Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.4.2013 20:23

Itse ajoin reilu 100km välillä lisäten jäähynestettä, vaihoin tiivisteen kun jaksoin. On se pahaks pidemmän päälle ja tottakai se pitäisi heti vaihtaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.4.2013 22:18

Nuuhkin tuota savua, niin kyllä se ihan perus 2t vain on mikä haisee. Enkä ymmärrä miten kannentiiviste voisi olla rikki kun ei siellä ole mitään sörkitty, ja mittarissakin on vasta alle 5 tuhatta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.4.2013 23:10

Make33 kirjoitti:Osaako joku neuvoa minkä kokoinen mäntä tulee (Derbi SM X-Treme -07) ostaa kun sylinterinmitat ovat: 39.86mmX40mm. En ole avannut vielä konetta, vaihto on vasta 1000km päässä. :D Kiitoksia jo etukäteen.

A tai B koko. Tarkemman tiedon saat sitten kun otat sylinterin pois, mittaat tai mittautat sylinterin halkaisijan. 0,03-0,05mm pienempi mäntä mitä halkaisija. Jos pitää hoonata niin luultavasti b koko eli 39.86. A koko on 39,84 tai ,85 On aikalailla männän merkistä kiinni.
jonttu96 kirjoitti:Osaisko joku kertoa mikä on vikana kun X-Race hyytyy kun on ajanut noin 500m. Ilman äänenvaimenninta olen kokeillut ajaa ilman vaikutusta.

Suutin tukossa tai säädöt perseellään. Jos toimii vähän paremmin ryyppypäällä niin luultavasti suutin tukossa.
sarvinen kirjoitti:Savuttaa todella paljon valkoista savua. Kaasarin säädöistä tiedän sen verta, että on ollut parinkuukautta hieman rikkaalla, ja nyt viime viikon hieman laihalla, kun poistin reikälevyn. Öljyn syöttöön en ole alkuperäisestä koskenut, tyhjäkäyntiruuvia on tullut aina säädeltyä. Voiko ongelma olla vain että äänenvaimentimeen valunuy vettä, vai pitäisikö tuosta savutuksesta alkaa huolestua?

Kannentiiviste kannattaa laittaa vaihtoon. Samalla se isompi suutin niin ei hajoa uusi tiiviste samantien. 5-10 numeroa isompi. Tarpeeksi valuttaa nestettä palotilaan niin on sylinterikin entinen. Mopo on paikallaan, nestettä palotilaan ja kampikammioon. Voitelu ei toimi kunnolla käynnistäessä -> naarmut sylinteriin tai pinnoite paskana.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.4.2013 19:23

Kertokaas joku miks toi derbi lähtee huonosti käyntiin? Joutuu polkee joku 20 kertaa ni sen jälkeen lupailee vähän. Ryypyllä ei vaikutusta. Välillä haisee bensa eli oisko sytytyksessä vikaa vai ilmansaannissa?
Jos oon just ajanut ni lähtee laakista käyntiin, mutta kylmänä on toi ongelma. :|
Pitäs saada korjattua että saan mopon myytyä pois

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.4.2013 20:01

Terve, en nyt jaksa lukea koko viestiketjua läpi mutta tuli vaihteiston/vaihtajan kanssa ongelma minarellin am6 koneessa. Ongelmahan on siis se että kun vaihtaa vaihdetta suuremmalle homma hoituu kohtuu normaalisti, mutta on hiukan venkslaamista ja menee useammin "välivapaalle", kun taas vaihtaa pienemmälle vaihdetta, ensimmäisellä kerralla se onnistuu normaalisti mutta poljin ei enää palautakkaan itseään normaaliin asentoon vaan pitää nostaa ylös niin että kuuluu pieni *naks* ääni. Kun poljinta ei vielä ole nostettu naksahdukseen asti poljin on aivan veltto ja kuollut ja mitä lienee ja vaihtajan akseli pyöriii mukana. Polkimessa myös tuntuu pientä porrastusta kun se on velttona ja sitä rauhallisesti liikuttelee edestakaisin.
Vaihteistossa on n.150km sitten vaihdettu uudet castrollin loota öljyt ja sitä on vähintäänkin riittävästi jollei hiukan enemmänkin. Myöskään tälläistä ei ole sattunut omalla kohdallani ikinä vaikka olisi ollut huonompilaatuisiakin öljyjä lootassa.
Olis ihan kiva jos saisi edes jonkinlaista apua tai neuvoa kohtuu pian kun on alkaa nuo ajokelit olevan jo mukavat. Kiitos ja anteeksi. Laitetaan sama vielä kerran kun ei aikaisemmin vastausta saapunut...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.4.2013 20:31

Mikä tuossa miun Gilera smt:eessä on vikana, ku 3 kertaa jo on käynnistyspoljin menny jotenki oudoks, aina on pitäny koppa avata ja siellä se hidastusjousi vai mikä onkaa nii on ollu irti. Miusta se kyllä on aina ollu oikein laitettu ja osat paikallaan. Mikä siinä mättää, ku se aina irtoo. Pitää inhottavaa ääntä ku on käynnissä, semmosta surinaa/sirinää. Vm. -07

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.4.2013 22:35

shule kirjoitti:Kertokaas joku miks toi derbi lähtee huonosti käyntiin? Joutuu polkee joku 20 kertaa ni sen jälkeen lupailee vähän. Ryypyllä ei vaikutusta. Välillä haisee bensa eli oisko sytytyksessä vikaa vai ilmansaannissa?
Jos oon just ajanut ni lähtee laakista käyntiin, mutta kylmänä on toi ongelma. :|
Pitäs saada korjattua että saan mopon myytyä pois

