Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.6.2017 18:04

Taitaa olla 2.3-2.7dl per pumppu

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.6.2017 15:54

Kertokaas tietämättömälle, et mikä on vm rabasan "vakio-männän" koko?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.6.2017 11:27

39.85mm tais olla
;)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.6.2017 14:19

Kiitos!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

22.6.2017 15:37

Eiköhän VM koneessa ole samalla tavalla kun uudemmassakin. Eli vakio mäntiä/sylinterejä on useampaa kokoa. Ainakin omassa UM koneessa oli merkitty vakio sylinterin kylkeen A kirjain jolloin mäntä on kokoa 39.85, kun taas B on 39.86 & C 39.87.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 23.6.2017 13:20, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.6.2017 0:21

Kyseessä vähän ajettu 2016 Derbi Xtreme. Ajettu aiemmin viime syksynä edellisen omistajan toimesta, joten nyt purin kaasuttimen ja vaihdoin bensan ja öljyt uusiin. Samalla vaihdoin tämän ohjeen suosituksesta suuttimen kokoon 80. Kyseessä on vakio mopo ja sellaisena se on tarkoitus pitää tätä suutin muutosta lukuunottamatta.

http://www.motot.net/wiki/Derbi_DRD_X-Treme_viritys

Tällä hetkellä mopo kulkee pirteästi, mutta kun vauhti kasvaa ja kääntää kaasun aivan pohjaan niin mopo meinaa tukehtua aivan totaalisesti eli käytännössä täydellä kaasulla ajaminen on lähes mahdotonta. Kulkee noin 47km/h kun ajaa vähän vajaalla kaasulla.

Onko ideoita mistä moinen mahtaisi johtua? Vaikea uskoa että suuttimen kasvattaminen 72:sta 80:een voisi aiheuttaa noin suuren muutoksen, varsinkin kun tuo 80 on suositeltu koko.


Toinen ongelma:
Maksimivauhti yhteen mutkaan on nyt löytynyt ja sen seurauksena muoviosat ovat muruina. En onnistunut mistään nettikaupasta löytämään sivukatetta jossa olisi tarra mukana. En myöskään erikseen myytävää tarraa sivukatteeseen.

Olisiko tähänkin ohjeita mistä kannattaisi hankkia noita muoveja, kun tavoitteena on palauttaa pyörä samaan tilaan jossa se hetki sitten vielä oli?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.6.2017 8:08

Kaikki mopot on yksilöitä ja vuosimallien välillä saattaa kuristuksissakin olla eroja jotka suutinkokoon vaikuttaa. Nuo tietopankin suutinkoot on vaan arvioita suurinpiirtein sopivasta suutinkoosta. Jos toimi alkp suuttimella paremmin ni sen vaan takasin paikalleen, jos taas vieläkin huonommin ni kannataa ostaa pari suutinsarjaa ja etsiä sopiva.

Easypartsilta kannattaa noita alkp muoveja katsella. Tosi tyyriitähän nuo alkp muovit on, mutta suomesta ostettuna vielä reilusti kalliimmat.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

23.6.2017 15:13

johnnyw kirjoitti:Easypartsilta kannattaa noita alkp muoveja katsella.


Mopoa ei koskaan tullut kokeiltua alkuperäisellä suuttimella, joten täytyy laittaa se takaisin ja katsoa miten sitten toimii.

Easypartsilta löytyy näköjään tarratkin erikseen - hienoa. Täytyy laittaa tuonne tilaus viikonlopun aikana.

Kiitos.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

26.6.2017 18:13

johnnyw kirjoitti:Eiköhän VM koneessa ole samalla tavalla kun uudemmassakin. Eli vakio mäntiä/sylinterejä on useampaa kokoa. Ainakin omassa UM koneessa oli merkitty vakio sylinterin kylkeen A kirjain jolloin mäntä on kokoa 39.85, kun taas B on 39.86 & C 39.87.

Jahas tätä en tiennytkään, sattui itsellä sitten hyvä tuuri että oli A koon mäntä, kun siinä uskossa elin että 39.85 on kaikissa vakiokoko. Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei vielä menny ostamaan väärän kokoista mäntää :nolo:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

27.6.2017 19:07

Ei, en oo käyny vielä ostamassa mäntää, kun pyttykin on vielä hakematta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

30.6.2017 17:42

Pyttty saatu ja ilmeni, että pyttyyn ei ole stanssattu kokomerkintää, vaikka kyseessä onkin derbin alkuperäinen alumiinipytty derbin logoilla.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

1.7.2017 8:43

sit vaan työntömitta käteen ja mittaamaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.7.2017 13:05

mitä välei ootte käyttäny keulimisee meinasin vaihtaa välit 14-65 et mitä mieltä siitä ? ( tyhjä vakioputki keulaa )

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

7.7.2017 19:02

mitä välei ootte käyttäny keulimisee meinasin vaihtaa välit 14-65 et mitä mieltä siitä ? ( tyhjä vakioputki keulaa ) :lol:

toine ongelma on et mopo ( gilera smt ) ei löydä tyhjäkäyntii :/

kolmas mikäköhä vois olla ku toimii ryypyl vaa ja kaasarin säätö
ruuvvi pitää olla melkei täysin auki et toimii ees ryypys (muistaakseni 5 1/2 kierrosta) :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.7.2017 20:49

Elikkäs, näi jonnena huudatin kytkin pohjassa apikkaa about sekunnin ja yhtäkkiä kytkin irtisanoutu (onneks ei menny ympäri :lol:) eli kytkin ei irrota enää ollenkaan. Kahva ei mennyt veltoksi tai mitään vaan on ihan saman tuntuinen kuin ennenkin.
Kytkimestä ei löytynyt mitään normaalista poikkeavaa paitsi valkea öljy joka johtui varmaan kiksin stefasta. kytkinkruunua en ole ehtinyt vielä irrottamaan mutta mitähän veikkaatte mitä on levinny? Koneesta ei myöskään kuulu mitään rahinaa tai kolinaa.