Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
28.4.2013 14:58
Kaasua/ryyppyä en käytä ollenkaan ja tulpan puhdistin aina ku katoin sitä...
28.4.2013 16:03
jukke96 kirjoitti:Joten ongelma on seuraava:
Ennen koneremppaa alkoi kuulumaan sirinä. Ekaksi jossakin poksahti vähän (hyvä että edes kuulin koko poksahdusta
), ja sitten alkoi sirinä kuulumaan. Ekaksihan tässä epäilisi runkolaakereita, mutta ääni ei kuulu kierrosten mukaan, vaan tyhjäkäynnillä sitä ei kuule ollenkaan, pintakaasulla pieni sirinä ja puolikaasun jälkeen ääntä ei enää kuulu... Ja ääni ei voimistu samassa suhteessa kierroksiin.
Joko tähän löyty syy?
28.4.2013 16:12
Takarengas ei lyö lukkoon, äänen päästettyään sammuu ja samantien lähtee käyntiin ku polkasee
kone on ammattimiehellä rempattavana että josko homma seleviääs.
28.4.2013 17:05
Bridge kirjoitti:Kaasua/ryyppyä en käytä ollenkaan ja tulpan puhdistin aina ku katoin sitä...
Itelläni oli tuossa vähän aikaan sitten sama vika, todennäiköisesti. Elikkäs ostat nyt alkuun ainakin uuden tuliterä tulpan, jos ei sillä lähre pörräämään, niin lainaat kaveris staattoria ja kokeilet sillä, mitä sanoopi. Itelläni oli staattori just tuommosessa tilanteessa paskana, kannattee myös puhistaa magneeton seutu !:)
28.4.2013 17:40
Shape kirjoitti:jukke96 kirjoitti:Joten ongelma on seuraava:
Ennen koneremppaa alkoi kuulumaan sirinä. Ekaksi jossakin poksahti vähän (hyvä että edes kuulin koko poksahdusta
), ja sitten alkoi sirinä kuulumaan. Ekaksihan tässä epäilisi runkolaakereita, mutta ääni ei kuulu kierrosten mukaan, vaan tyhjäkäynnillä sitä ei kuule ollenkaan, pintakaasulla pieni sirinä ja puolikaasun jälkeen ääntä ei enää kuulu... Ja ääni ei voimistu samassa suhteessa kierroksiin.
Joko tähän löyty syy?
Ei ole syytä löytynyt. Positiivinen asia on se että pesin mopon, kiristelin putken rungon kiinnikkeen ja kävin pienen (2km) lenkin ajamassa ja ääni katosi kokonaan
Öljyt voisi vielä vaihtaa ja kattoa tuleeko niiden mukana mitään
28.4.2013 17:53
HeppiKevonen kirjoitti:Takarengas ei lyö lukkoon, äänen päästettyään sammuu ja samantien lähtee käyntiin ku polkasee
kone on ammattimiehellä rempattavana että josko homma seleviääs.
Millainen se ääni on? Osaatko yhtään kuvailla.
28.4.2013 21:01
Mikähän mahtaa olla x-racessa vikana kun ei kylmänä irrota ollenkaan kytkintä? Eli siis kun käynnistykaen jälkeen kytkin pohjaan, vaihe päälle ni pomppaa vaa eteenpäi ja sammuu. Joutuu aina lämmittää muutana minsa et toimii mut ois toki mukava jos vois heti lähtee ajelee. Muillaki samanlaista ja jos on ollu ni millä korjaantunu?
28.4.2013 21:11
Kokeile vaihtaa öljyt näin alkuun. Mut osaisko joku neuvoo mikä toho derbii nyt iski ku rupes pätkimää ja nykimään ku kävin ajamassa offiskaa. Ryyppy päällä toimii täydellisesti. Oon pyöritelly seos ruuvia joka suuntaan ei toimi mitenkään ilman ryyppyä.Tyhjäkäynnillä kiertää hyvin muttei ajossa.
28.4.2013 21:18
Ääntä voisi kuvailla samanlaiseksi kuin runkolaakeria hajoamispisteessä, mutta ääni on vain hetkellinen ja tulee n.50km/h vauhdissa. Lähtee samantien kyllä käyntiin ja toimii normaalisti. Myös vaihdelaatikosta kuuluva miellyttävä ääni kytkimen lyödessä pohjaan kun on enemmän vauhtia ja isompaa vaihdetta on vähän kyseenalainen
liittyisikö sitten toisiinsa.
28.4.2013 23:09
Derbilaattori kirjoitti:Kokeile vaihtaa öljyt näin alkuun. Mut osaisko joku neuvoo mikä toho derbii nyt iski ku rupes pätkimää ja nykimään ku kävin ajamassa offiskaa. Ryyppy päällä toimii täydellisesti. Oon pyöritelly seos ruuvia joka suuntaan ei toimi mitenkään ilman ryyppyä.Tyhjäkäynnillä kiertää hyvin muttei ajossa.
Pääsuutin voi olla tukossa. Kokeile myös uutta tulppaa. Kaverilla meni joskus staattori ja silloin pätki ja nyki se mopo. En usko, että nytten ois käyny samalla lailla kerta ryyppy päällä toimii.
