Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: MRT

23.11.2013 22:34

Missäs niin sanotaan? :) Kyllä mä uskon että vakioputkella sen 70 ainakin menis 12/62 väleillä.

Re: MRT

23.11.2013 22:35

Vireboy kirjoitti:No jos se 11/62 väleillä noin 68 menee niin tolla: http://soliferia.parasiitti.org/laskurit.php saa laskettua että teoreettisesti menis noin 74km/h, imukaulan ja ilmanputsarin kurit kun ei huippuihin vaikuta, ainakaan paljoa.

Mitä mieltä ootte onko liian pitkät välit 14/65 kun poratulla boksilla menee vaan 60 tasasella? Poraamattomalla rajotin otti siinä 60 kohilla.


Aika varmasti liian pitkät, plus kaasarin säädöt voi vaikuttaa. Kun mulla meni 11-62 väleillä sen 65 ehkä rajattomalla

Re: MRT

23.11.2013 22:37

Joo pitää huomenna kokeilla lyhyemmillä väleillä, ennen männänvaihtoa. Kaasarin säädöt mielestäni kyllä kunnossa, hieman isompi suutin saisi ehkä olla. Ja jos sen 65 menee vakioväleillä niin 12 piikkisellä eturattaalla pitäis mennä sen 70.

Re: MRT

24.11.2013 11:49

Ja toinen mikä tuli mieleen, mikä ittellä saattaa olla vikana, että ilmanputsaria en oo ikinä pessy :nolo:

Re: MRT

24.11.2013 19:47

Kuva
Miten saisin tolleen laitettuu parkkivalon?

Re: MRT

24.11.2013 21:45

Ite just vaihdoin männän ja jäähdytinnesteet ja pesin ilmaputsarin, katotaan auttaako miten, kun saan sisäänajettua. Kuinka paljon pytyn ja kannen kuuluu lämmetä normaaliajossa? Nyt olen ajanut pintakaasulla hiljaa ja lämpenee mielestäni aika paljon, kansi varsinkin, pytty ja jäähdytin ei paljoa.

Re: MRT

24.11.2013 22:20

Siis jos pytty ja kansi lämpee mutta syyläri ei niin sulla ei kierrä nesteet. Muistitko puristella letkuja kun laitoit ekoja kertoja käymään?

Re: MRT

24.11.2013 22:27

Syyläri ja pytty about saman lämpösiä, mutta kansi kuumempi, ja en heti ekoilla kerroilla puristellu, parin käynnistyksen jälkeen muistin. Kaveri, joka oli auttamassa ja tietää näistä vähän enempi kun mä, sano että kiertäis nesteet.

Re: MRT

26.11.2013 19:56

Vaihoitsä Vireboy männän koneen ollessa kii mopedis vai sisällä? Nyt kun pakkaset, niin otan oman tos viikonloppuna ( <-- luultavasti) sisälle. Eli mulla on seosvoitelu, niin tarviiks noita vaihteistoöljyjä valuttaa ollenkaan ulos, jos pesen moottorin, vien sisään ja vaihan vaan männän+renkaat?

Jäähdytysnesteitä en oo koskaan ilmaillu, saas nähä mitä siitäkin tulee.. :lol:

Edit: Paaitsi että kun irroitan moottorin, niin eikös niistä irroituspulteista ala vaihteistoöljy valumaan pois?

Re: MRT

26.11.2013 20:37

Ihan oli kone paikoillaan, erittäin hyvin mahtui vaihtamaan, kun otti etukatteet ja tankin irti. En ite valuttanu vaihteistoöljyjä ulos, eikä niitä tietääkseni tarvi valuttaa pois, jos kokonaisena ottaa irti moposta ja vaihtaa männän. Ite laitoin jäähdytinnesteet ensin kannesta niin paljon kun menee ja loput syyläriin, en kans tiiä siitä ilmaamisesta. Kaveri oli auttamassa (tietää enempi näistä, kun oli mun eka kerta) eikä puhunut ilmaamisesta mitään. Ei mun mielestä koneen kiinnityspulteista tuu vaihteistoöljyä :) Ei mun logiikalla siinä olis mitään järkeä. Tietääkseni on vaan kytkinkopan kyljessä oleva ruuvi, pohjassa oleva tyhjennysruuvi ja täyttöruuvi öljypumpun vieressä, josta se öljy vois tulla ulos. Tän olis voinu kyl laittaa tekniikkapuolelle mut meni jo. Nyt on muuten alkanu olla lämmöt kohillaan, jospa vaan kesti, että nesteet alkaa kiertää tai jotain, pääasia että toimii. Perhana kun ei pääse sisäänajamaan, kun tiet jäässä ja vanhemmat ei anna ostaa nastoja :x Mitä öljyjä ootte muuten käyttäny tonne vaihteistoon? Itellä tällä hetkellä Motulin 10W30

Re: MRT

27.11.2013 19:47

Mahtuu vallan mainiosti kone paikallaa vaihtamaan männän, itte en ottanu edes katteita irti, vaan paisarin :D Vaihteistoöljyjä en käyttäny sillon ulkona (Pitäis tässä taas vaihtaa ne enne talvea :lol: ) Ittellä kans Motulin 10w30 sisällä :D Ja sano porukoilles että joko nastat tai smotoilla mennään :roll:

Re: MRT

27.11.2013 22:01

Oon kyl jankannu iha vitusti niitä nastoja :D Paljos porukal vie kuriton rieju bensaa? Mulla just tankkasin, trippi näyttää sataa ja tankkiin meni sen 4.jotain litraa, eli vie jonkun 4-4.7 litraa satasella.

Re: MRT

28.11.2013 16:07

Vireboy kirjoitti:Oon kyl jankannu iha vitusti niitä nastoja :D Paljos porukal vie kuriton rieju bensaa? Mulla just tankkasin, trippi näyttää sataa ja tankkiin meni sen 4.jotain litraa, eli vie jonkun 4-4.7 litraa satasella.

Mulla meni sen 5-5,5 litraa. Nykyää ihan karvan verran enemmän enoxilla, ei paljoa enempää :)

Re: MRT

28.11.2013 19:53

Mulla vei kans lähemmäs kuus litraa, samaa vertaa suunnilleen vie nyt enoxilla.
Kiitti Vireboy infoista 8) Juu sekoilin ruuvien kanssa, eihän niistä mitään pihalle tule! :nolo:

Mutta siis esteenä vielä ennenkun rojektia alotan, oon niin hemmetin huono näitten nestejuttujen yms kans, etten vaan kuse hommaa, eli siis:

Pytystä lähtee 3 letkua, 1 iso "keskeltä", 2 pienempää takaa kaasuttimeen.
- Iso on luultavastikkin jäähdytysnesteletku?
- Voiko siitä ihan tyhjentää nesteet pihalle, vai mistä?
- Ja mitä ne 2 pientä letkua nyt siis on, ihan vaan mielenkiinnosta.. " :roll: "

Moottorin irrotuksessa ei taida tarvita mitään muuta tehdä, kun irrottaa imukaula, tarvittavat letkut, pakoputki ja kiinnityspultit? Nämä poistettuna pitäisi vissiin lähteä mainiosti irti? Alkaa varmaan vähitellen kuulostaa jo siltä, että mun ei kannattas itse tähän lähteekkään.. :lol: Noh, eiköhän itse männänvaihto suju, kunhan tästä alkuun päästään :P

Re: MRT

28.11.2013 21:41

Ne kaks ohutta kaasariin menevää on kaasarin lämmitysletkuja, eli niissä menee jäähdytinnestettä. Ite koin että helpon on tyhjätä jäähdytysnesteet vesipumpun kohdalta, eli ruuvaat vaan vesipumpun kolmea kuusiokoloruuvia sen verran auki, että kaikki nesteet tulee pihalle, ja aika rivakasti tuleekin, kannattaa varoa. Aloita alimmaisesta niin ne tulee siististi. Eli alotat valuttamalla jäähdytinnesteet ulos. Sitten voit ottaa muut tarvittavat jäähdytinletkut irti. Eli sun tapauksessa kannattaa varmaan ottaa kannesta ja syyläristä se toinen letku, ettei tarvi vesipumpun kohalta irrottaa, ja tietysti ne kaasarin lämmitysletkut. Kannattaa lukea netistä näistä jutuista, muualtakin kun täältä. Ite en aluks kuvitellu koskaan osaavani mitään tällästä, mutta kun kiinnostusta riittää lukea asioista paljon niin kyllä se onnistuu.
Onneks mulla kuluttaa vään bentsiiniä, niin jää rahaa mopon laittoonkin 8)
Onks kellään alakauttasta putkea mrteessä? Aika vähän maavaraa jo valmiiks niin kelasin et kannattaako ees laittaa kun joutuu kokoajan varoa ettei ota maahan :) Koropalahan auttais, mut ei kehtaa laittaa ku oon nii lyhyt :D