Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
1.9.2014 21:42
Itelläkin on tuossa Helkama supermoto rx50:ssä sähkökytkin kytkinkahvassa.
Nyt löytyi syy tuohon ongelmaani, oli hermot mennä ja uusi kaasari menossa tilaukseen, mutta onneksi päätin ottaa sen nyt jo irti ja kyllästyneenä päätin purkaa ja putsata sen. Pääsuuttimessa nykyi roska, mutten ollut varma, oliko siellä roska, koska en katsonut kohtisuoraan. Putsasin crc kaasarinpuhdistajalla ja paineilmalla huolella kaasarin ja laitan koneeseen. Jumalauta, että nyt kulkee. Luultavsti pitempään ollut roska siellä ja nyt vasta jumittautunut. Pientä teholisää tuo viimesen päälle laitetut ilmansuodattimet, joista öljyt puristettu huolella, uusi bensiininsuodatin sekä säädetty venttiilitkin, imuvena vielä kantoi. Kyllä nyt kelpaa vetää skopista ohi
.
Tosiaan tunti meni tuohon kaasariin. Helppo homma, tyhjentää bensat eka kaasarista pois, kaasarin pohjaa pitää 2 ruuvia ja sieltä löytyy suuttimet. Paineilmaa ja putsausainetta kannattaa käyttää
.
1.9.2014 23:03
notreal911 kirjoitti:Orskumies kirjoitti:Mistä kumman kytkimestä te puhutte kun minulla on tuo -09 malli mutta siinä ei tommosta ole. Mistä vuosimalleista se löytyy?
Pojan mopo on Helkama RX50 vm. 2012 jossa kytkinkahvassa on tuo sähkökatkaisin. Uusi kytkinkahvarunko tilattiin Kone-Glans:lta joka myy Orionin varaosia ja siinä oli samainen katkaisin...
Kyseessä on sama sähkökatkaisin kuin on käsijarrukahvassa joka sytyttää jarruvalon mutta tämä on kytkinkahvassa ja sallii starttaamisen vaihde päällä.
Selvä. Pittääpä kattoa tarkemmin
2.9.2014 9:06
Tarzani kirjoitti:notreal911 kirjoitti:Toinen kysymys: Onko kukaan joutunut siirtämään sytytyksen ajoitusta alkuperäisestä ja onko ollut vaikutusta. Jotenkin tuntuu että alkuperäinen ajoitus on hieman liikaa myöhäisellä ja tekee koneen "kierrosherkkyydestä" turhan laiskan. Kaasuttimessa olevan kuristin holkin olemme poistaneet ja luistissa olevaa neulaa nostaneet, jotta kone sietää kaasun avaamisen kokonaan matalilta kierroksilta. Venttiilin välytksetkin tarkistimme ja kone käy ja kukkuu muutoin ihan normaalin oloisesti.
Muutoin oikein mukavaa syksyä kaikille mopon rassaajille.
Mulla oli sytytyksen ajoitus 2 astetta ennakolla. Kyseinen ennakko tuli vahingossa laitettua koneremppaa tehdessä. Ei ollut mitään vaikutusta kierrosherkkyyteen verrattuna nykyiseen oikeaan ajoitukseen. Kone vaan meinasi lähteä irti kiinnikkeiltään kun tärisi niin paljon ja työnsi bensaa takaisin kaasariin. + Pätki ihan älyttömästi koko ajan. En siis suosittele. Jos haluat kierrosherkkyyttä niin rajoittamattomasta cdi boksista voisi olla hyötyä. Tai sitten muuta orion 70 kuutioiseksi. Voit myös kokeilla säätää pikkasen laihemmalle ni vinkasee helpommin.
Tuota tuota. Kerrot että sytytys oli 2 astetta ennakolla.
Tarkoitatko että sytytys oli 2 astetta aikaisella verrattuna oikeaan vai mahdollisesti 2 astetta ennakkoa yläkuolokohdasta? Ensimmäisessä vaihtoehdossa sytytyksesi olisi liian aikaisella, jälkimmäisessä vaihtoehdossa pitäisi tietää mikä on oikea asteluku ennakkoa ennen yläkuolokohtaa ( minä en sitä tiedä ).
Kertomasi tärinä ja kaasariin sylkeminen viittaisi kuitenkin mieluummin liian aikaseen kuin myöhäiseen.
Itse epäilen että pojan mopon sytytys on hieman myöhäisellä joten nämä oireet ja vaikutukset eivät oikein kohtaa...
P.S. CDI-boksi on rajoittamaton ja kierrokset kyllä nousee tappiin, mutta se vain kestää mielestäni kauemmin kuin muissa vastaavissa 4-tahti koneissa.
