Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 7:04

Putsaa kaasari, kai näissäkin on joku tyhjäkäyntisuutin niin se tod. näk. tukossa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 15:20

Kaasarin putsasin eilen juuri. Otin suuttimet pois ja puhalsin paineilmalla varovasti. JOs avaan sitä seosruuvia sen 1-2 kierrosta niin se ei ota kunnolla kierroksia vaan röpöttää. Se saa olla melkein kokonaan auki jotta toimisi kunnolla. Tänään pistin huomiolle sen että kun sitä pitää kierroksilla tyhjäkäynnissä niin se käy röpöttäen mutta pirteesti ottaa silti kierroksia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 16:30

Taaan kirjoitti:VITTU ! mikä siin derbis taas ajoin tosa noin 10km sit yhtäkkii poksahti joku ja nyt kuuluu nakutusta. Mäntä vaihettu 1tkm sitten sisäänajo ajettu hyvin, männänrenkaat laitettu oikein, mäntä oikeinpäin. Alkaa pikkuhiljaa mennä järki tän kanssa... Lähtee käyntiin ja pystyy ajaa

oiskohan kampiakselin laakeri.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 16:38

Kiertokangen alapään neulalaakeri luultavasti rikki

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 16:48

Noniin kysytäänpä ny sitte täältä!
Eli mikäs vois olla ongelmana ku jos ei eka polkasu osuu huonosti että jalka vaikka lipee tai polkasee laiskasti niin sitte ei enää tokalla polkasulla lähe käyntii eli siis jos ekalla ei lähe niin ei vaikka polkis koko vuoden mutta mäkistartilla kyllä lähtee jo 2m jälkeen.
Ei ole tulpasta kyse. vaihdettu viikko sitte br8es
olisko akun johdoista kyse ku ite jouduin uusia ne viime alkukesästä

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 18:29

nyt sain sen jotenkin käymään tyhjäkäyntiä kun pistin neulan aivan ylimpään koloon. mutta vaijerilla jouduin sitä säätämään et sain sen pysymään käynnissä. tyhjäkäyntiruuvista ei ole mitään eloa. enää ei pätki niin paljon mutta paremminkin voisi toimia. Tarvisko sinne pistää pienempi suutin? kun nyt on 70 paikoillaan?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 19:10

deebu01 kirjoitti:nyt sain sen jotenkin käymään tyhjäkäyntiä kun pistin neulan aivan ylimpään koloon. mutta vaijerilla jouduin sitä säätämään et sain sen pysymään käynnissä. tyhjäkäyntiruuvista ei ole mitään eloa. enää ei pätki niin paljon mutta paremminkin voisi toimia. Tarvisko sinne pistää pienempi suutin? kun nyt on 70 paikoillaan?

Eli laihensit seosta? Pistä pienempää suutinta ja kokeile sitten, jos kerta parani seoksen laihennuksella. Tyhjäkäynnin seosruuvia avatessa lisää ilmaa tyhjäkäyntiseokseen ts. päästää sieltä reiästä suoraan imukaulaan "ylimääräistä" ilmaa, ei itselläkään oikein vaikutusta näkynyt siinä miten kävi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 20:39

mitenkäs toi -07 derbi x-racen vaihteisto kasataan ? pääs purkaessa tippumaan ne kaks vaihteen siirtäjää, eikä oo hajua mihin ne takas tulis. pitääkö vaihteen olla vapaalla ku lohkot lyö nippuun ja heittää siirtäjät oikeelle kohdalleen ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 21:13

Vesipumpun stefa pitäisi vaihtaa. Siis se ensimmäinen heti siipirattaan jälkeen. Kuinka paljon pitää purkaa? Tarvitseeko kytkinkoppa irroittaa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 21:37

DerbiHero kirjoitti:Elikkäs nyt viimeisenä oljenkortena kysyn täältä, kun omat keinot alkaa loppua, että mikä voisi olla -06 derbi xtremessä olla vikana, kun ei lähde käyntiin muuten kuin väkisin mäkistartilla ja täysillä kaasua huudattamalla ja lisäksi ei pysy käynnissä ellei pidä koko aikaa 3/4 kaasusta auki?
Vääntöjäkään ei löydy, hyvä kun saa kakkoselle vaihdettua.
Niin ja polkiessa käyntiin moottorista kuuluu sihahdus, aivan kuin paineet pääsisivät ulos??

