Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.8.2017 21:33

Tuossa otin Gilerasta putken irti ja vähän heiluttelin ni kuulu kauhea kolina putken sisältä. Oiskoha katti lähteny irti? Onko tuosta mitään haittaa? :(

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.8.2017 23:50

GileraSmt08 kirjoitti:Tuossa otin Gilerasta putken irti ja vähän heiluttelin ni kuulu kauhea kolina putken sisältä. Oiskoha katti lähteny irti? Onko tuosta mitään haittaa? :(


Katalysaattori irronnut pistehitsistä ja sen vuoksi kolisee. Todennäkösesti pitää ylimääräistä resonointia ajossa, tuskin muuta haittaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.8.2017 18:14

Tuli tossa äsken tutkittua tota mun vanhaa konetta ja kun otin staattorin pohjalevyn irti ni ihmetys olis kyllä melkoinen. Stefa kammennut jotenkin oudosti omineen ihan vinoon, eli mennyt pari milliä syvemmälle toisesta reunasta. Mitenhän tuo on edes mahdollista? Muutama kk sitten kun vaihdoin staatorin tohon koneeseen ni silloin oli stefa vielä ihan normaalisti paikallaan.

Kuva
Kuva


Ajattelin ton alakerran laittaa yhteen SX:n raatoon joka kellarissa lojunut pidemmän aikaa, mutta täytyy kyllä stefat nyt hommata ensin :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.8.2017 23:23

mikä vois olla ku sain just koko kone rempa valmiiks kaasari kii ja käyntii ni eka käynnistys ni kiekat otti tappii :s imukaula on uus ja molemmat päät on hyvi kiinni kurkuissa :| kaasuvaijjeri on katottu ettei jumita ja luistin toimii oikein

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.8.2017 18:03

GileraVieRahat kirjoitti:mikä vois olla ku sain just koko kone rempa valmiiks kaasari kii ja käyntii ni eka käynnistys ni kiekat otti tappii :s imukaula on uus ja molemmat päät on hyvi kiinni kurkuissa :| kaasuvaijjeri on katottu ettei jumita ja luistin toimii oikein

Tyhjäkäynti rikkaalla. Liia pieni suutin. Kaasuvaijeri hirttää jostai.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.8.2017 21:38

mistä vois johtuu ku ajaa 2/4 kaasul tai 3/4kaasul pitemmä matkan ni rupee booa ja sit ku kääntää kaasu nuri ni toimii taas hetken
Gilera smt 07
lisäkseksi vielä ongelma on pahin märällä/kostealla kelillä

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.8.2017 15:10

Tankki ei saa korvausilmaa, kaasarissa jotain häikkää/likainen tai sit vaan seokset laihalla keskialueella. Putsaa kaasari ja nosta neulaa yksi pykälä jossei korjaannu.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.8.2017 15:17

Xccelerator kirjoitti:Kyseessä vähän ajettu 2016 Derbi Xtreme. Ajettu aiemmin viime syksynä edellisen omistajan toimesta, joten nyt purin kaasuttimen ja vaihdoin bensan ja öljyt uusiin. Samalla vaihdoin tämän ohjeen suosituksesta suuttimen kokoon 80. Kyseessä on vakio mopo ja sellaisena se on tarkoitus pitää tätä suutin muutosta lukuunottamatta.

http://www.motot.net/wiki/Derbi_DRD_X-Treme_viritys

Tällä hetkellä mopo kulkee pirteästi, mutta kun vauhti kasvaa ja kääntää kaasun aivan pohjaan niin mopo meinaa tukehtua aivan totaalisesti eli käytännössä täydellä kaasulla ajaminen on lähes mahdotonta. Kulkee noin 47km/h kun ajaa vähän vajaalla kaasulla.

Onko ideoita mistä moinen mahtaisi johtua? Vaikea uskoa että suuttimen kasvattaminen 72:sta 80:een voisi aiheuttaa noin suuren muutoksen, varsinkin kun tuo 80 on suositeltu koko.


Tämä ongelma on nyt (viimeinkin) ratkaistu. Kirjoitan ratkaisun vielä tänne, niin ei jää vääriä oletuksia elämään internetin ihmeelliseen maailmaan edellisen viestini perusteella.

Kyseisessä laitteessa on alkuperäisenä 72 suutin. Vaihdoin suuttimen kokoon 80 ja otin samalla reikälevyn irti kaasuttimesta. Lopputulos oli huono eli täyskaasulla "tukehtuu" kuten edellisessä viestissä on kuvattu.
Seuraavaksi vaihdoin suuttimeksi alkuperäisen 72:n ja lopputulos oli, että paikallaan kun laittoi kaasun pohjaan niin moottori sammui. Ajaminen oli mahdotonta kun kaasua käänti yli puolenvälin.

Seuraavaksi kokeilin suuttimeksi 95:sta ja nyt kone käy mainiosti. Ehkä hieman rikkaalla, joten hankin jo koon 90 valmiiksi varastoon ja se testataan sitten kun junnulla on kortti taskussa ja hän voi heittää vähän pidempiä testilenkkejä kuin muutama 100 metriä pikkutiellä.

