Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Monkey viritys ja tekniikka

21.11.2013 22:33

Ei sovi lohkoon laisinkaan. Ja alakertaan kannattaa laittaa 2-levyinen kytkin jos 110cc setin laitat vakiolohkoille. 50cc tekniikalle toi 16mm keijo on ihan ok, vielä 72cc kanssa menettelee.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

22.11.2013 12:32

110 ja lifanin 125 on samallla halkasialla oleva mäntä, sylnteriä on 2 eri jaolla..männäntappikaa ei passaa kampiakseliin. sylinteriputki ei mahu lohkojen väliin....muuten tohons sais vaikkka 170cc sylinterin, pelkästtäää sylinteriä laskemalla 8) mutta jos taitoa ja kiinnostusta löytyy niin anna mennä vaan :P

Monkey viritys ja tekniikka

24.11.2013 9:44

Honlei Monkey
Niin elikkäs omistan tuommoisen kiinanihmeen joka alkaa röpöttämään kun antaa kaasua... Kaasaria säädetty päästä päähän yms tulppaa vaihdettu ilmansuodatin katottu ,Saa neuvoa alkaa ideat loppua ! :roll:

Re: Monkey viritys ja tekniikka

25.11.2013 0:41

Osaisko joku sanoa että mistä johtuu yhtäkkinen mankin öljyn syönti? :roll: Mulla loppui öljy melkein kokonaan kesken ajomatkan ja pukkasin mopon kotia ja laitoin castrolia 250ml mitä nyt mulla oli sen verran. Ja katoin sen jälkeen että paljonko on öljyä, no sielähän oli hyvinki öljyä tikun varressa, mutta käynistin mopon ja annoin käydä vähän aikaa että öljy alkaa kiertämään. Ja parin ajon jälkeen katsoin tikkua niin öljyä ei ollut palio enää. Johtuiko se siitä että niin paljon Öljyä lähti kiertoon vai se syö yhtäkkiä muutenvain niin paljon öljyä?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

25.11.2013 10:27

Jos se ei vuoda mistää ni öljyrenkaat varmaa huonossa hapessa. Joko se polttaa ne tai sit työntää painetta alakertaa jollon työntää ylivuodosta ulos. Eihän se tarvii ku joskus vaa nappaa vähä renkaat kii jos pääsee öljy vähiin. Ei sitä ees huomaa ku pikkuse rupee renkaat jumittaa urissansa ni alkaa öljyt palaa tai paineet menee alakertaa.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

6.12.2013 2:09

tietääkö kukaan minkä merkkinen kone ja onko hyvä http://glanspower.fi/tuote/724 :D

Re: Monkey viritys ja tekniikka

7.12.2013 0:42

iyg,hj kirjoitti:tietääkö kukaan minkä merkkinen kone ja onko hyvä http://glanspower.fi/tuote/724 :D

Muistaakseni Loncin, kaverilla toiminut hyvin 5000km ajan.
Tehoa kyllä on ihan kiitettävästi 70cc:ksi. Jätti kerran mun 110cc mankin kyl :lol:
Hinta laatusuhteeltaan varmasti järkevin ostos. Kaverilla tuli myös mukaan 20mm Keihin kaasutin vaikka piti tulla PZ19 :D

Re: Monkey viritys ja tekniikka

8.12.2013 5:18

Tulee vähän OT, mutta kun tuo Polini XP4 palsta taitaa olla kuollut niin kysyn täällä:

Tarkoitus olisi vaihtaa Poliniin isompi kone. Elikkä asioita mitä pitäis ottaa koneen vaihdossa huomioon (kaasutin, meneekö suoraan kiinni, sähköjen sopivuus yms.)
Onko isokin homma tuo koneen ja muitten hilppeiden vaihto?
Oisko kellään suositella mitään koneita mitkä menis suoraan kiinni (70-125cc) ja ihan yleisiä neuvoja nyt haen tohon motin vaihtoon. Linkkejä?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

8.12.2013 13:46

Helpoin on tilata uusi kone ja siihen osuva kaasari/imukaula/ilmanputsarikombo. Melko helppo homma, vanha kone irti, uusi kone kiinni, sähköt ja hilppeet paikoilleen. Suosittelen heti ajamattomana vaihtamaan öljyt jos niitä edes on valmiina, ei sitä tiedä mitä paistorasvaa kiinassa on laitettu. Sähköjen kanssa voi joutua miettimään jos johdot ovat eriväriset, mutta useimmiten käy samoihin johtoihin kunhan löytää oikeat parit. Eli samat cdit ja sytytyspuolat luultavasti toimivat. Mutta esim. outer rotor kitin kanssa pitää ehkä väsäillä sähköjen kanssa muutakin, joten suosittelen moottoria perinteisellä staattorilla.

