Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.9.2014 21:02

Mikä derbissä kun lämpimänä hyytyy? Siis ensin alkaa nykimään ja sitten kun laittaa kytkimen pohjaan niin sammuu. Sitte ryypyn kanssa tai mäkistartilla käyntiin. Uusittu bensahana, imukaulan kumi, kokeiltu kolmella eri tulpalla, kokeiltu 82, 90, 95 ja 110 suuttimella, 110 toimi parhaiten. Ryyppy päällä alkaa huutamaan ja sammuu jos painaa kaasua.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.9.2014 17:02

Edit: Juuh neula löytyi, kun lakaisin koko autotallin lattian :D
Mutta huomenna pitäis vaihtaa mäntä, joten olisiko teillä jotain varoituksia/neuovoja antaa näin ensikertalaiselle ? Männän käyn hakemassa huomenna paikallisesta liikkeestä ja koko on kait 39.86? Samalla ostan toki tiivistesarjan.

Edit:Alkasin ottaa sylinteriä irti, niin huomasin että termostaatin johto on poikki. Haittaakos tämä jotain ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.9.2014 20:42

Eli tuo derbi x race lakkaa kiertämästä kunnolla eikä pääse tehopiikille kun kääntää kaasua vähän yli puolen välin. Mopossa on kiinni airsal 70cc, e nox tehari, 19mm dellorto (taitaa olla kopio), pipercross ilmanputsari. Olen kokeillut 110, 114, 120 suuttimia ja neulan eri asentoja aina sama tilanne. Kannattaisiko vain kokeilla isompia suuttimia vai olisiko jokin muu syynä. Imukaula on aika huono ja olen tukkinut sen parhaani mukaan, mutta on on mahdollista että on vielä vuoto. Jos näin on niin vaikuttaako se niihin kierroksiin, mopo kyllä kuullostaa ihan normaalilta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.9.2014 20:56

Nyt on mäntä irrotettua ja kyllä se aika paskassa kunnossa oli. Toinen männänrengaskin napsahti poikki, kun vähän sitä pyörittelin :D

Mutta nyt pitäisi uus mäntä ostaa, kun ei paikallisesta liikkeestä saanut. En löytänyt mauseria millä voisi vanhan männän mitata, meillä kyllä semmoinen on että huomenna toivottavasti löytyy. Eikös sellaisiakin mäntiä ole joissa on ne männänrenkaat jo paikoillaan ettei niitten kanssa tarvi sitten kiroilla ? Ja kannattaako uhrata se reilu 40€ proxin mäntään vai kannattaako ostaa joku parin kympin step 2 ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.9.2014 13:57

DWGR kirjoitti:Eli tuo derbi x race lakkaa kiertämästä kunnolla eikä pääse tehopiikille kun kääntää kaasua vähän yli puolen välin. Mopossa on kiinni airsal 70cc, e nox tehari, 19mm dellorto (taitaa olla kopio), pipercross ilmanputsari. Olen kokeillut 110, 114, 120 suuttimia ja neulan eri asentoja aina sama tilanne. Kannattaisiko vain kokeilla isompia suuttimia vai olisiko jokin muu syynä. Imukaula on aika huono ja olen tukkinut sen parhaani mukaan, mutta on on mahdollista että on vielä vuoto. Jos näin on niin vaikuttaako se niihin kierroksiin, mopo kyllä kuullostaa ihan normaalilta.

Peugeotin sf3 sammu kun anto kaasua ja vika oli tulpassa. Oisko, että tulpassa ei oo enään ruutia antaa kipinää kovemmilla kierroksilla tarpeeksi?

