Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Motorhispania RYZ

28.10.2011 6:45

juu on, ja tuliha se selvil että ne onki 16 tuumaset, noo siihe sitte kunno enskat alle talveks ;)

Re: Motorhispania RYZ

1.11.2011 20:47

Pakko sanoa tähän väliin, että kun itselläni on tämmönen 09 mopo ja olen ollut siihen todella tyytyväinen.
Mahtava kikkailla koska keulanousee 6 vaihteella teharin ja välien ansiosta. On todella kestävä vehje kaikita osin. Tietenkin on muutama mielestäni ''tyyppivika'' on tullut esille jotka on korjattu, kuten takahaarukan puslat ja etupumppujen stefat. :D Eivät mene rikki enään ;) Kyllä kiihtyvyyttä ja tehoa riittää. :lol:

Re: Motorhispania RYZ

1.11.2011 22:44

Tietääkö joku mikä on vikana, kun jarruvalo toimii, mutta se ei pala jatkuvasti vaan ainoastaan kun jarrua painaa. Toivottavasti tajusitte :D

Re: Motorhispania RYZ

1.11.2011 23:43

Jarruvalon yleensä kuuluu toimia vain silloin kun jarrua painaa...

Re: Motorhispania RYZ

2.11.2011 10:13

:DD Oletkohan nyt sekoittanut jarru- ja ajovalon?

Re: Motorhispania RYZ

2.11.2011 19:45

sekkait oli vitsi :lol:

Re: Motorhispania RYZ

3.11.2011 10:27

I hope so.. :D

Re: Motorhispania RYZ

4.11.2011 17:51

Mietinpä vaan, kun kavereilla se on jatkuvasti päällä. Mutta kiitos :)

Re: Motorhispania RYZ

4.11.2011 20:23

Se onkin varmaan juuri se kyseinen ajovalo? :D

Re: Motorhispania RYZ

4.11.2011 22:47

Sitä sanotaan takavaloksi.

Re: Motorhispania RYZ

5.11.2011 1:55

;) Ja selvennykseksi, -takavalon- kuuluu palaa kun mopo on käynnissä, joissain riittää että on virrat päällä. -Jarruvalo- on useimmiten pelkästään takavalon kirkastumista mikä tapahtuu vain jarrua painettaessa.

Re: Motorhispania RYZ

5.11.2011 23:28

No jos nyt lähdetään oikein tarkasti ruotimaan asiaa niin ei se valo sinänsä mihinkään kirkastu, vaan polttimon sisällä on kaksi hehkulankaa joista heikkotehoisemmalle syötetään virtaa jatkuvasti (takavalo) ja toiselle mikrokytkimen ohjaamana tarvittaessa (jarruvalo). Punaisen kuvun ollessa paikallaan ulkoapäin toki näyttää siltä että valo kirkastuu mutta oikeasti kyse on vain toisen hehkulangan syttymisestä. Ehkä tästä aiheesta voidaankin sujuvasti siirtyä eteenpäin.

Re: Motorhispania RYZ

7.11.2011 17:31

[OT] No sanotaan sitten, että lyhty kirkastuu, ei valo, mutta eikös edellinen viesti mennyt jo pilkunnussimisen puolelle. :| [/OT (Jokaloppuunyttähänpiste.) ]

Re: Motorhispania RYZ

8.11.2011 1:08

Voitte ottaa ihan vapaasti pilkunnussimisena, mutta sähköteknisessä mielessä ero on varsin merkittävä. Tietyissä väyläohjatuissa sähköjärjestelmissä, esimerkiksi uudehkoissa autoissa, polttimoita on mahdollista ohjata "älykkäästi" eli säätää esimerkiksi polttimon kirkkautta portaattomasti kasvattamalla takavalolle tulevaa tehoa jarrupolkimeen kohdistetun voiman kasvaessa. Tämä vaatii kuitenkin perinteistä sähköjärjestelmää kehittyneemmän ohjainlaitteen ja standardin mukaisen CAN-väylän johdotuksineen. Kaksipyöräisissä mainitun väylän voi löytää esimerkiksi ABS-järjestelmistä, mopoissa ei moisia vielä ole.

hmm.

8.11.2011 16:23

Menkää muualle keskustelemmaan näistä sähköasioista! Tämä on Mh:ita koskeva palsta. :roll: