Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.11.2014 13:12

drbennet kirjoitti:Derbi sendan kannentiiviste pähkäilyä !
Kyseessä metallinen tiiviste jonka saa asennettua molemminpäin :eek:
Kumminpäin se kuuluu asentaa?
Ei varmaan tiivisteliimaa tarvitse laittaa väliin?

Ja kysymys 2 momentit?
10mm mutterit 12nm ?
8mm mutterit nm ?
Iso kiitos jos joku jaksaa vastailla 8)

No vastataan itselle :)
Npm:ltä sain vahvistuksen ettei ole väliä mitenpäin sen asentaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.11.2014 13:25

drbennet kirjoitti:Derbi sendan kannentiiviste pähkäilyä !
Kyseessä metallinen tiiviste jonka saa asennettua molemminpäin :eek:
Kumminpäin se kuuluu asentaa?
Ei varmaan tiivisteliimaa tarvitse laittaa väliin?

Ja kysymys 2 momentit?
10mm mutterit 12nm ?
8mm mutterit nm ?
Iso kiitos jos joku jaksaa vastailla 8)


Jos tiiviste in molemmilta puolin identtinen ( vasen/oikea puoli ) ei pitäisi olla väliä kumminpäin asentaa. Siinä on varmaan pieni muotoilu sylinterin reiän reunassa, mutta ymmärtääkseni on yhdentekevää onko kovera vai kupera puoli ylöspäin.

Momentit
Säätöarvotaulukko 2009 erottelee arvot seuraavasti:
Sylinterinkannen mutterit 19-22 Nm
Sylinterikannen pultit 10-12 Nm ( DRD Pro 8-10 Nm )

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.11.2014 16:14

ylihessu kirjoitti:Pistän tän nyt uudestaa ku ei kukaa vastannu edellisee. Eli mopona on derbi 09, vaihoin tähän derbi senda 05 putken josta otin alkukäyränkurin kokonaan pois, tukin hukkaputken, pakokaasunsuodatin ja ilmanputsari kokonaan pois käytöstä, rajottamaton cdi ja tyhjensin paisarista kaiken ylimääräisen. (suutin 85 myös vaihettu). Huiput n. reilu 60 ja vaikea päästä liikkelle, eli mikä siinä ottaa vastaan kun tuntuu että kuitenkin kiertää ihan helvetisti mutta liikkeelle lähtee nii hitaasti (kaasu ns. pätkii). isommilla vaihteilla pystyy jotenkuten ajamaan. välit on siis 11/62. No noin 2km ajoin näillä vireillä ja mopo sammu ajossa ja kun aloin tutkii sitte kotona nii ylä- ja alakerran laakerit paskana. 94 suutin ja 52p takaratas nyt vaihettu mutta ei testattu. koneremppa käynnissä mutta jos joku tietää miten saan korjattua vian vai oliko vikana vaan liian pieni suutin, itelle aika epäselvää niin apu kelpaisi. :D


Kuulostaa siltä että suutin on aika pieni, jos sulla ei ollut ilmanputsaria ollenkaan kiinni. Liian laihalla seoksella kyllä kiertää vapaalla vaikka kuinka mutta liikkelle ei meinaa päästä koska alaväännöt puuttuu (oliko näin?). Lämpöleikkaaminen ei olisi mikään ihme kun siihen ynnää vielä tappolyhyet välit...

Oliko mopolle tehty hiljattain koneremonttia jossa mahdollisesti olisi kampiakseli jäänyt jännitykseen ja hajoittanut laakerit? Miltä näyttää sylinteri ja mäntä?

Tulee mieleen myös että onko kaasuttimeen voinut lentää ajossa hiekkaa tms. joka on sitten jauhautunut alakertaan ja paskonut kaikki laakerit? Jos männässä ei ole leikkaamisen jälkiä niin todennäköistä on juurikin tuo irtoesine kampikammiossa...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.11.2014 16:54

