Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.12.2013 15:00

Onko Tunturi Breakit hyvii? Saako niit viritettyy helposti ja paljo kulkee vakiona? Ku aattelin ehkä ostaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.12.2013 18:35

Suht. harvinaisia ovat. Kyllähän niihin viripalikka saa, sama kone kuin Super Sportissa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.12.2013 1:49

Onko Tunturi Breakit hyvii?
Mikä nyt on hyvä. On se nyt tossumopoksi hyvä.
paljo kulkee vakiona?
35-50 riippuen koneen kunnosta, pakoputken tukkoisuudesta, kaasarin säädöistä ja tähtien asennosta. Sanotaan että toiset kulkee, toiset ei. Se on sitten sattumaa mikä niistä kulkee.
Saako niit viritettyy helposti
Puchshop myy viripalikkaa koneeseen. Pytyt vaatii lohkojen avarruksen, japakoputket ei mene suoraan kiinni. Kyllä niistä vakiopytyistäkin jonkunverran saa irti. Supersport menee joku 70 viilatulla, ilman huuhteluihin koskemista kohtalaisella putkella hyvällä kaasuttimella ja imusarjalla, sekä vakioalkukäyrällä. Breakki varmaan menee samoihin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.12.2013 17:25

Kuva

Kiinanpoikien valuseokset taas vaihteeksi kohillaan, kello neljän ruuhkassa risteyksessä vaihdepoljin sano työsopimuksen irti ja lähti maata kiertävälle radalle.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

5.1.2014 15:35

Tuohon breikki asiaan että oma ainakin meni parhaimillaan 90 (50cc metra viilattuna) vakio pytyllä kulki serkun kevarin mittariin 79 ja gps sano 81 että hyvin saa kulkemaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

8.1.2014 20:20

Moposportilta saatavilla muutamaa ylikokomäntää Autisa JPC sylintereihin!! Itse pistin pari tilaukseen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.1.2014 0:38

Mahtaisko 10% sitruunahappoliuoksella putsaaminen passata papiskan lohkoille?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.1.2014 17:31

En oikeen tiiä mitä hyötyä siittä olisi, sitruunahappohan poistaa ruostetta tehokkaasti, mutta ei kai siitä rasvan/paskan puhdistajaksi ole.

Ite joskus pesin noita lohkoja tolla autoglymin vanteiden pesu- happopesuaineella. Lähti ihan kohtuullisesti.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.1.2014 19:53

Joo ei tehoa rasvaan tuo sitruunahappo. Naftalla ensin rasva ja öljy pois, sitten huuhtelu liuotinpesulla ja vedellä. Pata Patalla vielä hieman hinkkaa ulkopuolelta niin hyvä tulee.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

31.1.2014 21:15

Moi, mistähän kannattaisi etsiä seuraavaksi Tunturi Breakin moottoriin (puch) Tarvis yhden rattaan vaihteistoon, eli pääkselin pienin irtoratas. Sain voimakoneen kautta uuden, mutta oli noin 1 millin liian iso... Ei sovi paikalleen. Olisko kellää purkuosina ?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.2.2014 19:25

Olisi super sportin koneen kasaus loppusuoralla.
Pitääkö kytkinkopan alla oleva käyttöratas tuntua löysältä? Lukituslevy on paikallaan eikä ratas ota mihinkään kiinni vaikka hiukan heiluukin. Noita rattaita on mulla muutama kappale, osassa keskireijän sivussa se kolo johon lukituslevyn tappi menee osassa ei.

Pehr Eräaukko kirjoitti:Moi, mistähän kannattaisi etsiä seuraavaksi Tunturi Breakin moottoriin (puch) Tarvis yhden rattaan vaihteistoon, eli pääkselin pienin irtoratas. Sain voimakoneen kautta uuden, mutta oli noin 1 millin liian iso... Ei sovi paikalleen. Olisko kellää purkuosina ?


Katso vaikka tämä: http://www.tori.fi/satakunta/Paljon_mop ... ?ca=10&w=2

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.4.2014 21:46

Vaikka viime postauksesta on pari kuukautta aikaa, kysytään silti.

Mulla on prokkiksena -8? lukulaisen Tunturi Startin puhallinjäähdytteinen 2-jalkavaihteinen moottori. Kuvia moposta ja moottorista eri vaiheista jotta saa mahd. hyviä tunnistuksia..
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Kampiakseliin piti alunperin vaihtaa kiertokanki uuteen. Ihmettelin jo kampiakselia purkaessa että mikä paikka on ollut kierossa kun oli kiertokangen ala/yläpää kulunut epätasaisesti eli alhaalta vasemmalta, ylhäältä oikealta.
Uuden kiertokangen kanssa suoraksi kellottaessa ei tahtonut suoristua sitten yhtään millään, vaan tuntui kokoajan enemmän ja enemmän siltä että kiertokangen alatapin reikä on koneistettu aavistuksen verran vikapaikkaan..
Tilasin siis uuden kampiakselin moposportilta. Se vaan ei vastaa tuota kampiakselia kytkinpuolen akseliltaan minkä koneesta olen purkanut pois.
Kuva

Akselin päädyn kierre on tarvikkeessa pienempi, poorit ovat pienemmät ja tuo akselin olake on eri paikassa vrt. "orginaali" akseli. Moposportilla ei ollut muuta kampiakselia tarjolla 2-vaihteiseen puchiin, kuten ei myöskään Voimakoneella tai Finnmopolla.


Ainoa paikka mistä olen löytänyt oikeanlaisia kampiakseleita, on ulkomailta kisamallin kampiakselit.
-> http://www.puchshop.de/catalog/topracin ... anguage=EN

Tässä vielä vertailuna samanlainen kampiakseli mitä tuli Moposportilta.
-> http://www.puchshop.de/catalog/cm-crank ... -1749.html

Tässä vielä muokattu kuva molemmista akseleista mistä erot erottaa selvemmin.
Kuva

Huomasin että Voimakoneen hinnastossa on maininta 2-vaihteisen kampiakselista:" kampiakseli 12mm m-tapille Pappa-Tunturi 2-V (EI CLASSIC)kokonaispituus 16cm"
-> http://www.elisanet.fi/voimakone/hinnas ... nnasto.txt
Heräsi epäilys, että kampiakseli olisi siitä koneesta. Olisiko jollain kuvaa ko. koneen kampiakselista?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.4.2014 22:03

Classicin koneessa on sama kampura kuin kolme- ja nelivaihteisissa Pucheissa. Siinä kytkimen puolen akseli on pidempi.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.4.2014 14:11

Ei ole eka kerta kun menee kampura solmuun. Ei huomaa helpolla, mutta magneeton puolelta yleensä menneet solmuun. (Kiertokangen laakeri pamahtaa ja vauhtipyörä vääntää akselin jos ollut ennestään nähnyt taivalta tai huono asentaja)

Tuohon kampiakselihommaan, itse ostaisin toisen purkumoottorin ja ottaisin siitä kampuran. Kanki vaihtoon luonnollisesti. Kiinalaisetkin kestää.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.4.2014 18:06

Alkuperäinen (uskoakseni) kiertokanki ei kyllä ollut korkannut alapäästä, eikä kampiakselissa näkynyt muutenkaan mitään iskeymiä tai vastaavia. Tämän paremmaksi en sitä alkuperäistä kampiakselia uudella kiertokangella saanut. 0,01mm/0,11mm on lukemat..
-> https://www.youtube.com/watch?v=9CNIXAjwNhg

Videosta ei välttis sitä hoksaa mutta heitto tuntui juurikin olevan magneetonpuolen tapin reijän sijainnissa/suoruudessa.