Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
25.4.2013 22:09
No kiinnostuin siinä määrin, päätin että tänään otetaan savut superista kananmunapingin kanssa. Ja otettukin.
Kaasutimen mukana tuli laippa pytyn ja kaasarin väliin, kunnollinen säätösuutin.
Vaijeriryyppy tässä on, muokkasin etujarruvaijerista käypäseksi tuohon.
Metallinen sihti kiinni ja sukkahousut klemmarilla kiinni, vrum samantien.
Pyttyä muokattu Mäkistationin ohjeilla, päältä 3mm höylätty ja alle pari milliä lisää tiivistettä. Pakoputkisto vakio.
Tulos: vääntävä kone, tehoalue siirtynyt ylemmäs. Ei jotenkin kierrä loppuun asti, pakopuoli toimii rajoittimena. Kakkosella jaksaa hyvin ryömiä pöpelikössä kunhan pysyy tehoalueella. Mukavaa oli kyllä kruisailla.
Välityksiä en muista tähän hätään, mutta olisiko 11/36 tai 12/36.
Kokeilen vielä joskus 50cc Autisan ja TP376 putken kanssa tuota kaasaria.
Aika simppeli kaasari, sai samantien säätöihin. Neulan säätö onnistuu ilman työkaluja kun on kierrettävä luistinkansi.
25.4.2013 22:28
Eli ei se vissiin sitten ihan hanurista ole.
Syttyennakkohan on Puchilaisessa aika ratkaiseva tekijä. Mulla on papassa tällähetkellä aika jäätävä ennakko ja kärkiväli. Talvella juttelin yhden vanhan Tunturi-asentajan kanssa ja sekin sanoi, että sen tehtaan ohjearvon saa suosiolla unohtaa, ei sillä konetta saa kunnolla vetämään. En muista nyt tarkkoja lukuja, kun isäntä sen sytyn mulle veivasi kohdilleen, mutta viikonloppuna pitäisi sepittää yhdessä yhtä '79 Maxia (2500km mittarissa, täysin orggis, jopa takaiskareissa suojamuovit yhä päällä) ja siihen pitää kärjet ja konkka vaihtaa, tulee siihenkin katsottua sytty tehosäätöihin, niin voin sitte raportoida täälläkin aiheesta.
25.4.2013 22:47
Olen samaa huomannut että se ennakko on ratkaiseva!
Käännänkö aikaisemmalle niin paljon kuin on mahdollista?
Olen pitänyt maksimiavauman aina sen 0,4mm vai menikö ojasta allikkoon?
Olisipa tässä jakajasytytys niin voisi helposti säätää
25.4.2013 23:26
Pitäisi varmaan taas omastakin papasta tsekata toi ennakko ja kärkiväli. Kärjet joskus 30 vuotta sitten säädetty ja ennakko oli kutakuinkin kohillaan kun viimeksi katoin
Olisipa tässä jakajasytytys niin voisi helposti säätää
Totta. Olis kyllä komeen näkönenkin sellanen törö tossa koneen kyjessä
26.4.2013 10:22
Pappaa ei tarvinnukkaan trimmata, meni meinaan entisöintiin jollekkin jannulle
Sain kivat rahat sitten ja ostin yhen tigerin lisää, paikallaan oli metran 50cc pyttysarja, muffler ja sha 15.15 nuo kaikki jopa pelasi, shalla pyöri tyhjäkäyntiä ja kiertikin, ihme kyllä. Mukaan tuli kuitteja 550e edestä ja mopo makso alle 200
ja kaikki osat vähän käytettyjä/uusia. Just olin erästä leiponutta 40mm koossa olevaa pyttyä tänä viikonloppuna aatellu viilaavani 6,5hv teholle, antaa pytyn olla rauhassa, ehkä myöhemmin sitten
26.4.2013 15:04
Throttle kirjoitti:Olen samaa huomannut että se ennakko on ratkaiseva!
