Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.4.2013 7:19

Shape kirjoitti:Nyt en kyllä aivan ymmärtänyt. Ei tapahdu mitään, mutta takarengas menee kuitenkin lukkoon? Millä tavalla lukkoon, pysyykö lukossa jos ottaa vaihteen pois, vaikuttaako kytkimen käyttö?


Eli kun mopo on käynnissä ja laittaa minkä vaihteen vaan niin vaihteisto menee lukkoon (kts. rengas). Tarkoitan, että ei tapahdu eikä kuulu mitään ääntä kun laittaa vaihteen silmään ja rengas lukkoon. Ei liiku millää kuin vasta silloin kun laittaa vapaalle (Ei ole sama homma kuin toimivassa mopossa kytkin pohjassa ja mäkistarttaa) Kytkimellä ei mitään virkaa vaihteen vaihtamisessa mopon ollessa käynnissä.... Kaikki vaihteet kyllä löytyy

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.4.2013 18:12

Mopossa on phva 17.5 kaasari ja putsasin sen ja kokosin sen mielestäni oikein, mutta nyt se ei toimi. Mopo lähtee kyllä käyntiin mutta sitten se huutaa täysillä kieroksilla ja ei reakoi kaasun vääntämiseen tai tyhjäkäynti säätöruuvin ruuvaamiseen mitenkään? Mikä on vikana? Jokin tyhjäkäyntiiin liittyvä osa?

Vastauksia tarvisin äkkiä!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.4.2013 19:51

Saa liikaa ilmaa jos huutaa eli ilma/seosruuvvi liian auki tai sitten imuvuoto

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.4.2013 20:08

Ihmettelen vaan sitä ku en koskenut ollenkaan ilmaseosruuviin eli sen ei pitäisi olla liikkunut. Mistähän se voisi vuotaa ilmaa ku katoin tarkasti että kaikki olisi ehjää ennenkuin laitoin paikoilleen.. Onko mahollista että kyse kaasusta, kun mulla jää kaasuvaijeri jumiin ku kääntää sen aivan pohjaan. Eikös sen pitäisi itestään palautua? Tai onko koho voinut jäädä jotenkin huonosti tai että olisi suuttimet liian tiukalla kiinni?

Justiinsa hyvät kelit ajaa, mutta ei pääse ajamaan, koska mopo ei toimi.. :itku:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.4.2013 21:22

Elikkäs derbi ei enään ota kierroksia neljännen vaihteen jälkeen vaan kulkee neljännellä vaihteella n. 35km/h eikä siitä kierrokset nouse mihkää. Derbi on siis vakio kulkenut ennen n. 50km/h tasasella ja hyytynyt mäkiin ( välit 11/60 ). Suuttimen koosta ei ole varmaa tietoa edellinen omistaja vaihtoi kuulemma vakiota isompaan. Ilmanputsari ei ollut kunnolla kiinni kaasarissa ja kun tämä laitettiin kunnolla kiinni ongelmat alkoivat. Reikälevy on paikoillaan ja ilmanputsari hyvin kaasarissa kiinni nyt. Mopo kiihtyy ihan normaalisti aina neljännelle vaihteelle asti mutta sitten jotain tapahtuu. Mopo siis kävi ihan normaalisti ( paitsi mäissä hyytyi ) kun ilmanputsari ei ollut kunnolla kiinni kaasarissa, missä vika? Onko kaasaria säädetty toimimaan niin että ilmanputsari ei ole kunnolla kiinni kaasariin? Kiitos etukäteen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.4.2013 22:03

Migis kokeile ottaa reikälevy pois kaasuttimen ja ilmanputsarin välistä.
DTD-R kirjoitti:
Shape kirjoitti:Nyt en kyllä aivan ymmärtänyt. Ei tapahdu mitään, mutta takarengas menee kuitenkin lukkoon? Millä tavalla lukkoon, pysyykö lukossa jos ottaa vaihteen pois, vaikuttaako kytkimen käyttö?


Eli kun mopo on käynnissä ja laittaa minkä vaihteen vaan niin vaihteisto menee lukkoon (kts. rengas). Tarkoitan, että ei tapahdu eikä kuulu mitään ääntä kun laittaa vaihteen silmään ja rengas lukkoon. Ei liiku millää kuin vasta silloin kun laittaa vapaalle (Ei ole sama homma kuin toimivassa mopossa kytkin pohjassa ja mäkistarttaa) Kytkimellä ei mitään virkaa vaihteen vaihtamisessa mopon ollessa käynnissä.... Kaikki vaihteet kyllä löytyy

Kytkin luultavimmin kasattu väärin. Laitoitteko levyt öljyyn ennen asennusta? Ei välttämättä toimi kunnolla jos levyjä ei ole öljytty. Mites kytkimenpainelevy? Se menee vaan yhessä asennossa oikein sinne.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.4.2013 7:28

Samppa1993 kirjoitti:Migis kokeile ottaa reikälevy pois kaasuttimen ja ilmanputsarin välistä.
DTD-R kirjoitti:
Shape kirjoitti:Nyt en kyllä aivan ymmärtänyt. Ei tapahdu mitään, mutta takarengas menee kuitenkin lukkoon? Millä tavalla lukkoon, pysyykö lukossa jos ottaa vaihteen pois, vaikuttaako kytkimen käyttö?


