Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2018 18:48

Moro. Tosiaan, derbin koneremontin juuri suorittanut olen ja tekniikkana on perus airsal 50cc ja 19mm lortto ja brk competition kampiakseli ja malossin c3 laakerit. Ja ongelmahan on sellainen että, lähtee vain välillä käyntiin kun laittaa tulpanreijästä bensaa vähän. Silloin muutama polkasu riittää, mutta sit pysyy noin 5. sec käynnissä ja sammuu itekseen. Polkeminen / työntäminen ei auta mitään. Tuntuu et bensa ei menis pytyn sisään asti, vaan jää johonkin. Puristuksia on normaalin verran. Stefat tarkistin ja ei vuoda. 19mm kaasarissa on 100 suutin, ja kokeilin jo 85 koon suuttimella mutta ei vaikuttanut. Apuja !.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2018 19:12

Mrsteammiez kirjoitti:Moro. Tosiaan, derbin koneremontin juuri suorittanut olen ja tekniikkana on perus airsal 50cc ja 19mm lortto ja brk competition kampiakseli ja malossin c3 laakerit. Ja ongelmahan on sellainen että, lähtee vain välillä käyntiin kun laittaa tulpanreijästä bensaa vähän. Silloin muutama polkasu riittää, mutta sit pysyy noin 5. sec käynnissä ja sammuu itekseen. Polkeminen / työntäminen ei auta mitään. Tuntuu et bensa ei menis pytyn sisään asti, vaan jää johonkin. Puristuksia on normaalin verran. Stefat tarkistin ja ei vuoda. 19mm kaasarissa on 100 suutin, ja kokeilin jo 85 koon suuttimella mutta ei vaikuttanut. Apuja !.

Onko polkemisen jälkee tulppa märkä? Kaasarin kohoventtilii toimii? Entä onko imuvuotoja? Katso nää nyt alkuun ja kokeile myös ilman ilmanputsaria :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2018 20:09

Olisi sellanen ongelmat että sain just derbin ”kuntoon”. Vaihdoin kaasarin uuteen ja nyt on suutin 85. Kaasarissa on ryyppysuutin pääsuutin ja tyhjäkäyntisuutin. Ongelma on se, että mopo lähtee käyntiin vaihtelevasti. Aamulla aina lähtee käyntiin ihan ekalla polkaisulla, eikä ole mitään ongelmia. Mutta välillä yleensä iltapäivällä ei lupaa mitään eikä lähde käyntiin. Mäkistartasessa pysyy käynnissä muutaman sekunnin matalimmalla kierroksella jolla pysyy käynnissä ja hörisee kummallisesti pari sekunttia ja sammuu. Jos derbin saa käyntiin, se toimii kuin unelma. Neula on keskimmäisessä lovessa. Välillä polkiessa hitaasti ilman kaasua kuuluu sihahdus putkesta. Osaisko joku auttaa? :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2018 20:13

Derbityömaa kirjoitti:Olisi sellanen ongelmat että sain just derbin ”kuntoon”. Vaihdoin kaasarin uuteen ja nyt on suutin 85. Kaasarissa on ryyppysuutin pääsuutin ja tyhjäkäyntisuutin. Ongelma on se, että mopo lähtee käyntiin vaihtelevasti. Aamulla aina lähtee käyntiin ihan ekalla polkaisulla, eikä ole mitään ongelmia. Mutta välillä yleensä iltapäivällä ei lupaa mitään eikä lähde käyntiin. Mäkistartasessa pysyy käynnissä muutaman sekunnin matalimmalla kierroksella jolla pysyy käynnissä ja hörisee kummallisesti pari sekunttia ja sammuu. Jos derbin saa käyntiin, se toimii kuin unelma. Neula on keskimmäisessä lovessa. Välillä polkiessa hitaasti ilman kaasua kuuluu sihahdus putkesta. Osaisko joku auttaa? :D

Voisko olla että tyhjäkäynti on liian rikkaalla? Kokeile ensin säätää ruuvi ensin kiinni ja jos se ei auta nii pienempää tk suutinta. Ainakin uskoisin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.4.2018 22:26

Tarkotatko rikkaudensäätöruuvii vai jotai muuta? :D

Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2018 20:32

Kuinka syvälle laakerit laitetaan/menee jos ne laitetaan suoraan kampiakseliin. Mikä pitäs kampiakselin ja laakerin välinen välys olla