Käännänkö aikaisemmalle niin paljon kuin on mahdollista?
Olen pitänyt maksimiavauman aina sen 0,4mm vai menikö ojasta allikkoon?
Olisipa tässä jakajasytytys niin voisi helposti säätää
Ite ruuvasin sytkän niin aikaselle kuin meni, kyllähän se otti kierroksia vähän enemmän ajossa. Mikähän mahtaa olla normaali tyhjäkäyntinopeus Puch koneelle? Mittarin näyttää 1500 mutta en oikein usko että se olisi niin paljon, kuulostaa niin hitaalta tuo tyhjäkäynti tällä hetkellä.
26.4.2013 17:19
Ruuvaat tyhjäkäyntiä itsellesi sopivaksi.
26.4.2013 23:23
Noniin, sytkä käännetty aikaisemmalle ja välitykset 10/36->12/36, meni ennen 48, nyt 53. Ei kierrä, eli pakopuolta sorkkimaan ja tehoputkea? Samaisella välityksellä Autisan kanssa meni helposti yli 75
27.4.2013 12:23
Noni, '79:n sytkä säädetty, aluslevy niin myötäpäivään ja kärkiväli niin, että lähtee sulkeutumaan 15-20 astetta ennen yläkuolokohtaa. Uusilla kärjillä kun laittoi vakiosäätöön niin meni nappiin. Veti kuin hevonen, kun kävin testaamassa.
Perhana kuinka hieno yksilö tuosta tuli kun sen pesi huolella. 2320km siellä oli mittarissa, orggis vaijeri näytti olevan ja mittari pelasi kun ajelin. Voin laittaa pari kuvaa myöhemmin.
tuna97 kirjoitti:Nyt on kuulkaas kiirus! päätin sitte että maalaan yläasteen lopputyöks ton mun tigerin. eipä siinä muuta ku että tarttis saada etumaski sivukatteet ja takalokari 20.5 mennessä:S. ei kellää ois mitää ideoita että mistä ne repäsen? ja sehän oli sitten se 1988 ässä tiikeri!
Tässä joku oli tehnyt itse sivukatteet, koeta kysäistä, jos sinullekin tekisi.
http://tunturi.arkku.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=1856E: Tässä nyt pari räpsyä Maxista:
27.4.2013 22:13
Noniin tänään polttelin karstat tosta omasta 60-luvun putkesta.
Mites, siinä takaosan irrottaakseen avata mutteri sieltä putken peräpillin sisältä. Onko tämä alkuperänen systeemi vai joku viritys. Siinä vastakartio-osassa näkyi joku jonkun omatekoselta näyttävä pelliviritys..
Oli meinaan törkyä putkessa jonkun verran, sai jonkun aikaa kosaanilla poltella että aukes.
27.4.2013 23:46
Alkuperäinen systeemi siellähän. Muuten ei saa loppuosan irti.
27.4.2013 23:52
Taidampa porata ton alkuperäsen systeemin pois tosta ja tehdä uudelleen vastaavan tai jonkunlaisen ilman sitä pellihäkkyrää siellä edessä. Oli ihan mätä koko putki siittä kohtaa, hyvä kun se loppupilli edes pysy kiinni.
Tai, jos olisi proge ja poraisi putken keskelle ulostuloaukon ja vetäisi ton loppupään tukkoon
Mäkistation: Hieno maxi.
27.4.2013 23:59
Pitäisi porauttaa yksi pytty, jonka mp-liike pilannut poraamalla liian suureksi.
Oliko se välys 0,05mm?
28.4.2013 1:39
On se vakiolle / matalaviritteiselle hyvä välys. Vähän kirreämmälle pytylle sitten 0.06mm.
28.4.2013 13:40
Throttle kirjoitti:Pitäisi porauttaa yksi pytty, jonka mp-liike pilannut poraamalla liian suureksi.
Oliko se välys 0,05mm?
Mikä liike?