Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Beta RR-50

9.3.2013 14:32

Oma 2012 track , kurittomalla yläkauttasellaputkella tasasella suoralla saa sen 79-82 mittariin. Joka on varmaan noin 75. Loivaan alamäkeen kyllä menee se 80. Topspeedit mittariin oon saanu 88 alamäkeen. Tuon putken ongelma on että eihän se niin räjäyttävä putki ole , eikä oikein ota piikkiä missään vaiheessa :lol: Eikä sitten taas jaksa kiertää niin hienosti. Mulla vakiovälit siis!

Mutta kaverilla on vanhemmalla putkella varustettu track , eikä tuo sille paljoa jää.

Re: Beta RR-50

9.3.2013 19:27

Juu en ole oikein kuin sipaissut tuota -12 mallia ja se tuntui hieman löysemmältä kuin oma -09. Omalla Betallani pääsin vakioväleillä tasaisella pätkällä mittariin 90km/h eli varmaan oikeesti 85km/h. :D vanhempi, parempi; ainakin tällä kertaa! :D

Re: Beta RR-50

9.3.2013 22:18

Ostin nyt sitten tuollaisen 2012 mallin trackin käytettynä. 10-50 välit tällä hetkellä ja menee mittariin noin 60 eli jotain 55 varmaan oikeeta. kunhan lumet sulaa kunnolla niin pistän tietysti kurittomaksi. Betassa on tällä hetkellä 115 suutin ja vähän röpöttää mutta ei liikaa kun on kuitenkin -10 pakkasta. onko 115 sopiva kurittomalla kun ilmat vähän lämpenee. kannataako pistää sitten 12 eturatas? Ja pitääkö putken aukaisukohtaan laittaa tiiviste kun kuri otetaan pois?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.

Re: Beta RR-50

10.3.2013 1:33

115 suutin on mielestäni juuri se valmistajan suositus kurittomalle. 12 eturatas antaa jo sinne lähemmäs 90km/h meneviä nopeuksia (kai), mutta se on parempi jos ajaa pitkää matkaa niin ei se kone huuda. Alavääntöjen puolesta 12 ei ole hyvä valinta se meinaan syö paljon vääntöä. 10:llä ja 11:sta ei juuri ollut eroa (itselläni) paitsi vaihtotiheys (vaihteiden ei rattaan). Koittamalla näissäkin kannattaa mennä eli se mikä omassa berberissä tuntuu parhaalta. :lol: Niin se tiiviste! Sieltä taitaa löytyä jonkin näköinen paperilappu, joka on ilman kuripalikkaa turhan ohukainen. Silloin aikojen alussa kaukaisessa galaksissa tiivistelin ton sellaisella FireGum tahnalla (tai mitä tahansa pakoputken tiivistys tahnaa maksaa n.5€). Eli sitä tahnaa molemminpuolin sitä originaali paperitiivistettä (reilusti), laitat sen tiivisteen paikalleen ja ruuvit tiukasti kiinni (väleistä pursuaa tahnaa, paperilla pyyhit ne pois), putki kiinni ja mopo ajoon jotta tiiviste kovettuu pakoputken lämmöstä.

Muut saavat neuvoa lisää, kun kuitenkin tietävät paremmin! :D

Re: Beta RR-50

10.3.2013 1:53

Kiitos hyvästä vastauksesta. Varmaan ostan ton 12 rataan ja kokeilen. Kai minarelli am6 ratas sopii?

Re: Beta RR-50

10.3.2013 2:04

Tähän mennessä sopinut! :D Ellei sitten mitään radikaaleja muutoksia ole tullut? :s
Joo sopii yleispätevä am6 ratas!

Re: Beta RR-50

10.3.2013 13:34

Jos tuossa on vakiokuri niin suutin 115 on ihan liian iso. 76 tais olla vakiosuutin , jos oikein muistan. Kurittomana 115 on ihan soppeli ja itellä on nyt 120 , mutta kesäks 115 kiinni ;)

Re: Beta RR-50

10.3.2013 14:29

Komppaan ttomidi:ä tossa suutin asiassa laita vaikka 85 jos meinaat kurin kanssa talvella ajaa.

Re: Beta RR-50

10.3.2013 15:34

No en ole täysin varma voiko se olla 115, mutta myyjä sano että 115 on kiinni koska 76 irti. tyhjäkäynti on todella kova mutta ryyppy auttaa, varmaan johtu juuri siitä suuttimesta :s Varmaan pidän ton 115 koska en aja vakiolla juuri vaan käynistelen sitä silloin tällöin kun on vielä lunta. Eikös sitten vaan kuri pois ja ajamaan 8) kun on jo valmiiksi toi 115.

