Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.6.2017 18:22

Janizer kirjoitti:Ootko tsekannu että staattorin pohjalevy on kunnolla kiinni


No eipä ollut ainakaan cdi kun uuden hankin. :paha:
Miten staattorin saa helposti esille? Se on mulle ihan uusi asia. :roll:
Kiitän avusta!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.6.2017 18:27

Eipä staattoria muuten saa näkyville kun irroittamalla magneeton/vauhtipyörän.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.6.2017 18:50

johnnyw kirjoitti:Eipä staattoria muuten saa näkyville kun irroittamalla magneeton/vauhtipyörän.

Päätit siten viisastella... Olisit mieluimmin kertonut, miten staattorin saaminen esille onnistuu helposti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.6.2017 21:04

No ulosvetäjällä se magneetto kannattaa irrottaa ni ei hajoa mitään ja lähtee irti helposti. Toki on itsekin tullut irroteltua ihan ruuvarilla magneetosta kampeamalla ja lyömällä kampiakselin päähän jostain vanhemmista mopoista, mutta en kyllä suosittele kyseistä menetelmää kun siinä kärsii laakerit ja/tai kampiakselin pää..

Kunhan magneetto on irti ni sit sen jo näkee onko aluslevyn tai itse staattorin pultit löysällä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.6.2017 22:49

Kiitos Johnny boy! Tolla pääsee jo alkuun.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 11:34

Janizer kirjoitti:Ootko tsekannu että staattorin pohjalevy on kunnolla kiinni


Pohjalevy on kunnolla kiinni kuten staattorikin. Staattori hieman pölyinen. Tuskin haitannee? Miten selvitän onko staattori rikki, kiitos avusta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 13:38

Yleismittari vastuualueella ja CDI:n liittimistä
1.Pick-up -käämi, punainen-valkoinen 120 Ω ÷ 20%
2.Latauskäämi, vihreä-valkoinen 700 Ω ÷ 20 %

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 14:32

Malagutisti kirjoitti:Yleismittari vastuualueella ja CDI:n liittimistä
1.Pick-up -käämi, punainen-valkoinen 120 Ω ÷ 20%
2.Latauskäämi, vihreä-valkoinen 700 Ω ÷ 20 %


Staattori tsekattu ja se toimii. Mitäs seuraavaksi pitäs tehdä?
Tsekattu on tähän mennessä,
Kaasari, imuvuodot, männänrenkaat, ilmanputsari, cdi, staattori,
suuttimet.
Röpötys, pätkintä ym. ongelmat jatkuvat.
Vinkkejä kaivataan edelleen. Kiitos kaikille!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 14:54

Tulppa ja tulpan hattu? Varmaan tulpan oot jo vaihtanut mutta tuolla oireilulla menee uusikin äkkiä.
Onko sylinteri käynyt irti? Olisiko kampiakselin päällä näkynyt ylimääräistä öljyä? Voisi olla rikkinäinen kytkimen puolen kampuran stefa ja hotii vaihteistoöljyä kampiakselia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 15:01

Malagutisti kirjoitti:Tulppa ja tulpan hattu? Varmaan tulpan oot jo vaihtanut mutta tuolla oireilulla menee uusikin äkkiä.
Onko sylinteri käynyt irti? Olisiko kampiakselin päällä näkynyt ylimääräistä öljyä? Voisi olla rikkinäinen kytkimen puolen kampuran stefa ja hotii vaihteistoöljyä kampiakselia.



Tulppakin ja hattu molemmat uusia.
Voitko valaista vähän enemmän tota kampuran stefa hommaa. Muistaakseni kampiakselin päällä oli vähän öljyä, mitä se tarkoittaa?
Kiitos.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 16:26

Jos kytkimenpuolen kampiakselin stefa vuotaa ni silloin kampikammioon pääsee vaihteistoöljyä. Yleensä tuolloin mopo toimii yleisesti heikosti, eli röpöttää ja savuttaa paljon ja on tehoton. Tosin sillon pakokaasu kyllä yleensä haisee erikoiselta/todella pahalta ja savutus on todella reilua.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 16.6.2017 16:48, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 16:32

Tietäskö kukaa miks derbissä hirttää kaasu aina ku ajaa ja laittaa kytkime pohjaa? Ja yleensä kylmällä koneella nostaa kierroksia tyhjäkäynnillä heti, mistä johtus?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.6.2017 16:54

johnnyw kirjoitti:Jos kytkimenpuolen kampiakselin stefa vuotaa ni silloin kampikammioon pääsee vaihteistoöljyä. Yleensä tuolloin mopo toimii yleisesti heikosti, eli röpöttää ja savuttaa paljon ja on tehoton. Tosin sillon pakokaasu kyllä yleensä haisee erikoiselta/todella pahalta ja savutus on todella reilua.


Kyse ei taida olla siten tosta hommasta kun kaasut on suht ok.
Tyhjäkäynti on aika ok mutta muuten on kaikki päin peetä. Olen kaksi kertaa putsaillu kaasarin ja ilmanputsarin, voiko ongelma olla vielä niissä? Paineilmalla vetelin kaasaria jne....

Tsekattu on siis Kaasari, imuvuodot, männänrenkaat, ilmanputsari, cdi, staattori,
suuttimet. Tulpat, tulpanhattu

Röpötys, pätkintä, ei ota kierroksia ym. ongelmat jatkuvat.
Vinkkejä kaivataan edelleen. Kiitos kaikille!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.6.2017 21:12

Derbikiller666 kirjoitti:Tietäskö kukaa miks derbissä hirttää kaasu aina ku ajaa ja laittaa kytkime pohjaa? Ja yleensä kylmällä koneella nostaa kierroksia tyhjäkäynnillä heti, mistä johtus?

Kierrosten leijuminen/nouseminen itsestään johtuu yleensä laihoista seoksista, kannattaa tsekata imuvuodot ja säätää seoksia rikkaammalle, itellä ainaki noi ongelmat loppu ilmaruuvin säädöllä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.6.2017 11:37

Hei tietääkö kukaan paljon KYB:n keulaan menee öljyä?