Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.6.2013 15:38

ozkari96 kirjoitti:Kyllä se etujarru aika tehoton on ainakin minulla, että ei pelkällä etujarrulla paljoa jarrutella :itku:


Mun -69 pappatunturissa on tosi tehokas etujarru, menee sorakolla jopa lukkoon.
Jarrussa on jotain vikaa jos se tuntuu tehottomalta 40 km/h vauhdeissa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.6.2013 22:32

Jarrurummut tahtovat olla niin pirun kuluneita noissa. Tarvikekengätkin ovat ehkä aavistuksen liian väljiä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.6.2013 23:01

Ei se rumpu itessään mihinkään kulu, kun sille antaa vähän hiomapaperia aina kun vaihtaa kengät ja sillä lailla "hoonaa" sen.

Onko sulla siinä -60 tunassa alkuperäset Tunturi-kengät? Meinaan voi sellanenkin vaikuttaa aika lailla tohon jarrutehoon tai sitten sulla on se rumpu niin täynnä paskaa, että se lika tehostaa jarrua. Tarvikkeet voi olla sen verta kovaa tavaraa ettei vaan jarruta, muttei kyllä kengät ihan heti kulukkaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

4.6.2013 22:39

Moro, sammutusnappi saatiin toimiin. Eivaan toi etujarru suostu toimimaan, uudet kengät, jousi ja vaijeri vaihdettu mutta ei silti kyllä jarruteta tippaakaan.. Etupyörän kun nostaa ilmaan ja pyöräyttää niin vaivoin pysäyttää renkaan. Täytyy sitä rumpua koittaa vielä hioa.

Mittaristoa en saanu toimimaan, uus vaijeri sinnekin vaihdettu. Nostaa kyllä johonkin km/h lukemaan mutta jää myös sinne, neula ei siis palaudu nollaan. Otin mittarin irti ja irrotin lasinkin siitä ja suihkutin CRC:tä niin paljon kuin pystyi mutta ei siltikään toimi. Mittari vain sökö? Mahtaako mennä Sigmalla läpi katsastuksesta..? :s

Sitten vielä, viime talvena mopo toimi muuten ihan ok mutta nyt kun laitoin uudet bensat n.3% seoksella niin mopo "tukehtuu" kun antaa kaasua ja sammuu. Kaasari putsattu, ei vaikutusta ottaako ilmanputsarin irti vai ei. Saako liikaa bensaa vai liian vähän? Kokeilin myös laskea neulaa (sokka oli ylimmässä lovessa), laitoin kolmanneksi ylimpään, ei vaikutusta. Onko seokset liian tujut?

Kiitos!

Re: Puch-moottoriset Tunturit

4.6.2013 22:50

Niin ja pitäisikö tuon kaasun palautua? Itsellä ei palaudu ollenkaan vaan joutuu itse kädellä rullaamaan. Mikä muu avuksi kuin vaijerin voitelu?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

5.6.2013 8:17

Moro, sammutusnappi saatiin toimiin. Eivaan toi etujarru suostu toimimaan, uudet kengät, jousi ja vaijeri vaihdettu mutta ei silti kyllä jarruteta tippaakaan.. Etupyörän kun nostaa ilmaan ja pyöräyttää niin vaivoin pysäyttää renkaan. Täytyy sitä rumpua koittaa vielä hioa.


Ainaki Pevetissä siel pohjassa tms on maksimi kulumis määrä sille rummulle ? Onko palat oikeen laiset ? Mites levittäjän kunto, koko ?

Mittaristoa en saanu toimimaan, uus vaijeri sinnekin vaihdettu. Nostaa kyllä johonkin km/h lukemaan mutta jää myös sinne, neula ei siis palaudu nollaan. Otin mittarin irti ja irrotin lasinkin siitä ja suihkutin CRC:tä niin paljon kuin pystyi mutta ei siltikään toimi. Mittari vain sökö? Mahtaako mennä Sigmalla läpi katsastuksesta..? :s


Mittariin en muuta osaa sanoa kun et oletettavasti se on vanhempi kun 94, ja sillon et mittaria tarvi katsastukseen.

