Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Fantic Motor Caballero 50

2.3.2018 14:39

Pihipaska666 kirjoitti:
gilsuu kirjoitti:
Pihipaska666 kirjoitti:Olisko jollaki tarvista fantic caballero 50 casa 2015? Mukaan kaksi pyttyä (airsal 50, vakio 50), kahdet renkaat (michelin pilot street, mitas talvirenkaat), tuoreöljyvoitelun (joka on otettu pois käytöstä) sekä toiset ketjut ja takarattaan 58. Mopossa on nyt vakioputki johon on tehty adapteri jolla se on saatu kiinni airsalin 22mm pakoaukkoon. Mopo on myös kuristettu oikeaoppisesti (ilma-, bensa-seos) ja pakokaasujen kierrätysjärjestelmä tukittu. Paras mopo mitä rahalla saa ja kuristamattomana vakio BigOne putkella keulii aika kiitettävästi. Huippuja 11-58 väleillä noin 105 kmh ja 11-65 väleillä noin 95 kmh. Jättää ne saatanan tehariterpit ja kiinan 70cc viritykset :D.


Ettei vaan olis mitään kalatarinoita, tuntuu aika järjettömältä nopeudelta noille väleille. Kerro toki lisää tekniikasta. Tuntuu myös toi 22mm pakoaukko rahtusen pieneltä :|


No siis jos ei saa kisamopoa kulkemaan satasta nii kannattaa harkita mopoilun lopettamista. Tommoset vehkeet joissa ei oo kierrosrajoittimia kulkee järestää sen 90. Kaverin vakio Dt jossa kierrosrajoitin on ohitettu sai tyhjällä vakioputkella huipuiksi sen 90. Vuosimalli oli siis 2002. Nyt minulla on fanticin kisasähköillä ja big one putkella oleva mopo vuosimallia 2015. Voitko nyt kertoa miten se ei kulkisi sitä satasta ku tuntuu kiertävän paljon pidemmälle ku kotari exc vm. 2014, eli siis kaverin mopo jonka kanssa ollaan ajeltu ja testattu fanticin vauhti GPS-LAITTEELLA.


Komppaan Ärräksää: mikä tekee Casasta kisamopon? Comppimopohan se on, mutta millä sen saa kulkemaan 105km/h samoilla väleillä, millä itse saan Derbin kulkemaan 62kmh?

Ja millaiset nuo Fanticin "kisasähköt" ovat? Tietääkseni Fanticissa ihan outer rotor sytytys, niinkuin kaikissa muissa mopoissa tehtaalta. Ja jos vielä vähän heitän pökköä pesään, niin Big Onen putki ei ole läheskään yhtä hyvä kuin esimerkiksi VM Giannelli tai SCR Corse Handbade/Racing line ylävääntöjen osalta.

TIedän AM6 ensiövälitysten olevan pidemmät kuin Rabasoissa, mutta ei ne nyt niin paljoa pidemmät ole.

Ja edelleenkin: missä AM6 pytyssä on 22mm pakoaukko :)

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 2:58

No :D aivan sama turhaan mää täällä änkytän ku tuntuu että kaikki nuo jotka ei oo ajanu tai kasannu mun mopoa tietää siitä jotain. Sanon vaan että kaikki jotka mitään mopoista tietää saa ainakin 2015 fantic paskacasan kulkee sen 100 kmh vakio 11-58 väleillä ilman kuristuksia. Ei tarvi uskoa mutta saa kyllä, ja kaiken lisäksi se ei maksa mitään.

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 3:10

https://youtu.be/Eobgtu8OWQI. Tuossa on sitä kisasempaa fanticcia sitte ja tuolla ei kauaa mee että on satane lasissa.
Tiättekste mopoendurance :D käykää joskus laskee montako terpiä siellä radalla pyörii.

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 3:17

Pakoaukon koon olen näköjään repinyt perseestäni. Pakoaukon oikea koko taitaapi olla 28mm eikä 22mm. :D

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 3:21

Gilsun terpi on muuten iha vitun luumu vehje :D. Jos tehoja on vähemmän ku ruohonleikkurissa nii pistäisit ees jonku vähä hiljasemman änkän ku tuo kuulostaa iha perseeltä.

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 8:50

Pihipaska666 kirjoitti:Gilsun terpi on muuten iha vitun luumu vehje :D. Jos tehoja on vähemmän ku ruohonleikkurissa nii pistäisit ees jonku vähä hiljasemman änkän ku tuo kuulostaa iha perseeltä.