Tervehdys!
Nyt talveks laitoin kevarin talviteloille ja otin mopon linttapulkaksi, mutta nyt mopossa ilmeni joku kumma probleema.
Elikkä mopohan on siis vm. -09 Derbi X-Race. Siihen vaihdettiin about 100 km sitten uusi mäntä ja se on siis vielä sisäänajossa. Mutta nyt se on alkanut tekee sellasta, että kun ajaa jotai suht tasasta 50-60 km/h, niin yhtäkkiä tuntuu vaa että vedot häviää eikä kaasu enää vastaa ja se vaan sammuu. Saattaa tehdä niin monta kertaa matkan aikana. Lähtee hyvin työntämällä ja polkemalla käyntiin sammumisen jälkeen. Missä vois olla vika?
Kiitos jo etukäteen auttaville! :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.11.2014 20:41

tientuk3 kirjoitti::Kuulostaa siltä että suutin on aika pieni, jos sulla ei ollut ilmanputsaria ollenkaan kiinni. Liian laihalla seoksella kyllä kiertää vapaalla vaikka kuinka mutta liikkelle ei meinaa päästä koska alaväännöt puuttuu (oliko näin?). Lämpöleikkaaminen ei olisi mikään ihme kun siihen ynnää vielä tappolyhyet välit...

Oliko mopolle tehty hiljattain koneremonttia jossa mahdollisesti olisi kampiakseli jäänyt jännitykseen ja hajoittanut laakerit? Miltä näyttää sylinteri ja mäntä?

Tulee mieleen myös että onko kaasuttimeen voinut lentää ajossa hiekkaa tms. joka on sitten jauhautunut alakertaan ja paskonut kaikki laakerit? Jos männässä ei ole leikkaamisen jälkiä niin todennäköistä on juurikin tuo irtoesine kampikammiossa...


No siis ajossa tuntu että kone huutaa 3kertaa enemmän kun normaalisti eikä uskaltanu edes yrittää täydellä kaasulla. Liikkelle lähdön vaikeuttajan syytä en tiedä, kilometrejä n.15 000 ilman mitään huoltoja koneeseen. Mäntä oli hyvässä kunnossa vaikka oli ajettu se 15k sitä ennen. Itse oon miettiny että oisko tää liian pieni suutin ollu vikana, täähän on nyt vaa arvailua koska en tiedä mutta koneessahan on tuorevoitelu ja jos suutin on liian pieni nii saako se sitten liian vähän myös öljyä? Eikös laakerien luulisi aika äkäseen kulua ilman öljyä? En usko että ajossa ois metää roskia lennelly.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.11.2014 21:29

15 000 kilometriä itsessään ei ole vielä mikään ongelma ja laakereidenkin pitäisi olla kunnossa jos mopoa ei ole rankasti viritetty tms. aiemmin.

Suuttimen koko ei vaikuta öljyn määrään kun tuorevoitelu on käytössä, mutta liian pieni suutin aiheuttaa silti helposti lämpöleikkaamisen vaikka öljyä olisikin. Outoa tässä koko keississä on se, että laakerit ovat ainoa hajonnut osa. Laakerit eivät tietenkään kestä ilman öljyä, mutta yleensä koneen leikatessa kiinni sylinteri ja mäntä kärsivät ensin.

Ilmanputsari ei ole mopossa tyhjän panttina. Ilman ilmanputsaria ajaminen ei ole missään tapauksessa järkevää. Näin tehdään ainoastaan puhtailla kisaradoilla jos halutaan huipputehoa ja konetta muutenkin remontoidaan niin usein ettei lika haittaa.

Itse pidän hyvin todennäköisenä koneeseen mennyttä roskaa. Jos mietit, että kampiakseli pyörähtää 160 kertaa sekunnissa, niin ei tarvitse olla isokaan hiekanjyvä että aiheutuu jo pahaa vauriota.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.11.2014 5:12

Tinetuk3 on kyllä uusi käyttäjä mutta hepulta tulee kyllä niin fiksua tavaraa että on tässä jo mopoilut mopoiltuna itsekkin ymmällään :lol:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.11.2014 10:57

kertokaas nyt vielä miten tuo jäähdytysjärjestelmä ilmatan?
syylarista en ainakaan äkkiseltään löytänyt mitään ruuvia?
vai mahtaakohan tuossa edes olla mitään mahdollisuuta ilmalukkoon :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.11.2014 11:46

drbennet kirjoitti:kertokaas nyt vielä miten tuo jäähdytysjärjestelmä ilmatan?
syylarista en ainakaan äkkiseltään löytänyt mitään ruuvia?
vai mahtaakohan tuossa edes olla mitään mahdollisuuta ilmalukkoon :)