Kaasari on avattu ja putsattu = ei vaikutusta

Sähköjohtojen liitokset tarkistettu ja muutamat huonokuntoiset uusittu = ei vaikutusta

Sulake vaihdettu = ei vaikutusta

Ilmanputsari avattu, putsattu = ei vaikutusta

Tulppa uusittu vaikka vanha antoikin kipinää = ei vaikutusta

Kaasarista tyhjäkäyntiä ja seosta säädelty ilman mitään näkyviä vaikutuksia.

Imukaulankumikin on hyvässä kunnossa.

Alkaa keinot loppumaan, enkä viitsisi sokeasti mennä ostamaan uusia tiivisteitä moottoriin tai yleensäkään uusimaan mitään hintavaa tietämättä onko se hajalla...

APUA KAIVATAAN! (tai vinkkejä)


Joo kun ei oikeen pikaista vastausta täältä löytynyt, menin kattelemaan magneettoa. Se oli ihan hyvässä kunnossa, vaikkakaan ei anna kovin näkyvää valoa polkaistaessa, mutta kipinä kuitenkin pomppi iloisesti tulpan päässä. :nörtti: En tiedä onko siinä vikaa vai ei.
Joo sitten avasin sylinterinkannen, josta paljastui ruskehtavaa, ehkä öljyistä jäähdytysnestettä. En tiedä miten öljy ja jäähdytysneste olisivat päässeet sekoittumaan.
Noh itse sylinterin seinämissä näkyi muutamia uria, joista kahden tunsi selvästi sormella. Derbiin oli tehty viime kesänä koko koneremppa( sylinterisarja, kampiakseli ja kaikki tiivisteet) ja olin ehtinyt ajaa alle kahden tuhannen, joten on kohtuutonta jos kyseinen remontti on jälleen edessä.
Otin varmuudeksi kuvan sylinterin urista, jos osaisitte sanoa voivatko ne vaikuttaa mopon ongelmiin. Jos nyt edes vastaatte :)

Kuva

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 21:46

Ei tarvi ottaa kytkinlohkoa irti. Otat vain sen vesipumpun suojuksen irti ja sen jälkeen mutteri auki ja siipiratas pois. Sitten ongit vaikka meisselillä ne stefat pois sieltä ja kannattaa vaihtaa molemmat samalla kertaa. Sen jälkeen kasaat sen samasa järjestyksessä ku puritki

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.8.2012 22:59

Kville kirjoitti:Kiertokangen alapään neulalaakeri luultavasti rikki

mistäs semmosen saa ostettua?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.8.2012 12:09

nnikooo kirjoitti:mitenkäs toi -07 derbi x-racen vaihteisto kasataan ? pääs purkaessa tippumaan ne kaks vaihteen siirtäjää, eikä oo hajua mihin ne takas tulis. pitääkö vaihteen olla vapaalla ku lohkot lyö nippuun ja heittää siirtäjät oikeelle kohdalleen ?

nii löytyykö joltain tietotaitoa asiasta?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.8.2012 13:50

Pittää ostaa uus kampiakseli tai sitten kysyt jostaki koneistamolta että kannattaako korjata.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.8.2012 15:42

DerbiHero, ootko vaihtanu suutinta? Onko putkea katottu että onko reikää? Ootko vaihtanut jotain osaa kuten putkea ja vaihtanut suuttimen samalla? Alkukäyrä on aika herkkä ruostumaan, itte ainankin kun huollan putkia niin alkukäyrä saa paljon huomiota että maalit pysyy :D