Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
22.9.2012 20:30
Onko se DRD X-Treme vai Senda X-Treme?
23.9.2012 12:18
joo sori vähä epäselvästi laitoin, eli meneeko derbi drdn(ei pro) takakatteet suoraan senda xtremeen?
25.9.2012 19:08
Nytten tässä tajusin yhden hieman oudon "vian". n. 1-2 viikon ajan kaasari on jostakin vuotanut bensaa silleen, että kohokammion pohja on vähän kostunut bensasta. No nyt tuo vuotaminen loppui kuin seinään ilman mitään korjaustoimenpiteitä. Tuo sama vika oli myös viime vuoden (2011) syksyllä, kesti muutaman päivän ja vuotaminen loppui kuin seinään. Se tässä on outoa, että viimeksi kaasari vuoti samalla tavoin, viime syksynä samoihin aikoihin. Keväällä ja kesällä ei vuotanut yhtään, mutta sitten taas tänä syksynä alkoi vuotaa vähän. Vuotaminen loppui sen jälkeen, kun sunnuntaina säädin seosruuvia vähän rikkaammalle. Ei kai se nyt tuosta voinut johtua, että se vuoto loppui? Mopo oli kyllä käyttämättä koko viikonlopun.
25.9.2012 19:36
Voi olla että hana temppuilee, ihan yhteensattumaa tai letkuihin jääny bensaa josta on sit valunut. Kyllä siellä aina on pieni määrä kun sen avaa.
25.9.2012 22:24
Onko 05 Derbissä minkä kokonen suutin ja pitääkö sen olla 5mm kierre vai 6mm? ja minkä kokonen suutin derbissä on vakiona ja kuinka iso pitäisi olla kun yläkierroksilla booa technigasin kanssa`?
26.9.2012 16:33
Kummin päin bensahan letkut menee?
26.9.2012 17:03
alempi on alipaine ja ylempi se pensaletku
26.9.2012 19:00
Dioxide kirjoitti:Voi olla että hana temppuilee, ihan yhteensattumaa tai letkuihin jääny bensaa josta on sit valunut. Kyllä siellä aina on pieni määrä kun sen avaa.
Joo oon itekkin vähän miettynyt tuota alipainehanan toimintaa, kun se aika helposti menee rikki. Vois joku päivä katsoa onko se rikki. Uutta en kyllä taida ostaa, ennemmin ostan vaikka tämmösen:
http://motonet.fi/motonet/tuotteet/381452/0 manuaalihanan siihen letkun väliin. Toi nyt on aika idioottivarma joten ei ainakaan pitäisi päästää bensaa lävitse.
26.9.2012 21:03
Moro, kertoisko joku pikasesti miten tämä olis korjattavissa ja mikä on vikana?
Kuva:
http://postimage.org/image/oepj3qcif/Mopo on Gilera (=derbi) vm. 2010
26.9.2012 22:31
Takarenkaan laakeri on käytännössä kadonnut, eli ihan tuhottoman rikki. Vaatii ihan helkutisti tupakkia ja aikaa, sillä tuosta laakerista on jäljellä vain irtonaiset kehät. Tuo laakerin ulkokehä, joka on siis vielä vanteessa pesässään kiinni, on erittäin ärsyttävä irroitettava.
Tarvit pitkän rautatangon ja ison vasaran jolla toiselta puolelta hakkaat sen ulkokehän pois. Et hakkaa yhteen samaan kohtaan kokoaikaa, vaan ympäri kehää hakkailet vuoronperään.
Suosittelen ehdottomasti myös keskiön lämmittämistä ihan rankalla kädellä, että tuo laakerin ulkokehä irtoaa vanteesta.
Vaihda toisen puolen laakeri samalla! Toisen hajoessa, toinen hajoaa lähiaikoina takuuvarmasti ja tuossa kunnossa olevat laakerit (eli pitkään väljänä olleet, mutta kuski ei liene joko huomanneen vikaa tai jaksanut korjata) on inhottavimpia vaihdettavia.
Tarkista myös että laakereiden välissä keskiön sisällä on putki tallessa joka tukee kehiä, eikä putki ole kulunut päistä (=lyhentynyt). Jos putkea ei ole tai se on viallinen, se on kaikessa yksinkertaisuudessaan pakko hankkia. Joko teettää/tehdä (tarkkana mittojen kanssa!) tai ostaa.
Laakerit on 6201 2RS. Älä säästele hinnassa, suosittelen Koyoa, SKF:ää, NTN:ää tai budjettivaihtoehdoista IBEC:iä. IBEC:in tekeleillä hintaa jotain vitosen pintaan kappale. Muut on kympin pintaan kipale. Nuo pitää kuitenkin rengasta kiinni, laadukkaita tarvitsee vaihtaa hyvin harvoin ja laakerin päästessä tuohon kuntoon, rengas vispaa aivan miten sattuu ja se on ihan oikea turvallisuusriski.
27.9.2012 22:36
Mimmonen homma ottaa staattori irti derbistä? Mitä erikoisia työkaluja tarttis?
28.9.2012 16:59
Tekee mieli kysyä jos joku osais selittää ku oli vähän erikoinen tilanne yks päivä
ei tästä mitää hyötyä ole mut mielenkiinnosta nyt kysyn.
Vaihoin männän, sen jälkeen kaasarin luistin oli jotenki rikki, ja se vaihettiin, nii sit ku saatii se korjattua, laitettii mopo käyntii ja annettii olla pari minuuttia päällä ja kateltii vuotaako nesteet mistää ja toimiiko muuten hyvin, niin mopo oli täysin normaali, kun ajateltii työntää se ulos, eli 2 metrii taaksepäin, nii työnsin sen ulos päin kunnes yhtäkkiä se vaan ei suostunu liikkumaan enää ollenkaan
Ihan kun ois seinää törmänny, ees takas vedin sitä ja aina samas kohas pysähty, sit työnsin 3 metrii eteenpäin ja sit taaksepäin nii sit se pyöri normaalisti
Mikään ei estäny renkaitte liikkumista tai ketjujen, että mistähä mahto johtua
28.9.2012 19:34
En tiedä mistä johtuu, itsellänikin männän vaihdon jälkeen ihan kuin mäntä jumitti ennen ensimmäistä käynnistystä, poljin ei liikkunut kuin tiettyyn pisteeseen asti, ja kun sitten työnsin vähän eteenpäin niin mäntä liikku ja toimi ihan normaaliin malliin.
28.9.2012 19:42
nii, mut ku se oli jo ollu pääl pari min että miks se enää ois jurrannu, ja saatto olla päällä sillonki ku ekan kerra koitin työntää taaksepäi , en kyl muista varmaks enää
28.9.2012 19:49
voi olla ettå vaihteistossa rattaat vastaa toisiinsa niin se ei liiku mutta ei oo mittään vakavaa ku mullaki tekee tuota aika usiasti