Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.8.2018 18:17

Tehitepukka kirjoitti:
johnnyw kirjoitti:Ettei vaan olisi se kruunun ja akselin välissä oleva holkki hirttänyt kytkinkruunuun kiinni, eipä pelkästään prikka :D Tuo kytkinruunun holkin "leipominen" on tyyppivika derbin koneessa. Itsellä ei tuota ole käynyt (vielä) mutta useammalla kaverilla kyllä. Vähänkään jos turhan harvoin vaihtelee vaihteistoöljyjä/ajelee liian pienellä öljymäärällä/vesipumpun stefa vuotaa ni tuota tuppaa käymään.

Kytkinkruunusta on nykyään olemassa uudempi "korjattu" versio jossa tuon holkin sijasta akselin ja kruunun välissä on neulalaakerit.

Ei sielä ole mitään holkkia sielä on vaan tuo spaceri joka oli hirttänyt ittensä kruunuun kiinni. Hirtti kiinni varmaan kun ei tykännyt vähä hapesta.
Öljyt vaihdettu ~3000km välein
Kytkin nytten kasassa ja toimii toistaseksi ajoin vain vähä tietä ylös alas.
Kyllä siellä holkki kruunun ja akselin välissä pitäisi olla :) Eli joko se on hitsannut niin hyvin kiinni että on yhtä puuta kruunun kanssa, tai sulla on joku ihan ihme viritys kytkimessä. Noita kruunuja on tosiaan ainoastaan noita 2 mallia, tuo korjattu uudempi neulalaakereilla varustettu, ja sit tuo vanhempi jossa pusla/holkki akselin ja kruunun välissä.

PS. 3000km ihan liikaa öljyjenvaihtoväliksi vaihteistolle vähänkään reilummin viritetyllä vehkeellä. 1000km max välein olisi hyvä vaihdella jos haluaa pitää vaihteiston/kytkimen kunnolla toimivana pidempään.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.8.2018 19:39

Nyt olis sellane ongelma ku jos kylmänä lähtee ajaa ni kierrokset nousee mut ei kiihdy, ja ku moottori o lämmenny ni sama ongelma o 3 vaihteest ylöspäi mut sillo se kiihtyy samal taval ku skootteri
Kaasarina o dellorto phva 17.5 jossa o 95 suutin
Mopona toimii Derbi drd 2013

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.8.2018 19:47

Kytkin luistaa luultavasti
Voi korjaantua ihan vain kytkimen vaijerin säätämisellä löysemmälle

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

31.8.2018 19:53

veke02 kirjoitti:Kytkin luistaa luultavasti
Voi korjaantua ihan vain kytkimen vaijerin säätämisellä löysemmälle

En usko et o kytkimest

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.9.2018 12:18

Oireiden perusteel kytkin luistaa. Kokeile auttaako vaijerin löysäys. Jossei auta niin öljyt vaihtoon ja jossei sekään niin levyt ja jouset vaihtoon.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

2.9.2018 12:45

Kytkin o nyt löystetty ja alko toimii kiitti avust

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

10.9.2018 23:56

Morjes, derbissä sellanen ongelma että sammuilee kesken ajon vähän välein kun ajaa puolikaasulla ja täysikaasulla. Alkaa yhtäkkiä hyytymään ja booaamaan, sitten sammuu ja taas käynnistyy pienen rullausmatkan jälkeen. Kaasuttimen katsoin kokonaan läpi ja putsasin huolella, ei ollut vaikutusta. Vaihdoin alipainehanan, ei vaikutusta, cdin, ei vaikutusta, staattorin, ei vaikutusta. Vedet kiertää koneessa normaalisti. Läpissäkään ei ollut rakoa ollenkaan kun katsoo valolla läpi. Kiitos sille kuka pystyy auttamaan !.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.9.2018 8:10

Kokeile ihan ekana että korkki hengittää ja päästää korvausilmaa tankkiin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.9.2018 16:47