Sitten vielä, viime talvena mopo toimi muuten ihan ok mutta nyt kun laitoin uudet bensat n.3% seoksella niin mopo "tukehtuu" kun antaa kaasua ja sammuu. Kaasari putsattu, ei vaikutusta ottaako ilmanputsarin irti vai ei. Saako liikaa bensaa vai liian vähän? Kokeilin myös laskea neulaa (sokka oli ylimmässä lovessa), laitoin kolmanneksi ylimpään, ei vaikutusta. Onko seokset liian tujut?

Kiitos!


Vois veikata et jos talvella käyny hyvin, nii kävis nyt vähän rikkaalla :) Ja luulisin et tommosee perus löysäviritteisee tunaa vois laittaa vähä pienemmätkin öljyseokset

E:

Niin ja pitäisikö tuon kaasun palautua? Itsellä ei palaudu ollenkaan vaan joutuu itse kädellä rullaamaan. Mikä muu avuksi kuin vaijerin voitelu?


Kyllä sen pitää palautua. On tärkeetä miten suorassa vaijeri on, ja siellä kaasari kiinnityspäässä varsinkin että se tulee siihen "korkkiin" pitkälti suorassa. Onko sul siinä päällä joku säätö tms ? Luistimen juosi, ja sen jäykkyys toki vaikuttaa kans ;)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

5.6.2013 14:08

Ainaki Pevetissä siel pohjassa tms on maksimi kulumis määrä sille rummulle ?
Toi maksimikulumismäärän alittaminen ei sinällään vaikuta jarrutustehoon. Se on vaan turvallisuuden vuoksi laitettu sinne, ettei rumpu pamahtamaan kappaleiksi jossain jarrutuksessa. En tosin tiedä yhtään tapausta jossa moposta olisi rumpu tai levy päässyt hajoomaan kulumisen vuoksi.

Tietysti se voi olla jos on kulunut rumpu, ettei uudet kengät ota koko matkaltaan kiinni sinne rumpuun. Siitä ei kuitenkaan kovin usein jarruteho katoa kokonaan, vähentyy vaan hiukan.

Onko jarru tunnokas? Jos ei, levittäjä voi olla sen verta kulunut että ei levitä niitä kenkiä rumpua päin lainkaan. Siihen voisi koittaa hitsata lisää tavaraa että levittää paremmin. Uusiakin saa jollei hitsiä käytettävissä.

Hioitko jarruhihnat viimeseksi ennen kiinnilaittamista? Vaikka ne hihnat on uudet, ne täytyy hioda ihan viimeseksi ennen kiinni laittoa. Niihin tulee asennuksessa aina kaikkea paskaa ja rasvaa sormista.

Sitten vielä, viime talvena mopo toimi muuten ihan ok mutta nyt kun laitoin uudet bensat n.3% seoksella niin mopo "tukehtuu" kun antaa kaasua ja sammuu.
Sanooko "MOOOOOO" vai röpöttääkö?

Pitää muistaa se tota kaasaria säädettäessä, että se on Bing, joka on vähän suurpiirteinen kaasuttaja. Mulla on ollut aina välillä mitä kummallisimpia käyntihäiriöitä ton kaasarin vuoksi. Suuttimen vaihto johonkin suuntaan auttaa yleensä, jos mopo sanoo MOOO, laita isompi suutin, jos taas röpöttää laita pienempi. Kannattaa vielä kerran tarkastaa että se suutin ei ole tukossa. Ruuvaa sen siitä kaasarin kyljestä ulos ja puhaltaa reiät auki ja suihkii vähän jotain kliineriä.

