Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.6.2013 22:38

http://www.katafori.fi/tnt_muovisarja_derbi_senda
Onko varma ettei mene Xrace -09?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.6.2013 22:23

Mikä voi mättää pyörässä, ku ajelin normaalisti ja laitoin kytkimen pohjaan ja tiputin vaihteet alas nii 1 vaihteen kohalla kuulu kolahus alakerrasta. No seuraavan kerran ku koitin lähtee liikkeelle nii kytkin pohjassa ja 1 silmään nii mopo vaa nytkähti ja sammu, eli periaatteessa kytkin ei irrota. Noh vaihdoin levyt ja jouset, ku liikkeessä niitä suositteli ja ei auttanu mitää. Kytkin on säädetty oikein ja öljyy on tarpeeks ja se on kunnollista. Mikähä sieltä ois voinu hajota.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.6.2013 0:15

Laitan viä tänne kun en saanut vastausta :) Onko säädöis jotain vikaa ku aina ku ajaa vähän matkaa kaasu pohjas ni alkaa savuttaan vitusti, sitte ku keventää kaasua ni loppuu aika pian. Eli savuttaa vaan kaasu pohjassa ajaessa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.6.2013 13:26

Gilera<3 kirjoitti:Mikä voi mättää pyörässä, ku ajelin normaalisti ja laitoin kytkimen pohjaan ja tiputin vaihteet alas nii 1 vaihteen kohalla kuulu kolahus alakerrasta. No seuraavan kerran ku koitin lähtee liikkeelle nii kytkin pohjassa ja 1 silmään nii mopo vaa nytkähti ja sammu, eli periaatteessa kytkin ei irrota. Noh vaihdoin levyt ja jouset, ku liikkeessä niitä suositteli ja ei auttanu mitää. Kytkin on säädetty oikein ja öljyy on tarpeeks ja se on kunnollista. Mikähä sieltä ois voinu hajota.


Ootkos koittanu silleen että laitat mopon käyntiin ja pumpaat kytkintä vähän aikaa. Itselläni oli ainakin joskus niin ettei kytkin heti käynnistäessä irrottanut. :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.6.2013 13:34

Onko kellään tietoa mikä voi olla kun mopo rupeaa booaamaan kun sillä on ajanut n.5km. Ensiksi saattaa booata vaikka kerran sitten jatkaa normaalisti. Hetken päästä booaa niin että sammuu ja sitten ei enään lähde käyntiin. Vika tuntuisi tulevan sillon kun mopo lämpenee vähän. Kylmällä koneella kuitenkin lähtee aina ekalla polkasulla käyntiin ja kaasarista putsattu suuttimet kahdesti eikä vaikutusta. magneetto puhdistettu tulppa vaihdettu. :D Niin ja tulppa on aina märkä kun ei enään ei lähde käyntiin eli ei varmaankaan vika kaasarissa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.6.2013 19:08

Gilera<3 kirjoitti:Mikä voi mättää pyörässä
--
eli periaatteessa kytkin ei irrota.
Otappa kytkinkoppa auki ja ota levyt pois kytkimestä. Kokeile irroittaako nyt. Jos ei, niin kytkimen ulompi kruunu on jumittunut liukuholkkiin, joten täytyy ostaa uusi kytkinkruunu ja holkki, hintaa kytkinkruunulla noin 350 euroa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.6.2013 20:03

Moro! eli aprilia sx 2007 (derbin kone) mopo on mulla ja siihen vaihettii nyt 39,86mm mäntä ja ennen siinä oli 39,85 kokonen step two tarvikemäntä ja pytty on 50cc ja nyt on käyny sillei että mopo ei kulje ja sammuu satunnaisesta nopeasti tai myöhemmin ajaessa siten että ihan kuin tukehtuisi ja sen verran oon miettiny että olisko alipainetta tankissa kun korkki menee tiukalle joten voisiko se lopettaa bensan syötön ja mulla ei oo siinä alipaineventtiiliä vaan on/off perus bensahana ja se ei kulje... ilma seos on 1 1/4 eli kierros vartti avattu ja uusi imukaula on ostettu ja laitettu kuparilevy kaasarin ja ilmanputsarin putken väliin kun aiemmin sai liikaa ilmaa ilman kuparilevyä. ja mopo myös ei ota piikkä eli ei kiihdy! kaasaria on kasattu sun muuta eli kaikki neuvot käy koska kasaus ja säätövirheitä on! mopossa on myös 100 suutin koska siinä on tyhjennetty vakioputki ja en tiedä onko alkuperäinen kaasari kun siinä on dellorto phva 17,5mm. joten kaikki neuvot käy koska siinä voi olla mikä vaan! Kiitos etukäteen neuvojille!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.6.2013 21:23

Nooni nyt olis sellanen että showan USD keula on derbissäni emäputken halkaisia 45mm ja likuputken 35mm. Niin siihen stefat pitäs vaihtaa mutta ei mitään hajua miten se tehdään eikä ole myöskään tietoa sopivista stefoista. Keulahan on vanhasta Gilera HK:sta... Saattaa olla vähän väärässä paikassa...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.6.2013 23:00

