Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.4.2013 21:24

mikähän mun derbissä voi olla kun tuolta megneeton suunnaltra kuuluu ihmeellistä suhinaa :/ että jos joku viisaampi vois osata neuvoo :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2013 21:14

Mikäköhän ongelma mahtaisi olla, kun mopo ei lähde polkemalla käyntiin kun on noin +6C lämmintä. Kun tämän jälkeen koittaa työntää käyntiin, niin heti lähtee. Tämän käyntiin työntämisen jälkeen lähtee heti polkaisemalla käyntiin.
Lähtee kyllä käyntiin polkemalla kun on noin +12C lämmintä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2013 21:35

DTD-R kirjoitti:Noniin taas ollaan seuraavan ongelman kimpussa...

Mopo edelleen Derbi Senda ja Mk 70cc HM, Giannellin alakauttane, hiilariläpät. 21mm PWK 100suutin, piperi. Tilasin 17,5-21mm imukaulan ja huomasin että se on ihan samanlainen kuin vakio, mutta kuitenkin saman kokoinen reikä kuin kaasarissa (myös vakio imukaulassa).... Pitääkö kaasari olla ihan kiinni imukaulassa (ns. metalli metallia vasten) ja letku tiivistämässä raon? Sanotaanko että siinä on 5-10mm väliä kaasarin ja imukaulan välissä letkun sisällä.

Eli mopo käy hyvin ryyppy päällä kun neulan sokka on alimmassa tai tokáksi alimmassa lovessa, ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä. (Kokeiltiin neulaa keskinmäsestä alaspäin nii sillon booas ku laitto kaasua, eikä pysyny käynnissä ryypyn kanssa tai ilman)


Tyhjäkäyntiin voi auttaa tyhjäkäyntiruuvin kääntely ja seosruuvin. Tyhjäkäyntisuutinta voi myös suurentaa ja Isompaa pääsuutintakin ehkä kaipaa. Noista muista oireista voisin epäillä sytytyspuolta. Tuliko sylinterin mukana mitään lappua ja ohjetta oikean sytysennakon säätämiseen tälle sylinterille.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.4.2013 21:41

Juuh elikkäs derbin tehtiin n. 500km sitte mäntäremppa kilometrien tullessa täyteen, hienosti meni muuten tuo 500km paitsi männänrenkaat päättivät kadota jonnekkin lähelle yläilmakehää... noh malli on drd extreme -11 ja uutta proxin mäntää on tuvissa ja pytty oli naarmuton joten niillä mennään. Ilmaaminen suoritettu jnejne, putkesta remontin aikana poistettu jonkilainen suodatin(?) en sitten tiedä onko niinkään hyötyä katalysaattorin jäädessä paikalle ja niin hukkaputkikin on tukittu. Muuten derbihän toimii lähes mopomaisesti paitsi kylmänä kovemmista vauhdeista päästää samanlaisen äänen kuin yrittäisi lämpätä?! Siinä sitten pysähdyin ja mietin että mitäsvittua ja koitin polkasta virrat päällä ja derbihän käy niinku uusi, äänen alkuperää en osaa paikallistaa koska se tapahtuu yhtäkkiä. Suutin on 72, koska se on yksi "kuristuksista" ja ilman ryyppyä harrastaa lajia nimeltä booaus, voisiko tuo kyseinen oire johtua pienestä suuttimesta vai mistäköhän? kone käytetty ammattimiehellä ja putsaili kampikammion ym. eikä löytänyt mitään erikoista. :eek:

Kiitos vastauksista etukäteen! Asia on kiireellinen joten toivon pikaisia ja ASIALLISIA vastauksia. Olen hiukan noviisi näissä asioissa joten ymmärrystä kiitos.

Kysymykseni voi olla hiukan monimutkainen suunnattoman vitutuksen takia, joten kysykää ihmeessä jos on epäselviä kohtia :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.4.2013 14:50

Kone ei yleensä pidä mitään ääntä ennenkuin leikkaa. Se vaan lyö takarenkaan lukkoon. Olen aina ihmetelly kun joku puhuu "Pitää sellasta ääntä kuin leikkaisi ja sammutin" Männänrenkaiden sirittämisen kyllä kuulee jos niissä vikaa on. Sanoisin että tuo sun ongelma ratkee isommalla pääsuuttimella. Kokeile 75,78 tai 80. Vakio putki ei ole kovin nuuka liian ison suuttimen suhteen. Kevyillä välityksillä ja kurittomalla vakioputkella omalla mopolla pystyin ajamaan näillä keleillä jopa 88 suuttimella, kun lämpötilat nousi +20C niin piti vasta alkaa vaihtamaan 82 suutinta ja 30c lämpötiloissa 78 :lol: 78-80 suutin voisi olla ihan hyvä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.4.2013 14:54