Uutta tulppaa ja isompaa suutinta. Lämpimällä koneella lähtee käyntiin, eli saa tarpeeksi bensaa. Kylmällä ei meinaa käynnistyä, ei saa tarpeeksi bensaa. Voi myös olla roskaa kaasuttimessa joka on voinut tukkia ryyppy- tai tyhjäkäynti suuttimen.
Gilera<3 kirjoitti:Mikä tuossa miun Gilera smt:eessä on vikana, ku 3 kertaa jo on käynnistyspoljin menny jotenki oudoks, aina on pitäny koppa avata ja siellä se hidastusjousi vai mikä onkaa nii on ollu irti. Miusta se kyllä on aina ollu oikein laitettu ja osat paikallaan. Mikä siinä mättää, ku se aina irtoo. Pitää inhottavaa ääntä ku on käynnissä, semmosta surinaa/sirinää. Vm. -07

Jousi on varmaan löystynyt, tai sitten et ole täysin oikein sitä sinne saanut. Uudet jouset ei varmaan kiksiin paljoa maksa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.4.2013 22:38

-latza- kirjoitti:Terve, en nyt jaksa lukea koko viestiketjua läpi mutta tuli vaihteiston/vaihtajan kanssa ongelma minarellin am6 koneessa. Ongelmahan on siis se että kun vaihtaa vaihdetta suuremmalle homma hoituu kohtuu normaalisti, mutta on hiukan venkslaamista ja menee useammin "välivapaalle", kun taas ...........

Sanoisin, että vaihdelaatikkoa auki. Joku kaveri mukaan joka on aukonut niitä useasti ja osaa vähän katsoa mikä olisi vialla jos sellainen kaveripiiristä löytyy. Vaihteensiirtäjässä voi olla vikaa. Tai sitten pitää vaan totutella ajamaan noin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.4.2013 14:16

Mikäs helvetti tohon derbiin nyt taasen tuli...Koulusta kotia vesisatees ajaessa, hirtti kaasu ihan pohjaa.. Olisko vikaa neulas tjsp? Ajattelin täälä kysyä ensiks, ja sit pääsis huomenna mopon kimppuun...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.4.2013 15:55

Joni m kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=swnSefFSEf4&feature=youtube_gdata_player
Mikäs o vikana oisko kampuran laakeri?
Ei onnistunu kännykäl toi tagie laitto.


Osaisko kukkaa sanoo?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.4.2013 16:48

Juhopv kirjoitti:Mikäs helvetti tohon derbiin nyt taasen tuli...Koulusta kotia vesisatees ajaessa, hirtti kaasu ihan pohjaa.. Olisko vikaa neulas tjsp? Ajattelin täälä kysyä ensiks, ja sit pääsis huomenna mopon kimppuun...

Katso miten se kaasuvaijeri menee siellä. Ettei oo se vaijeri suoja tullu mistään kiinnikekohdasta ulos. Kaasukahvan luota, keskikohta missä se jakautuu kahtia ja kaasarin kiinnitys vaijerille. Sitten vaijerin rasvailu. Jos ei oo niistä niin sitten neulaa ja kohoa tutkimaan.
Joni m kirjoitti:
Joni m kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=swnSefFSEf4&feature=youtube_gdata_player
Mikäs o vikana oisko kampuran laakeri?
Ei onnistunu kännykäl toi tagie laitto.


Osaisko kukkaa sanoo?

Voi olla. Ota pytty irti ja koita onko kampiakselissa klappia ylä-ala suunnassa. Jos on vähänkin niin kampiakseli vaihtoon. Sivuttainen heiluminen ei haittaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.4.2013 16:53

Tarkoitat varmaan, että kiertokangen sivuttaissuunnassa heiluminen ei haittaa? Jos kampiakseli liikkuu sivuttain, niin tällöin laakerit vaihtoon.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.4.2013 18:01

Nii etu ja taka renkaasee päin kun heiluttaa? vai kiertokangen myötäsesti? Pitääpä viikonloppuna ruveta purkamaan :/

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.4.2013 18:13

Liikutat kiertokankea ylös ja alas päin,(nostaa siitä päästä ylös ja laskee alas) jos tuntuu välystä niin kiertokanki ja laakeri vaihtoon tai koko kampiakseli. Ja tosissaan jos koko kampiakseli liikkuu ylös,alas tai sivulle niin runkolaakerit(kampiakselin laakerit kummin haluaa sanoa) vaihtoon.
Shape kirjoitti:Tarkoitat varmaan, että kiertokangen sivuttaissuunnassa heiluminen ei haittaa? Jos kampiakseli liikkuu sivuttain, niin tällöin laakerit vaihtoon.
Joo niin tarkoitin, ajatusvirhe.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.4.2013 18:59

Missäköhän vois olla vika, kun ajelin pari päivää sitten normaalisti ja sit rupes "booamaan" niinku tukehtus?. Suuttimet on katottu ja puhdistettu, tulppa vaihettu ja ilmanputsari puhistettu mutta vielä tekee saamaa. Mopo lähtee käyntiin melkein normaalisti, mutta ei kierrä kun pari tuhatta ja röpeltää/booaa vaan.