Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Aprilia SX / RX 2006->

3.11.2012 14:57

Kato jarrupolkimen säätö, jossei se auta nii sitten luultavasti pääsylinteri paskana, itellä oireili samalla tavalla kun oli pääsylinteri paskana.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

4.11.2012 15:30

Pitäskö öljyn syötöt olla ruuvattu isommalle vakioputken ja putsarin kanssa (Kuriton vakioputki) Itellä on pikkasen laitetty öljyn syöttöä isommalle ja vähän tuntuis et sais liikaa öljyä.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

6.11.2012 18:54

Mitkä olis hyvät välitykset säxään, sellaset välitykset joilla se kiihtyis nopeesti ja mahdollisesti keulia :D

Re: Aprilia SX / RX 2006->

6.11.2012 19:11

Riippuu vireistä, mutta Koitappa alkuun vaikka 11/62, jos ei jaksa takaratasta vaihtaa, niin eteen yhtä numeroa pienempi kuin nyt.

Keuliminen on tyylistä kiinni, itselläni 12/48 kurittomassa räxässä, ja hyvin se nostaa keulaa, mutta ei ole taitoa pitää sitä ylhäällä :(

Re: Aprilia SX / RX 2006->

6.11.2012 19:21

Viriä löytyy kaikki kuristukset poissa ja 95 suutin

Re: Aprilia SX / RX 2006->

19.11.2012 16:17

Minkähänlainen homma on kun kun.. eilen ajaessa pamahti kiertarin laakeri.
Ite en oo iällään konetta purkanut sen pidemälle kun kytkimen osia ja pyttyjä vaihdellut.
Että onkohan tuo koneremontin teko miten vaikeaa?

Re: Aprilia SX / RX 2006->

19.11.2012 16:22

Onnistuu kyllä helposti, kun teet rauhassa ja ajatuksella. Kannattaa purkaessa ottaa kuvia ja lohkot avatessa jättää vaihelaatikon osat toiseen lohkoon kii. Kannattaa myös tonkia jostain räjäytyskuvat koneeseen niin tiedät sitten suunnilleen mitä sieltä pitäs löytyä :D Ja liika väkivalta ei kannata, kumivasaralla ja isolla talttaruuvarilla pitäs saaha lohkot auki.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

19.11.2012 22:16

Noniin, räxä taitaa vedellä viimesiä ja se tietää rahanmenoa, jarrut ei enää pidä lähes ollenkaan, etupään stefat ruvennut märkimään.

Mikä tuota räxää vaivaa kun on käynyt viimeisen viikon todella huonosti ja ottanut kierroksiakin hieman heikosti ja savuttanut pirusti ja nyt kun ajelin kotia tohon pihaan ja jätin käynnissä seisomaan tuohon ja kävin avaamassa tallin oven, niin pikkuhiljaa nosti kierroksia ja alkoi kone huutamaan täysillä, ja menin sitten äkkiä antamaan kaasua, niin meinas hyytyä, päästin pois->nosti kierrokset ja annoin pidempaan kaasua niin sammui? Tämä siis todella omituista.
Kerrottakoon moposta sen verran, että 2010 RX Kuriton vakioväleillä ja putkella, suutin 80 tai 82 (kerkesin jo unohtamaan) Ja jos auttaa niin 13tkm kohta rullailtu, enkä tiedä mitä koneelle tehty ennen minulle tulemista, mutta sen verran pyörän ensimmäisestä omistajasta tiedän että kaiken se on vituilleen saanut! Jos joku sattuu tunnistamaan vanhan moponsa jonka on myynyt sahalahdelle, niin tunnustautukoot :paha: :D

Re: Aprilia SX / RX 2006->

19.11.2012 23:13

10-15tkm on männänvaihtoväli, eli se rupee varmaan ainakin oleen pikkuhiljaa finaalissa. Varsinkin jos noi pienellä suuttimella on ajeltu, niin se on hyvin luultavasti käynyt laihalla. Tuo suuri savutus voi johtua vuotavasta kannentiivisteestä tai kytkimen puolen kampuran stefasta(jälkimmäisestä tulee sinertävää savua ja öljyä luultavasti valuu änkän päästä reilusti, ensimmäisestä tulee valkoista savua ja putkenpäästä saattaa tulla vähän vettä). Jos putki on kokonaan tyhjätty, niin suutin osuu yleensä 90-105 välille(riippuen täysin yksilöstä ja vakioputsarilla). Näille kylmemmille keleille tietysti sitten 10-20numeroa isompi suutin. Jarruista selviät luultavasti palat(ja mahdollisesti levyt) vaihtamalla ja ilmaamalla järjestelmän. Sinuna katsoisin myös männän kunnon ja vaihtaisin tarvittaessa.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