Kiitoksia vastauksesta, 85 suutin tuas ny on orottamas ku en pienempää tähän hätää löytäny, toimii nyt jos toimii :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.4.2013 16:17

Kone lyö edelleen jumiin tuntemattomasta syystä, saa tarpeeksi ilmaa ja ainetta jne. sylinteristä, männästä eikä kaasarin säädöistä ole kiinni ... mahtaakohan kytkimen toiminta vaikuttaa tälläiseen pikkuoireeseen? ei luista kytkin paikallaan mitenkään erikoisesti mutta alkaa ideat olla pikkuhiljaa vähissä :D olisko sitte koneen halkaisu seuraavana edessä? :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.4.2013 21:00

Kuuluisiko kun lämpöanturin ottaa pois, niin sieltä reiästä pulputa jäähdytysnestettä ulos? Täytyy varmaankin ilmata uudelleen jos vaihtaa lämpöanturin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2013 2:26

HeppiKevonen kirjoitti:Kone lyö edelleen jumiin tuntemattomasta syystä, saa tarpeeksi ilmaa ja ainetta jne. sylinteristä, männästä eikä kaasarin säädöistä ole kiinni ... mahtaakohan kytkimen toiminta vaikuttaa tälläiseen pikkuoireeseen? ei luista kytkin paikallaan mitenkään erikoisesti mutta alkaa ideat olla pikkuhiljaa vähissä :D olisko sitte koneen halkaisu seuraavana edessä? :D

Miten se lyö lukkoon? Ajossa takarengas lukittuu? Pitääkö mitään ylimääräisiä ääniä?
Trokaaja kirjoitti:Kuuluisiko kun lämpöanturin ottaa pois, niin sieltä reiästä pulputa jäähdytysnestettä ulos? Täytyy varmaankin ilmata uudelleen jos vaihtaa lämpöanturin?

Kyllä sieltä tulee jäähdytysnestettä ulos.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2013 17:30

Derbi DRD racing 2010:
- välit 11/60
- reikälevy ja hukkaputki paikoillaan
- holkki otettu pois
Elikkäs huutaa aivan törkeesti suuttimella 70 heti kun polkasee edes mopon käyntiin eli onko toi suutin 80 tarpeeks iso mikä tossa tän keskustelun alussa mainittiin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.4.2013 19:49

Kevät tuli ja pitäisi saada oma derbini pois nurkista yli vuoden pölyttymisen jälkeen. Ongelmana tuli ensimmäisenä vastaan että vaihdettaessa vaihdetta ylös tai alas, poljin jää siihen asentoon mihin se on painettukin. Vaihteita pystyy vaihtamaan vetämällä tai painamalla polkimen keskelle ja sen jälkeen nostaa sitä ylös tai alas. Mistä lähden etsimään vikaa? Muutoin kone ja kytkin pelittää juuri niinkuin pitääkin, ja öljytkin ovat täysin tuoreet. Mallina siis Derbi X-race -06

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.4.2013 6:03

Kertokaahan mikä on derbissä vikana ku kastelee tulpan heti eikä käynnisty? Kipinä tulee kyllä...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.4.2013 9:07

Derbin syyläri vuotaa kennoston alaosasta n. 1 cm matkalta. Vuoto ei ole runsasta, mutta se olisi hyvä paikata. Eli onko syylärinpaikkausaineista mitään hyötyä vai miten se olisi paras paikata?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.4.2013 14:11

auttakaa nytten tuon terpin kans!!! kastelee tulpan koko ajan eikä käynnisty!!!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.4.2013 14:54

cdrw kirjoitti:Derbin syyläri vuotaa kennoston alaosasta n. 1 cm matkalta. Vuoto ei ole runsasta, mutta se olisi hyvä paikata. Eli onko syylärinpaikkausaineista mitään hyötyä vai miten se olisi paras paikata?

Kokeilisin kemiskillä. Vaatii jäähdytysnesteiden poiston. Sitten kemiskiä pintaa niille kohdille mistä vuotaa.
Bridge kirjoitti:auttakaa nytten tuon terpin kans!!! kastelee tulpan koko ajan eikä käynnisty!!!

Puhdista ilmansuodatin. Putsaa tulppa, älä käytä ryyppyä käynnistäessä. Älä anna kaasua liikaa.