Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
12.8.2013 22:47
No kylläpä pojat kiltisti ajelee
En nyt meinaa että pitää ihan järkyttäviä hintoja ruveta maksamaan, mutta ei kannata ihan paskaakaan sinne nakata eiköstä niin?
Itselläni oli siis alumiinisylinteri johon Vertexin mäntä 60€, Narakun tiivisteet 5€ ja neulalaakeri 0.75€
Jännät viat teillä
Ja se männän vaihtoväli onkin täysin yksilöllistä, kyllä omassa varmaan kestää vielä toiset 5tkm mutta tässä on kavereilla nuo halvemmat männät muutaman tonnin välein. En kyllä menis takuuseen niitten huoltotaidoista
Mieluusti sitä mäntää vaihtaa kuitenkin ennenkun sitten päättää haukata, mutta kyl saa olla tosiaan loppuun ajettu.
13.8.2013 19:57
nyt tarvitaan hyvää neuvoa kyrsiintyneelle terpyn omistajalle... Eli kehittää reilusti painetta jäähytinneste säiliöön, jonka takia alkaa aina jostain letkusta pikkasen vuotamaan liian paineen vuoks :o on ilmattu moneen kertaan kunnolla ja aina vaan tekee näin, loppuu neuvot iteltä
13.8.2013 20:04
Jos en nyt ihan väärin muista niin kannentiiviste varmaankin rikki
14.8.2013 15:26
Juu eliikäs.. Tänään kun kouluun olin menossa aivan suhkot nopeeta ajoin en huuattanu niin yhtä äkkiä kuulu "Krh" ja moposammu... painoin heti kytkimen pohjaan ja ajoin mopon tien laitaan. Mutta heti ekalla polkasulla käyntiin ja eikä mitään ongelmaa?!?! Eli mitähän tapahtu?!!?!?! Puristuksia on eli ei VARMAAN lämpö leikannu? Aika uus mäntä ajettu kyllä jo sisään.. Eli mitä v*ttua?
14.8.2013 17:18
Jos mopo sammuu kuvaamasi äänen kuuluessa, jokin osa ottaa kiinni tavalla joka ei ole normaalia. Pytyn ja männän välissä on jotain tai mopo lämpöleikkasi. Ei tuohon tarkempaa selvyyttä saa kuin koneen avaamalla.
14.8.2013 20:07
Tervehdys,
pojan Derbi Sendaan (2001) etsin vinkkejä, mistä lähteä etsimään vikaa, kun
- reilun viikon verran mopo on "nykinyt" täysillä kierroksilla ajettaessa
- eilen aamulla lähti käyntiin vain mäkilähdöllä, mutta päivällä koulun pihasta ja illalla ihan normaalisti polkasemalla
- tänään aamulla taas vain mäkilähdöllä käyntiin ja iltapäivällä ei sitten enää silläkään.
Putsattiin kaasari + suuttimet, vaihdettiin bensaletku (vanha oli "kovettunut") ja tyhjennettiin bensansuodattimen kautta vanhat bensat ulos. Ajateltiin, että jos järjestelmään on päässyt vettä jostain ja siksi epätasainen käynti ja käymättömyys. Putsattiin tulppa ja tulpan hattu + kuivattiin konetta (vettä tullut tämän päivän ajan ihan reippaasti myös mopon päälle). Putsauksien jälkeen polkasemalla ei edes lupaa eikä lähde käyntiin. Mäkilähdössä lähtee kyllä käyntiin, mutta ei ota yhtään kierroksia = kun mäkilähdön vauhti loppuu, mopo sammuu. Sama lopputulos ryypyllä tai ilman. Ruuvasin myös ilmaruuvia melkein kiinni ja mekein kokonaan auki, mutta sama lopputulos.
Mistäköhän vikaa lähtisi etsimään?
