Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.10.2011 14:41

Anon95 kirjoitti:Mulle tuli yhelt tutult entisöitäväks tunturi super sport (79) ja aattelin nyt ekana saada sen käyntiin ja totesin että kipinä on hävinyt.

Onkos teillä jonkinlaisia vinkkejä, että mikä vikana (kärjetkö?), vai pitääkö lähteä ostaa essolta irtokippinöitä? :D


No aluks kannattaa kattoo että kärjet aukeaa ja jos ei niin säätää niin että aukeaa. Jos se ei auta kato johdot. Jos johdotkin ovat kunnossa suosittelen uusimaan koko sytytys järjestelmän eli: konkka, kärjet ja puola. Näin ainakin itse tekisin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 11:11

Tosta shimmauksesta, niin mistä tiedän koska kampura on liian tahmea tai sopiva?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 11:42

Laita lohkoihin pelkät petarit ja kampiakseli ilman stefoja ja kolmatta petilaakeria. Sitten kiristät lohkot parilla ruuvilla kiinni (tiiviste väliin jos käytät sellaista jne...), ja kokeilet sormilla onko kampuran laakereissa välystä. Jos päittäisvälystä on sormin havaittavasti ja kampiakseli pyörii todella väljästi, kannattaa kokeilla laittaa shimmilevyjä lisää. Jos kampiakseli pyörii tahmeasti tai ei pyöri ollenkaan, pitää tarkistaa että laakerinkoolit on lyöty loppuun asti ja että laakerinpesät sekä kampiakselilla laakerinkaulat on puhtaat kaikesta paskasta (jos siellä on paskaa ei laakerit tietenkään mene perille asti).

Stefat pitää olla irti, koska uudet stefat on niin jäykät että mitään tuntumaa laakerivälykseen ei ole. Oikeasti tuo päittäis-shimmaus pitäisi tehdä heittokellolla, muistaakseni sopiva päittäisvälys on 0,5mm (tarkistakaa jostain). Normaalissa Puchissa ei pitäisi kuitenkaan olla mitään ongelmaa jos vaan sormilla tarkistaa että kampura pyörii hyvin eikä mitään isoa välystä tunnu.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 16:20

Minkähänlainen vika mahtais kyseessä ollu, kun rikkoo tulppia toi tunturi? Eli mopo toimii 2km ihan hyvin uudella tulpalla ja sen jälkeen tyhjäkäynti on moitteeton muttei kierrä laisinkaan. Koko sytkä uusittu hiljaittain ja kokeiltu toisella puolalla ja konkalla.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 19:10

Jos sulla on jotain 7-8 numeroista tulppaa käytössä niin kuumempaa kehiin. 6 numeroinen pitäisi olla tarpeeksi kuuma (vakio nro = 5). Jos lämpöarvo on kunnossa, kannattaa tarkistaa kaasarin säädöt ja käytetty öljymäärä. Sopiva määrä öljyä on siellä 2-3% välissä, yli kolmen ei kannata laittaa missään tapauksessa. Karstoittaa konetta turhaan ja on kallista. Jos kaasari on rikkaalla, tulpan elektrodit on pikimustan noen peitossa.

Muita mahdollisia tai mahdottomia syitä, joihin en oikeastaan usko:
-Tosi kovat rutut tai väärä syttyennakko
-Väärä katkojan kärkiväli (--> Heikko kipinä)
-Jotain tosi ufoa kuten rikkinäinen kytkimen puolen stefa
-Bilteman sytytystulpat

http://www.dansmc.com/spark_plugs/spark ... talog.html

Tuolla näkyis olevan jotai kuvia jostain (LOISTAVA SIVU!!!) :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 19:21

selleri kirjoitti:Minkähänlainen vika mahtais kyseessä ollu, kun rikkoo tulppia toi tunturi? Eli mopo toimii 2km ihan hyvin uudella tulpalla ja sen jälkeen tyhjäkäynti on moitteeton muttei kierrä laisinkaan. Koko sytkä uusittu hiljaittain ja kokeiltu toisella puolalla ja konkalla.


Mulla oli samanlaista vikaa. kaasari laihoilla tai ainakin itellä oli.

Kun mulla loppuu ymmärrys niin joku paremmin asiasta perillä oleva vois selittää missä vika.
Kärkien välissä jo tyhjäkäynnillä näkyy ISO kipinä ja puolella kaasulla alkaa nuuskimaan kaasariin. Kaasariin ei vaikuta mikään suutin kun kokeiltu on 60-74 kokosia. Olisiko siis vika sytytys järjestelmässä?
Viimeksi muokannut pbt päivämäärä 29.10.2011 19:23, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 19:23

Jos se paukuttaa kaasarissa niin on sytytys vituillaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 19:27

Reetuhai2 kirjoitti:Jos se paukuttaa kaasarissa niin on sytytys vituillaan.


Ei voi olla koska se on toiminut täysin keskiasennossa ennen kuin kipinät ilmestyivät kärkien väliin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 19:36

Mahtoikohan se olla puola vai konkka joka on hajoamassa jos kärkien välissä kipunoi...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 19:42

Mun muistaakseni se oli konkka mikä vähensi kipinöintiä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.10.2011 21:02

Ja rikkinäinen puola särki konkkia?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.10.2011 20:21

konkkassahan se vika oli olisko ihmekkään jotakin made in indokiina osia :D . Ja alkuperäinen boschin konkka toimii vieläki :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.11.2011 8:58

Löyty mummolan pyöräkopista kasikytluvun pappis. Ei siin kovin muuta vikaa oo mut ryyppytappi on jumittunu pohjaa ja se toinen tappi :s jumittuu pohjaan ku sitä painaa. Onkse tämä osa jonka mä tarvin? http://www.mc-scatter.com/kaasutin-11133-ryyppylapan-tapin-jousi-p-21856.html

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.11.2011 17:25

Retroilija kirjoitti:Löyty mummolan pyöräkopista kasikytluvun pappis. Ei siin kovin muuta vikaa oo mut ryyppytappi on jumittunu pohjaa ja se toinen tappi :s jumittuu pohjaan ku sitä painaa. Onkse tämä osa jonka mä tarvin? http://www.mc-scatter.com/kaasutin-11133-ryyppylapan-tapin-jousi-p-21856.html

Kannattaa putsata kaasari ja jos intoa riittää niin vaikka koko kone samalla. Stefat, laakerit ja kunnon putsaus.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.11.2011 19:04

Mikäs piru on stefa :D Joo, molen ihan nyyppä näis asiois. Millä putsais ettei vaa mitää sattus?
E: Niin, ja nopeusmittari on jumittunu, mitäs mä sille teen?
Viimeksi muokannut Retroilija päivämäärä 1.11.2011 21:22, muokattu yhteensä 1 kerran