2.9.2014 20:12
Magneetto oli säädetty F kohtaan, eli mäntä ei ollut yläkuolokohdassaan kun sytytti. Eli eikös se ole 2 astetta aiemmin. Silloin oireetkin täsmäisivät. Onhan se mahdollista että sulla on sytytys liian myöhäisellä joten vilkaise vaikka magneeton tai nokkaketjun suojan kautta että onko kohdallaan. Työnnä molemmissa joku tikku tulpanreijästä, että löydät varmasti yläkuolokohdan. Sitten pyörittelet käynnistinpolkimesta ja katsot siitä moottorin vasemmalla puolella olevasta korkista mistä näkee magneeton merkit että onko kohdallaan kun mäntä on ylhäällä. Ymmärsit varmaan.
Mulla orion ei jaksanut kiertää tai vääntää aiemmin koska männässä oli ohivuotoja. Kiersi paikallaan, mutta ajossa puutui. Tee kaikki muu ensiksi, koska voi olla muuallakin.
Itse huomasin ohivuodot vasta kun kaikki oli aukaistu.(tuuria) Ja kun kerroin sytytyksen aikaisella olemisesta niin tarkoitin että sellaisia oireita voi ilmetä.
5.9.2014 17:17
Onko mäntä yläkuolokohdassaan, kun koneen vasemmalla puolella olevasta korkista näkyy viiva ja T?
5.9.2014 17:22
Vittu starttimoottori veti viimeisensä, rele toimii ja virtaa kuluttaa, mutta ei pyöri edes kuormatta. En saanut starttimoottoria auki, ruuvit oli niin vitun tiukalla ja kannat paskana. Pitäisikö avata tuo ja tutkiskella vai suosiolla uusi?
5.9.2014 18:23
fixman kirjoitti:Vittu starttimoottori veti viimeisensä, rele toimii ja virtaa kuluttaa, mutta ei pyöri edes kuormatta. En saanut starttimoottoria auki, ruuvit oli niin vitun tiukalla ja kannat paskana. Pitäisikö avata tuo ja tutkiskella vai suosiolla uusi?
Ethän siinä mitään menetä jos avaat ja tutkiskelet, kokeile saaha kuntoon, jos et saa niin sitte osta uus, mutta kannattaahan se kokeilla.
6.9.2014 19:06
Orskumies kirjoitti:Onko mäntä yläkuolokohdassaan, kun koneen vasemmalla puolella olevasta korkista näkyy viiva ja T?
Joo. Näissä orioneissa on ne merkinnät kai erilaisia vuosimallin mukaan, mutta T kirjain on ainakin oikea. Työnnä myös ruuvari tulpanreijästä ihan varalta.
Ja kannattaa se startti koittaa aukaista. Jos olisi vain hiilet menneet. Itselläki startti jälleen läjissä pöydällä kun ei tunnu vikaa löytyvän.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 7.9.2014 0:06, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Yhdistetty kaksi postausta samaan viestiin. Viestiä voi tarvittaessa muokata lähettämisen jälkeen.
9.9.2014 21:50
Osaisko joku auttaa ? Kun ajaa n.5 km niin sitten yhtäkkiä vauhti alkaa hyytymään ja lopulta sammuu. Kun käynnistää uudelleen niin toimii normaalisti yhtä pitkään ja jälleen sammuu. Missä vika?
10.9.2014 0:36
Villinä veikkauksena kaasutin ei saa tarpeeksi bensaa, sammutessaan sitten bensatasot palautuvat kaasarissa normaaleiksi.
--> Vaihda polttoainesuodatin ja pura kaasari ja putsaa se bräkcleenillä tai vastaavalla. Jos et oo aikasemmin purkanut kaasaria, niin melko helppo homma ja järjen kanssa onnistuu varmasti. Tiedätkö mitkä suuttimet?
Tuossa Orioniin hyviä suodattimia, hinta noussut eurolla, mutta kyllähän noilla vuoden ajelee ainaski
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... kpl-82682/
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 11.9.2014 13:08, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
10.9.2014 9:39
Joo onhan tuo kaasari putsattu miljoona kertaa. Voishan sitä vielä jollain aineella tosiaan kattoa että lähtiskö toimimaan.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 11.9.2014 13:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus
10.9.2014 11:18
Kaasari kannattaa putsata paineilmalla vielä, että roskat lähtee varmasti. Spraypullolla itse olen puhallellut. Kannattaa varmistaa vielä, että bensaa tulee letkusta hyvin.
10.9.2014 17:42
Puhdistin kaasuttimen niin viimeisen päälle että ei siellä voi olla likaa, mutta siltikin alkaa hyytymään. Mikähän ihme? Suutin on kokoa 72.
11.9.2014 17:01
Olisikohan kaasarin koho niin huonosti, että alkaisi tulvimaan kun kerää tarpeeksi bensaa?
11.9.2014 22:30
Tarzani kirjoitti:Olisikohan kaasarin koho niin huonosti, että alkaisi tulvimaan kun kerää tarpeeksi bensaa?
Luulisi että silloin alkaisi röpöttämään, mutta kun se booaa.