Toinen vika on sitten täälläkin paljon keskustelua herättneet sähköt. Akku (toukokuussa ostettu) antoi ulos 0,6V tänään päivällä. Vaihdettiin vanha akku takaisin samalla kun putsattiin kaasaria. Sieltä 7V ulos - eli ihan ok vanhaksi akuksi? Mutta Derbihän ei ilmeisesti tarvitse akun virtaa käynnistymiseen? Mitkään valot (mittaristo, etu, taka) ei pala ennen kuin kone on käynnissä. Touko-kesäkuussa vaihdettu suuttimet, koho, neula, akku, virtalukko, tulppa, bensan suodatin, kaasuvaijeri
14.8.2013 20:21
Mikäs vikana ku lähti käyntii, alko tiputtaa bensaa ja lopuks sammu eikä lähde enää käyntiin.
14.8.2013 20:27
RiJa kirjoitti:Tervehdys,
pojan Derbi Sendaan (2001) etsin vinkkejä, mistä lähteä etsimään vikaa, kun
- reilun viikon verran mopo on "nykinyt" täysillä kierroksilla ajettaessa
- eilen aamulla lähti käyntiin vain mäkilähdöllä, mutta päivällä koulun pihasta ja illalla ihan normaalisti polkasemalla
- tänään aamulla taas vain mäkilähdöllä käyntiin ja iltapäivällä ei sitten enää silläkään.
Putsattiin kaasari + suuttimet, vaihdettiin bensaletku (vanha oli "kovettunut") ja tyhjennettiin bensansuodattimen kautta vanhat bensat ulos. Ajateltiin, että jos järjestelmään on päässyt vettä jostain ja siksi epätasainen käynti ja käymättömyys. Putsattiin tulppa ja tulpan hattu + kuivattiin konetta (vettä tullut tämän päivän ajan ihan reippaasti myös mopon päälle). Putsauksien jälkeen polkasemalla ei edes lupaa eikä lähde käyntiin. Mäkilähdössä lähtee kyllä käyntiin, mutta ei ota yhtään kierroksia = kun mäkilähdön vauhti loppuu, mopo sammuu. Sama lopputulos ryypyllä tai ilman. Ruuvasin myös ilmaruuvia melkein kiinni ja mekein kokonaan auki, mutta sama lopputulos.
Mistäköhän vikaa lähtisi etsimään?
Toinen vika on sitten täälläkin paljon keskustelua herättneet sähköt. Akku (toukokuussa ostettu) antoi ulos 0,6V tänään päivällä. Vaihdettiin vanha akku takaisin samalla kun putsattiin kaasaria. Sieltä 7V ulos - eli ihan ok vanhaksi akuksi? Mutta Derbihän ei ilmeisesti tarvitse akun virtaa käynnistymiseen? Mitkään valot (mittaristo, etu, taka) ei pala ennen kuin kone on käynnissä. Touko-kesäkuussa vaihdettu suuttimet, koho, neula, akku, virtalukko, tulppa, bensan suodatin, kaasuvaijeri
Eipä täällä nyt sähköistä ihan hirveästi olla juteltu vaikka väittävät että Derbissä ois paljon sähkövikoja
Minulla on sen verta uuempi mopo niin menee vähän veikkaus pohjalta, mutta akun plus johdossa voipi olla sulake, mikä on palanut. Toki kannattaa ladata ne molemmat ja katsoa jos auttaa.
Mopon käyminen on täysin riippumaton akun toiminnasta. Kannattaa katsoa että sytytys puolen piuhat on kunnossa ja kiinni. "Täysillä kierroksilla nykiminen" voisi olla mm. loppuun ajettu mäntä. Tässä vähän alustavaa, toivottavasti joku samalla mopolla osaa neuvoa vähän tarkemmin
14.8.2013 20:37
Tarkennatko vähän, mitä tarkoitat "sytytys puolen piuhat on kunnossa ja kiinni"?
Sähkövioille olikin tosiaan ihan oma topic toisaalla, joten jatketaan sitä keskustelua siellä, jos vaikka täällä saisi vinkkejä, millä tuon Derbin saisi käyntiin ja liikkeelle.
Voiko seos olla niin pielessä ettei lähde käyntiin? Tai joku iso vuoto jossain? Jotenkin vaan maalaisjärjellä tuntuisi, että seos ei pala / syty syytä tai toisesta. Voiko tulppa mennä tohjoksi kolmessa kuukaudessa?
