Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin sähköt

17.10.2014 21:15

Kannattaa kattoa ettei vedä maihin sieltä maskin alta, tai kolua kaikki piuhat muutenkin :lol:

Re: Derbin sähköt

18.10.2014 1:05

mikä on derbissä kun pätkii ja kulkee 30-40 kun normaalisti 80+ , kiertää saman verran ku ennen mutta ei vaan kulje ja pätkii isoilla kierroksilla , on kokeiltu 2 eri cdi boksilla , eri tulpanjohdolla ,tulpalla,ja tulpanhatulla, kaasutin myös putsattu ja ilmanputsari , Ja toissapäivänä hävis kipinä kesken ajon mutta virtalukko meni rikki silloin eli voiko se virtalukko liiittyy tohon jotenki vai oisko staattori mennyt? :s

Re: Derbin sähköt

20.10.2014 20:35

Mikä derbissä on tuo pun/musta johto cdin lähistöl? Onko joku ylimääränen? Onko näis valot akun kautta?

Re: Derbin sähköt

20.10.2014 21:26

-rampe- kirjoitti:Mikäs vikana kun etupolttimosta kärähti ekaks lyhyet ja hieman sen jälkeen pitkät, huomasin myös että vasemmanpuolen vilkut eivät vilku. Mittarin mukaan vilkkuu. Sittenkun laittaa vilkun oikealle, toimii normaalisti mutta mittarin mukaan ei vilku.

Tänään aikasemmin kaikki toimi kyllä normalisti ja hyvin. Kyseessä -03 DRD

Dioxide kirjoitti:Kannattaa kattoa ettei vedä maihin sieltä maskin alta, tai kolua kaikki piuhat muutenkin :lol:


Kaikki johdot ja liittimet käyty läpi. Hyvältä näytti.
Ei suostunut vasen etuvilkku toimimaan kun kytkin suoraan akkuun. Uudella vilkulla toimi.
Onko mahdollista että olisi saanut liikaa jännitettä jonka seurauksena olisi vasemmanpuolen vilkut kärähtänyt ja samalla etupoltin? :eek:

Re: Derbin sähköt

21.10.2014 12:54

points kirjoitti:
Dioxide kirjoitti:
points kirjoitti:Pyytäisin vinkkejä sitkeään Derbi Senda R -04 vilkkuvikaan. Vilkut vasemmalle/oikealle eivät vilku, vaan palavat koko ajan. Toimivat muuten oikein, eli syttyvät ja sammuvat katkaisijasta kuten pitää ja palavat normaalikirkkaudella. Ongelma toistuu sekä mopon käydessä että ollessa sammuksissa.

Kokeiltu kolmella eri jännitteensäätimellä, kaksi viimeisintä kokeilua tehtiin 6-pinnisillä Gileran jännitteensäätimillä 1442015 12V AC/DC + INT. 2 x 10W. Noissa siis sisäänrakennettu vilkkurele. Vilkut ovat perinteiset hehkulankapolttimovilkut, ei siis ledityyppiset. Kytkennät kuvien mukaiset ja koko sähköjärjestelmän jokaisen liitoksen laatu käyty läpi.

Tuntuu erikoiselta, että kaikki säätimet olisivat viallisia. Jos löytyy hyviä yleismittarilla tehtäviä testivinkkejä jännitteensäätimelle, otan mielellään vastaan. Ja tietty myös muita vinkkejä.


Osta erillinen vilkkurele ja vedä sen kautta. Oma mielipide että tuo vilkkureleen integrointi jänniteensäätimeen on niin typerää, enemmän hajoavaa palikkaa ja jos toinen menee rikki pitää kuitenkin ostaa kokonaan uusi.



Ok, taitaa olla parasta. Miten vilkkurele tulee kytkeä, löytyykö Derbiin sopivaa kaaviota tai edes yleistason kaaviota?


RATKAISU:

Ostettiin Motonetistä 2-napainen elektroninen vilkkurele (http://www.motonet.fi/fi/tuote/481894/E ... 2-napainen) ja kytkettiin se jännitteensäätimeltä valokatkaisimelle tulevaan oranssiin johtoon väliin (eli yksinkertaisesti oranssi johto poikki ja 2-napainen rele väliin). Ja hienosti toimii. Vilkkurele kiinnitettiin mittarin alle pannalla.