Whoa whoa whoa, pysytääs housuissa nyt. Täällähän kysyttiin ihan asiallisesti, että mitähän mahtaa Fanan tekniikkana olla. Mahtaakohan poika höpistä nyt ihan omiaan, kun ei kerta vastausta saada.

Ja tuosta mun Gilerasta, niin kauheasti en ruudun toisella puolella aukoisi päätä siitä, saattaa yllättävän vikkelä olla.

Mutta ei mulla muuta, vahvistaa vaan mun teoriaani siitä, että kaikki Fanapojat on per**reikiä, kenen vanhemmilla on vähän liikaa rahaa. Muista se ettet osta VM tai välimallin kotaria, vaan ihan uuden ;)

Ja käyppä penkittämässä toi Fanas, niin saadaan penkkilappuja verrata

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 11:44

Taitaapi fana noilla nopeuksilla ja väleillä kiertää sitten omistajankin mukaan lähemmäs 17k? :lol: :lol:

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 12:14

Pakko sanoo et fantic on kyllä erittäin kova mopo; 15hp vain kureja poistamalla, paljon pidemmät vaihteistovälykset ja kisasähköt vielä vakiona :eek:

Re: Fantic Motor Caballero 50

5.3.2018 15:01

Pihipaska666 kirjoitti:https://youtu.be/Eobgtu8OWQI. Tuossa on sitä kisasempaa fanticcia sitte ja tuolla ei kauaa mee että on satane lasissa.
Tiättekste mopoendurance :D käykää joskus laskee montako terpiä siellä radalla pyörii.


Radalla en oo käynyt, mutta laitas Googlen kuvahakuun "mopoendurance", ja laskes kuinka monta Fanaa on 25 ensimmäisessa kuvassa. Olikohan kaksi. Rabasoita löytyy vaikka muille jakaa. Joten lopeta nyt tuo turhanpäiväinen päänaukominen, kiitos

Re: Fantic Motor Caballero 50

6.3.2018 12:03

Pihipaska666 kirjoitti:Nyt minulla on fanticin kisasähköillä ja big one putkella oleva mopo vuosimallia 2015. Voitko nyt kertoa miten se ei kulkisi sitä satasta ku tuntuu kiertävän paljon pidemmälle ku kotari exc vm. 2014, eli siis kaverin mopo jonka kanssa ollaan ajeltu ja testattu fanticin vauhti GPS-LAITTEELLA.


Senverran vielä auon päätäni, että varmasti ymmärrät, että AM6 ja Kotarin koneissa rahtusen erilaiset ensiövälitykset, ja Kotkan kampuran päässä (mäntä) hieman enemmään liikkuvaa massa. Itse en Kotaria omista, mutta luulisi että perus teharimopo kiertää yhtä korkealle jos paikoillaan huudattaa.

Re: Fantic Motor Caballero 50

6.3.2018 14:56

Pihipaska666 kirjoitti:https://youtu.be/Eobgtu8OWQI. Tuossa on sitä kisasempaa fanticcia sitte ja tuolla ei kauaa mee että on satane lasissa.
Tiättekste mopoendurance :D käykää joskus laskee montako terpiä siellä radalla pyörii.


Mopoendurancea on varmaankin kiva ajaa 20hp mopolla. Lajin harrastajan suusta 17hp mopot eivät kestä kahta lyhyttä kisaa putkeen taikka täysillä tehoilla yhtä pidempää kisaa hajoamatta. Tuohon vielä 3hv lisää niin veikkaan olevan aika sakeaa paskapuhetta. Derbejä myös on kymmenkertainen määrä näihin jumaloimiisi fanticeihin verrattuna. Taisi isi ostaa 15v lahjaksi sen melkeinpä kalleimman mopon, ja poika luulee sen kalleimman kulkevan eniten?

Re: Fantic Motor Caballero 50

6.3.2018 15:05

Tapsa2000 kirjoitti:Mopoendurancea on varmaankin kiva ajaa 20hp mopolla. Lajin harrastajan suusta 17hp mopot eivät kestä kahta lyhyttä kisaa putkeen taikka täysillä tehoilla yhtä pidempää kisaa hajoamatta. Tuohon vielä 3hv lisää niin veikkaan olevan aika sakeaa paskapuhetta. Derbejä myös on kymmenkertainen määrä näihin jumaloimiisi fanticeihin verrattuna.


