Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
10.4.2013 0:08
Mikkos- kirjoitti:Minulla on tuollanein Derbi (X-race 06), niin siinä kierrokkset ryypyn kanssa tyhjäkäynillä nousevat noin 4000 ja ilman ryyppyä noin 6000 rpm.. Tyhjäkäynti ruuvin pyörittely ei vaikuta mitenkään. Tietäiskö kukaan mikä vika tossa voisi olla ? Toiminut ennen aivan normaalisti, myös talvisin.
Imuvuoto, kaasarissa roskaa tai liianpieni suutin.
veltsu97 kirjoitti:mikä debis vikana ko ottaa paikallaa kierroksia, mut ko lähtee ajamaa ni booaa ja sammuu.
Kaasarissa roskaa, (suutin tukossa),ehkä liian pieni suutin.
akuupp kirjoitti:Meni sitten pyöreäksi derbin putken kiinnitysruuvin kanta..
(kuusiokolo joka menee pyttyyn kiinni) Olisko kellää mitää ideoit et miten sen ruuvin sais nyt siitä irti?
kokeilin jo 3 erilaisia lukkopihtejä mutta eihän sinne mitkään mahu...
Jos et lukkopihdeillä saa auki, tai talttapäällä lyömällä + sillä avaamalla niin poraa kanta paskaksi. Kun saat putken pois niin sen lopun saa aika nätisti pihdeillä pyörittämällä pois. Sitten vaan uusia kuusiokoloja ostamaan.
effekti kirjoitti:pistän nyt tännekkin
effekti kirjoitti:mikä vikana jos saatana ei toimi kytkin kunnolla ei ota kierroksia kunnolla ja puristuksia ei oikein ole, eli ei lähde käyntiin kiksistä,mutta työntämällä lähtee (huonosti) ? leipo?
edit: ja pari päivää sitten mopo sihisi ajon jälkeen
joka loppui kun sammutti moottorin
Kannentiiviste palanu. Uus tiiviste ja neesteet niin toimii. Jos on paljon ajettu niin mäntä samalla vaihtoo ja sylinterin alatiiviste.
10.4.2013 8:35
selvä, suutin on jo vaihdettu isompaan kokoon. mutta siis miten se ilmanputsari oikeen irroitetaan vm. 2012 mallissa? eikös se ole semmonen laatikko sysdeemi siellä penkin alla akun lähellä, jossa on se pikkuinen "tötterö"? kun eihän siinä näy mitään vaahtomuovi hommeleita? ja kaasuttimen puhdistus vaan silleen, että letkut pois ja kaasari irti ja huuhtelee jollain aineella?
10.4.2013 22:10
Kiitosta neuvoista pitää mennä kokeilee talttapäällä
10.4.2013 22:29
Olisko kenelläkään tietoa mistä saisi vakio takalipan 2010 Derbi DRD Pro SM:ään, jos ei vakiota saa mistään niin mikä sopisi sitten hyvin, mopo on siis melko vakiokuoseissa ja katteet ovat valkoiset punaisella kuviolla.
Ja miten tuon saisi kulkemaan 60 km/h?
10.4.2013 23:28
Noni, derbistä vaihdettu kampura, mäntä, pytty, kytkinsatsi ja KAIKKI laakerit. Kone koottiin sparewheelillä, joten se on aika varmasti oikeen koottu.
Joten ongelma on seuraava:
Ennen koneremppaa alkoi kuulumaan sirinä. Ekaksi jossakin poksahti vähän (hyvä että edes kuulin koko poksahdusta
), ja sitten alkoi sirinä kuulumaan. Ekaksihan tässä epäilisi runkolaakereita, mutta ääni ei kuulu kierrosten mukaan, vaan tyhjäkäynnillä sitä ei kuule ollenkaan, pintakaasulla pieni sirinä ja puolikaasun jälkeen ääntä ei enää kuulu... Ja ääni ei voimistu samassa suhteessa kierroksiin. Pitäskö viiä kone takasin sparelle
Voin huomenna ottaa videota
11.4.2013 7:34
Männänrenkaistahan kuuluu sirinää kun ovat hajonneet. Ex Derbissä alkoi kuulua sirinää ja kohta ei liikkunutkaan mihinkää.
Voi toki kuulua jostain muualtakin, vähiten silti epäilen laakereita.
11.4.2013 13:14
voiskoha ne olla männänrenkaatkaa :o tuskin nekää iha näi nopeesti menis paskaks
jos saan sen äänen kuulumaa videolle nii laitan tänne / sulle siitä linkin nii saat(te) pähkäilyä
11.4.2013 21:29
Kaveri pyysi auttamaan, kun DRD Racing heitti jäähdytysnesteet ulos säiliön korkista ja kun korkin avasi, sieltä tuli oikein paineella ilmaa. Putsasisn säiliön ja ilmasin järjestelmän uusiksi, mutta sama jatkui. Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Onko vika termostaatissa, vuotavassa kannentiivisteessä vai mistä kannattaisi lähteä hakemaan, ettei turhaan avaa?