Irrota ylävesiletku ja kaada nestettä letkusta sisään kunnes tulee jäähdyttimen yläosan letkuliittimestä neste ulos. Letku kiinni, täytä painesäiliö max merkkiin ja puristele letkuista kunnes loppuu kuplinta painesäiliössä. Lopuksi lisää nestettä max merkkiin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

29.11.2014 19:47

joo vaidoin putken niin ampui putkeen vieläkin kun luulin että olisi putki tukossa mutta eipä ole.. :| .. staattorin tilaan uuden koska voi olla siinäkin se vika kun cdi,tulppa, ja kannentiivistekkin on uusi niin ei jää paljoa arvailtavaa

Re: Derbin huolto ja ongelmat

29.11.2014 23:27

Missähän derbissä on vika, kun lähtee todella huonosti käyntiin ja välillä saattaa sammua eikä lähde ollenkaan käyntiin ennen seuraavaa aamua? Alkukäyrän kuri ja hukkaputki poistettu, tässä mallissa on 17,5mm kaasari, jossa 110 suutin ja neulan sokka keskimmäisessä lovessa. Tänään vaihdoin tulpanjohdon ja tulpanhatun, eikä vaikuttanut. Ohitin myös virtalukon, joten vika ei voi johtua siitä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.11.2014 1:33

liian iso suutin kokeile vaikka 98 suutinta

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.11.2014 11:56

Dinkles kirjoitti:moro , mulle tuli eilen derbissä pikku vikaa kun ajoin normaalisti sadepäivänä ulkona ja aloin kiihdyttämään derbillä ja sit yhtäkkiä sammu mut lähti heti käymääb ajoin sen koulun pihalle ja koitin niin puristuksia oli vielä , pytty ei ollut edes kovin kuuma (koska tupla syylärit) niin mitä vois olla käyny?
tekniikkaa:
80cc airsal extreme , ktm sx 85 putki , power filter , keihin pwk 28mm
mutta kun laitto ryypyn päälle toimi hieman paremmin ja ilman ryyppyäkin jos antoi kaasua pikku hiljaa otti hyvin kaasua ja kiersi tappiin asti mutta jos laitto heti kaasun pohjaan niin booaa :s

Vaihda toi power filter johonkin järkevämpään ilmansuodattimeen. Esim. Pipercrossin, Motorexin tai TwinAirin ilmansuodatin tilalle.

Vettä päässyt kaasariin, niin sen vuoksi sammui ja alkoi booaamaan ilman ryyppyä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.12.2014 1:45

Nyt alkaa pikkuhiljaa tulemaan raja vastaan mopoa rukatessa. Viime tiistai aamuna(25.11.) piti poikkeuksellisesti työntää derbi käyntiin ja sitten työpäivän jälkee ei enään lähteny millään käyntiin, noh työmaan parkkipaikalla vaihoin tulpan ja ei auttanut-> mopo peräkärryyn ja himaan etsimään ongelmaa. Nyt on katottu/käyty läpi ilmanputsari, kaasari, cdi-poksi, tulppa, maadotukset, staattorin piuhat ja yleisesti rungossa kiinni olevat johtimet(sähköteippiä toki välissä), läpät, sylinteri ja mäntä, putki, alipainehana, ja siis melkein kaikki kikat kokeiltu. Mopona toimii siis Derbi Senda DRD racing limited edition -07. Ajettu 18500, mäntä ja kampura vaihdettiin 3500km sitten ja laakerit, öljyjä on vaiheltu, kansikaan ei vuoda. Virinä Leo Vince V6(kurit veks), 90 suutin,15-53 välit ja mallissa 17,5mm kaasari ilman reikälevyä ja rajottamaton cdi, huippuja keräs kesällä gpssään 93,6km/h. Vikana siis: ei käynnisty, vaikka lupailee hörähdellen :itku: ja jos käynnistyy niin vain n.10s ajaksi ja sitten sammuu, tulppa ei ole märkä, vaikka kuinka polkee ja moottori vain lupailee mahdollisen käynnistymisen jälkeen. :paha: Ja tulppana on toiminu BR8ES

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.12.2014 8:50

Voin ostaa sen halvalla pois että pääset murheenryynistä eroon.... :eek: