Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 17:02

+ museorekisteröidyt mopot menee tosi hyvin kaupaks ja pitää parempaa hintaa. Tottakai kannattaa museokilpii lyyä, miks ei ?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 17:34

Koska max. 30 päivää ajoa vuodessa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 17:54

Joka on herrasmies sopimus ? :lol:

Ei kukaan sitä valvo mite paljon sää ajat ellet ny iha joka päivä sillä aja...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 18:08

No ei varmasti tule ajettua tuolla 30 päivää vuodessa, käyttöpeliksi ei siis ole tulossa, vaan isälle ja minulle kauniin kesäpäivän fiilistelymopo. Googlailin vähän ja selvitin, että pitää hommata museotarkistus, jossa sitten se hyväksytään tai hylätään museorekisteriin.

Onko kenelläkään myydä -68 lähetin etuvaloa ja -tarakkaa?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 20:24

Retroilija kirjoitti:Koska max. 30 päivää ajoa vuodessa.

Ketään ei tämä kiinnosta koska sitä ei laske kukaan. Kyllä noilla voi päästää menemään vaikka ympäri vuoden.

Kuitenkin mopossa se museorekisteri on vähän eri kun autossa. Autossa säätää aika paljon kun laittaa museoon, mopossa taitaa korkeintaan säästää muutaman kympin vuodessa jos sitäkään.


Ymmärtääkseni mopon täytyy käydä kolmella tarkastajalla, jotka arvioi että kelpaako vai ei. Kannattaa kysyä vaikka VMPK:n sivuilta, tai jostain AMA RY:stä, tai vastaavasta vanhojen vehkeitten kanssa pelaavasta yhdistyksestä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 21:30

Ei tarvitse käydä kolmella tarkastajalla.
Yksi riittää hyvin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.5.2013 10:16

Se 30 päivää vuodessa riittää yllättävän pitkälle, ainakin museoauton osalta. Mopon kanssa voi olla toisin. Ei sitä kaatosateella oikein saa samaa fiilistä kuin aurinkoisella kelillä ajellessa. Ja sitä huomaa nopeasti kesän päätyttyä, että niitä ajopäiviä on jäänyt "käyttämättä".

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.5.2013 20:42

No juu, tuo siinä tilanteessa tietenkin että museoautoa ei pidä käyttöautona. Täälläpäin muutamalla museopelejä käyttiksinä. Tai sitten on niitä, ketkä laittaa sen käyttis auton talliin päivämääränä X ja ottaa sen tallista päivänä Y. Sinä aikana ajetaan pelkästään sillä museopelillä.

Autossa on sekin, kun uudemmat autot, mitä yleensä on käyttiksinä, ei vaan hajoile samaan tapaan mitä uudemmat mopot, jollon tarttisi ottaa se museopeli alle että pääsee paikasta toiseen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.5.2013 20:55

Throttle kirjoitti:Ei tarvitse käydä kolmella tarkastajalla.
Yksi riittää hyvin.

Ja kun etsii sellaisen museotarkastajan joka ei ymmärrä mopoista tuon taivaallista, menee suunnilleen mikä vain läpi. Hyviä esimerkkejä löytyy Nettimotosta.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.5.2013 0:40

Humpparaakki kirjoitti:
Throttle kirjoitti:Ei tarvitse käydä kolmella tarkastajalla.
Yksi riittää hyvin.

Ja kun etsii sellaisen museotarkastajan joka ei ymmärrä mopoista tuon taivaallista, menee suunnilleen mikä vain läpi. Hyviä esimerkkejä löytyy Nettimotosta.


Juuri näin.
Pihit suomalaiset säästävät vakuutusmaksuissa :lol:
Pitäisi kyllä selvittää laskeeko paljonkaan vakuutus jos laittaa museoon ja päristelee sillä vaan menemään.

Muuten onko kellään ylimääräisenä 50cc Autisaa myytävänä?
Oma hajonnut kun putosi pajan lattialle.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

18.5.2013 16:50

Onko 5L/100km järkevä bensankulutus vähän viritetylle tunturille? :D Taitaa mennä aika paljon bensaa harakoille...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

18.5.2013 17:37

Pitäisi kyllä selvittää laskeeko paljonkaan vakuutus jos laittaa museoon ja päristelee sillä vaan menemään.
Muistaakseni se vakuutussäästö oli jotain pari kymppiä tai vastaavaa, ei mitään suurta.

Onko 5L/100km järkevä bensankulutus vähän viritetylle tunturille?
On se omasta mielestä ihan kohtuullinen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

19.5.2013 1:43

keuliikaasusta kirjoitti:Onko 5L/100km järkevä bensankulutus vähän viritetylle tunturille? :D Taitaa mennä aika paljon bensaa harakoille...

Taitaa olla suhteellista, itselläni meni hyvinä aikoina 2-2.5L/100km..
Tiedä sitten.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

19.5.2013 18:03

Ajosta tietty kanssa riippuu, ite päässyt vakiolla kahteen, mutten viritetyllä. Jotain 5 meni sillon viritetyllä (kaasuttelussa, ei tie ajossa) ennen kun alko viemään jostain syystä ihan törkeesti pensaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

19.5.2013 21:06

Ite päädyin tuohon tulokseen ajamalla puolella kaasulla arviolta 40-50 vauhtia joku 55km lähinnä suoraa tietä ja kaupunkiajelua. Katoin ajon jälkeen tankkiin niin vähän yli puolet jäljellä joten kyllähän tuolla varmaan 100 kilsaa pääsee jos ei kaahaa. Varmaan kuluttaisi vähemmän jos pesisi ilmansuodattimen ja säätäisi kaasuttimen uudestaan kun taitaa käydä vähän rikkaalla.