Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.9.2014 18:54

Puolahan siellä vois rikki olla. Tosin lämpimällä koneella tekee vaan tuota. Ainaki oli menny paperit snorkkelin eteen penkin alla, liekkö siitä sitten johtunu. 8)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.9.2014 19:22

mullakin teki sitä vaa lämpimänä ja en siks aluks epäilly ees puolaa vaan vaihdoin melkeen kaiken siitä ympäriltä ja putsailin kaasaria sekä ilmanputsaria :D
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 6.9.2014 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei tarvitse lainata edellistä viestiä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

6.9.2014 23:38

Nyt nopeesti apuja!!! Miksi derbi laskee jäähytysnesteet pyttyyn, juuri äsken vaihdettu uusi mäntä ja mrenkaat oikeissa kohdissa,tiivisteet uusittu,palotila sekä kansi kiristetty ristiin ja momenttiin eikä kansi ole vino tai halki. Teki tätä siis ennen lämpöleikkaamista ja aluksei epäilin pelkkää kannentiivistettä mutta se olikin ehjä ja jäähyt olivat siis pytyssä että kertokaas viisaammat mikä on vikana?!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.9.2014 0:04

Vuotaako heti nestettä palotilaan vai vasta ajan myötä? Jos nesteet eivät kierrä kunnolla (ilmatasku tms) saattaa jäähdytysneste alkaa kiehumaan pytyn läheisyydessä ja purkaa painetta palotilaan. Yleensä tästä kyllä jää selkeät jäljet. Jos tiivisteet on uusittu ja liitospinnat todettu ehjiksi sekä puhtaiksi, kansi suora ja ehjä sekä kiristäminen ja ilmaus tehty oikein niin kyseessä alkaa olla jo mysteerivika koska muita ongelman aiheuttajia ei äkkiseltään tule mieleen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.9.2014 0:19

Nestettä vuotaa ajan myötä pyttyyn,yön jälkeen pytty aina ihan litkussa. eikä kiehu koska ei lähe polkemalla käyntiin enkä kokeile työntämällä koska toinen ketjunkiristin puuttuu... Mutta kuuluuko ilmauksen mennä silleen että syyläristä kanteen menevä letku irti ja sinne aletaan kaatamaan jäähyjä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.9.2014 13:51

Putsaa tiivistepinnat kunnolla, uusi tiiviste. ja mahdollisesti ihan pieni kerros lämmönkestävää tiivistemassaa tai jotain ihan oikeaa sylinterin tiivistemassaa väliin.
Kannentiivisteessä on voinut olla valmistusvirhe ja ei myöskään sen takia ole kestänyt.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.9.2014 19:21

^^Mun gerbiilis oli samaa propleemaa et olin juuri vaihtanu uudet tiivisteet ja ajon jälkeen vuosi jäähynesteitä pihalle, mut vika häippäs sen sisemmän kannen muttereita kiristämällä.

muistaakseni kun on tehnyt kansirempan niin parin ajo kerran jälkeen kansi pitää viä jälkikiristää.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

7.9.2014 19:34

Pistitkö sen tiivistee oikein päin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.9.2014 14:57

derbidrdxtreme kirjoitti:Mikäs on kun Derbin takajarru ottaa nesteiden vaihdon ja ilmauksen jälkeen vasta aivan lopussa? Saa kyllä lukkoon mutta ottaa vasta reilusti puolenvälin jälkeen. :s Johtuisiko jarrupalojen kuluneisuudesta taikka paineen "osittaisesta" puuttumisesta. Jarruneste on suositusten mukaista, muistaakseni DOT4. Nestettä on aivan säiliön yläpintaan asti. Onko liikaa?