Eli vika oli vain yksinkertaisesti se, että en ollut huomioinut että kaasuttimen reikälevyn poisto voi vaikuttaa noin paljon. Onneksi tuolta Wikistä löytyi maininta tuosta reikälevyn poiston vaikutuksesta suuttimen kokoon. Aiemmin olin lukenut jostain muulta, että on yhdentekevää onko levy paikallaan vai ei ja luotin sitten tuohon. Eli kiitokset wikin kirjoittajille!
Ajattelin jättää tuo reikälevyn pois, koska ymmärtääkseni huippunopeus ei tuosta kasva, koska kierrosten rajoitin estää sen.

Nyt kun tuoreöljyvoitelu on poissa niin pääse käyttämään kovia öljyjä. Nyt käytössä on ylijäämäpurkki Motulin Kart Gran Prix:iä 2% seoksella ja toimii hienosti eikä juuri savuta. Aiempien kokemuksien mukaan tuskin juuri karstaakaan. Kun tuo loppuu, niin luultavasti siirryttään Motul 800 Offroad:iin tai Road Racing:in. Noita saa Saksasta hyvin edulliseen hintaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.8.2017 15:41

Tuo 800 motuli on ainakin melkoista kiisseliä ja karstaa hemmetisti normi katukäytössä. Tuohan kilpakäyttöön suunniteltu ensisijaisesti jolloin ajetaan kokoajan urku auki, eli en kyllä tieliikenne käytössä olevaan ja varsinkaan suht vakio mopoon tuota laittaisi, voi nimittäin mennä aika nopeasti paikat tukkoon.

Ite testasin tuota 800:sta purkillisen aikanaan 70cc setillä ja karstasi enemmän tuona aikana enemmän kun castrol power 1 racing 1000km:ssa. Tuo Castrol power 1 racing 2T tai Motul 710 on oikein hyväksi todettua öljyä päivittäiseen ajoon, noita kumpaakin saa ulkomailta alta sataseen 12-packin.

Ite otin nyt testiin muutaman purnukan Maximan K2 öljyä ja savuttaa pikkasen vähemmän kun castrol samoilla seoksilla ja tuoksuu melko erikoiselta, mutta hintaakin on se 20€+/l.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 21.8.2017 5:10, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.8.2017 23:09

Mikäs derbis vois olla vikana kun ajaa vähän matkaa niin putken alta alkaa tulla aivan vitus** höyryä eli jäähdytysnestettä. Eli olenko kiristänyt kannen väärin vai mikä on vikana ? Ja ihan kuin pytystä kuuluisi jotain "sihinä" ääntä kuin jäähärit kiehuisi. Apuja ! :x

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.8.2017 23:22

Todennäköisesti kannen tiiviste on rikki ja jäähdytysnestettä pääsee koneeseen. Pytty auki, kansipahvin vaihto ja sormet ristiin että kansi olisi vielä suora. Kiinnitysvaiheessa kannattaa kiristää ristiin vähän kerrassaan ja loppukiristys tehdä momenttiavaimella. Toki koneen sisustaan kannattaa myös vilkaista ja putsata mahdolliset nesteet pois alakerrasta.

Koneen aukaisun jälkeen kannattaa myös kiinnittää huomiota jäähdytysjärjestelmän ilmaamiseen ja riittävän kiehumispisteen omaavan nesteen käyttöön.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.8.2017 12:51

Evanssilta tarjolla tota vedetöntä jäähdytinnestettä. Vois kuulemieni ja ymmärrykseni mukaan olla aika kova juttu nois vekottimis, kun ei flektiä omaa. Tosin hinta on aika suolainen 2litra purkki n.40€. Oli aikoinaa wheeler dealersissä esittelyssä.
Eipä ainakaan keittäs mopot.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.8.2017 19:09

Mikähä derpissä on ko just vaihdoin uuen vaihteesiirtäjän jousen, mutta nyt vaihteiden alaspäin vaihto on takkuista, pitää polkasta noin 3 kertaa että laskee

kyseessä siis derbi senda drd xtreme 2015

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

25.8.2017 15:43

Derbi DRD extreme 2014 smr kytkinvika...
TILANNEKUVAUS:
Lähdössä kytkin päästi läpi ja terpi karkas melkein lapasista!!
Kuului samalla alakerrasta napsahdus tai pieni pamahdus?

Kytkin nyt purettu kokonaisuudessaan...
- ei fyysisesti näkyviä vaurioita
- ei mitään irronneita osia
- kytkinkruunu ehjä
- kruunun keskiössä oleva pusla ei liiku?
Voiko vika olla siinä? Pitääkö sen puslan pyöriä
siellä kruunun keskiössä?
Onko jollain omakohtaisia kokemuksia samaisesta viasta
tai muuten tietoa miten edetä?
Kiitos jo etukäteen...
-mopojonnenIsä-

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

25.8.2017 16:09

Sen puslan pitää liikkua kruunussa, eli toisisanoen pusla on leikannut kiinni kytkinkruunuun. Tuo on valitettavasti vähän tyyppivika näissä derbin rabasa moottoreissa että pusla hitsautuu kruunuun kiinni, tapavtuu suht helposti varsinkin jos öljyjä ei vaihda usein/tai käyttää jotain halpaa/huonoa öljyä. Kytkinkruunusta on itseasiassa jo uusissa mopoissa ja varaosana saatavilla korjattu malli jossa tuo holkki on korvattu neulalaakereilla, mutta hinta on niinkin järkyttävä kun luokkaa 350€+.

Itse tuota leikannutta kruunua ei oikein pysty korjaamaan ainakaan kotikonstein. Eli suosittelen etsimään käytettynä jostain ehjän kruunun tilalle.