Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

22.1.2011 23:26

Sori etten maininnut sitä, mutta suurin osa...

22.1.2011 23:33

Onhan nelari hyvä, mutta niitä ei oikeen laatumerkkejä löydy muuta tossumallina. Et joku DT tai Derbi sun muut minarelli tai rabasa koneelliset hyvä ja luotettavia päivittäiseen ajoon. Ja aika uudehko kannattaa ostaa.

22.1.2011 23:36

Aattelin ostaa talveks jonku halvan pelin ja ajella tolla apikalla sitte kesät ni mikäs ois hyvä peli talveks? Ja tosiaan käytettyä siis

22.1.2011 23:36

Itse en tykkää Mankista kesäajoneuvoja, kun Derbiin vertaa vaikkapa. On ison mopon selässä hiukan eri fiilis kuitenkin kuin pienellä. Talvella taas mataluus ja vähäinen muoviosien määrä on ehdoton homma.
Mielipidehomma kuitenkin, en vain tykkää oikein ajella Mankilla kesäisin.
E: Ja halvaksi ajoneuvoksi vaikka joku PV tai Manki jos sattuu halvalla löytämään

23.1.2011 0:03

Timppavaan kirjoitti:Kumpi ois parempi ympärivuotiseen ajoon 2-t vai 4-t ?


ympäri vuoden jos ajat niin hanki ihmeessä manki, aidot (vakiot ainakin :D )luotettavia kuin mitkä, lähtee kovillakin pakkasilla helposti käyntiin, ei tarvitse huoltaa niin paljon kuin esim. pv:tä, ei niinkään hajoavia osia...

edit: itse suosittelen siis 4-t ;)

23.1.2011 1:18

AapoV kirjoitti:luotettavia kuin mitkä, lähtee kovillakin pakkasilla helposti käyntiin, ei tarvitse huoltaa niin paljon kuin esim. pv:tä, ei niinkään hajoavia osia...

myös pvt oikein huollettuna on luotettavia, oma '90 malli ei ainakaan oo kun kerran jättäny tielle ja sekin kun joku johto tankin alla oli huonosti kiinni niin ei saanu kunnolla kipinää. ja oonhan mä tolla jo varmaan kymppitonnin pian päristelly. mankii ei tarvi huoltaa niin paljoo mut koska se on 4t niin sillon kun pitää huoltaa niin se onkin sitten vähän vaikeempaa. ja mitä hajoavia osia pv sitten on jota mankissa ei?

23.1.2011 12:57

Ainakin mun PeeVees: Kaikki.. Pikkuserkun manaa kokeilin ajaa (Vakio) ja sitten ku tulin kotii, lährin peeveen kyytii, eka hajos toi kytkinvaijeri, sitte lähtiki kytkinpoljin käveleen, rengas puhkesi, tosin omasta mokasta, kaikkea tällasta pientä vittumaista, minkä takia ei pääse ajaan. :seko:

Mut kyllä talviajoon manki ehdottomasti, ei vituta niin paljon ku jos esimerkiksi kaadut jollain derpil, jossa enemmä muovia mitä rautaa./Ei herneitä! Ja jollain manalla kaadut, niin ei oo ku peilin suoristus ja taas jatketaa matkaa. :)

Ihan niinkuin Tepitin sanoi:

Mielipidehomma kuitenkin


Kannattaa ensteks käydä jonku kaverin luona, joka omistaa mankin taikka peeveen nii koeajamas ja miettiä sitte, että kummalla on mielekkäämpää ajaa.
Viimeksi muokannut AGK päivämäärä 23.1.2011 13:27, muokattu yhteensä 1 kerran

23.1.2011 13:03

Anonyme kirjoitti:Ainakin mun PeeVees: Kaikki.. Pikkuserkun manaa kokeilin ajaa (Vakio) ja sitten ku tulin kotii, lährin peeveen kyytii, eka hajos toi kytkinvaijeri, sitte lähtiki kytkinpoljin käveleen, rengas puhkesi, kaikkea tällasta pientä vittumaista, minkä takia ei pääse ajaan. :seko:

noi jutut mitä nyt mainitsit johtuu kyllä ihan vaan käyttäjästä ja oisivat voineet yhtä hyvin sattua huonosti pidetylle mankillekin :roll: mankin rengas ei voi puhjeta?

23.1.2011 13:27

Aijjaa mä en kirjottanukkaa siihe, että omasta mokasta tosin. Anteeksipyynnöt, asia korjattu. ;)

23.1.2011 16:24

Anonyme kirjoitti:Kannattaa ensteks käydä jonku kaverin luona, joka omistaa mankin taikka peeveen nii koeajamas ja miettiä sitte, että kummalla on mielekkäämpää ajaa.