Eli kun mopo on käynnissä ja laittaa minkä vaihteen vaan niin vaihteisto menee lukkoon (kts. rengas). Tarkoitan, että ei tapahdu eikä kuulu mitään ääntä kun laittaa vaihteen silmään ja rengas lukkoon. Ei liiku millää kuin vasta silloin kun laittaa vapaalle (Ei ole sama homma kuin toimivassa mopossa kytkin pohjassa ja mäkistarttaa) Kytkimellä ei mitään virkaa vaihteen vaihtamisessa mopon ollessa käynnissä.... Kaikki vaihteet kyllä löytyy

Kytkin luultavimmin kasattu väärin. Laitoitteko levyt öljyyn ennen asennusta? Ei välttämättä toimi kunnolla jos levyjä ei ole öljytty. Mites kytkimenpainelevy? Se menee vaan yhessä asennossa oikein sinne.


Juu kyllä, levyt oli öljyssä yön yli... Jep, näinhän se oli: painelevy väärässä asennossa :D tämmösii pikku huolimattomuus virheitä ;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.4.2013 7:35

Ainii, btw!

Mistäs johtukaan se, että pakoputkessa yskii(aivastelee) kun antaa kaasua?

Sama mopo edelleen, tulppa Br10ES

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.4.2013 8:18

Sako600 kirjoitti:Mopossa on phva 17.5 kaasari ja putsasin sen ja kokosin sen mielestäni oikein, mutta nyt se ei toimi. Mopo lähtee kyllä käyntiin mutta sitten se huutaa täysillä kieroksilla ja ei reakoi kaasun vääntämiseen tai tyhjäkäynti säätöruuvin ruuvaamiseen mitenkään? Mikä on vikana? Jokin tyhjäkäyntiiin liittyvä osa?

Vastauksia tarvisin äkkiä!


Kaasuvaijerissa uskoisin olevan jotain häikkää. Katoha että luisti toimii oikein siellä ja kaasuvaijeri on varpilla löysällä. Sitten jos ei nuilla rupee pelaa niin on jossain imuvuotoa tosiaan, mut silloin sen pitäs reagoida kaasuun edes vähän.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.4.2013 18:46

Minkäkokoinen pitäisi olla Rabasan koneessa männän ja pytyn välys?
Että onko ~0,09mm liikaa, ja mitä ne välykset on vakiona?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.4.2013 21:17

Osaisko joku auttaa, en osaa ihan kunnolla selittää mikä mättää, mutta koskaan ikinä ei ole ollut tätä vikaa derbissä, ajelin tässä yks pv ja kekeilin yms niin meni kannentiiviste ja alko savuttaa nii vitusti, sitten menin himaan ja aloin vaihtaa tiivistettä, no silti sieltä pääs vettä männän päälle ja huuti ihan vitusti (ei taas ryyppypäällä) no sitten vaihoin kannen ja tiivisteen, tekee samaa asiaa, mutta vedet ei enää katoo minnekkään, ja alapäätiiviste on uusittu kanssa? ihmettelen ihan tajuttomasti että mikä tässä voi olla vikana kun on läpät katottu, suuttimia vaihettu, neulaa nostettu, ilmaa säädetty yms, mutta sitten kun ryyppypäällä ajaa nii on vitun lasika mutta ei jää kierrokset huutaa ja taas kun ilmaryyppyy nii alkukierokset on ihan sairaan laiskat että ei pääse ees paikalta lähtemään ja sit kun antaa tarpeeks jenkaa nii rupee kiekat leijjuu ja toinen on se että tulppa on musta (eli ihan nokinen) nii se saa liikaa bensaa? mutta mistä sitten tuo huutaminen, oisin tosi onnellinen jos joku osaisi auttaa tässä asiassa, huomenna vielä vaihan öljyt tohon, toisen kaasarin ja kokeilen niillä, mitä jos ne ei auta, mitäs mä sitten teen ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.4.2013 23:18

_Teba kirjoitti:Minkäkokoinen pitäisi olla Rabasan koneessa männän ja pytyn välys?
Että onko ~0,09mm liikaa, ja mitä ne välykset on vakiona?