Nojuu, tuo 20hp 50cc moottorista on kyllä semmosta virittämistä ettei 6h enduranceajoja varmasti semmoisella ajeta. Kiihdytyskäyttöön voisi soveltua, mutta aikalailla kahden kiihdytyksen jälkeen kone auki ja uusi mäntä sisään.

Jo tuo 16-18hp konetehona on 50cc koneesta kovat lukemat. 2-3hp lisää ei kuulosta kovin suurelta, mutta 15% tehonlisäys on suuri ero.

Sekin vielä, että miksi 50cc Fanticin tarvii kulkea Mopoendurancessa 100km/h? Kisat ajetaan yleensä kartingradoilla, ja hyvä kun 75km/h saa pisimmällä suoralla mittariin.

Re: Fantic Motor Caballero 50

6.3.2018 16:01

Piristää päivää tämmöset jutut kummasti.

Pitää varmaan lopettaa tuo 2t koneiden virittely kun 2 vuoden kehitys saman motin parissa on saanu aikaan "aika tehokkaan" yli 16krpm kiertävän koneen.
Ja teikäläisen vakio am6 on sitten oletettavasti yhtä hätäinen kampe.

On suhteellisen helppoa saada noin 18hp irti 50-55cc nestejäähy koneesta.
Mut jos haluaa että se kone vetää alle tehoalueenkin hyvin ja kiertää pitkälle, ni se vaatii paljon enemmän töitä.

Koneteho pyörii endurancessa siellä 15-16hp paikkeilla kun ne mopot on radalla. Semmosissa mitkä seikkailee siellä top 10 joukossa sport luokassa.

En tiedä onko yhtäkään endurance mopoa mistä lähtisi yli 18hp edes dynossa säädettynä (eli ei sama ku ratasäädöt).
Tekijät harvassa jotka osaa ja ehtii tekemään ko. käyttöön soveltuvaa moottoria millä ne kuskit osaa ajaa, josta lähtisi noin paljo voimaa.

Sitte tulee vielä yks huono puoli tehokkaassa koneessa.
Teho ei ole ilmaista, niin kulutuskin on aika raju.

Tuolla ym. 55cc yli 16krpm koneella kulutus on aika järjetön jo e98 bensalla.
Yli 30l/100km menee helposti rikki testaillessa.
Ja yli 5C lämpötilassa ajetaan e85:lla -> käytännössä tuo kulutus kertaa 1,3~1,4.

Eli tehokas ei ole hyvä endurancessa pidemmän päälle.
Hauska kyllä ihan varmasti.

Kulutusosia ei kovin kummosesti oikeestaan mene.
Kampiakselin laakerit+stefat (ptfe, nbr tai viton ei kestä mg puolella > sulaa), m-rengas... vaihtoväli 100-500km tuurista riippuen.
Kiertokanki (yz80) on kestäny yli vuoden (yli 1000km).

Huonolaatuset osat ja huonompi öljy ni ei kestä...

Että joo , ehkei hirveesti kannata innostua jos se oma kuristamaton mopo kuulostaa kiertävän enemmän ku piikkinen enskapyörä...

Re: Fantic Motor Caballero 50

12.3.2018 12:39

Gilsuu herää jo. En halua olla ilkeä mutta tää ottaa aina päähän. Olen kyllä varmasti ajanut enemmän rataa kuin sinä ja jos tosiaan luulet että ne nopeudet on niin pieniä niin sain Iinatissakin pääsuoralla sen 100 kmh Fanticilla ja sitten vielä sen 125 kmh kotarilla. 75 kmh on kovilla kuskeilla mutkanopeus. Fantic ja muut vanhat valmistajat on aina pärjännyt maailmalla ja suurin osa käyttää am 6 moottoria. Rabasa ei ole missään nimessä kisakone ja se löysä kytkin ja huonot lohkot ei ole hyviä kisaamiseen vaan ne on tarkoitettu kaduille ja käyttötarkoitus on juurikin mopopoikien tyydyttäminen piaggion tehtaalla. 50cc moottori kiertää helposti piikin verran rajoittamattomana.

Re: Fantic Motor Caballero 50

12.3.2018 12:44

iinatti on siis todella pieni rata. Jos asut Oulun alueella nii ilmotteleppa ens kesänä nii lähetää ajamaa sillä sun tehariterpillä.