Re: Derbin sähköt

21.10.2014 17:39

elikkäs mulla semmosta ongelmaa drd racing vm 2005:n kanssa että etuvalolle ei tule virtaa, ostaessani mopon valot toimivat mutta moottorin huonosta kunnosta johtuen ostin uuden moottorin, ja asensin paikalleen,vaihdoin myös staattorin vanhasta moottorista koska tiesin sen olevan toimiva,koska virtaa ei alkanut vieläkään tulla ostin uuden jännitteensäätimen mutta sekään ei auttanut muuta kuin että myt etuvalon merkki palaa lämpimällä koneella ja kun painaa etujarrua, eli missä vika,sulake on ehjä. ja mikä on tarkka virtamäärä mikä valoille pitäisi tulla. :|

Re: Derbin sähköt

28.10.2014 20:54

Geparin kanssa pientä ongelmaa, eli otin tankin pois (maalasin) ja laitoin takaisin. Nyt bensavalo palaa kokoajan. Koho näyttää olevan kunnossa ja bensahana tuli kivuttomasti pois tankista. Mikä vialla?
Tankki pintaan asti täynnä.

Re: Derbin sähköt

30.10.2014 9:41

harmaakarhu kirjoitti:Geparin kanssa pientä ongelmaa, eli otin tankin pois (maalasin) ja laitoin takaisin. Nyt bensavalo palaa kokoajan. Koho näyttää olevan kunnossa ja bensahana tuli kivuttomasti pois tankista. Mikä vialla?
Tankki pintaan asti täynnä.

Olettaisin bensavalon anturin maadoittuvan kun polttoaineen määrä vähenee, eli jos anturin johdin saa jostain maadotuksen niin oireilisi valon jatkuvana palamisena. Tarkista ettei anturin johdin ole jäänyt "johonkin väärään väliin" ja hankautunut rikki.

Re: Derbin sähköt

9.11.2014 15:29

Auttakaa tyhmää :D mikä derbi sendassa ois vikana kun ei saa kipinää??? Vuosimallia senda ois -04 ! Vian kun tietäisi niin pääsisi tilaamaan osia jos siitä on jokin rikki? Ja sähkökaavioitakin jos sais ni tietäisi kattoa meneekö sähkötkin oikein!!

Re: Derbin sähköt

9.11.2014 15:53

Alkanut yhtäkkiä tämä vika, vai onko jotain käyntihäiriöitä ollut aiemmin? Ja kipinää ei tosiaan tule, eli kun otat tulpan irti ja kantta (tai muuta sähköä johtavaa maalitonta pistettä vasten) sitä tulppaa pitää ja polkasee, niin kipinää ei tosiaan tule?

Ensialkuun tulppa vaihtoon, se on yleisin ongelma. Tämänjälkeen tsekkaa tosiaan piuhat silmämääräisesti, näkyykö missään palanutta johtoa tai irtonaisia liittimiä. Seuraavaksi yleisin on alapään käämitys. Vähän vittumainen vaihtaa (vaatii magneton ulovetäjän). Tämän voit testata yleismittarin resistanssimittauksella. Eli käämien johdot irti, liittimistä mittaat käämien vastusarvot. Katso tämä: http://www.motelek.net/andere/kokusan_n ... 12v85w.jpg

CDI voi myös olla sökö, ei niin yleinen, mutta sattuupa noitakin. CDI on onneksi helppo vaihtaa, eli jos joltain kaveriltasi löytyy Derbi, niin ei puolta tuntia kestä kun kokeilee kaverin mopon CDI-boksilla onko siinä mahdollinen vika. Yksi vaihtoehto on vielä virtalukkovika, mutta se on aika harvinainen.

Re: Derbin sähköt

9.11.2014 16:03

kossusukka kirjoitti:Alkanut yhtäkkiä tämä vika, vai onko jotain käyntihäiriöitä ollut aiemmin? Ja kipinää ei tosiaan tule, eli kun otat tulpan irti ja kantta (tai muuta sähköä johtavaa maalitonta pistettä vasten) sitä tulppaa pitää ja polkasee, niin kipinää ei tosiaan tule?