Kaasari kannattaa uusia, sopiva koko on suunnilleen 21-25mm 125cc ja 16-20mm 72cc. Toki vähän liian pienelläkin kaasarilla voi ajaa ja säästää bensaa, mutta huipputehot jäävät hyödyntämättä. Imukaula samankokoinen kuin kaasari. Ilmanputsariksi toimivia vaihtoehtoja ovat vaahtisputsarit, eli UNI-filterit ja Bilteman fiddyt jne. Vakioputki saattaa kuristaa, joten halutessaan sen voi vaihtaa, mutta ero ei ole mitenkään erityisen dramaattinen.

Ja sisäänajossa kunnon lämmitys. Käytettyä löytyy vaikkapa monkeyt.netistä ja nettivaraosasta, uutta 24mx, wandamotor jne, googlella löytyy hyvin. Kaikki perus yx, lifan, zongshen, loncin jne käyvät suoraan, ja toimivat ihan hyvin. Jos tahtoo oikeaa laatua niin Daytona, ja ooracingin koneetkin ovat varmaan keskivertoa parempia.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

8.12.2013 14:49

Paras vastaus mitä mototissa saanut :)

Mitä mieltä tälläsestä http://glanspower.fi/tuote/724 ? Onko noissa mitään merkintöjä että on 70cc jos setä sinistä sattuisi kiinnostamaan?
Lähinnä mietityttää nuo sähköt kun niistä en mitään tiedä.. :s
Kellään suositella jotain mikä menisi helpoiten sähköjen puolesta?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

8.12.2013 17:18

mekeen laittaisin vai sylinterin jos 70 cc meinasit asentaa.ei tarvisi sähköjä miettiä ja tulis halvemmaksi. ja sen 72 cc merkinnän voi viilata pois ja tehdä 50 cc tilalle. ohjeetkin mrrkinnän vaihtamiseen löytyy.mutta jos koko koneen vaihtaa niin ne sähköt ei kovin vaikeat lopen ole. värit yleensä sopii suoraa ristiin vanhojen johtojen kanssa. ja johtoja on vain 4 tai 5.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

8.12.2013 18:12

Joo jos on käsistään kätevä niin 70cc sylinterisarjojakin on paljon saatavilla. Valmiskoneitahan on 70cc:nä paljon vähemmän saatavana kuin 125cc. Ebay on myös vilkaisemisen arvoinen jos haluat ulkomailta tilata, kunhan hommaat Euroopasta ettei tule veroja ja tulleja. Tuo linkkaamasi on varmaan ihan hyvä, hankala sanoa kun niin vähän speksejä ilmoitettu.

Sähköt on aika helppo laittaa, kunhan ostat perinteisellä staattorilla (niin kuin linkissäsi). Se kyllä mainitaan jos on esim. inner rotor kit tai outer rotor kit. Muistat vaan kattoa että löytyy tosiaan se 5 johtoa, niin on valosähkötkin mukana. Se, että värit ovat samat on sitten aika sattumankauppaa. Keltainen ja valkoinen on yleensä joka vehkeessä saman väriset, ne ovat valoille. Musta tai vihreä on maadoitus. Tuossa linkkaamassasi punamusta taitaa olla jatkuva sytytysvirta ja sinivalkoinen impulssikäämi. Eli yleensä nämä kaksi viimeistä ovat ne missä voi tulla sekaannuksia, niin ne voi kyllä ihan kokeilemalla koittaa.

Re: Monkey viritys ja tekniikka

8.12.2013 20:10

Koko konetta meinasin kyllä hommata kun on kytkimessäkin vikaa niin hoituisi sekin samalla. Kytkin ei irroita kunnolla ja kun painaa kytkintä niin alkaa kopasta kuulumaan surinaa. 4 tahti koneen sylinterin vaihtaminen ei taitais muutenkaan multa onnistua ja koneen ja sylkkäsarjan hintaero ei kuitenkaa ole niin radikaali.

Nyt kun löytäis vielä mukavan setin missä tulis kaikki tarvittava mukana niin ei monesta paikasta tarvitsisi alkaa tilailemaan. Linkittämässäni koneessa ei mainittu imukaulaa?

Kellään suositella mitään halpaa pakettia?

E: Mikä putki menis Lifanin 125 ja Polinin kanssa? Toimisko mitenkään vakioputken kanssa?

Re: Monkey viritys ja tekniikka

10.12.2013 19:41

Linkittämässäsi 70cc koneessa tulee mukaan kaikki tarvittavat. Kaverilla on kyseinen kone ja kaikki tarvittava tuli mukaan. Sähkötkin oli todella helppo kytkeä.
Jos kiinnostaa isompi kone niin tässä http://www.wandamotor.fi/moottori-vaihd ... -7745.html . Mulla on kyseinen kone ja hyvin on pelittänyt. Kaikki paitsi Ilmanputsari ja jännitteensäädin ei tullut mukaan. Muuten kaikki tarvittavat tuli ja oikeissa säädöissäkin on valmiina :)

Re: Monkey viritys ja tekniikka

10.12.2013 20:32

Hintaahan noilla isommillq koneilla löytyy :roll: Poliniin ei taida mitään avarampia putkia olla mitkä menis suoraa runkoon kiinni :s Vakioputki ei ihan taida 125:n kanssa pelittää..?