Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

12.4.2017 20:04

äkänen_apikka kirjoitti:Mitä mahto mopolle käydä ku olin ajelemassa sit yhtäkkii kytkin lakkaa toimimast, nyt kokeiltu levyjen vaihtoa mutta ei auttanut. :paha:

vaijeri ehjä ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

12.4.2017 20:06

xGILERAvieRAHATx kirjoitti:
äkänen_apikka kirjoitti:Mitä mahto mopolle käydä ku olin ajelemassa sit yhtäkkii kytkin lakkaa toimimast, nyt kokeiltu levyjen vaihtoa mutta ei auttanut. :paha:

vaijeri ehjä ?

joo ku se vetää kuitenki sitä hommelii joka kytkinkopassa en nyt muista nimee mut ulkoota päin näyttäis et kytkin toimis mut sit ei vaa toimi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

12.4.2017 20:11

äkänen_apikka kirjoitti:
xGILERAvieRAHATx kirjoitti:
äkänen_apikka kirjoitti:Mitä mahto mopolle käydä ku olin ajelemassa sit yhtäkkii kytkin lakkaa toimimast, nyt kokeiltu levyjen vaihtoa mutta ei auttanut. :paha:

vaijeri ehjä ?

joo ku se vetää kuitenki sitä hommelii joka kytkinkopassa en nyt muista nimee mut ulkoota päin näyttäis et kytkin toimis mut sit ei vaa toimi.

no muuta en osaa sanoo ku en ymmärrä viel kytkimestä mitää

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

13.4.2017 11:30

Painelevy ja jouset kunnossa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

13.4.2017 16:45

Tomi-50 kirjoitti:Painelevy ja jouset kunnossa?

Voin ton painelevyn tarkistaa viel mut näytti siltä ainaki että ois kunnos ja jousilla ei oo ajettu ku joku 500km.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.4.2017 11:30

Juu hellurei.,ossaisko kukkaan sannua mikä derbissä vikana... Ykkönen menee normaalin tuntuisesti päälle, vapaa kans mutta ei ole vapaalla vaan vaihteisto pyörii. Kakkonen kans napsahtaa normaalisti mutta sitte kun yrittää siitä ylöspäin niin menee poljin veltoksi. Kone on käytetty auki ja öljyjä on vaiheltu. Vaihteen siirtäjä jää kantamaan ja se putki mikä liikuttelee niitä siirtäjä niin jumii :itku:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.4.2017 19:41

Kai sun pitää sit lohkot avaa ja vaihteisto kattoo. Ei vai mee mitenkää kolmoselle? Itellä ainaki välillä pitää vähä kovempaa nostaa. Esim myöd paikalla ollessa en saa kolmoselle itekkää, mut ajossa joo.


Mikäs vois derbissä ny olla vikana?
Vaihoin staattorin ku ei saanu kipinää, ny saa, mutta käynnistäes aina joka kolmas polkasu suhahtaa putkee. Myös kuulostais et parin pyörähdyksen aikana toimis. Putkesta tulee myös savua.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.4.2017 21:08

Ajotus?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2017 12:03

Se itelläki tuli mielee mut mite CDI-ohjattu sytytys menee perseellee? Onks vai puola/cdi menos paskaks vai mikäs

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2017 12:29

Uuden staattorin triggerikäämi samassa kohdassa kuin vanhan?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2017 12:37

Tuo pitää tarkistaa, voi siis johtuu et staattori vähä eri kohassa? Aluslevy ainaki on eri kohassa, mut staattorin ainaki jotenki laitoin samaan kohtaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2017 14:00

Ei saa samaan kohtaan? Voi hyvinkin vaikuttaa jos on riittävästi metsässä. 5° tuskin vaikuttaa käynnistymiseen niin että ei lähde, mutta moottoririkon sillä voi jo saada aikaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2017 14:16

Ok, eli mites pitäs ny toimia? Jos en tiiä tarkkaa kohtaa missä se oli ennen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.4.2017 16:39

Et muista missä asennossa se vanha staattori ja aluslevy oli? Kattelelisin sitten ehkä googlesta kuvia että onko lähelläkään. Lisäksi uudesta staattorita vois varoiksi mittailla resistanssit, varsinkin jos on joku kopiostaattori. Tässähän on ducatin sähköt? Yleismittari vastusmittausalueelle ja
1.Pick-up -käämi, punainen-valkoinen 120 Ω ÷ 20%
2.Latauskäämi, vihreä-valkoinen 700 Ω ÷ 20 %

Palezun projutopicissa on vähän apuja sytyskohdan löytämiseen. Tämähän ei päde sit jos sulla on staattori väärässa asennossa suhteessa aluslevyyn. Ajoituslampulla voi tarkistella sytytyshetkeä myös. YKK tulee merkitä vauhtikseen ja lohkoon, n.20 astetta tyhjäkäynnillä lienee ok.

Rabasan manuskasta löytyi tieto että ennakko olisi 1.2mm BTDC. Eli ykk tönärillä mitaten, tappi reikään niinkuin Palezun kuvassa ja uudelleen etäisyys mäntään tulpanreiästä. Erotuksen pitäisi olla lähellä tuota 1.2mm.'

E:ja todellakin cdi sytkäkin menee vituilleen jos asennontunnistus on väärässä kohdassa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.4.2017 12:09

Ok kiitti paljo, ny sit selvittelemää. Ainaki siis se aluslevy on eri kohas, ja staattori voi olla vähän. Kunnossa se kyl pitäs olla. Ja ducatin sähköil juu.