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

24.4.2018 20:42

Mikä voisi olla vikana derbissä kun laittaa vaihteelle ja lähtee ajamaan niin aluksi kulkee normaalisti mutta kun nostaa kierroksia niin alkaa ns. nykimään, joka tekee ajamisesta melkein mahdotonta. Vapaalla ei siis tee tätä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

25.4.2018 22:37

Auttakaa hyvät ihmiset nyt mua!
Ongelma alkoi, kun vaihdoin 21mm kaasarin 17.5 millisen tilalle, sillä 17.5 milliseen tuli joku ongelma. Ei antanut bensiiniä ollenkaa sylinterille. Kun olin vaihtanut 21mm niin lähti kyllä käyntiin ja toimii vieläkin todella hyvin. Olen ajanut sillä jo 5kk ilman ongelmia,Mutta! Kun laitan aamulla mopon käyntiin niin se menee vain ryypyllä käymään ja käy 3min todella hiljaa ja sit vasta ääni muuttuu ja voi antaa kunnolla kierroksia. Jos annan heti kaasua kun polkasen käyntiin niin sammuu. Muistan ku ulkona oli -15 astetta niin piti ehkä 20 kertaa polkasta sitä ennen kun pysyi käynnissä. Sitten meni 10minuuttia kun sain annettua kierroksia. Mikä voisi olla vikana? Suutin on 92 ja vireinä toimii enox, rajoittamaton cdi boksi, pidemmät välit ja airsal 50cc.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

25.4.2018 23:25

Minkälainen kuuluu olla Derbin vm. 2010 14mm kaasarin tuorevoitelunippan toiminta. Kaasari purettu ja nipasta ei letkusta voimmakkaasti puhaltamalla mene ilmaa läpi. Kuuluuko ko. nippa toimia näin vai onko mahdollisesti tukossa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

28.4.2018 20:11

Moro. Tosiaan, derbin kampikammiossa bensaa aika urakalla. Voiko olla että remontin yhteydessä olen kussut kampiakselin keskityksen ja sen takia vuotaa männästä bensat alakertaan ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

3.5.2018 19:51

Onko derbissä vakiona etu ja taka-akselin kiinnitysmutteri lukkomuttereita vai onko tavallinen mutteri lukkoprikalla vai ilman??? 12mm akselilla. Kiits

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.5.2018 10:30

Kulmasaha kirjoitti:Onko derbissä vakiona etu ja taka-akselin kiinnitysmutteri lukkomuttereita vai onko tavallinen mutteri lukkoprikalla vai ilman??? 12mm akselilla. Kiits


Edessä itsellä tavallinen mutteri, ja takana nylonmutterit (lukkomutterit)

Mrsteammiez kirjoitti:Moro. Tosiaan, derbin kampikammiossa bensaa aika urakalla. Voiko olla että remontin yhteydessä olen kussut kampiakselin keskityksen ja sen takia vuotaa männästä bensat alakertaan ?


Tuskin, jos vuotaa bensat alakertaan urakalla, niin todennäköisesti bensahana vuotaa ja pääsee läppien kautta sinne. Ei pitäisi männän päältä päästä muutakuin huuhtelujen kautta alas, mikä on sekin melko epätodennäköistä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

4.5.2018 19:13

Vaikka bensahana vuotaisi ni ei bensojen pitäisi silti päästä koneeseen asti. Bensanpinta kuitenkin säätyy neulaventtiilin/kohon mukaan, jos neulaventtiili ei vuoda ni bensantulon hanalta kaasariin pitäisi loppua kun säädetty bensanpinta on saavutettu = sylinteriin/alakertaan bensan ei pitäisi päästä vaikka hana olisi kokoajan auki.

Eli oikeastaan ainut selitys tässä tapauksessa on että hana & neulaventtiili kumpikin vuotaa :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

5.5.2018 18:03

Vaihdoin kohon, mutta neulaventtiili näytti ihan normaalilta. Ja siis tulppa pysyy kuivana että ei kastu. Tosiaan, lohkot on eri paria eli voiko ne vaikuttaa ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.5.2018 15:41

Joo no nyt tuo lähti käyntiin mutta ampuu putkeen välillä ja pysyy joku 4-5 sekunttii käynnnis ja sammuu. Sytytys on vakio asennos ja stefat ei vuoda. Mikäs vois olla
?. 19mm kaasari, 100 suutin, vakio pytty.