Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.8.2013 20:04

Mikähän kumma nyt Derbissä, eli nyt pari päivää on nykinyt ja pätkinyt jonkun verran ajossa, toiminut kuitenkin muuten normaalisti. Tänään sitten parin kilometrin ajon jälkeen hirveä pamaus putkesta ja mopo hyytyi. Lähti pari kertaa työntämällä käyntiin ja kulki muutaman sata metriä.
Nyt ei enää käynnisty, vaikka kaasari puhdistettu--saa bensaa, uusi tulppa antaa kipinää. Puristuksiakin tuntuu olevan, putsari puhdistettu. Voisikos sytytys olla jotenkin myöhässä kun putkessa aina välillä paukahtaa kun polkee, vai missä vika? :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2013 11:58

Olisko jollain myynnissä sendaan sopivaa paisuntasäiliön korkkia? Pääs tippumaan tielle eikä enää löytynyt :D ja onko siitä jotain haittaa jos sen korkin kohan tukkii vaan vaikka teipillä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2013 14:23

Se korkki pitää paineet järjestelmässä, sillä yläasteen fysiikan tunneillahan opimme että vedenkiehumispiste nousee paineen noustessa. Eli en usko että kannattaa teipillä korvata, vaan käyt kipasemassa kaupasta paisuntasäiliön korkin ;) En uskalla neuvoa, että käykö ns. yleismallit vai pitääkö olla oma. Eipä tuo niin kallis ole että kannattaa riskeerata.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2013 14:28

Elikkäs kaaduin tossa pari päivää sitten. Nyt kun ajan suoraa nii keula näyttää vinoon. Ja jos kattoo eestäpäin nii näkee että rengas suuntaa vähäsen oikealle. Saisko sitä mitenkään suoraks?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2013 15:19

Dioxide kirjoitti:Se korkki pitää paineet järjestelmässä, sillä yläasteen fysiikan tunneillahan opimme että vedenkiehumispiste nousee paineen noustessa. Eli en usko että kannattaa teipillä korvata, vaan käyt kipasemassa kaupasta paisuntasäiliön korkin ;) En uskalla neuvoa, että käykö ns. yleismallit vai pitääkö olla oma. Eipä tuo niin kallis ole että kannattaa riskeerata.

Kait se sitten pitää tilata... 40€ vaan on mun mielestä aika kova hinta yhelle korkille. Vai osaatko sanoa jonkun kaupan mistä saisi noita hyllystä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2013 20:43

Dioxide kirjoitti:Se korkki pitää paineet järjestelmässä, sillä yläasteen fysiikan tunneillahan opimme että vedenkiehumispiste nousee paineen noustessa.


Päinvastoin.

Vähän syvemmältä kun tongitaan niin tajutaankin ettei paine näyttele jäähdytyksen nestekierron kanssa mimmostaan roolia ja siinä korkissakin on itseasiassa varoventtiili.

Silti suosittelen ihan oikeaa korkkia siihen reiän tilkkeeksi.

Smurffisaurus kirjoitti:Elikkäs kaaduin tossa pari päivää sitten. Nyt kun ajan suoraa nii keula näyttää vinoon. Ja jos kattoo eestäpäin nii näkee että rengas suuntaa vähäsen oikealle. Saisko sitä mitenkään suoraks?


Pitää saada T-palat takaisin linjaan. Se onnistuu löysäämällä pumppujen kiinnitykset ja se emäputken mutteri.
Jos ja kun se emäputken mutteri ei aukeakkaan ilman puoltoistametristä vääntövartta, voi massavasaralla ystävällisesti paukutella palat takaisin linjaansa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.8.2013 21:40

nevssons kirjoitti:Päinvastoin.

Vähän syvemmältä kun tongitaan niin tajutaankin ettei paine näyttele jäähdytyksen nestekierron kanssa mimmostaan roolia ja siinä korkissakin on itseasiassa varoventtiili.

Mitä ihmettä? Jos sillä paineella ei ole väliä, miksi nestejäähdytteisissä on aina kova paine, eikä vaan korkkia josta menee suoraan reikä ulkoilmaan. Miksi ne on nimenomaan paineistettuja ja varoventtiilit (derbissä korkki) aukeaa vasta kun todella kova paine saavutetaan?

Juuri nimenomaan sen perusfysiikan vuoksi, kiehumispiste. Se nousee kun paine kasvaa. Kiehuminen on vesijäähdytteisen surma, kiehumisessa syntyvät kaasukuplat kun tunnetusti ei johda lämpöä käytännössä yhtään mitään.. Ja missä ne kuplat pääasiassa syntyy, siinä kuumimmassa pisteessä, eli sylinterin+kannen vesitilan seinämissä... Jota nimenomaan halutaan jäähdyttää...