Re: Beta RR-50

10.3.2013 16:15

Kannattaa avata se kaasari ja ITSE katsoa mikä suutin siellä on. Ja kaasarin kyljessä on semmoinen tyhjäkäyntiruuvi ja se toinen on seosruuvi. Tyhjäkäynnistä kun säädät niin saa tyhjäkäyntiä isommalle tai pienemmälle. Seosruuvista säädetään bensa/ilma suhdetta sillain hienovaraisesti (isot säädöt suuttimilla).

Tuossa kuva kaasarin anatomiasta: http://www.motot.net/galleria/kuvat/kay ... saridt.jpg

Tuo kaasari on nopealla katsomisella Peugeot XPS:n, mutta anatomisesti melko yleispätevä Betaan nähden.
Viimeksi muokannut PekuVeku päivämäärä 10.3.2013 16:17, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Beta RR-50

10.3.2013 16:17

joo kyllä kaasarin osaan avata. Pitää katoo

Re: Beta RR-50

10.3.2013 17:23

Kävin tuossa äsken hallissa katsomassa mopoa ja samalla pistin kiinni oma tekemän peltikurin missä on 20mm reikä ja tiivistin pakoputki massal... kun sitten käynnistin 3kk seisomisen jälkeen lähti se kolmannella potkulla käyntiin ja ääni oli kuin vanhassa ruohonleikkurissa... Kierrokset nousivat ja laskivat räpättävällä äänella ja kun lähdin liikkeelle liikkui mopo vaikka kytkin oli pohjassa samalla kuin painoin kaasua? eihän tuon nyt kuuluisi liikkua jos kytkin on pohjassa? :D luin jostain että kytkimen luisto liittyy asiaan? elikkäs mitä tehdä? :s

Re: Beta RR-50

10.3.2013 19:03

Ensin katso kytkinvaijerin kireys, jos löysä niin kiristä SOPIVAKSI (ei liikaa muuten ei liiku mihinkään). Jos tämä ei auta niin ongelma on sisäinen. Katso öljyt jos on vain vähäsen öljyä tai siellä on vettä niin se on huonohomma. Liian vähäinen öljyn määrä polttaa kytkimen nopeasti (ei välttämättä edes haista) ja vesi katkoo kytkinlevyt (jäätyessään siellä väleissä). Jos öljy on kunnossa niin kone pois ja kytkin auki. Avaat kytkimen ja vaihdat sinne uudet levyt ja jouset, kasaat, kone kiinni ja kunnon vaihteistoöljyt sisään esim. Castrol mtx.

Ruohonleikkuri räpätys johtuu siitä sun kuristas ja putken ominaisäänestä (onko ollut sulla ennen kuriton?) tai/ja putken jostain liitoksesta vuotaa. Vanhan mallin putkissa samanlaisia ongelmia aiheutti tälläinen banaani-ilmiö: http://www.motot.net/galleria/kuvat/13/ ... medium.jpg
Tuon voipi hitsailla umpeen.

Kierrosten heittelystä ei oikeen ole mitään ideaa. Vastatkaa joku muu siihen! :D

Re: Beta RR-50

10.3.2013 19:34

Täytyy sitten katsoa, että onko vaijerissa vikaa vai ei, mutta en usko että sinne on mikään päässyt jäätymään kun se on ollut lämpimässä parkkihallissa koko talven. Ennen on ollut vakio kuri ilman sitä prikkaa ja nyt tuo oma, mutta ei ainakaan vuoda mistään kun laitoin tuota pakoputki massaa.

Jos nyt on niin päässyt käymään että kytkin ongelma on sisäinen niin kuinka kauan levyjen vaihtaminen vie aikaa ja onko homma vaikea? :s

ja kiitos vastauksestasi. :)

Re: Beta RR-50

11.3.2013 14:16

Heitteleekö ne kierrokset vai nouseeko vaan korkealle? Nimittääin jos ne on vaan korkealla niin todennäköisesti kyseessä on imuvuoto :) Ja itellänikin tekee niin että kun ei hetkeen ole ajanut niin aluksi ottaa kytkin kiinni vaikka olisi pohjassa, loppuu kuitenkin heti kun on kiihdyttänyt hieman, laittanut kytkimen pohjaan ja antanut kierroksia. (ollut näin uudesta asti) ja monella kaverillakin sama munaralleissa.