Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

28.6.2012 14:28

Vai meinattiinko nyt itse kaasukapulaa, eikä tuppeja. Kaasukahva rungossahan pitäs olla ruuvit, jotka avaamalla se halkeaa kahteen osaan.

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

28.6.2012 18:46

Se tuppi oli pinttyny kaasukahvapääl et joutusin puukolla halkasee se, nyt o progripit kiinni... Viel pitäs opetella venttiilit säätää ku kaasarit puhistin su muut... Sit avasin venttiili se kortki nii ei menny 0,05mm liuska välii et pitäs hiuka kasvattaa. Ja sateest tää mopo ei tykkää sit ollenkaa sen huomasin :) :)

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

28.6.2012 18:52

Ei se liuska voikaan mennä väliin jossei ole magneeton T merkki ole kohdallaan, eikä kannata väkisin niitä aukaistakaan jossei ole kohdallaan..

Tuossa sulle ohjeet jos kiinnostaa:

4-tahtimoottorin perushuoltoon kuuluu venttiilien välyksien säätäminen. Kannessahan siis on keinuvivut, joita nokka liikuttaa, ja jotka avaavat venttiilit. Nämä välykset ovat moottorin kannalta tärkeitä, sillä liian suurilla tai liian pienillä välyksillä kone ei toimi oikein. Venttiilivälykset tulisi tarkistaa joka 5000km:n välein. Jos mankistasi kuuluu tyhjäkäynnillä "nakutusta", on erittäin todennäköistä, että venttiilin välykset eivät ole kohdallaan.Jos välykset ovat liian pienet, eli tiukat, saattaa venttiilit jäädä auki, ja puristukset vuotaa pois. Jos liian isot, venttiilit ei välttämättä aukea tarpeeksi, ja koneesta ei saada kaikkea mahdollista tehoa irti. Onneksi välyksien tarkastaminen ja säätäminen ei ole vaikeaa, tarvitset muutaman työkalun ja hieman kärsivällisyyttä, kuten näissä moottorihommissa yleensäkin.



Työkalut
-8mm, 9mm ja 17mm lenkkiavaimet
-Rakotulkki
-Jakoavain, tai Hondan oma venttiilien säätö työkalu
-Joku rätti jolla saa ylimääräset öljyt pyyhittyä pois



Ohjeet

1. Avaa magneetonkoppa (3x 8mm pultti) ja venttiilit korkit (17mm). Pakopuolen (alempi) korkissa yleensä on öljyä, joten kannattaa pitää jotakin kippoa alla, jos ei halua alustan paskaantuvan.

Korkin alta paljastuu:
Kuva


2. Käännä magneetto niin, että siitä oleva "T"-merkki osoittaa ylöspäin, merkin kohdalle. Koita onko molemmassa venttiilissä ja nostimessa välystä, jos ei, käännä magneettoa 360° eli täysi kierros, kunnes merkit ovat taas kohdakkain.

3. Löysää venttiilien säätömutterit (9mm)

4. Etsi rakotulkista 0,05mm liuska, ja aseta se kuvan mukaisesti venttiilin ja nostimen pultin väliin.

Kuva

5. Kiristä pulttia sen verran, että nostimessa ei tunnu yhtään välystä. Liuskan kuuluu liikkua "tahmeasti" nostimen pultin ja venttiilin välissä, ei siis jämähtää siihen.

6. Anna liuskan olla välissä, ja kiristä nostimen mutteri. Jos kierteet on kunnossa, pulttia ei tarvitse pitää kiinni, pelkän mutterin kiristys riittää.

7. Tarkista välys vielä kiristämisen jälkeen uudestaan.


Toista sama homma myös toiselle venttiilille. Kokoa irroittamasi osat päinvastaisessa järjestyksessä kuin irroitit, eli korkit vaan kiinni ja magneeton koppa paikalleen. Thäts it, jos nakutus hävisi, vedit oikeasta narusta. Jos se jäi, voi nakutusta pitää mm. kytkin tai nokkaketju.



Notes

-Välykset tarkastetaan koneen ollessa kylmä, alle 35°C.
-Oikea välys on 0,05mm, sekä imu-, että pakopuolella.

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

7.7.2012 1:35

Hmmm... Venttiilit kohillaa, ajotus oikee, nii onk täs mopos läppäventtiilii mikä vois viel mennä paskaks? Tällähetkel ku mopo ei lähe muut ku työntämäl käyntii ja koneest puuttuu puristukset melkee kokonaa et mäkee joutuu työntämää suhteellisen usein (ei mee edes 1 vaihteel). Mopo mittaris 1500km eli ei uskoin männärenkaide mennee viel paskaks eli ois kiva saada hiuka ite tietoo ku huoltoo mopoa en saanu liikkeen huonon sisäisen viestinnän takia :(

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

7.7.2012 8:27

Nelareisa ei oo läppiä, venojen kanssa tarvii. Mutta jos puristuksia ei oo niin mäntä/männänreknaat romuna, vuotaa jostain. Ei ihme ettei toimi jos ei oo puristuksia.

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

8.7.2012 19:54

Saattaa myös vuotaa paineet venojen välistä.

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

9.7.2012 11:24

Saako Solifer SuperMotoon vm.09 lukollista bensakorkkia? Tarvin nopeasti vastauksen. Kiitos jo etukäteen :)

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

14.7.2012 20:09

mikäs on solifer sm takarenkaan koko tuumissa? itellä meni just puhki niin onko jollain ehdottaa hyviä kumeja?

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

14.7.2012 21:32

Takarenkaan koko on 120/80-17. Eli 17 tuumanen. Ja renkaiks suosittelen Pirelli Sport Demoneita, on helvetin hyvät kumit.

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

15.7.2012 12:03

jep kiitoksia!
Reetuhai2 kirjoitti:Takarenkaan koko on 120/80-17. Eli 17 tuumanen. Ja renkaiks suosittelen Pirelli Sport Demoneita, on helvetin hyvät kumit.

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

18.7.2012 16:35

Mulla kävi semmonen juttu ku aukasin solikan sylinterin nii unohin katsoa nokka-akselin asennon ja sain ohjeet miten se laitetaan takas. sain solikan käyntiin työntämällä. polkemalla ei lähtenyt ja ei ollut paljoa puristuksia. kun sain käyntiin niin kuulu sylinterin läheltä nakutusta joka kiihty kaasuttaessa. oiskohan tässä tapauksessa venttiilit ei ole säädöillä ? Miksi ei oolut palio puristuksia ? oisko sylinteri väljä? osaisko joku viisaampi neuvoa ? :)

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

18.7.2012 16:53

Väljä pytty, tai sit venat vuotaa. Nakutus voi johtua huonoista venavälyksistä, säädä ne ja koita lähteekö.

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

18.7.2012 17:12

Kiitokksia neuvoista:)

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

18.7.2012 21:50

Vein mopo huoltoo nii vaihtovat siihe uudesylinterikanne ja männärenkaatha ne siel oli menny kiitos vastanneil. Nyt mopo starttaa paremmi ku uutena huippunopeus kyl tippunu melkee 10km/h mutta toimiipaha ja mikäs sii 40-45 ajelles :D

Re: Skyteam ST/Solifer Enduro/SM

23.7.2012 16:48

Joo elikkäs tuo vakio solikka enduro leipo kiinni ja nyt pitäs saada vastaus siihen että meneekö Samurain 110cc pytty heittämällä kiinni ja jos ei niin mitä muutoksia pitää tehdä?