Mikäs mun derbissä (06) vois olla kun ostin sen kulki 70 sitten vaihdettiin kaasuvaijeri koska vanha meni poikki ja nyt kulkee max 50 ja täytyy ajaa puolel kaasul eikä oo tyhjäkäyntii vaikka kuinka ruuvia vääntelis? ja kylmällä koneella menee kierrokset kun huudattaa niin ihan täysille (ei rajoitinta) ja lämpimällä koneella ku huudattaa niin että eka nousee ihan normaalisti sitten se yht äkkiä tiputtaa kierrokset alas ja uudestaa nousee sama ajaessa eka menee normaalisti yht äkkiä lopettaa kaasun antamisen ja 3-5 sekunnin päästä niin alkaa taas menemää eteen päin ? ja kun ajaa puolel kaasul nii välillä alkaa nykimään iha kunnolla. voisitteko kertoa ystävällisesti että mitä minun pitäisi tehdä kun en tiedä. kiitos.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.6.2013 0:58

Mikä vois olla vikana debissä kun kesken ajon sammu ja sen jälkeen alko puskeen putkesta outoa vinkumista kun yrittää polkea / työntää käyntiin. Tulppa vaihettiin , cdin johtoja kateltu ja kaikki ollu kii yms..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.6.2013 10:38

wille122 kirjoitti:Mikäs mun derbissä (06) vois olla kun ostin sen kulki 70 sitten vaihdettiin kaasuvaijeri koska vanha meni poikki ja nyt kulkee max 50 ja täytyy ajaa puolel kaasul eikä oo tyhjäkäyntii vaikka kuinka ruuvia vääntelis? ja kylmällä koneella menee kierrokset kun huudattaa niin ihan täysille (ei rajoitinta) ja lämpimällä koneella ku huudattaa niin että eka nousee ihan normaalisti sitten se yht äkkiä tiputtaa kierrokset alas ja uudestaa nousee sama ajaessa eka menee normaalisti yht äkkiä lopettaa kaasun antamisen ja 3-5 sekunnin päästä niin alkaa taas menemää eteen päin ? ja kun ajaa puolel kaasul nii välillä alkaa nykimään iha kunnolla. voisitteko kertoa ystävällisesti että mitä minun pitäisi tehdä kun en tiedä. kiitos.


Katoha että vaijeri menee varmasti samaa reittiä mitä aikaisempi ja on oikeaa mallia.

marcuulio kirjoitti:Onko kellään tietoa mikä voi olla kun mopo rupeaa booaamaan kun sillä on ajanut n.5km. Ensiksi saattaa booata vaikka kerran sitten jatkaa normaalisti. Hetken päästä booaa niin että sammuu ja sitten ei enään lähde käyntiin. Vika tuntuisi tulevan sillon kun mopo lämpenee vähän. Kylmällä koneella kuitenkin lähtee aina ekalla polkasulla käyntiin ja kaasarista putsattu suuttimet kahdesti eikä vaikutusta. magneetto puhdistettu tulppa vaihdettu. :D Niin ja tulppa on aina märkä kun ei enään ei lähde käyntiin eli ei varmaankaan vika kaasarissa.
Shape kirjoitti:
Gilera<3 kirjoitti:Mikä voi mättää pyörässä

Liian iso suutin todennäköisesti.


--
eli periaatteessa kytkin ei irrota.
Otappa kytkinkoppa auki ja ota levyt pois kytkimestä. Kokeile irroittaako nyt. Jos ei, niin kytkimen ulompi kruunu on jumittunut liukuholkkiin, joten täytyy ostaa uusi kytkinkruunu ja holkki, hintaa kytkinkruunulla noin 350 euroa.


Osta jotenkin käytettynä toi homma niin halvemmalla pääset, jos se nyt on siitä kiinni:)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

21.6.2013 13:52

Mitä pitäs tehdä kun on nyt tilattu mäntäsarja neulalaakereineen derbiin kun alko krohisemaan ja avattua koneen oli mäntä ihan valmis (naarmuja ja lohkeilua reunalta) mutta pytyssä ei onneksi ollut yhtään naarmuja ja sitten sylinterin kannessa oli aika paljon naarmuja, mitä pitäs tehdä? ja sitten sellanen kysymys että mitä jos jotain männänrenkaan palasia on joutunut kampikammion ym? magneetilla saatin muutamaa männän renkaan palanen pois mutta suurin osa metallin palasista on varmaan kadonnut pakoputkeen.. Olen kyllä vaihtamassa öljyjä mopoon samaan aikaan että tuliskohan kaikki ylimmääränen öljyjen mukana poies?
Ja olisko tää josain topicia männän vaihdosta?
Kiitos

Ja sellanen juttu vie että juuri ennen kun avattin konetta ni mopo kyllä lähti käymään mutta isommilla kierroksilla ei ollu ihan terveitä ääniä (krohinaa ym.)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.6.2013 15:35

2-tahti mopoissa ei ole öljyä kampikammiossa vaan ne on pelkästään vaihteistolle ja kytkimelle. Joten ne mahdolliset männästä irronneet palaset ei ainakaan tule öljynvaihdon yhteydessä pois. Jos teillä on kompura niin kokeile puhaltaa paineilmalla kampikammio niin ne loputkin muruset varmaan sillä tavalla lähtee. Toinen vaihtoehto on sitten, että irroitat moottorin ja pistät ylösalaisin niin silloin ainakin ne männän palaset lähtee.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.6.2013 19:17

Mitähän vittua nyt taas..? Ajoin derbillä n. 30km lenkin ja tulin kotiin. Huomasin siinä sitten, että toinen pakoputken pinnapultti irronnut. Otin sitten putken kokonaan pois, niin pakoaukosta valui vettä? Ja Mäntä myös ihan täynnä vesipisaroita.. Eikä meinannut aiemmin lähteä millään käyntiin. Mistä se vuotaa vettä palotilaan?`

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.6.2013 19:22

kannentiiviste varmaankin vuotaa