11.4.2013 21:34
gileramies2012 kirjoitti:selvä, suutin on jo vaihdettu isompaan kokoon. mutta siis miten se ilmanputsari oikeen irroitetaan vm. 2012 mallissa? eikös se ole semmonen laatikko sysdeemi siellä penkin alla akun lähellä, jossa on se pikkuinen "tötterö"? kun eihän siinä näy mitään vaahtomuovi hommeleita? ja kaasuttimen puhdistus vaan silleen, että letkut pois ja kaasari irti ja huuhtelee jollain aineella?
Nosiis jotta saat sen putsarin käsiis niin pitää oikean puolen takakate ottaa pois ja sitten siitä se putsarin kansi eli sen kotelon sivu missä se "tötterö" on kiinne. Kansi on ainakin vanhemmissa neljällä ristipääruuveilla kiinni. Ja kaasarin ite ainaki putsasin että purin kaikki osat irti paitsi säätöruuvit ja suuttimet ja heitin johonkin purkkiin likoomaan missä on bensaa jonka jälkeen paineilmalla puhaltelin vielä kaikki kanavat auki.
siinä vielä selvennys jos ei tosta tajunnut, voi olla epäselvää tekstiä
12.4.2013 0:16
jukke96 kirjoitti:Noni, derbistä vaihdettu kampura, mäntä, pytty, kytkinsatsi ja KAIKKI laakerit. Kone koottiin sparewheelillä, joten se on aika varmasti oikeen koottu.
Joten ongelma on seuraava:
Ennen koneremppaa alkoi kuulumaan sirinä. Ekaksi jossakin poksahti vähän (hyvä että edes kuulin koko poksahdusta
), ja sitten alkoi sirinä kuulumaan. Ekaksihan tässä epäilisi runkolaakereita, mutta ääni ei kuulu kierrosten mukaan, vaan tyhjäkäynnillä sitä ei kuule ollenkaan, pintakaasulla pieni sirinä ja puolikaasun jälkeen ääntä ei enää kuulu... Ja ääni ei voimistu samassa suhteessa kierroksiin. Pitäskö viiä kone takasin sparelle
Voin huomenna ottaa videota
Jos siin rempas on jokin takuu ja varmasti viimeistään kuluttajansuojalautakuntaan (vai mikä se nyt olikaan) ottamalla yhteyttä ottaa takas sinne huoltoon ilmaikseksi.
Männänrenkaat yleensä sirittää jos ovat hajonneet. Poksaus on voinut kuulua laakereista tai männänrengas ottanut johonkin aukkoon kiinni ja hajonnut... Eli jos on melkein heti rempan jälkeen hajonnut niin takas sinne.
DRDRD kirjoitti:Kaveri pyysi auttamaan, kun DRD Racing heitti jäähdytysnesteet ulos säiliön korkista ja kun korkin avasi, sieltä tuli oikein paineella ilmaa. Putsasisn säiliön ja ilmasin järjestelmän uusiksi, mutta sama jatkui. Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Onko vika termostaatissa, vuotavassa kannentiivisteessä vai mistä kannattaisi lähteä hakemaan, ettei turhaan avaa?
Kannentiiviste hyvin varmasti palanut.
12.4.2013 13:13
selvä, kiitos vinkeistä! kyllä näillä pitäisi ohjeilla pitäisi jo jotain aikaan saada
12.4.2013 19:45
DRDRD kirjoitti:Kaveri pyysi auttamaan, kun DRD Racing heitti jäähdytysnesteet ulos säiliön korkista ja kun korkin avasi, sieltä tuli oikein paineella ilmaa. Putsasisn säiliön ja ilmasin järjestelmän uusiksi, mutta sama jatkui. Onko jollain samanlaisia kokemuksia? Onko vika termostaatissa, vuotavassa kannentiivisteessä vai mistä kannattaisi lähteä hakemaan, ettei turhaan avaa?
Voipi olla myös termostaatti josei päästä vesiä kiertämään.
12.4.2013 20:35
Kertokaas hyvä tapa irroittaa derbin takarenkaan laakerit, kun toinen meni rikki. Koitin kuumentaa ja naputella mutta en saanut irti. Miten olisi helppo saada irti? Sain toisesta laakerista puolet poies.
12.4.2013 21:03
Kuumenemalla se vain laajenee sinne ja vielä hankalempi saada pois. Osta vaikka biltemasta kylmäsprayta ja sillä "jäädytät" laakerin niin se kutistuu ja helpottaa pois ottoa.
# Edellistä viestiä ei tarvitse lainata. -Shape
12.4.2013 21:16
Jos laakerin ulkokehä jää vanteeseen, sen saa nätisti pois, kun hitsaa ulkokehän sisäpuolelle koko matkalta palkon. Hitsisauman jäähtyessä se kutistuu dramaattisesti kutistaen ulkokehää samalla ja saattaakin kehä tipahtaa ihan itsestäänkin pois.