Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.4.2013 15:06

Moottorin suojamuovi/Puch pelti (jos on), ketjusuoja, ketkut löysälle, mieluusti katkoksesta poikki, seegerisokka rattaalta irti ja ratas pois

Ei sen vaikiampaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.5.2013 20:30

Asensin tänään ketjusuojan mopooni. Vanha oli revitty pois koska meni palasiksi tässä pari vuotta sitten. Jouduinpa siis taas tekemisiin ton takapyörän säädön kanssa.

Pari kysymystä tunan takapyörän säädöistä. Vaikka olen varmaan kymmeniä tunteja joutunut sen kanssa pelaamaan en vielä ole ymmärtänyt paria asiaa.

1. Miten saan koko pyörää siirrettyä vasemmalle/oikealle? Nykyään koko pyörä on oikeella vaikka kaikki on räjäytyskuvan mukaan koottu. Kuuluuko pyörän olla ihan keskellä mopoa?

2. Jos pyörä on pystysuunnassa vinossa (alapää vasemmalla, yläpää oikeella esimerkiksi), miten saan säädettyä ton suoraksi?

3. Niistä peltiläpysköistä kääntämällä ilmeisesti laitetaan toi pyörä suoraan niin ettei etupää ole vasemmalla ja takapää oikeella, ettei pyörä "ohjaa"?

Sanottakoon vielä että toi pappis on todella paljon ajettu (kymmeniä tuhansia, ellei jopa yli 100 000 kilsaa..). Voisi joku kuluma estää että takapyörän säätö ei onnistuisi? Supersportissa ei mitään ongelmia säätöjen kanssa..

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.5.2013 22:35

Itse olen säätänyt prikkojen avulla pyörän keskelle haarukkaa, peltirunkoisissa jostain syystä ei tahdo millään osua pyörä keskelle ilman "shimmausta". Ja 2. kohta korjataan rautakangella, sulla on haarukka kiero, niinkuin Tuntureissa lähes aina, itsekin olen joutunut oikomaan molemmista mopoistani. Kohdan 3. peltiläpyskät ovat ketjunkiristäjät, jos nyt oikein käsitin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.5.2013 23:08

OK, kiitos.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

8.5.2013 12:55

Papiskassa väleinä 10-38 ja gepsiin meni kaasupohjassa 40.5kmh niin kauheat kierrokset ettei voi pitää kaasua edes pohjassa mitkäs vois olla paremmat välitykset?
Tehari, madallettu kansi, vakio bingi ja viilattu orkkis mäntä kiinni :itku:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

8.5.2013 16:41

kokeiles vaikka 36 taakse ja 10 taikka 11 eteen. Mulla on muistaakseni 11-36 välit Startissa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

10.5.2013 18:45

Nyt ois meneillään tunturi projekti ja tartteisi apuja :)
eli ajattelin kasailla mopon tai ainakin nyt aluksi edes moottorin nuista osista joita löytyy tuolta nurkista pyörimästä.
Koneen( VZ50N4 ) kimpussa ollaan ensimmäisenä ja siihen onkin löytynyt melkoisesti osia mutta kampiakseli ja sylinteri nyt ainakin puuttuu+jotain prikkoja vaihteistoon ja joitain kytkimen osia. katselin tuolta puchshopista nuita kampiakseleita niin olisiko tuo http://www.puchshop.de/catalog/top-raci ... anguage=EN sellainen joka käy tuohon edellä mainittuun koneeseen ja onko se olevinaan joku vakiota vahvempi malli? ihmetyttää vaan nuo MV/VS kirjaimet tuolla sivulla...
sylintereitä saa ehdottaa kys. sivulta ja muualtakin jos jaksaa, ei mielellään mitään kovin kalliita kuitenkaan jos jollain 50-65cc JPC/AUTISA/METRAKIT sylinteriä niin saa tarjota ;) sylinteri saisi mielellään sopia suoraan lohkoihin koska en haluaisi "pilata" lohkoja avartamalla niitä.