Poram, ehdottomasti kannattaa uhrata se parikymppiä lisää mäntään. stormotorilta tais jossain vaiheessa saada proxin mäntäsarjan 35e ja sisältää männänrenkaat.
https://www.storm-motor.fi/osat/mopot/d ... i-senda-2/
Hinnat näköjään noussu 3€ : D Toi on uudemmallin koneeseen, en muista oliko vanhan ja uudenmallin koneen männissä eroa.
Edit, kyllä ne renkaat siihen mäntää saa, kuhan et järkyttävää määrää voimaa käytä ja katko.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.9.2014 16:15

Nyt pitäisi vain tietää minkä kokoisen männän sitä ostaisi. Muaserilla kun mittasin, niin sain tulokseksi noin 39.60 ja nuo männät tuolla on 39.85-39.87.
Voiko olla että entinen omistaja oli laittanut liian pienen männän vai mittaanko vain väärin ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.9.2014 16:30

0,25 ois kyllä aika reilu välys. Voi olla häikkää mittauksessa. Onko sulla vakio kovakromi pytty? Ja se pitäis mitata sylinteristä mikrometritulkkilla. Ja siitä lukemasta 0,03-0,05mm jättää välystä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.9.2014 18:21

Vakio pytty on kyseessä ja mikrometritulkkia ei ole juuri nyt saatavilla, mutta eikös sinne vakio koon männän sopia, kun kerran vakio pytty on kyseessä ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.9.2014 20:41

Joo, niinhän ne on suunniteltu. Toi b-koko vois olla jees. Tehtaan jäljiltä siellä on noista a-c koon mäntä, miten on mitoitukset pytyissä menny.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.9.2014 22:16

Mikäs vikana Derbissä kun ei lähde kunolla käyntiin. Tuntuu siltä että bensa ei mene kunolla koneeseen asti. (5 minuutin poljennan jälkeen tulppa rutikuiva). Mutta jos laittaa aluksi tulpanreiästä bensaa niin sitten lähtee ja toimii ihan normaalisti, mutta käynistäessä parin tunnin seisonnan jälkeen ei reagoi kaasuun yhtään ja meinaa sammua, jos saa pidettyä sen 20s käynissä kierrokset palaavat normaaliksi. EN ole putsannut vielä kaasaria ja sen aion tehdä huomenna, eli kyselen vaan onko jollain ollut samankaltaista ongelma joka ei ole johtunut likaisesta kaasarista

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.9.2014 23:16

birdemiäs kirjoitti:Mikäs vikana Derbissä kun ei lähde kunolla käyntiin. Tuntuu siltä että bensa ei mene kunolla koneeseen asti. (5 minuutin poljennan jälkeen tulppa rutikuiva). Mutta jos laittaa aluksi tulpanreiästä bensaa niin sitten lähtee ja toimii ihan normaalisti, mutta käynistäessä parin tunnin seisonnan jälkeen ei reagoi kaasuun yhtään ja meinaa sammua, jos saa pidettyä sen 20s käynissä kierrokset palaavat normaaliksi. EN ole putsannut vielä kaasaria ja sen aion tehdä huomenna, eli kyselen vaan onko jollain ollut samankaltaista ongelma joka ei ole johtunut likaisesta kaasarista


itellä tulee samallaisii oireit vast parin päivän seisomisen jälkeen ja kaasari on puhdas. ei vieläkään mitään hajua mistä johtuu mut lähtee yleensä työntämällä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.9.2014 15:46

Terve, mikä on terpissä vikana kun ajaa vaikka vitosella ja vauhti vaikka 50 ja kierrokset ees oo kauheen korkeella niin kun hiljentää vauhtia niin kuuluu semmonen pieni "laahaus" ääni jos siis nopeesti päästää kaasusta mutta kun painaa kytkintä ja hiljentää niin ääntä ei kuulu. (Sama homma aina 40km/h jälkeen hidastettaessa ilman kytkintä) Olisikohan se ääni peräisin ketjuista kun ketjut on vähän löysällä... Tai mistäs sitten voisi johtua??

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.9.2014 16:59

Siis moottorijarrutatko sä kakstahdilla? :lol:

Hyvinkin voi olla ketjut myös, katsoppa laahuri. Ittelläni kuului kumma ääni joskus ja katoin että se pyörivä ketjuohjuri/laahuri oli kulunu metallille asti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.9.2014 22:42

Mikäs derbissä vikana ku rötää ja pätkii niii helvetisti. Välillä kun kierrättää kytkin pohjassa nii pätkii niin pahasti ettei ääntä ees kuulu välillä :lol: :lol: :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.9.2014 23:46

itellä oli ainaki sytytyspuola paskana ku tolleen teki
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 6.9.2014 23:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.