Säätösuutin olisi hyvä olla tollasten käyntivikojen vuoksi. Saa siitä selville, että johtuu seoksesta vai mistä käyntiongelma.

Ja luulisin et tommosee perus löysäviritteisee tunaa vois laittaa vähä pienemmätkin öljyseokset
3 on hyvä. Ei siinä mitään säästä tai voita jos laittaa vähemmän. Vähän sama asia kun "laitan vähän alakanttiin suuttimen, säästän bensaa"

Kyllä sen pitää palautua.
Ehkä pitäisi palautua, mutta on harvassa ne pappatunat missä se palautuu. Ei ainakaan mulla ole koskaan ollut yhtään sellasta missä kaasu olisi palauttanut ihan kunnolla. Sinne kaasukahvan sisään vähän joka paikkaan kun laittaa vaseliinia niin pitäisi alkaa toimimaan ainakin jotenkuten, ellei vaijeri kanita. Vaijeria ei kyllä sen vuoksi vaihtamaan kannata lähteä, noi uudet vaijerit ainakin itellä ollut tolkuttoman huonoja ja laatu vaihdellut. Parhaimmillaan vaihtoin kolme vaijeria kesässä, kun katkeilivat vaikka rasvasin ne asennuksessa. Nyt taas toi on jo kestänyt pari kesää, vaikka ihan samalla tavalla asensin.

Luistimen juosi
Luistimet laitetaan jalkaan, luisti on kaasarissa.

Se jousi ei kovin usein ole se mistä kiikastaa. Se kaasu palautuu huonommallakin jousella jos vaan kaikki muut on liukkaana.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

6.6.2013 11:16

Tietysti se voi olla jos on kulunut rumpu, ettei uudet kengät ota koko matkaltaan kiinni sinne rumpuun. Siitä ei kuitenkaan kovin usein jarruteho katoa kokonaan, vähentyy vaan hiukan.


Tätä juuri tarkoitin.




Ja luulisin et tommosee perus löysäviritteisee tunaa vois laittaa vähä pienemmätkin öljyseokset
3 on hyvä. Ei siinä mitään säästä tai voita jos laittaa vähemmän. Vähän sama asia kun "laitan vähän alakanttiin suuttimen, säästän bensaa"


Millähän tavalla se jos laittaa vähän pienemmät öljyseokset on alakanttiin ? Kukaan tässä ei ajatellut sitä että säästää öljyä, saati bensaa. Vaan koska ainakin oman ymmärryksen mukaan tuntureissa on aika isot välykset, pienet kierrokset ja vähäinen kuumeneminen. Joten en näe mitään syytä laittaa 3% seoksia, jotka karstottaa (Kyllä, ne karstottaa vaikkei paljon karstoittasikaan), koska pienempikin öljyseos on täysin riittävä voitelun kannalta. Tietysti voi olla että mäntään tms on jätetty himoterävät kulmat ja öljyä tarvitsee enemmän, mutta noin lähtökohtaisesti. Ainakin omat tuttuni joilla pappis tms on, ajaa 2% aina.

Ehkä pitäisi palautua, mutta on harvassa ne pappatunat missä se palautuu. Ei ainakaan mulla ole koskaan ollut yhtään sellasta missä kaasu olisi palauttanut ihan kunnolla.


Kysymys olikin pitäisikö palautua, ja kyllä pitää. Itse jos olisin henkilökohtaisesti katsastus mies, en tasan päästäs läpi jos niinkin yksinkertainen asia kun kaasu ei palaudu :roll: katsastukseenhan tuota kuitenkin oltiin viemässä...


Luistimen juosi
Luistimet laitetaan jalkaan, luisti on kaasarissa.

Se jousi ei kovin usein ole se mistä kiikastaa. Se kaasu palautuu huonommallakin jousella jos vaan kaikki muut on liukkaana.