14.8.2013 21:18
Voi. 2-tahti haukkailee niitä niin kannattaa pojalle sanoa että pitää aina varatulppaa repussa
Meinasin sytytyspuolen piuhoilla CDI-boksin piuhoja, itselläni just tässä pari päivää sitten olivat huonosti kiinni niin alkoi pätkimään ensin korkeilla kierroksilla, sitten kun tärisivät vielä enemmän niin sitten mopo ei kulkenutkaan kuin 40
Voi sekin olla, oma mopo ei näin sateisilla päivillä usein tahdokkaan lähteä ilman pukkausta käyntiin, kun vetää niin rikkaalle, ja olen liian laiska säätämään sitä kaasaria kunnolla
seosi ruuvin uudelleen säätö, nyrkkisääntö tais olla että kokonaan kiinni ja sitten 1 1/2 kierrosta auki, ja sitten säätää niin että mopo käy "keveimmin"
http://www.motot.net/wiki/KaasutinSieltä infoa kaasuttimen säädöstä. Ärsyttää kun vähän vaikea neuvoa kun ei tiedä miten se "nykii". Paljon nykyisellä männällä on ajettu?
14.8.2013 21:27
No niin...vielä käytiin kastumassa ja irroitettiin tulppa ja kokeiltiin antaako kipinää. Hyvin pieni kipinä (noin 1mm) eikä aina sitäkään. Putsattiin tulppa ja kerran jo lupas polkasemalla, mutta ei sitten jaksanut kuitenkaan. Mäkilähdöllä sama homma.
Eli ehkä huomenna uusi tulppa ja sit kokeillaan uudestaan. Onko noissa tulpan arvoissa jotain, mikä vois auttaa asiaa? Kaveri sanoi, että "ostaa saman tien tulpan vähän kylmemmälle kelille" - eli mitä tarkoittaa?
Niin ja toukokuusta on ajettu nykyisellä tulpalla - noin 1000km. Männästä ei tietoa.
15.8.2013 16:41
Miten saa staattorin kannen irti, että pääsisi mittaamaan onko ehkä? Muovikotelo päältä irtoaa siis toki, mutta se alumiinin värinen kotelo mikä suojaa käämejä. Derbi Senda 01 siis kyseessä.
15.8.2013 19:15
Ei siellä mitää käämien suojaa ole. Se metallinen hyrrä siinä on nimeltänsä magneeto ja se pyöriessään tuottaa virtaa sinne käämeihin.
Sen irrottamisessa tarvitset pulttipyssyn ja magneeton ulosvetäjän. Googlettamalla löydät lisäinfoa.
15.8.2013 23:53
Näin^
Ja jos pulttipyssyä ei löydy niin voit ottaa esim tulpan pois ja laitat männän AKK jonka jälkeen tunget sylinterin täyteen kengännauhaa tulpanreijästä jolloin mäntä eikä vauhtipyörä pääse liikkumaan.
16.8.2013 19:19
Ja ei vaan käynnisty... Vaihdettiin pojan mopoon (Senda 01) staattori ja tulppa, mutta silti ei saa tulppa kipinää kun kokeiltiin sylinterin kantta vasten. Voisiko vika olla sitten (myös) cdi-boksissa? Tulpan johto ainakin yleismittarilla mitattuna on ehjä (kupari johtaa päästä päähän).
Alkaa itsellä ideat ja osaaminen loppumaan, joten jos hyviä vinkkejä on, niin kertokaa ihmeessä. Ongelma alkoi siis pojan pestyä mopon ja spaheni sitä seuranneiden sadepäivien aikana. Alkuun nykimistä isoilla kierroksilla, sitten ei lähtenyt polkemalla käyntiin ja lopulta ei edes mäestä lähde enää käyntiin. Kun yrittää käynnistää mäestä, niin ei starttaa / ota lainkaan kierroksia. Kaasari putsattu, tulppa vaihdettu, bensaa suodattimella kyllä, ilmanputsari puhdistettu samoin bensahana tsekattu...Voisiko alipaineletkussa tai imukaulassa olla niin paljon vuotoa ettei käynnisty vaikkei letkuissa näy mitään päälle päin? Alipaineletku vaihdettiin myös. Entä voiko jossain olla vettä niin paljon tai niin väärässä paikassa ettei saa kipinää? Kaikki näkyvät osat kyllä kuivattu ja avattu.