Koneistamolla sanoi, että nestejäähyyn periaatteessa riittää 0,03mm välys ja 0,05 ilmajäähdytteiseen. Tolla 0,05 toimii aikavarmasti nestejäähdytteinen. Kokeile sillä 0,09, jos toimii niin ei mitään hätää. Itsellä oli hoonatussa airsalissa derbin C koon mäntä kun airsalin oma mäntä oli liian väljä. Välys oli silloin juuri aika samaa luokkaa (0,09mm) ton C koon männän kanssa ja toimi loistavasti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.4.2013 23:23

Tatu1337 kirjoitti:Osaisko joku auttaa, en osaa ihan kunnolla selittää mikä mättää, mutta koskaan ikinä ei ole ollut tätä vikaa derbissä, ajelin tässä yks pv ja kekeilin yms niin meni kannentiiviste ja alko savuttaa nii vitusti, sitten menin himaan ja aloin vaihtaa tiivistettä, no silti sieltä pääs vettä männän päälle.......

ÖÖÖÖ, mitä nyt ymmärsin niin olet joutunut vaihtamaan kannentiivisteen. Jonka jälkeen kierrokset nousee tappiin. Oletko katsonut että kaasuvaiheri menee kunnolla?
Onko imukaulan kumi ehjänä. Epäilisin imuvuotoa. Mikä setti sulla siinä on ja mitkä säädöt? Se voi vähän aikaa kannentiivisteen vaihdon jälkeen puskea sitä savua. Kuhan putkesta ja änkästä kuivuu ne jäähdytysnesteet niin kyllä se savuttamisen lopettaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.4.2013 7:41

Noniin taas ollaan seuraavan ongelman kimpussa...

Mopo edelleen Derbi Senda ja Mk 70cc HM, Giannellin alakauttane, hiilariläpät. 21mm PWK 100suutin, piperi. Tilasin 17,5-21mm imukaulan ja huomasin että se on ihan samanlainen kuin vakio, mutta kuitenkin saman kokoinen reikä kuin kaasarissa (myös vakio imukaulassa).... Pitääkö kaasari olla ihan kiinni imukaulassa (ns. metalli metallia vasten) ja letku tiivistämässä raon? Sanotaanko että siinä on 5-10mm väliä kaasarin ja imukaulan välissä letkun sisällä.

Eli mopo käy hyvin ryyppy päällä kun neulan sokka on alimmassa tai tokáksi alimmassa lovessa, ei käy tyhjäkäyntiä ilman ryyppyä. (Kokeiltiin neulaa keskinmäsestä alaspäin nii sillon booas ku laitto kaasua, eikä pysyny käynnissä ryypyn kanssa tai ilman)

Ajaessa alaväännöt löytyy mutta sitten töksätää keski kaasulle tai about 2/5 kaasua. Mopo alkaa nykimään helvetisti. Ryypyn kanssa ei kiihtymiseen mitää vaikutusta mutta nykiminen alkaa aika lailla samassa kohdassa, ehkä hitusen myöhemmin. Jos laittaa kaasun pohjaan, nykiminen jatkuu, mutta pakoputkessa ja imupuolelta alkaa yskiminen ja aivastelu.

Sitten kun oli ryyppy päällä ja runkkasi kaasua eri asennoissa ajaessa niin välillä se pääsi yli tosta nykimisestä ja siirtyi tehoalueelle jolloin tehot löytyi ja mopo kiihtyi. Jos päästi vähäänkään alle tehoalueen alkoi nykiminen ja meno seisaantui siihen.

Luisti toimii ja avautuu täysin.

Kysykää ihmees, jos ette tajunnut jtn.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

24.4.2013 18:35

Ihmettelin tossa vähän,kun oli nestettä täs kevään aikana ihan hitaasti kadonnu alle min-rajan,no lisäsin sitten vähän nestettä ja katoin korkkia ja säiliötä,niin ei yhtään ollu merkkiä öljystä veden seassa. Otin tossa sitten pikkasen laatikkoöljyä ulos,niin se oli läpikuultavan ruskeeta (toi delvac on purkissa kirkkaan keltasta) ja vähän ohuempaa kuin laittaessa,uutenahan se oli kauheeta liisteriä :D Mopo kyllä toimii ihan normaalisti,nyt kesäsäädöissä kiertää ihan kunnolla loppuun asti jne. Onkos se sitten vesipumpun stefan vaihto vai kampuran? Onko vaikee homma? Ei se tosiaan paljon vuoda,mutta taidan talliin jättää kunnes korjattu.

E:Niin ja delvacilla oli ajettu ~500km,että ei pitäis vielä luonnollisesti ohentua :)
E2:Juu,tossa iskä katteli niitä öljyjä niin ei kuulemma oo yhtään vettä niissä :) Mitenköhän muuten voi kadota tota nestettä tollain tosi hitaasti?