Nyt kyllä nussitaan taas sitä kuulusaa...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

6.6.2013 15:05

Eipä se minullakaan Papuunassa kaasu palautunut kun katsastin eikä palaudu vieläkään.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

6.6.2013 19:50

Ei palaudu meikäläisenkään papassa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

6.6.2013 20:08

Eikä täällä, läpi meni.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

6.6.2013 22:29

Kiitos porukalle vastauksista! *thumbs up*


Putsasin etujarrun, hioin rumpua 60 hiomapaperilla pikkasen ja samaten jarrupaloja. Ei auta, vaikutus oli hyvin vähäinen mutta ei vieläkään toimi niinkuin pitää. Onko mahdollista että tuo rumpu on vain liian kulunut eikä uusissakaan jarrupaloissa ole tarpeeksi pintaa jarruttamaan? Mitäs sitten, pitääkö ostaa kokonaan uusi keskiö vai pystyisiköhän tuonne joku metallialan ammattilainen "hitsaamaan" lisää pintaa.. Täytyy tuota uutta levittäjääkin vielä harkita, nykyinen kyllä toimii mutta ilman vertailukohdetta vaikea sanoa toimiiko normaalisti.

Ei myöskään lähtenyt kaasu pelaamaan, purin kahvan ja rasvasin huolella CRC:llä ja pienellä määrällä 2t öljyä ja kokeilin viedä vaijeria eri reittiä. Ei mitään vaikutusta, mutta kaipa tuota voi tollasenaankin koittaa leimalle.

Slerpa, pyörä sanoo mooo kun kääntää kaasun täysille. Pikkusen aikaa käy ennenkuin alkaa mooamaan. Kaasaria en tällä kertaa lähtenyt säätämään, muutaman tunnin sai kulumaan tuohon etujarruun ja kaasun palautukseen, tuloksena kokemusta ja korkea v-käyrä :D

Näillä mennään!

Re: Puch-moottoriset Tunturit

7.6.2013 0:42

Palautuu aina mulla kaasu. Ottakaa vaijeri pois, tippakannulla öljyä molempiin päihin vaijerin ja kuoren väliin, ja runkkaamaan vaijeria, niin palautuu paukkupaukkasellakin.
Ja vaseliinia kaasukahvan alla.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

7.6.2013 11:41

Ei mitään rasvoja kaasukapulaan koska ne jähmettyy pakkasella. Laittakaa ATF öljyä vaijereihin niin ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

8.6.2013 16:04

Kukaan tässä ei ajatellut sitä että säästää öljyä, saati bensaa.
Vaan mitäköhän ajetaan takaa? Miksei sitten saman tien voi laittaa 3% jollei mitään säästöä haeta?

Vaan koska ainakin oman ymmärryksen mukaan tuntureissa on aika isot välykset, pienet kierrokset ja vähäinen kuumeneminen
Miten vähäinen kuumeneminen? Tunan jäähdytysteho kun muuttuu ihan törkeesti ilmojen muuttuessa. -25 asteella se kone jäähtyy vähän paremmin mitä 25 asteen helteellä. Saatikka jos pytyn ripojen väliin vielä kerääntyy jotain paskaa (niin kun yleensä tekee, kesän jälkeen rivat aika tomussa), ei voida enää kuumilla keleillä puhua vähäisestä kuumenemisesta. Papiskassa sentään on vielä puhallin, mutta vaikka jossain supersporteissa ei puhallinta ole, ja jäähdytys on sen mukasta, eli jossain maastoajossa hyvin vähäistä.

Ihan jo tämän vuoksi, ei öljyssä kannata lähteä pihtailemaan. Ehkä 2% on johonkin uudempaan mopoon hyvä missä on kunnon nestejäähdytys mikä pitää kaikki paikat tasasessa lämmössä, eiköä kuumia pisteitä pääse syntymään sylinteriin tai kanteen.