Ja lisäksi vielä että riittääkö 650 asteen kuumakestomaali putken maalaamiseen vai pitääkö olla 900 asteista.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.9.2014 15:48

alkukäyrästä lähti 650 lämpömaali mut muuten on pysyny paisarista änkkään saakka

Re: Derbin huolto ja ongelmat

8.9.2014 19:28

Mulla on kestänyt 650 koko kesän putkessa. Kun maalaatte noita putkia, niin muistakaa puhdistaa putken pinta huolellisesti ennen maalausta ja lämmittäkää ne putket tulikuumaksi sen jälkeen kun olette maalanneet ne, sillä kuumankestomaali ei kuivu ilman lämpökäsittelyä. Helpoin tapa tehdä tämä on tunkea kuumailmapuhaltimen suutin alkukäyrän sisään ja käyttää sitä päällä 10-15 minuuttia. Ajossa lämmittäminenkin on toki vaihtoehto, mutta varsin huono sellainen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.9.2014 17:05

Ja viesti täysin uusiksi. Purkamisen yhteydessä vahingossa onnistuin kaatamaan kampikammion jäähdytysnestettä täyteen, joten onko mitään muuta mahdollisuutta putsata kaikkea jäähynestettä, kuin koko koneen aukaisu. En nimittäin ole ikinä aukonut konetta, enkä tiedä uskallanko siihen ruveta, kun olen niin kokematon.

EDITTIÄ: Olisiko siinä mitään ideaa, että otan koko koneen irti ja kippaan sen ylösalaisin?
Viimeksi muokannut derbinisti päivämäärä 9.9.2014 21:09, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.9.2014 18:16

Mikähän tossa Derbissä on kun männän vaihdon jälkeen toimi hienosti ja lähdin ajamaan, niin noin kilometrin jälkeen alkasi buuata kun painoi kaasua, ei siis lämpöleikannut vaan vain buuasi kun antoi kaasua, muuten kyllä rullasi eteenpäin vaihdepäällä. Tämän jälkeen ei käynnistynyt edes työntämällä.
Seuravaana päivänä sain sen omasta mielestäni kuntoon kiristelemällä muttereita, joista vuosi jäähdytysnestettä ja lähdin ajamaan niin parin kilometrin päästä se teki saman mitä eilenkin.
No siinä sitten pysähdyin ja polkaisin käyntiin niin kaasu hirtti kiinni. Ryypyn kanssa kierrokset nousi ihan tappiin, mutta kun ryypyn otti pois, niin ei jaksanut käydä vaan hyytyi. Ajelin sitten kotio avaimen avulla, kaasu hirttäneenä ja matkalla se taas teki sen että hyytyi. Työnsin vähän matkaa ja koitin työntää käyntiin ja se lähti käyntiin kaasu hirttäneenä. No ajelin kotiin ja kotipihaan kääntyessä hyytyi taas.
Laskin neulan sokkaa alas päin kun se oli ylimmässä lovessa. Ja sitten otin tulpan irti ja tuntui, kuin siinä olisi ollut jäähdytysnestettä.
Kaadoin tulpan reiästä bensaa sisään ja polkaisin käyntiin ja kävi hetken aikaa hyvin, mutta sitten kierrokset nousi ja se hyytyi.
Voisiko kannentiiviste vuotaa, kun en saanut kantta irti kun yksi muttereista oli niin tiukalla ja nuivaantunut ettei sitä saanut auki. Toiselta puolelta otin mutterin irti, että voisiko kannentiiviste vuotaa ?

EDIT: Vika ilmeisesti hanassa, kun ei bensaa valu kun sen irrottaa, sittenkun bensaletkuun puhaltaa niin alkaa valua bensaa. Eikös sen pitäisi olla niin että siihen toiseen letkuun pitää puhaltta/imeä ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.9.2014 20:57

Derbeissä on kyllä semmone bensahana et se menee automaattisesti kii ku sammuttaa mopon.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

9.9.2014 21:14

Niin eli alipaine hana, ittellä on kuitenkin ennen valunut kokoajan bensaa sielät, jos letkun on irrottanut että ilmeisesti se on jotenkin rikki.
Mutta nyt kun irrotin letkun siitä hanasta ja puhalsin sinne hanaan suoraan niin alkoi valua bensaa. Laiton letkun kiinni ja mopo käynnistyi hienosti ja tomi hetken aikaa, kunnes loppui bensan saanti taas.
Otin letkun irti hanasta taas ja sieltä ei valunut bensaa, puhalsin sinne ja alkoi bensaa tulla. Taas mopo toimi hetken aikaa moitteettomasti, kunnes ei enää saanut bensaa.
Mopo ei ilmeisesti luo alipainetta, joten hana pysyy kiinni. Pitää varmaan ostaa manuaali hana ?