Jos mielenkiintoa joltain löytyy niin voisin projekti-topikkiakin ehkä kirjoitella jossain vaiheessa..

Re: Puch-moottoriset Tunturit

10.5.2013 21:14

™TRP kirjoitti:jos jollain 50-65cc JPC/AUTISA/METRAKIT sylinteriä niin saa tarjota


Mulla olis 50 metrakitti kannella. Yvllä tarkemmin :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.5.2013 18:15

Tänne tällästä tietämättömänä.

Omana mopona toimii uuden aikainen enduromopo joten ei oo kokemusta näistä :)

Elikkäs mikäs mikäs sieltä mummolan tallin perukoilta löytyikään.. No tunturi tigeri tietenkin :lol: Mopo lähti käyntiin ja kaikki vaihteet jne toimii, mutta kyllä se näky aika hyvin ollut jo ruoskiintunut :D Heräsi ajatus jos tekisi siittä stunttimopon, koska en usko että olisi mitään järkeä entisöidä sitä, koska ei siittä "rahaa" saa vielä pitkään aikaan :D

Elikkä jos purkaisi sen osiin (onneksi vanhojen mopojen tekniikka on helppoa verrattuna uusiin) :D ja maalaisi rungon ja katteet, tankin jne uusisi ja laittaisi vähän kaikkea siittä :) Mutta sitten se tekniikka... Ei oo oikeen tenkoa tuolla koneella ja putkella eikä kaasarista edes puhuta. Tuleeko kalliiksi jos laittaisi just jonku 50-75cc kisasylinterin ja tehoputken ja joku 16-20mm kaasari. Luin vaan netistä että ei nuissa kestä vaihteisto. Onko kuinka moni laittanut näitä tigereita ja mitä vireja kannattaa laittaa?

Aattelin tehä siittä just sellasen stuntti vehkeen keulintaan ja jne pyörittelyyn. Aattelin jopa että jos siihen tekisi keulintaraudan ettei se särkyisi ku keulisi :D

Mutta onko se vaihteisto + teho sellanen ongelma ettei ees kannata alkaa rakentaan tuomosta :D

Mistä näihin saa viritys ja varaosia? En löytänyt netistä pikasella etsinnällä mitään ja se on ihmeellistä :eek:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.5.2013 18:41

Sinulla luultavasti Morini koneinen tiger, turha tehdä siitä stunttailuun, tunturit ovat tehty ajoon.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.5.2013 19:07

Tunturit sen verta veteliä ettei mikään mahtava mihinkään kovempaan stunttailuun. Mieluummin joku uudempi mopo stunttailuun ja tunturi johonkin yleissutimiseen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 13:44

Tuli viikonloppuna ostettua ´86-mallinen Super Sport. Kyseessä on itseasiassa elämäni ensimmäinen mopo (33-v). ;)

Kuva 1
Kuva 2

Lyhyt video liikuttimesta

Aion sen tulevaisuudessa ehkä laittaa museorekisteriin '79 mallisen Skoda 120 LS:n kaveriksi. Mutta nyt aion nauttia kesämopoilusta täysin siemailuin. Tulen pitämään mopon täysin alkuperäisenä, eli en lähde seikkailemaan viritysosien ihmeelliseen maailmaan.

Peilit tuohon on pakko asentaa, sillä ilman niitä olo liikenteessä on aika turvaton.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 15:22

Tätä onkin pitänyt kysyä jonkin aikaa, saako mopoja museorekisteriin?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 15:27

Juu juu. Ei kannata mutta kyllä saa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.5.2013 16:02

Minkä takia ei kannata? On tallissa isän vanha pappis, joka on ollut jo monta vuotta tarkoitus laittaa rekisteriin. Ei kuitenkaan viitsisi maksaa hirveitä vakuutuksia moposta, jolla ei montaa päivää vuodessa ajeta, eikä kilvet konttorille -rumbaakaan jaksa.