Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
16.8.2013 21:01
Kokeileppas huvikses irrottaa se liitin joka lähtee staattorilta etiäppäin, niin saat kokeiltua toimiiko sytkä.
Jos kipinää tulee niin irrottelet virtalukon pohjan liittimet ja mittailet sen, sekä piuhat sytkältä sille.
Jos kipinää ei tule, niin kokeileppas kipinää tulpanpiuhan päästä. Jos tulee niin vaiha tulpanahattu. Jos ei vielläkään niin sitten CDI
Ja tarkistappas huvikses myös kaikki liitännät mitä oot sörkkiny.
16.8.2013 21:23
Noniin edessä olisi nyt vaihteiston kasaus ja enhän minä älynnyt siitä mitään kuvia napsia mukaan kun purun tein. Olen melko varma että vetoakseli on oikein kasattu, mutta vilkaisisiko arvon raati vielä tätä korkea
surkea laatuista kuvaa ja kattoisi että prikat on oikeilla kohillaan.
Sitten on vielä tuo mysteerinen ympyröity prikka, jolle en keksi paikkaa. Minne se tulee? Vetoakselissa se olisi ainakin aivan liian väljä.
Edit. Vaihteisto kasassa ja toimii! Toi ylijäänyt prikka oli vain tainnut eksyä jostain ihan muualta koriin joka sisälsi vaihteiston osia. Problem's solved!
17.8.2013 15:02
ja taas jatkuu...ja jatkui pojan Sendan korjaus.
Sähköjä kävin läpi ja vikaakin löytyi. Nyt sähköt siis ainakin siinä kunnossa kuin ne olivat ennen kuin mopo lopetti käymisen kokonaan. Kipinää tulee, bensaa myös, mutta silti ei vaan lähde polkemalla käyntiin - ei ryypyllä eikä ilman.
Tänään lähti kerran mäestä käyntiin, mutta kierrokset oli koko ajan täysillä ja pakoputkesta paksua valkoista savua koko ajan. Mopo jaksoi muutaman vaihteen vaihdon ajan olla käynnissä (noin 300m) ja sitten ei ottanut enää kierroksia vaan hyytyi siihen. Sen jälkeen ei lähtenyt uudestaan käyntiin ei polkemalla eikä mäestä. Alkaa tosiaan ideat loppumaan ja huolto kutsumaan, mutta jos nyt joku keksisi vielä jotain, mikä voisi olla rikki / pielessä?
Staattori vaihdettu, tulppa useampaan kertaan, kaasari ja ilmasuodatin putsattu, bensaletku ja alipaineletku uusittu (uusi imukaula tulossa). Mielessä on käynyt että pitäisikö myös CDI ja jännitteen tasaaja vaihtaa? Vaan ei taida tuohon käynnistusongelmaan auttaa...? Entä männän vaihto? Edellinen omistaja kertoi että kampiakseli, laakerit ja sylinterisarja mäntineen on uusittu. Tuon jälkeen ajettu nyt noin 9000km.
17.8.2013 19:52
RiJa kirjoitti:Tänään lähti kerran mäestä käyntiin, mutta kierrokset oli koko ajan täysillä ja pakoputkesta paksua valkoista savua koko ajan.
Toi valkonen savu viittais vähän siihen että kannentiiviste palanu.
17.8.2013 22:08
Voiko johtua siitä (valkoinen savu), että laitoin suoraa tulpalle bensaa tulpan reiästä, kun sellaisenkin neuvon jostain luin?
17.8.2013 22:35
Ei. Se on pahvi palanu
18.8.2013 16:26
Jos se on tuo kannen tiiviste (pahvi?) niin onko siis kyse tästä osasta?:
http://www.purkuosat.net/images/UUDETOS ... 071822.jpg
18.8.2013 23:15
Tuo musta se on (huomaa että tuo on kai vanhanmallin derbin tai airsalin kannentiiviste, ainakaan omassa uudenmallun derbin moottorissa ei ole tommoista tiivistettä, on hieman erillainen)
18.8.2013 23:41
Meillä (pojalla) vuoden 2001 Derbi ja siihen tuon pitäisi sopia.
Kiitos jälleen avusta!
19.8.2013 15:12
Elikkä Derbistä katosi kipinä konerempan yhteydessä, staattorin vihreä johto on irti ja vaikka sen laittaa staattoriin kiinni siihen missä on ollutkin niin ei kipinää. haittaako vauhtipyörän/magneeton sisä pinnassa oleva noin puoli senttiä leveä ja ja puoli senttiä syvä ura? koska ei nyt mitään muutakaan tule mieleen mikä siinä voisi olla vialla
siis ura on tullut kun jokin on jäänyt staattorin ja vauhtipyörän/magneeton väliin.
19.8.2013 22:30
Mistä saisin uuden jousen Derbini jalkatukeen? Tarviiko mennä ihan merkkiliikkeisiin etsimään vai löytyiskö helpommin ?
19.8.2013 22:56
Mitenkäs ootte ratkaissut ongelman väljä laakeripesä?
Eli derbis on väljä laakeripesä, eikä laakerilukite auta. Mieluiten joku pysyvämpi ratkaisu. Talvella vois viedä sorvaamolle tai jonnekkin korjattavaks kun ei mopo ole käytössä. Onko kukaan kokeillut sellaista kikkaa, että laittais rakotulkin liuskoja laakeripesään tilkkeeksi?
20.8.2013 16:10
Mikäköhän ongelmana ku männän vaihdon jälkee jäähdytysneste on alkanu katoomaa jonnekki?
20.8.2013 17:12
Jos hävikki on pienimuotoista, voi olla että järjestelmään jääneet ilmataskut poistuvat hiljalleen jolloin nesteen pinta laskee. Mikäli nestettä tuntuu katoavan enemmälti, voi olla että kannen tiiviste on vioittunut asennuksen yhteydessä ja vuotaa nestettä palotilaan. Vaihdoithan tiivisteen uuteen ennen asennusta? Olihan kansi suora ja tiivistepinnat puhtaat? Kiristithän kannen oikeaan momenttiin?
Merzii, fiksuin korjaus olisi varmaankin pesän poraaminen aavistuksen isommaksi ja holkitus. Kannattaa teettää koneistamolla ellei ole aivan varma siitä mitä on tekemässä.
20.8.2013 17:44
Mikäköhän tossa terbissä on kun lähtee hetkeksi käyntiin mutta boooaa melkein heti? Ja sen jälkeen ei käynnisty ollenkaan?