Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.4.2017 12:50

Eli eka aluslevy ja staattori samoille paikoille, sitte käyn ostamassa ajoituslampun ja laitan vauhtipyörään astemerkit, mutta mihin kohtaan? Sitte viel et mite tää ennakon mittaus ja asteluvut vaikuttaa toisiinsa ja vikana et mikä toi YKK. Sori et vähä pihalla täs hommassa :D :)

E: voisko ajotuksen saada kuntoo jos laittasin aluslevyn ja staattorin samoille paikoille. Löysin äske kuvan koneremontin ajalta, jossa näkyy aluslevyn ja staattorin paikat jotenkin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.4.2017 15:06

Noniiin, vaihdoin staattorin ja aluslevyn paikkaa, ja ny kulkee ja käy. Mopo on myös hieman kierrosherkempi kuin ennen. Pientä ongelmaa piikin kanssa on kyllä, eli meinaa lähtee kunnolla vasta siinä 7-8k paikkeilla (mutta sen jälkee repäsee hyvin) Entiiä johtuuko kaasarin säädöistä vai pitäskö staattoria hieman siirtää? Myös välillä tyhjäkäynnillä meinas tukehtua, ja ryypyl pysy paremmi käynnis ja kulkiki paremmi. Voi tosin sää vaikuttaa myös ku ny vähä kylmempää.

Eli etin ny oikeen suuttimen ja säädän seosruuvia. Ehkä staattoria vähä myötäpäivään? :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.4.2017 12:42

Noniin hyvä. Sielä oli varmaan ennakko todella myöhäisellä.
YKK=yläkuolokohta
Sytytysennakko: Sytytyskohta suhteessa YKK. Käytännössä aina ennen YKK. Ainakin mopoissa perusennakko ilmoitetaan usein millimetreinä YKK:ssa, eli kuinka monta milliä mäntä on YKK:sta hetkellä jolla sytytysjärjestelmä triggaa. Käytännössä sytytysennakko muuttuu nykylaitteissa suhteessa kierroslukuun halutun ennakkokäyrän mukaisesti. Tämä on asteina, sillä sitä on mahdoton mitata milleinä, ja tämän voi tarkistaa ajoituslampulla.

Joku ajoituslamppupätkä jos kiinnostaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.4.2017 18:34

Elikkäs kuului raksutusta vesipumpun puolelta ja alkoi kuumenemaan kone ja tehot hieman katosi. Annoin jäähtyä ja avasin vesipumpun ulkoisen kannen ja kaikki näytti olevan ok ja ratas pyöri kun painoi kiksiä alaspäin. Seuraavaksi otin termostaatin kokonaan pois ja laitoin jäähdytysnesteet takaisin syylärin letkusta ettei tulisi ilmalukkoja tms. Jäähdytysnesteiden pitäisi kiertää mutta nyt jäähdytysnestettä tippuu vesipumpun alla olevasta pikku reiästä (en tiedä miksi kutsutaan) josta ei normaalisti pitäisi tippua mitään. Kovilla kierroksilla kuuluu pieni kolahdus koneen suunnalta. Mistä johtuisi että nestettä tippuu? :s pyöränä toimii senda xtreme 08

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

17.4.2017 20:21

Mikä vois olla ku derbi lähtee käyntiin ilman avaimia ja ei sammu jos kääntää avaimesta mutta kummiskin menee virrat päälle kun avainta kääntää mut käynnistykses sil ei oo mitää merkityst? En oo vielä ees kattonu et mikä olis mut jos joku osais sanoo suoraa niin nopeuttais tilannetta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

18.4.2017 7:57

Cdi:n neljäs liitin (kauimpana tulpanjohdosta) on sammuttimelle. Se maadoittaessa mopo sammuu. Johto on joko katki tai irti/huono kontakti virtalukon taikka CDI:n liittimissä. Runkoon se ei voi ottaa kiinni koska silloin mopo ei käynnistyisi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.4.2017 20:18

Joo elikkä jostakin syystä toi mittarinvaijeri on jotain n. 3 cm liian pitkä ja mittari ei pyöri kunnolla joten voiko tuota vaijeria lyhentää rälläkällä vai alkaako se purkautua? :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.4.2017 21:31

Malagutisti kirjoitti:Noniin hyvä. Sielä oli varmaan ennakko todella myöhäisellä.
YKK=yläkuolokohta
Sytytysennakko: Sytytyskohta suhteessa YKK. Käytännössä aina ennen YKK. Ainakin mopoissa perusennakko ilmoitetaan usein millimetreinä YKK:ssa, eli kuinka monta milliä mäntä on YKK:sta hetkellä jolla sytytysjärjestelmä triggaa. Käytännössä sytytysennakko muuttuu nykylaitteissa suhteessa kierroslukuun halutun ennakkokäyrän mukaisesti. Tämä on asteina, sillä sitä on mahdoton mitata milleinä, ja tämän voi tarkistaa ajoituslampulla.