Näin. Omasta mielestä PVssä parempi ajoasento verrattuna mankiin mutta mankilla vielä PVtäkin helpompi ajaa talvella. 2t vai 4t on mielipidekysymys, ite tykkään ehdottomasti 2t sen takia että sitä on helpompi korjata ja paljon helpompi virittää. 4t etuina taasen pienempi bensankulutus, pv vie vakionakin yli 3 litraa satasella kun vakiomankilla pitäis alle kahen päästä.

Mankin osien hintaa en tiiä mutta PVn osien hinnat ainakin ihan ilmasia, ei siitä talvella kaaduttaessa helposti hajoa muuta kun kytkin/jarrukahva katkeaa (uuden hinta 1,3e), jarru/vaihdepoljin vääntyy (saa yleensä väännettyä takaisin ja uutena kumpikin maksaa n. 8e) tai tanko vääntyy.

23.1.2011 16:37

Yksilökohtasta tuo kulutuskin. Ite pääsin reilu 200km pvllä helposti. Ite suosittelisin pvtä, ehtii vaan hyväkuntosen niin ei varmana tartte rempata pitkään aikaan.

23.1.2011 16:47

Itse olen Mankilla leikkiessäni kaatunut monesti ja muutaman kerran aika rajustikin. Tähän mennessä on mennyt rikki etujarrukahva ja kuskilta ilmat pihalle kertaalleen.
Kunhan itsensä keräilee ja laittaa peilin suoraan, niin matka voi jatkua. Monet kaatumisetkin voi välttää sillä että vain jalat maahan ja antaa liukua. Joskus vaan perä lähtee mutkissa heittämään, ei muuta kun jalat maahan ja antaa liukua niin kauan kuin vauhtia riittää
Paniikkijarrutkin on tullut joskus heitettyä todella nopeasti, ihan itsekin tullut yllätyttyä miten nopeasti se mopo on lumella/jäällä pysähtyä. Isoilla mopoilla ja nastoilla ei varmasti saa yhtä nopeasti hidastettua

Tämän takia itse tykkään pikkumopoista talvella paljon enemmän kuin isoista. PV:stä ei ole paljoa kokemuksia, mutta uskoisin että hyvin samanlaisia ovat ominaisuuksiltaan

23.1.2011 16:51

Todellakin pysähtyy äkkiä tuommonen pienempi mopo talvella, pystyy etujarruakin käyttämään ronskimmin kun helposti voi jaloilla pitää pystyssä. Pvllä kyllä on ihan hyvä talvisin ajaa kunhan on edes kohtuu hyvät renkaat alla. Joskus kaaduin montakin kertaa pvllä eikä siitä ikinä mitään rikki menny, sivukoppa tippu kerran matkan varrelle ja tupin pää kulu vaikka tuli kylelleen heitettyä 50 vauhdeistakin.

23.1.2011 17:10

'Allu kirjoitti:myös pvt oikein huollettuna on luotettavia, oma '90 malli ei ainakaan oo kun kerran jättäny tielle ja sekin kun joku johto tankin alla oli huonosti kiinni niin ei saanu kunnolla kipinää. ja oonhan mä tolla jo varmaan kymppitonnin pian päristelly. mankii ei tarvi huoltaa niin paljoo mut koska se on 4t niin sillon kun pitää huoltaa niin se onkin sitten vähän vaikeempaa. ja mitä hajoavia osia pv sitten on jota mankissa ei?


Tarkoitin tuossa että mankissa ei ole paljon hajoavia osia, en sitä että siinä olisi vähemmän niitä kuin peeveessä. Ja varmasti pv:t on luotettavia kun oikein huoltaa, mutta mankin kanssa pääsee paljon helpommalla ;) (ollut itellä n. 3 vuotta ja mittarissa noin 5000km ja ei ole tarvinnut kertaakaan tehdä mitään öljyjen tarkistusta isompaa koneelle)

23.1.2011 17:31

No eipä tuohon 5tkm tarttekkaan oikeen mitään tehdä.. :roll: Ajoinhan minäkin pvllä n. 6kk reilu 14tkm. Rempannu en kertaakaan nuihin kilometreihin ja öljyt vaihdoin ehkä kerran tai pari kertaa. Mainiosti toimi vielä kun minulta seuraavalle omistajalle lähti, siitä noin 4kk eteenpäin ja kaveri rullannu reilu 10tkm lisää ja sitten pamahti.