Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2013 15:27

drd pro vakio suutin ? tietääkö kukaan?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2013 17:00

Samppa1993 kirjoitti:Männäntapin neulalaakeri, tai kammen alempi neulalaakeri, kampiakselin laakerit(runkolaakerit). Männän renkaat? Noista lähtisin vikaa etsimään.
Lazzi- kirjoitti:Nyt olisi hirmu kiire saada mopo myytyä ostajalle, joten jos joku kehtaisi auttaa!

Mopossa (derbi senda x-race 08) ei ollut tyhjäkäyntiä ja rupesin sitten ihmettelemään. Huomasin että putkesta tulee vähän jäähäriä ja öljyä mitkä sitten kiertää ilmanputsarille ja tukehduttaa koneen. Jäähäriä ja öljyä oli kampikammiossakin.Vaihoin yläpään tiivisteet ja kampiakselin stefan, vielkäkin tulee pisaroita jäähäriä! :nolo:
Mikä muu tiiviste voisi vuotaa vai onko kansi vaa kiero? tai muita ideoita? Talven aikana tehty koneremppa jossa vaihoin kaikki koneen tiivisteet :(

Se voi olla bensaakin, jos ei savuta vaaleaa savua ja haise oudolle. Käännä kaasuttimen tyhjäkäyntiruuvia, se ruuvi missä on jousi varressa.


kiitos, katsellaan! kyllä se jäähytysnestettä taitaa olla, ei haise bensalle eikä edes yritä leimahtaa kun sitä kerää paperinpalalle ja sytyttää. Tyhjäkäyntiruuvin pyörittely ei vaikuta hädin tuskin ollenkaan. Heti kun ottaa putkesta ilmanputsarille menevän letkun pois niin on tyhjäkäyntiä ja sitä pystyy myös säätämään :|

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2013 22:00

Laitoin uuden (proxin) männän ja nyt on tehy sisäänajon aikana sillain, että kun kierrokset on vähäki korkeemmalla pikkase pidemmä aikaa nii lämpöleikkaa vaikka kone ei oo edes lämmin? Sitte jos ajaa pienemmillä kierroksilla nii ei leikkaa vaikka kuinka pitkää ajais. Korjaantuiskoha ajan kans ku on sisäänajo valmis?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2013 22:42

Ei, ootko jäähytyksen ilmannu ja onko mäntä oikeen kokonen?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.5.2013 23:36

Meikko kirjoitti:Laitoin uuden (proxin) männän ja nyt on tehy sisäänajon aikana sillain, että kun kierrokset on vähäki korkeemmalla pikkase pidemmä aikaa nii lämpöleikkaa vaikka kone ei oo edes lämmin? Sitte jos ajaa pienemmillä kierroksilla nii ei leikkaa vaikka kuinka pitkää ajais. Korjaantuiskoha ajan kans ku on sisäänajo valmis?

Jos se leikkas ni pääset vaihtaa mäntää uusiks :D tod.näk. termostaatti rikki. Miten päättelit et kone ei ole lämmin, jos se kerran lämpöleikkas?Pytty savus ja vedet kylmät?:DD

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.5.2013 2:09

derbiongelmia kirjoitti:Miten päättelit et kone ei ole lämmin, jos se kerran lämpöleikkas?Pytty savus ja vedet kylmät?:DD

Vedet kyllä kiertää normaalisti ja mäntäki on A-kokonen vaikka kerran hoonattu pytty et on korkeintaa liian pieni. Mut ei oo. Kone ei misään vaihees lämmenny erityisen kuumaks vaa pysty kyllä kädellä pitelee pytystä ja letkutki on lämpimät. Lämpövalokaan ei palanu misään vaihees, se vaan narautti ihan pikasesti kiinni, yheski vaihees ku ajoin ja teki sen nii ei tarvinnu ku näpäyttää kytkintä ja matka jatku taas normaalisti. Tehot on ihan normaalisti tallella eikä kuulu mitään ylimääräsiä ääniä nii en usko et se "leikkaamine" mitään mullistavaa ainakaa on tehny. Nyt ei kyl riitä ymmärrys enää