Vai mitä oikein ajat takaa, miten sillä paineella ei ole mitään väliä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

31.8.2013 10:55

ttonii kirjoitti:
Dioxide kirjoitti:Se korkki pitää paineet järjestelmässä, sillä yläasteen fysiikan tunneillahan opimme että vedenkiehumispiste nousee paineen noustessa. Eli en usko että kannattaa teipillä korvata, vaan käyt kipasemassa kaupasta paisuntasäiliön korkin ;) En uskalla neuvoa, että käykö ns. yleismallit vai pitääkö olla oma. Eipä tuo niin kallis ole että kannattaa riskeerata.

Kait se sitten pitää tilata... 40€ vaan on mun mielestä aika kova hinta yhelle korkille. Vai osaatko sanoa jonkun kaupan mistä saisi noita hyllystä?


Kaikki on suhteellista, tuo yksi korkki kuitenkin pitää sun mopos toiminnassa :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.9.2013 12:28

Voisko joku ohjeistaa tohon kaasarin irrotukseen kun ei oikein löydä mistään hyviä ohjeita ja en tiedä oikeistaan mitään osien nimiä , eli voisko joku selittää ihan perin pohjin miten kaasarin saa irti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.9.2013 15:39

kossusukka kirjoitti:Vai mitä oikein ajat takaa, miten sillä paineella ei ole mitään väliä?

Dioxiden kommentin luin kaiketi väärin, kun ymmärsin että puhuttuun nesteiden kierrosta.

No siinähän se paineen homman kerroitkin :) Onko sillä suurta merkitystä mopojen kanssa jonka jäähärit pysyy 70 asteisina? No sovitaan nyt sitten että näin :D Itse olen ymmärtänyt että se nyt vaan on semmonen lisäturva just in case.

Hain lähinnä takaa että täysin hengittämätön korkki aiheuttaa enempi harmia. Mm. uudemmissa derbeissä sylkäsee kaasarin vedenkierron nipan ulos kun korkki on tukossa.

Oli kyllä minulta anyway senverta väsynyt ja muutenkin turha kommetti, että joudun pahoittelemaan aiheutunutta mielipahaa

PS. Oli muuten kanssa tarkotus kirjottaa että "juuri mimmostaan roolia" :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.9.2013 17:05

On sillä, sen paineen takia ne pysyykin niin alhaisina ne lämpötilat.

On nuo mopot kuitenkin suunniteltu ammattilaisten toimesta ja turhia tavaroita niissä on vähän. Ei voi aina olettaa että mopo toimii moitteetta ja juuri sen takia on varotoimia suunniteltu mopoon.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.9.2013 17:29

Mitäs tolle derbille tekisin ku vaihoin pipercrossin ni ei enää kiihdy nii hyvi ? :D johtuuko vaa jostai liian pienestä suuttimesta? :|

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.9.2013 19:10

Derbi drd 2011 xtreme... Hieno värkki kaikinpuolin mitä nyt muutaman kerran leikannut kiinni jne, kuitenkin nykyään metrakitti ja 82 suutin sekä tuorevoitelu pois käytöstä, ongelmana on se helvetin röpöttäminen jos ja kun yrittää ajella tasakaasulla, rajoitinta vasten päästäessä ei mitään ongelmaa mutta tasakaasulla kun ajelee tosiaan nykiminen ja röpöttäminen, aivan kuin kipinässä olisi vikaa tai sytkässä. Olisiko ongelmana liian tujut seokset (n. 3%) vai mahtaako sähköpuolella häikkää löytyä. Jos jollaki löytyy ideaa saa jakaa vapaasti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.9.2013 19:26

HeppiKevonen kirjoitti:Derbi drd 2011 xtreme... Hieno värkki kaikinpuolin mitä nyt muutaman kerran leikannut kiinni jne, kuitenkin nykyään metrakitti ja 82 suutin sekä tuorevoitelu pois käytöstä, ongelmana on se helvetin röpöttäminen jos ja kun yrittää ajella tasakaasulla, rajoitinta vasten päästäessä ei mitään ongelmaa mutta tasakaasulla kun ajelee tosiaan nykiminen ja röpöttäminen, aivan kuin kipinässä olisi vikaa tai sytkässä. Olisiko ongelmana liian tujut seokset (n. 3%) vai mahtaako sähköpuolella häikkää löytyä. Jos jollaki löytyy ideaa saa jakaa vapaasti.

Testaa vaihtaa suutinta vähän isompaan :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.9.2013 14:44

Kysyn tässä veljen puolesta että, Kun 06 derbi x-tremestä ottaa magneetonkopan pois niin tuleeko öljyt myös ? että kiertääkö siellä öljyä ja kuinka paljon ?

E: vastaus tuli ja ei tule öljyä..