Muutama kysymys derbiin liittyen. Nyt on jo pidemmän aikaa ollut ongelma että joskus ajossa mopo alkaa leijuttaa kierroksia ja booaa kaasua antaessa hetki tämän jälkeen. Vaikuttaisi bensan loppumiselta mutta bensaa kyllä riittää. Läppien vaihto auttoi leijumiseen vähän ja samoin uusi bensahana mutta edelleen tekee välillä tuollaista. Kaasari ja suuttimet on puhdistettu. Eihän tankinkorkilla voi olla asian kanssa tekemistä? Ja mikä siinä mättää. Toinen kysymys koskee jäähdytysjärjestelmää. Lämpenee ajossa mielestäni normaaila enemmän. Jäähdytysjärjestelmä on ilmattu jne. Kuuluisiko paisuntasäiliöön kertyä painetta ajossa? Mistähän tuo lämpeneminen johtuu. Viimeinen kysymys koskee kytkintä. Kun kytkinkannessa? (se osa mikä asetetaan levyjen päälle ja mihin jouset menee) on sellainen nippa mistä kytkintä painaessa akseli vetää, niin kuuluuko/saako se nippa heilua vai pitäsikö sen olla jämäkästi paikallaan? Onko esim kytkimen painelaakeri rikki yms. Välillä ajossa vaihdetta vaihtaessa kytkin töksähtää.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.9.2018 15:53

Malagutisti kirjoitti:Kokeile ihan ekana että korkki hengittää ja päästää korvausilmaa tankkiin.



Testasin juuri ajaa ilman korkkia, ja ei vaikutusta. siinä korkissa on kanssa pieni reikä mikä ei ole tukossa ja päästää ilmaa sisään. Tosiaan, tekniikkana toimii 75cc mvt (pakoaukkoa hieman avarrettu), 21mm dellorto 120 suuttimella ja enox. neulan sokka keskikohdassa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.9.2018 20:57

Mrsteammiez kirjoitti:
Malagutisti kirjoitti:Kokeile ihan ekana että korkki hengittää ja päästää korvausilmaa tankkiin.



Testasin juuri ajaa ilman korkkia, ja ei vaikutusta. siinä korkissa on kanssa pieni reikä mikä ei ole tukossa ja päästää ilmaa sisään. Tosiaan, tekniikkana toimii 75cc mvt (pakoaukkoa hieman avarrettu), 21mm dellorto 120 suuttimella ja enox. neulan sokka keskikohdassa.

Bensanpinta varmaankin vituillaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.9.2018 17:46

Tai sitten on huonokanavainen yksilö ja bensanpinta käy vaan liian alhaalla vedossa ja sammuu sen takia? Outoa vaan jos se aiheuttaisi puolikaasulla sammumista. Onko toiminut ennemmin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.9.2018 23:36

Malagutisti kirjoitti:Tai sitten on huonokanavainen yksilö ja bensanpinta käy vaan liian alhaalla vedossa ja sammuu sen takia? Outoa vaan jos se aiheuttaisi puolikaasulla sammumista. Onko toiminut ennemmin?


On toiminut aiemmin täysin normaalisti ilman mitään booauksia sun muita.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.9.2018 16:47

Derbissä sellanen vika että täyskaasulla pätkäsee kokonaan, puolkaasulla toimii normaalisti ja kiihtyy hyvin. Tulpassa ei ole vika ja suutintakin ollaan vaihettu isompaan. Tulppa oli vähän karstottunut.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.9.2018 20:42

eilen ajelin derbilä mettässä kovassa sateessa frendien kaa ja kaasu hirtti ei se mitään vähän perseestä oli sillä ajella mutta ajelin sillä sitten kotia koitin käynnistää ihan hyvin käyntiin meni illalla tänään yön jälkeen koitin mennä kouluun mutta derbi ei mennyt käyntiin poljin siinä jonkin aikaa ei menny käyntiin kaasari putsattu ja kipinä tulee ja tulppa vaihdettu mutta bensa letkusta tankin alta ei mee bensaa mikä olis korjaus

jos joku tietää paremmin kun minä niin kirjota vaan mikävois olla syy malli derbi X-race sm

eikä viritystäkään ollut enempää kuin rajaton cdi ja kuriton vakio putki ja osaan ajaa sillo ku kaasu hirtää