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.5.2013 2:33

Saiskohan se liian vähän öljyä tai seokset laihalla. Lämpöleikkaaminen ei vaadi hirveää lämpötilaa edes. Kone voi leikata kylmänäkin. Lämpöleikkaus käsitys tulee sitä kun mäntä laajenee liian nopeasti sylinteriin nähden ja leikkaa kiinni. Esim. Jos kylmällä koneella laittaa samantien kaasun pohjaan niin kone voi leikata, koska sylinteri ei kerkene laajentua yhtä nopeasti kuin mitä mäntä. Näin voi käydä jos moposta on poistettu termostaatti ja konetta ei lämmitetä maltillisesti. Sanoisin että suurempaa suutinta ja öljynsyöttöä rikkaammalle.
Edit. Oliko sylinterin pinta kiilloittunut ? Vai näkyikö hoonauskuvio viellä selvästi? Se hoonauskuvio (Salmiakki kuvio) ei ole turhaan siellä. Öljykalvo muodostuu sylinterin seinämiin paremmin jos se kuvio on tallessa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.5.2013 9:27

Kaverin DRD racingin digimittarissa on nyt jotain häikkää. Kun kääntää tankoa vasemmalle, nopeusmittari alkaa näyttää nollaa. Suorassa ja oikealle kääntäessä toimii normaalisti.

Avattiin maskin takaa se johtonippu ja ei näkynyt katkenneita/hiertyneitä johtoja.
Onko muilla ollut tällaista ongelmaa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.5.2013 22:03

Mitäköhän häikkää x-tremessä on, kun lämpötila on +15 tai enemmän niin lähtee kylmänä käyntiin oikein mukavasti, mutta sitten jos on viisi astetta kylmempää, niin silloin mopo vain hörähtää ekalla polkaisulla, jonka jälkeen ei enää mitään elonmerkkejä edes ryypyllä. Alkaa vaan pännii noi työntöhommat :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.5.2013 23:52

Mikähän derbissä vikana?
Derbissä : 70cc airsa,l 17,5mm lortto ja metrakit thrower.
Tuntuu käyvän rikkaalla vaikka suutin on 52 jaksaa kiertää piikille asti vasta kytkimellä leikkimällä kakkosella.
Eikä vääntöä löydy paljon lainkaan. Isompi suutin vain lisää ongelmaa ja kierrokset eivät nouse paljoa yli tyhjäkäynnin. Mikä voisi olla? Olen myös kokeillut uudella tulpalla ja neulaa olen säätänyt ei muutosta.
Mikä on?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.5.2013 0:41

Suutin 52??? Nyt ei oo kaikki kunnossa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.5.2013 1:47

Meikko kirjoitti:
derbiongelmia kirjoitti:Miten päättelit et kone ei ole lämmin, jos se kerran lämpöleikkas?Pytty savus ja vedet kylmät?:DD

Vedet kyllä kiertää normaalisti ja mäntäki on A-kokonen vaikka kerran hoonattu pytty et on korkeintaa liian pieni. Mut ei oo. Kone ei misään vaihees lämmenny erityisen kuumaks vaa pysty kyllä kädellä pitelee pytystä ja letkutki on lämpimät. Lämpövalokaan ei palanu misään vaihees, se vaan narautti ihan pikasesti kiinni, yheski vaihees ku ajoin ja teki sen nii ei tarvinnu ku näpäyttää kytkintä ja matka jatku taas normaalisti. Tehot on ihan normaalisti tallella eikä kuulu mitään ylimääräsiä ääniä nii en usko et se "leikkaamine" mitään mullistavaa ainakaa on tehny. Nyt ei kyl riitä ymmärrys enää

Saako voitelua?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.5.2013 1:51

Mikseli kirjoitti:Mitäköhän häikkää x-tremessä on, kun lämpötila on +15 tai enemmän niin lähtee kylmänä käyntiin oikein mukavasti, mutta sitten jos on viisi astetta kylmempää, niin silloin mopo vain hörähtää ekalla polkaisulla, jonka jälkeen ei enää mitään elonmerkkejä edes ryypyllä. Alkaa vaan pännii noi työntöhommat :D

Liian pieni ryyppysuutin ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.5.2013 1:53

derbiongelmia kirjoitti:Kampura menos vaihtoon ja kattelin easyparts löytyiskö derbiin sopivaa. Miten alla oleva kampiakseli eroaa samanlaisesta, jossa cig-24 merkintä?

http://www.easyparts.nl/showarticles_in ... Senda.html

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.5.2013 2:15

Nyt taas vähän järkeä mukaan, ei tarvitse postata kolmea viestiä peräkkäin ja noista lainauksistakin voi poimia sen olennaisen osan sekä poistaa tarpeettomat.