Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
24.6.2015 21:54
Joo niitä johtoja tarkotan. Huomena ois tarkotus toisen derbin virtalukkoa kokeilla, mutta semmonen kysymys vielä että mitä vikoja derbi oireilee jos jännitteensäätäjä on rikki?
27.6.2015 7:16
Arh APUA :/
Lähin tänää ajamaa kotii päi. ku pysähyin ja rupesin laittaa pienempä silmää, sit hetken kuluttuu kuulu, "Krunks" vaihdepolkimesta ja liikku ykköseltä kokoaja (alemmas) polkemal (joka ei normaalia)
sitte lähdin ajamaan ja pysähtyessä
vaihdan vaihetta pienempää, jarrutan mutta se sammuu! ja joudun käynnistää uudelleen, joka pysähtymis kerta sama.
töyssystä ajaessa öljy-bensavalo syttyy vaikka täynnä!
Derbi Senda Sr/Sm Black Edition Devil 2004vm
27.6.2015 20:02
apikka2004 kirjoitti:Joo niitä johtoja tarkotan. Huomena ois tarkotus toisen derbin virtalukkoa kokeilla, mutta semmonen kysymys vielä että mitä vikoja derbi oireilee jos jännitteensäätäjä on rikki?
Mulla kun oli jännitteensäädin rikki niin poltti etuvalon hehkun ja takavalon ledit kokoajan.
28.6.2015 11:45
Mikäköhä derbis mahtaa olla ku vaihteet lakkas yhtäkkii toimimast. Vaihteet vaihtuu jos esim. Vaihtaa 2-3 nii poljin jää ylös eikä palaudu siihe nornaali kohtaa sama ongelma kaikil vaihteil? Pitääks viedä huoltoo vai saaks ite korjattuu?
28.6.2015 11:57
Vaihdepolkimen akseli hyvin todennäköisesti rikki. Uusi maksaa noin 90e. Saa korjattua itse, jos avaa kytkinkopan ja irroittaa kytkimen.
30.6.2015 0:55
Saa ite korjattuu. Kaverin derbissä oli sama ongelma, jos nyt oikein muistan nii sielä oli semmonen jousi joka oli murtunu eikä enää palauttanu poljinta keskiasentoon vaan aina piti nostaa/laskea siihe keskiasentoon.
30.6.2015 15:26
Saa toki korjattua ite (niinkuin kaikki viat saa), on noin puolen tunnin homma ja samalla tulee vaihdettua öljyt. Uusi akseli tosiaan maksaa noin 90€, mutta kaikki tämmöinen kannattaa ehdottomasti etsiä purkuosina, jolloin selviää noin 5-20€ riippuen mistä ostaa.
1.7.2015 14:47
eli olin derbiin vaihtamassa vesipumpun stefoja niin toisen sain irti mutta pitääkö koko poski avata että toisenkin saa pois
1.7.2015 20:12
Pitää avata, jotta saat koko vesipumpun akselin irti.
2.7.2015 1:16
Tossa kirjottelinkin että vesipumpun stefoja olin vaihtelemassa, no ulomman vaihdoin ja laitoin käyntiin, mutta en jostain syystä ilmannut jäähdytysjärjestelmää. Noin 5km ajon jälkeen risteyksessä kun laitoin kytkimen pohjaan kierrokset nousivat joten yritin sammuttaa avaimesta, mutta ei sammunut joten sammutin vaihteella. Tämän jälkeen ilmasin järjestelmän ja yritin polkea niin pytyn alatiiviste oli ilmeisesti palanut. Minkähän takia ei sammunut avaimesta ja johtuiko kierrokset juuri palaneesta tiivisteestä.
2.7.2015 12:15
Alluu: Itsestään nousevat kierrokset viittaavat imuvuotoon, jotta kyseinen oire syntyy tulee vuodon sijaita kaasuttimen ja imuläppien välisellä alueella eli imukaulassa, muutoin pieni vuoto ei oireile kierroksia nostavasti. Näin ollen sylinterin alatiivisteen vuoto ei aiheuta kyseisenlaista "vikaa". Myöskään sylinterin alatiiviste ei käytännössä voi palaa mutta muutoin asennuksen yhteydessä viottua kyllä, yleisimmin vuoto siinä on epäpuhtauksien syytä ta liian löysälle kiristetty kannen pultit ( tällöin tosin kannen tiiviste vuotaa herkemmin ). Jos pyörä ei sammu avaimesta, virtalukko ei "sammutusasennossa" maadoita sytytystä, kyseessä oleva johto poikki, irti tai virtalukon pohja rikkoiutunut.
Jos sylinterin alatiiviste vuotaa jäähdytysnestettä, vaihda tiiviste uuteen tai korjaa sitä tiivistesilikonilla, kiristä kansi ristiin oikeaan tiukkuuteen. Sammutusongelmassa yleismittari on hyvä apuväline selvittäessäsi mikä johdin on saammutusjohto ja miksi se ei maadoitu virtalukosta...
2.7.2015 18:01
Virtalukon pitäisi olla ihan kunnossa, mutta ei jostain syystä sammunut kun kierrokset nousivat. Mopo kävi siis todella kuumana kun tämän huomasin. Tämän jälkeen ilmasin siis heti järjestelmän ja kun yritti käynnistää vedet tulivat paineella pytyn alemman tiivisteen välistä. Onko siis jotain muutakin saatanut hajota kuin tiiviste?
2.7.2015 20:56
Alluu: Teoriassa on mahdollista että kuumetessaan olisi sylinteriin keräytynyt karsta alkanut "hehkumaan" / korvannut kipinän ja aiheuttanut virta-avaimesta sammumattomuuden, yleensä sellaisen tilanteen oire on lyhyt jälkikäynti muttei varsinainen kierrosten nousu, mutta sehän selviää kun seuraavan kerran pyörä käynnistyy ja koitat sammuuko avaimesta.
Veikkaan että kannen tiiviste on palanut ja sylinteripaineet vuotaa jäähdytysnesteen joukkoon ja nyt nestetilaan kertyvä paine taasen purkautuu ulos sylinterin alatiivisteen välistä.
2.7.2015 23:52
Noni pikaisia vastauksia , pitääkö kytkinkoppa irrottaa kun vaihtaa vesipumpun stefan?
3.7.2015 8:17
Lueppa nuo muutama viesti taaksepäin.