Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
8.6.2013 20:44
Mä oon käyttäny jotain 2-2.5% seoksia iät ja ajat Tuntureissa, ollut ihan jees. Säätösuutin on kova sana, ei tartte välpätä irtosuuttimien kanssa.
9.6.2013 0:44
Ny on taas kerran vanhus herätetty. Ihan ilosesti se tulille lähti mutta ei vetoja senkää vertaa että lähtis liikkeelle. Nyppäsin koneen irti, ny vaa venaillaa kampuraa ja muita osia että pääsee remppaa. Son mukavaa ku on toine mopo ni ei oo kauhee kuume kiesille, jaksaa tehdä tarkkaa työtä.
17.6.2013 13:26
Varastoja siivotes vastaan tuli:
Onko super sportin jotain alkuperäisiä lisävarusteita tms vai ite tehtyjä?
Mistä tunnistaa super sportin vuosimallin, onko niis jotain eroja?
25.6.2013 23:54
Nonni, tänään taas kattelin tota pappatunaa ja näemmä koko taka haarukkassa on ihan silmitön välys. Puhutaan useista milleistä, jopa puolesta sentistä. Mahtaakohan noita puslia saada tohon vielä jostain? Voimakoneelta?
26.6.2013 16:14
Kyllähän niitä saa. Itsekin olen ostellut niitä.
2.8.2013 16:58
Papiskassa klappaa keula ja siellä on varmaan laakeri(t) tai joku paskana, niin sinnehän sopii jotku polkupyörän vastaavat osat vai? Keulasta puheen ollen pystyykö tohon laittaan jonku tigerin tai super sportin keulan?
2.8.2013 17:11
Kyl muuten pystyy, näin joskus kuvan ku oli varmaa supiskan keula ja kokonaan mattamusta, oli muuten prämee
21.8.2013 19:38
Tietääkö kukaan että saako mistään maillardin takanapaan sopivia 28 ja/tai 30 piikkisiä rattaita jotka ovat samanlaisia kuin alkuperäiset? Moparilta ja voimakoneelta tuli vääränlaisia ja ne on liian kuperia. Aion laittaa "raskaat" välit sen takia että on tarkoitus ajaa pitempiä matkoja niin että pystyy ajaan kovempaa pienillä kiekoilla ja bensaa kuluisi vähemmän.
22.8.2013 18:19
Testasin niitä rattaita ja näyttäisi siltä että ketjut joustaa sopivasti niin ei haittaa mitään.
25.8.2013 8:25
Kysäsen nyt täällä saman, mitä yleispuolelta. Toivoisin nopeaa ja selkeähköä vastausta..
Ghostly.K kirjoitti:Noniin.. 80 luvun mopo (Tunturi Tiger S) pitäis herätellä tieliikennekuntoon. Monta vuotta se on jo pyörinyt mielessä, mutta nyt sain aikaiseksi putsailla laitoksen ajokuntoon. Eli:
Rekisteröintikatsastuksessa mitähän nuo nyt katsoo ja mitä kaikkea tuossa mopossa pitää nyt olla?
Tällähetkellä karkeasti löytyy:
Peili (Tai no, ostossa kaverilta)
Heijastimet: yksi edessä maskin alla, kaksi pumpuissa (1/puoli) ja perävalossa on integroitu heijastin.
Jarrut: Takajarru rumpu, metalleilla.... Ei palauta 100%, saa renkaan lukkoon, mutta jää laahaamaan. Ei huomattavissa. Etujarru levy, ei jarruta lukkoon, palauttaa 100% jarrutusteho on 10 km/h vauhdeissa noin 40%.
Mittari toimii. Neula heijaa vähän johtuen eturenkaan epätasapainosta, ei haitanne ketään.
Valot toimii edessä. Takana hehkussa on kyllä virta, (lanka palaa) mutta se jostain syystä ei loista ulos punaisesta kuvusta.
Huipputehoista ei tietoa.
Pitänee käydä tossa tiellä kokeilemassa joku päivä.
Tanko kierossa, kytkinkahva on kierossa (U muotoinen), mutta ei poikki.
Kaikki tärkeimmät tais olla listattu tuossa
Jarrut korjaan kyllä ajan kanssa, ajattelin vaan maanantaina jo käydä kilvet hakemassa (Aivan, kun se oliskin vain hakea..
) ja lähteä sitten osia hunttimaan.
25.8.2013 20:59
Peiliä ei ainakaan mulla ole koskaan ollut kun olen mopoa katsastanut. En tosin tiiä, pitäiskö näissä vanhoissa olla?
Jarruihin toivotaan että katsastussedällä on hyvä päivä. Ei nää tunan jarrut oikeen vaan toimi, erityisesti ne v*tun maillardit.....Grimecan valuvanteen jarrut tosin toimi jotenkuten kohtalaisesti.
Mittaria ei myöskään välttämättä tartte, mutta ihan jees jos toimii.
Takalampulta kannattaa tsekata jännite jos lamppu tuntuu himmeeltä.
Kytkinkahvassa, kuten kaikissa muussakin mun ymmärtääkseni vaaditaan se pallo siellä päässä, erityisesti jos on metallinen kahva. Eli jos se siellä on niin pitäs kyllä sen puolesta luonnistua.
Runkonumero ja tyyppikilpi kannattaa vielätarkastaa että löytyy. Täältäpäin yksi unohti kattoa, ja olikin runkonumero mallia viilattu. Tyyppikilvistäkin voi ne liima/maali kirjaimet hilseillä pois ajanmyötä.
25.8.2013 21:07
Pitää olla toimiva töötti tai joku polkupyörän pirikello kun meet katsastaan.
26.8.2013 7:09
Purin nuo jarrut tossa eilen, kengät ja palat aivan loppu.
Noh, tilaukseen voimakoneelta, laitto vielä samana päivänä eli
sunnuntaina laitto postiin. Mahtavaa palvelua tuolla voimakoneella.
26.8.2013 17:48
Jos tosiaa kasaria nii ei tarvi olla tööttiä eikä peilejä. Periaatteessa riittää et mopo toimii hyvin ja on vakio. (Jarrut, alusta tms.) Ja sit etu ja takavalo toimii sekä takana on e-hyväksytty heijastin. Myös jokin sammutusnappi/kytkin sanottiin mulle et pitäs olla.
26.8.2013 18:25
No hyvä, saa sit hyvillä mielin käydä katsastaan. Ei varmaan ihan karmeat vakuutusmaksut ole.
Ootteko mistä säveltäny tuon kaasarin imukaulan? Ei nuo kumi-muoviseokset näköjään kestä yhtään mitään. Itsellä kävi mielessä joku auton jäähdytysletkunpätkä (tai vastaava rautapunoletku..)