ei se pahitteeksi ole vaihtaa muutenvaan :lol: ( minä paraskin puhumaan, koskaan vaihtanut niitä :D )


Juuh elikkäs tuo pätkiminen on juurikin kuin kytkintä rämppäisi.
Jos sitä vaikka koittas vaihtaa nuo moottoriöljyt huomenna.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2012 16:11

Kytkinlevyt kuluneet melkein loppuun tai vaijeri liian tiukalla. Kait sulla on sellai 1-2mm liikkuma vara siinä kytkin kahvassa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2012 17:34

Mikä voi olla vikana kun ostin ylakauttasen tk:n ja kun lähin ajaaa niii se ei vedä mihinkää alakierroksilla :| noooo sitte ajoin vähä aikaa sillee ja kyllä se kun kaasuuu antaa sellaset 10s ykkösellä niii lähtee ja vetelee hyvi ylhäältä... :| Ja sitte kun ajan ylämäkee niii hyvä että pääsen ees ylös sitä mäkee???? Oon vaihtanu suutinta,ja välit vaihtanu.... ´johtuuko se neulasta vai mistä vai onko vaan putkessa vika????
Haluun vastauksii

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2012 17:41

Turbokitin OMINAISUUS, sen takia en enää haluakkaa turbokittiä terpiin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2012 17:54

Ei ole ominaisuus, vaan liian pitkät välit. 12/62 väleillä jaksaa kiihtyä mukavasti, mutta 50cc pytyllä esim. 14/62 väleillä ei mihinkä, ku nelosella just ja just

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2012 18:57

Tää on tätä kun ostetaan putki sen perusteella kui kovaa mopo halutaan kulkemaan. Ja sitten kärvistellään ku kaikki tehot on yläkierroksilla ja niin pienellä pannulla ei riitä vääntö alhaisille. Turbokittikin on oikeastaan halpa "korkea-viri" putki mitä näkee melko paljon 70cc pytyn kanssa. Vaikka eipä se 70cc mitään jumalatonta vääntöä varmaan anna. Itte olen sitä mieltä, että nämä niin sanotut alavääntö putket kuten Thrower, Enox, Tuareg jne. (tämäkin melkoinen myytti, vain kundo oikeasti vääntänyt mut eipä mopo yli 65-70 mennyt myöskään.), rokkaa hyvin vakiopytyn kierrosalueen kanssa, mutta makuasia, onhan se kiva kun mopo kulkee piirun verran kovempaa kuin muitten mopo :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2012 19:11

Joo itsellä jaksoi ainakin nykyisellä kokoonpanolla eli 70cc Airsal ja Turbokit ja 14/62 väleillä helposti (vakiokaasarilla), mutta edes 50cc viripytyllä ei jaksanu 14/62 väleillä ku just ja just 4. vaihteella

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2012 23:40

Samppa1993 kirjoitti:Kytkinlevyt kuluneet melkein loppuun tai vaijeri liian tiukalla. Kait sulla on sellai 1-2mm liikkuma vara siinä kytkin kahvassa.

En usko että olisi levyt menny ja kahvassa just joku 1-2mm liikkumavara

PS: Tänää katsottu magneetto ja stattori jotka näyttivät olevan hyvinkin kunnossa.
Eli nykiminen jatkuu, mutta onpahan nyt pari vaihtoehtoa eliminoitu mistä tuo voisi johtua:D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

29.8.2012 18:58

Mulla ainakin jakso 50cc pytyllä, turbokitillä ja 14/65 väleillä iha hyvin kuhan oli tehoalueella. On kyllä aika paska tuo teekoon ajettavuus kun koko ajan saa antaa hanaa ettei tipu piikiltä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

29.8.2012 19:04

Ei mulla jaksanu ees ala mäkeen kunnolla 8o Mut joo ei tosiaan, ainoo mihin Tk vois olla kaikin paras, niin kiihdytysajoon, siihen se sopis varmasti aika hyvin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2012 14:20

Mikäköhän vois derbin koneessa kolista kuuluu tyhjäkäynnillä selvästi semmonnein kolina noin 1,5 sekunnin välein tehoihin ei oo mitää vaikuttanu pelottava on vaa ääni.. mopona x-race 08.Joku pyörivä osa luulisi olevan kun pitää tietyin väliajoin sen äänen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2012 14:20

käykö 04 vaihteisto rattaat 2010 Derbii?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2012 14:24

mulla on derbi xtreme 2010 ja siinä on nytte 72 kokonen suutin ja kuria pois putkesta ja ilmanputsarin reikälevy pois ja sitten kun antaa mopon seisoa vaikka 5 tuntia pihalla ja yrittää polkea köyntiin niin booaa ja tukehtuu ja ei ota kuin 3000-5000 kierrosta.. ja sammuu..! sitten kun työntää käyntiin niin tekee saman mutta ei sammu ja sitten toimii kunnolla? missä vika ja kun laitan pipercrossin niin laitanko isompaa suutinta ja tarviiko muuta säätää ? kureina enää hukkaputki

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2012 16:56

No derbissä ei kauheesti mitään muuta mekaanista kuristusta ole kuin ilmanputsarin kuristin ja hukkaputki. Ja jos booaa niin ei kyllä kannata vaihtaa piperiin, oikeastaan ei kannata vaihtaa ollenkaan. Vakioputsari palvelee erittäin hyvin niin kauan kun kaasaria tai pyttyä et mene vaihtamaan, ja pitää imuäänetkin kohtalaisissa rajoissa.

72 suutin pitäisi periaatteessa olla sopiva, mutta voit koittaa vaikka 75, ja kylmillä keleillä kyllä ryypyn käyttö suositeltavaa käynnistyksen ohessa. Kato kuin paljon kakkaa kaasariin meni kun vaihoit suutinta :lol: ja säädä tyhjäkäyntiä ja seosruuvia.

Lisää kaasarin toiminnasta tietopankin kaasari artikkelissa : http://www.motot.net/wiki/Kaasutin

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2012 17:34

Miten gilera rcr 2009 ja sitä vastaava derbi 2009 eroavat toisistaan? Ostin derbi x-racen kytkinvaijerin, koska senhän pitäisi vastata melkein täydellisesti gileraa. Mutta sitten se vaijeri ei sopinutkaan vaan oli liian pitkä... Miten nuo voi erota toisistaan? Runko on sama ja eikö niissä pitäisi olla samat vaijeritkin???
Onko siinä jotain muita säätömahollisuuksia kuin se kytkinkahvan kierre, koska se ei riittänyt pelkästää.