HeppiKevonen kirjoitti:Ääntä voisi kuvailla samanlaiseksi kuin runkolaakeria hajoamispisteessä, mutta ääni on vain hetkellinen ja tulee n.50km/h vauhdissa. Lähtee samantien kyllä käyntiin ja toimii normaalisti. Myös vaihdelaatikosta kuuluva miellyttävä ääni kytkimen lyödessä pohjaan kun on enemmän vauhtia ja isompaa vaihdetta on vähän kyseenalainen
liittyisikö sitten toisiinsa.
Täähän on jännä tapaus. Luistaisko kytkinlevyt tai kytkimessä jotain vikaa. Itsellä piti karmeaa ääntä kytkin kun vähän aikaa oli väärä kytkinkahva, jolloin kytkin avautui liikaa ja otti vähän koppaan kiinni. Toisaalta jos nämä eivät kuulu yhteen, niin voisiko bensapinta laskea liian alas jolloin mopo sammuu tai bensatankin korkin ilmareikä olla tukossa. Ihmetyttää tosiaan toi, että se vaan sammuu eikä lyö mitään lukkoon. Tai sitten vika on sähköpuolella. Esim staattori. Ylempään juuri kerroin, kaverilla joskus aikaa sitten kun staattori hajos moposta niin sattoi vaan sammua. Laakista käyntiin kunnes oireet paheni ja se alkoi pätkimään kunnolla.
Edit kerro sitten kun vika selviää
29.4.2013 14:44
takanakki15 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla x-racessa vikana kun ei kylmänä irrota ollenkaan kytkintä? Eli siis kun käynnistykaen jälkeen kytkin pohjaan, vaihe päälle ni pomppaa vaa eteenpäi ja sammuu. Joutuu aina lämmittää muutana minsa et toimii mut ois toki mukava jos vois heti lähtee ajelee. Muillaki samanlaista ja jos on ollu ni millä korjaantunu?
painele kytkinvipua, mulla se auttaa ainakin vähän, ja jos heti haluaa ajaan lähtee niin kannattaa polkasta vähän vauhtia ja sitten vasta vaihde päälle niin ei rusahda..
29.4.2013 15:20
No1 kirjoitti:takanakki15 kirjoitti:Mikähän mahtaa olla x-racessa vikana kun ei kylmänä irrota ollenkaan kytkintä? Eli siis kun käynnistykaen jälkeen kytkin pohjaan, vaihe päälle ni pomppaa vaa eteenpäi ja sammuu. Joutuu aina lämmittää muutana minsa et toimii mut ois toki mukava jos vois heti lähtee ajelee. Muillaki samanlaista ja jos on ollu ni millä korjaantunu?
painele kytkinvipua, mulla se auttaa ainakin vähän, ja jos heti haluaa ajaan lähtee niin kannattaa polkasta vähän vauhtia ja sitten vasta vaihde päälle niin ei rusahda..
Toi idea että lähtis ajaa työntämällä ei oikee houkuttele, luulis että laatikko alakaa pikkuhiljaa kärsiin?
Joo mullaki auttaa toi kytkimen painelu ja kaasuttelu samaa aikaa.. Tää sit taitaa olla oikee tyyppivika?
29.4.2013 22:36
Ihan normaalia hyvin pitävälle märkäkytkimelle. Ei mikään tyyppivika.
29.4.2013 22:59
Hei, nyt tarvitaan apua -99 vuoden Derbi Sendan kanssa. Tänään kaupasta lähtiessä ehdin ajamaan 10m jonka jälkeen kierrokset nousivat ja mopo sammu, sen jälkeen ei enään käynnistynyt. On aikaisemminkin nostattanut kierroksia aina välillä, mutta on mennyt ohitse, kun on hieman kaasuvaijeria heilauttanut. Katsoin kaasuvaijerin niin se on ehjä ja toimii. Otin pipercrossin pois ja putsasin sen. Koitin sormella kaasuttimen sisään ja sielä oleva holkki liikkuu normaalisti ylös ja alas, kun kaasua vääntää. Bensahanan avatessa bensaa alkaa tulvia pois kaasuttimen ja ilmanputsarin välistä, kun yrittää polkea käyntiin niin tulviminen lisääntyy. Mopo ei lupaa käynnistyä polkemalla ollenkaan. Mäkistartilla lupaa ja meinaa käynnistyä, mutta meinatessa juuri käynnistyä niin tavallaan tukehtuu. Tulppa katsottu, puhdistettu ja se kyllä kastuu, kun yrittää polkea käyntiin.. Joten missä mahtaisi vika olla tai mistä kannattaisi yrittää alkaa etsimään? Kiitos jo etukäteen!
30.4.2013 0:01
Kaasuttiminen neulaventtiili tukossa tai koho irti. Avaa kaasarin pohja, siellä on sellainen vaalea isompi muovinen härpäke (koho), jonka avulla bensapinta säätyy. Jos se on irti, niin sen kuuluisi olla kahden suorakaiteen muotoisen kiinnikkeen välissä josta menee läpi pieni sokka. Katso onko se paikallaan. kohossa on myös kiinnikkeen lähettyvillä ura neulaventtiilille. Kaasuttimen ei kuulu tulvia.
Viimeksi muokannut Samppa1993 päivämäärä 30.4.2013 0:22, muokattu yhteensä 1 kerran