Ensialkuun tulppa vaihtoon, se on yleisin ongelma. Tämänjälkeen tsekkaa tosiaan piuhat silmämääräisesti, näkyykö missään palanutta johtoa tai irtonaisia liittimiä. Seuraavaksi yleisin on alapään käämitys. Vähän vittumainen vaihtaa (vaatii magneton ulovetäjän). Tämän voit testata yleismittarin resistanssimittauksella. Eli käämien johdot irti, liittimistä mittaat käämien vastusarvot. Katso tämä: http://www.motelek.net/andere/kokusan_n ... 12v85w.jpg

CDI voi myös olla sökö, ei niin yleinen, mutta sattuupa noitakin. CDI on onneksi helppo vaihtaa, eli jos joltain kaveriltasi löytyy Derbi, niin ei puolta tuntia kestä kun kokeilee kaverin mopon CDI-boksilla onko siinä mahdollinen vika. Yksi vaihtoehto on vielä virtalukkovika, mutta se on aika harvinainen.



Siis vaihdoin mankini tohon derbii niin sain siinä mukana ton derbin sähköt kun kuulemma vanha omistaja ei itsekkään saanut kipinää tulemaan vaikka on uusi tulppa ja tulpan hattu ja johto että voisiko se johtua cdi tai puolasta ettei saa kipinää? Ja täytyisi saada vielä kunnon sähkökaaviot että tietäisi että ollaan laitettu sähköt oikein vaikka kaverihan noita osaa laittaa niin varmuuden vuoksi! Että kipinä tästä vaan enään puuttuu...

Re: Derbin sähköt

13.11.2014 0:37

miksi derbi hajottaa staattoreita.voiko jännitteen säätimellä. olla vaikutusta. vastauksia nopeasti kiitos

Re: Derbin sähköt

13.11.2014 8:31

ois kiva kans ite tietää t. mopo huollossa ja kolmatta staattoria sisään.
epäillyksenä olis että oikosulkua jossakin mutta mistäs sitä tietää

Re: Derbin sähköt

14.11.2014 23:53

Derbi DRD x-treme 2012. Ei tule etuvalolle kuin pieni hehku (pikät+lyhyet), kaikki muut valot toimii (tulee akusta). Etuvalon sähkö tulee staattorista jänniteentasaajan kautta, mistä nyt tietää mikä rikki? Mittasin volttimittarilla niin jänniteentasaajan jälkeen (kelt/pun johto) 1.2-10,8V riippuen kierroksista->ei riitä kuin hehkuu vaikka 12v 35W polttimo, vika siis tuossa tasaajassa tai jo staattorissa. Miten voit mitata/testata kumpi rikki staattori vai jänniteentasaaja? Ennen tasaajaa ei tule oikeasti kuin jotain 2V (keltainen johto) tosin välillä oli kävinään jossain 10v (ei siis oikein tasaista jännitettä).

Re: Derbin sähköt

15.11.2014 21:15

motti11 kirjoitti:Derbi DRD x-treme 2012. Ei tule etuvalolle kuin pieni hehku (pikät+lyhyet), kaikki muut valot toimii (tulee akusta). Etuvalon sähkö tulee staattorista jänniteentasaajan kautta, mistä nyt tietää mikä rikki? Mittasin volttimittarilla niin jänniteentasaajan jälkeen (kelt/pun johto) 1.2-10,8V riippuen kierroksista->ei riitä kuin hehkuu vaikka 12v 35W polttimo, vika siis tuossa tasaajassa tai jo staattorissa. Miten voit mitata/testata kumpi rikki staattori vai jänniteentasaaja? Ennen tasaajaa ei tule oikeasti kuin jotain 2V (keltainen johto) tosin välillä oli kävinään jossain 10v (ei siis oikein tasaista jännitettä).


No joo staattori kunnossa eli vihree, valkoinen ja punainen menee puolalle eli CDI boksiin niin ne ei vaikuta etuvaloon, sen sijaan keltainen vaikuttaa koska vaihtuu liittimessä punakeltaiseksi johdoksi ja menee jännitteen tasaajaan. Ohmimittarilla tuo keltainen näytti 0 ohmia (mitattu keltainen johdon ja valkoisen välistä, muut johdot oli kuten http://www.motelek.net/andere/kokusan_neu/stator2110_12v85w.jpg oli speksattu) eli on siis kunnossa. Seuraavaksi jännitteentasaajan kimppuun jota ei sitten enää voikkaan mitata, vaan ostaa käytännössä uusi. Mutta anyway, sieltä tuleva keltainen menee etulampulle ja siinä testailin lamppua suoraan niin sama juttu vain hieman hehkuu. Näyttää siltä että tuo jänniteentasaaja rikki.