Joten en näe mitään syytä laittaa 3% seoksia, jotka karstottaa (Kyllä, ne karstottaa vaikkei paljon karstoittasikaan)
Se on ihan sama onko siellä vähän karstaa vai vähän enemmän karstaa. Kuitenkaan jos kunnon öljyillä ajellaan, ei sitä karstaa tartte sieltä putsata ennemmin mitä männän vaihto väli on. 2T mixit sitten erikseen, niissä kun karstaa on aina paljon, oli prosentteja sitten 2 tai 6.

koska pienempikin öljyseos on täysin riittävä voitelun kannalta.
Ehkä se voitelee sen siinä normiajossa, entäs sitten helteellä ja mahdollisessa maastoajossa? Tai pitkässä ylämäessä? Pienet kierrokset (=ei jäähdytystä), iso kuorma.

Kuitenkin Tunan jäähdytyssysteemit on mitä on, ja varmasti hyvin harvoin ollaan siinä wanhan kansan mukaan ihanteellisessa 90 asteessa.

Itse jos olisin henkilökohtaisesti katsastus mies, en tasan päästäs läpi jos niinkin yksinkertainen asia kun kaasu ei palaudu :roll:
Pitääkö lain mukaan kaasu palautua?

Ollaan vähän samalla alueella mitä jonkun henkilöautojen roiskeläppien kanssa. Ne pitäisi olla kaikissa autoissa, mutta ketään ei enää ala kylkäämään jos ne puuttuu tai niitä ei ole alun alkeankaan autossa ollut. Hylkäsitkö myös ne autot joista puuttuu niinkin yksinkertainen varuste kuin roiskeläppä (2 ruuvia ja sellanen on kiinni)?

Sama asia noitten kaasujen kanssa. Mihinkään turvallisuuteen se ei vaikuta, eikä ketään normaalia katsastusmiestä mopossa se kaasun palautuminen kiinnosta. tietysti sitten on nämä vanhan ajan tyypit, jotka ihan periaatteesta hylkää kaikki, mutta kannattaako sellaselle asemalle edes mennä?

Sillä miten asiat kuuluisi teoriassa mennä, ja sillä miten käytännössä on välillä iso ero.

Nyt kyllä nussitaan taas sitä kuulusaa...
Ei millään pahalla, mutta halusin vaan tuoda sinunkin tietoisuutesi sen että sen on luisti. Puhutaan asioista kutakuinkin niiden oikeilla nimillä.




Onko mahdollista että tuo rumpu on vain liian kulunut eikä uusissakaan jarrupaloissa ole tarpeeksi pintaa jarruttamaan?
Saatko mitattua rumpua millään sieltä kuluneesta kohdasta? Voisi vertailla täällä jos jollain toisella on rumpu auki.

Onko jarru minkä tuntunen? Tuntuuko se kohta selvästi missä palat ottaa kiinni rumpuun?

Todennäkösesti (jos rumpu on kulunut) pääset helpommalla kun vaan ostat joltain uuden keskiön. Jos sinne hitsaa lisää tavaraa, pitäisi rumpu sorvata sen jälkeen pyöreeksi. Maksaa luultavasti enemmän mitä uusi keskiö+pinnoitus, ja on vähän sellanen viritelmä.

Täytyy tuota uutta levittäjääkin vielä harkita, nykyinen kyllä toimii mutta ilman vertailukohdetta vaikea sanoa toimiiko normaalisti.
Levittäjä kannattaa uusia ennen sitä rumpua. Muistaakseni se levittäjä oli just joku 5 euroa tai vastaavan hintanen, ettei kovin kallis ole.

Onko jarru säädetty oikein?

Slerpa, pyörä sanoo mooo kun kääntää kaasun täysille. Pikkusen aikaa käy ennenkuin alkaa mooamaan.
Voisin ehkä kuvitella että liian pieni suutin. Kannattaa ostaa noita suuttimia muutamia kokoja niin saa säädettyä hyvin, yhtä suutinta ei kerrallaan kannata mennä tilaamaan.