Joku ajoituslamppupätkä jos kiinnostaa.


Kiitti asian valasemisesta :)
Luulen et sytytys aika hyvä ny, ku aluslevyssä ja lohkossa on himmeenä tussin jäljet. Yhdistin ne ja ny toimii hyvi.
Ainoo vaa et piikki alkaa korkeemmalta ja jos nopeasti painaa kaasua meinaa ns tukehtua. Mikäs ois syynä noihi?

Myös ny kierrosmittari alko näyttää omiaa :D nopeusmittari teki saman jo päälle vuos sitte. Voikos korjaa mitenkää vai ostanko vaa erillise kierrosmittarin?

Sitte viel huomasin, että toi syylärin tuuletin ei pyöri yhtää, joten päätin ottaa sen irti. Näköjää pitkää ollu jo toimimatta. Varmistan vaa et ei mitää haittaa pitäs olla?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.4.2017 10:39

Se syylärin tuuletin ei kuulukkaan pyöriä kokoajan. Käytännössä se pyörii vasta siinä vaiheessa kun melkein alkaa jo keittämään, eli melko turha koko värkki. Itellä tais jopa kerran tuuletin lähtä päälle ja sekin silloin kun oli kannentiiviste palanut ja kävi tosi kuumana. Uudemmissa malleissahan tuota tuuletinta ei ole ollenkaan ja itekin sen revin pois kun ei siitä mitään hyötyä ollut.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.4.2017 21:35

Ok sitä vähä epäilinki, eli turhaha se on.
Mut mikäs toho tehoalueen nousuu vaikuttaa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.4.2017 9:52

Jostain muistan lukeneeni jonku viestin jossa sanoit että oot vaihtanut sylinterin. Todennäköisesti uudessa sylinterissä on erilainen aukotus joka muuttaa tehoaluetta. Esimerkiksi korkeampi ja kantikkaampi pakoaukko nostaa tehoaluetta ylemmäs.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.4.2017 16:48

Malagutisti kirjoitti:Cdi:n neljäs liitin (kauimpana tulpanjohdosta) on sammuttimelle. Se maadoittaessa mopo sammuu. Johto on joko katki tai irti/huono kontakti virtalukon taikka CDI:n liittimissä. Runkoon se ei voi ottaa kiinni koska silloin mopo ei käynnistyisi.

Ai toi vihree johto kun ei mulla oo reunimmaisessa mitään

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.4.2017 21:24

Joo elikkäs derbini ei käy tyhjäkäyntiä! Kylmänä nakuttaa jonku pari minuuttia hyvin sitten hiljalleen sammuu, sitten kun painaa kaasua niin vähä lussusuti kiertää aluksi mutta sitten ihan hyvin .ajossa ihan normaali. Tekniikka 50cc, 17,5mm lortto vaparilla

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.4.2017 21:36

Ootkos tyhjäkäyntiruuvia tai seosruuvia säätäny?
Mitäs toi nakuttamine meinaa? Jos kolisee nii voi viittaa et joku sokka tai rengas siel huonosti kii, ainaki kaverilla oli tollee.

Voi olla myös iha normaalii et pitää lämmittää kone, itelläkää ei kierrä heti käynnistettyä kunnol vaa pitää lämmittää aluks.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

21.4.2017 21:38

Malagutisti kirjoitti:Jostain muistan lukeneeni jonku viestin jossa sanoit että oot vaihtanut sylinterin. Todennäköisesti uudessa sylinterissä on erilainen aukotus joka muuttaa tehoaluetta. Esimerkiksi korkeampi ja kantikkaampi pakoaukko nostaa tehoaluetta ylemmäs.

Joo airsal 50cc:n vaihoin siin alkutalvel. Ite ajattelinki sitä et vaikuttas, ku esim pakoaukko erilaine vakioo nähen. Kiitti varmistuksesta :)