19.11.2012 23:47

Juu männän ajattelin tsekata kun aikaa. Vuotava kannentiiviste voisi kai olla noista todennäköisempi vaihtoehto, putken päästä ei tosin valu mitään, mutta savu enemmän valkoista kuin sinistä, vaikka aika reilu öljy on kanssa käytössä. Käryäminenhän tukee tuota kannentiivisteen loppuunpalamista, tuossa eilen havainnoin sellaisen käryn.. Jarrut ei sinänsä ole ongelma, uudet jarrupalat eteenon jossain tuolla, takana 5tkm ajetut palat ja levyt ei vielä ihan loppu

Re: Aprilia SX / RX 2006->

19.11.2012 23:58

Koitappa käyttäessä laittaa käsi putken päähän ja haista sitä sitten, huomaat kyllä jos haisee jäähynesteelle. Eise aina valuta, mutta itellä aikoinaan derbissä kun tiiviste meni vähän rujommin niin oli seuraavana aamuna nesteet paisarissa :D

Re: Aprilia SX / RX 2006->

20.11.2012 0:37

Rajis- kirjoitti:Koitappa käyttäessä laittaa käsi putken päähän ja haista sitä sitten, huomaat kyllä jos haisee jäähynesteelle. Eise aina valuta, mutta itellä aikoinaan derbissä kun tiiviste meni vähän rujommin niin oli seuraavana aamuna nesteet paisarissa :D


Eli käytännössä saan selville silläkin, että otan paisarin irti ja katon onko uinu :D Täytyy varmaan heittää tää pois kilviltä kun toi derbi kulkee ja laittaa sitten kun jaksaa. Kannattaisko mäntärempan yhteydessä vaihtaa kytkimen osatkin? Onhan se 13tkm kuitenkin jo jonkinnäköinen matka, tosin kytkin ei luista vaan toimii kuten pitääkin :)

Re: Aprilia SX / RX 2006->

20.11.2012 0:49

Eisen kytkimen noilla kilsoilla pitäs vielä olla loppu ja ei harvemmin sinne putkeen sitä vettä jää jossei tiiviste oo oikeesti ihan finaalissa. Mutta paisuntasäiliöön kertyy yleensä myös painetta ja nesteet tottakai vähenee.

Re: Aprilia SX / RX 2006->

20.11.2012 20:32

jaahas :) 2,5tkm kerkes ajaa ennenku ilmaantu joku ihme ongelma kytkimen kans :roll: elieli: Ajelin iha normisti eile koulusta kotii ja pihalle ku pääsin ni piruttain burnasin vähän(en siis kovin usein burnaile :nolo: ) nooh siitä sit ketjut ekaa kertaa hyppäs pois ja nopeesti laitoi n takas ja pistin parkkii.

Illemalla sitte lähin viemää apikkaa tallii ja huvikseni testasin mäkistarttii. Ei oikee lähteny käymää, joten päätinpä sitte polkasta ryypyn kera. Sittehän se lähti käymää ja ku ykkösen heitti pesää, ni raakanahan se meni, vaikka kytkin pohjas.

Siinä sitte ihmettelin tapahtunutta ja aattelin et vahinko ja eiku uudestaa käyntii ja ykköne pesää.... Taas raakan. Siinä vaihees alko epäilys hiipii, et eikai kytkin oo menny. No siinä sitte koitin kiristää sielt kytkinkahvan vierestä sielt "mutterist" tai mikä ny onkaa.... ei vaikutusta(todettiin taas muutamalla raakana sisään-vedolla :x )

Sitte yritin sielt alakerrast, siit kiksin vierest mihi se kytkinvaijeri päättyy siihe "vipuun" (kaikki varmaa ymmärtää mitä tarkotan :D) avasin kuusiokoloavaimel sitä ja koitin jotain säätää sitä. Ei ois pitäny... Nyt ei kytkin palaudu ollenkaa ja tuntuu ku ei ikään kui ois vaijerii ollenkaa vaik ehjä se näyttää olevan... Tosin outo "rohina" kuuluu ja tuntuu melko löysält se vaijeri :/ Nii ja se mis se "vipu" on kii, se joku tappi, ni seki nousi ylös ja nyt ei oo mitää tietoo onks se oikees asennos, ku kääntyilee sillee ärsyttävästi, ku puolvahingos nykäsin sitä ylöspäin.


Melkone stoori... Jos joku sai ees jotenki selvää ja pystyis yhtää jeesii :)

Re: Aprilia SX / RX 2006->

20.11.2012 22:33

Eikai pamahtanu ketjut lohkosta läpi?