Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

1.3.2013 22:02

Mistähän johtuu kun tuo kytkin ei nyt irroita ollenkaan?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.3.2013 0:59

Mites on ton käynnistyspolkimen palautusjousen laitto takasin 04 sendassa?

http://mopo-blogi.blogspot.fi/2011/05/k ... en_10.html tuon linkin kahtelin niin ei siitä sitten ymmärtänä hevon vittuakaan.. Liekkö vähän huonosti kirjoittelut tuon vai liekkö lukiassa..?

Niin jos sitä ottaa akselin pois kaikkineenpäivineen lohkosta niin pitääkös se virittää se jousi uudelleen? Siis ei se ainakaan mitenkään kireällä ole. Ja mitä virkaa muuten sillä on sillä yhellä pultilla siellä sisällä?:D

Mutta jos joku viittisi kirjoittaa tai laittaa jonkun hyvän linkin mistä kahtoa mallia, kun ei minun aivot pelitä tarpeeksi hyvin..

Jos joku kehtais laitella niin kiitän jo näin etukäteen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.3.2013 11:34

Nonii, eli eilen tossa aattelin vähä huoltaa gileraa ja päätin vaihtaa öljyt ja nesteet.Nesteitä ei näkynyt juurikaan paisuntasäiliössä joten otin kaikki vedet ulos. Noh ihmettelin miks se vesi on aika ruskeaa, otin sitte vesipumpun kopan auki ja siellä oli reilusti öljyä? Mistä se öljy on sinne päässy. No sitte putsasin öljyt pois ja vaihdoin uudet nesteet. Sitte ku öljyt otin pois ni se oli iha valkosta joten siellä on varmaa vettä? Mitkä tiivisteet mun kannattais vaihtaa? Kone on siis uudenmallin eli 06 :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.3.2013 15:35

Vesipumpun stefa tai pytyn tiivisteet vuotaa :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

11.3.2013 17:51

Mikä on terpissä vikana kun kylmällä koneella kierrokset nousee johonkin 6000 kieppeille ja tyhjäkäyntiruuvvin säädölllä ei oo mitään vaikutusta mutta sittenkin konejonkuverran lämpenee nii tyhjäkäynti laskee johonkin 3500 kieppeille kaasarin ilmaruuvviakin oon säätäny pienemmälle ainu vaikutus sillä on se että mopo meinaa tukehtua . Suutin on 98 kokone ja virinä toimii tyhjäputki ja imupuolelta levy pois.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.3.2013 23:12

Kiire !!

Menin ja ostin derbiin kisakytkimen ja sitten aikasemmin luin jostain että kytkinlevyt pitäisi pitää päivän tai jonkun aikaa moottoriöljyssä ja nyt sitten alkoi vaivaamaan että pitäisikö?? Tai sitten jotain muita esivalmisteluita kertokaa minulle ihmiset :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.3.2013 16:09

Juu, ne kytkinlevyt vaan öljyyn yöksi.

juhiss20 kirjoitti:Mikä on terpissä vikana kun kylmällä koneella kierrokset nousee johonkin 6000 kieppeille ja tyhjäkäyntiruuvvin säädölllä ei oo mitään vaikutusta mutta sittenkin konejonkuverran lämpenee nii tyhjäkäynti laskee johonkin 3500 kieppeille kaasarin ilmaruuvviakin oon säätäny pienemmälle ainu vaikutus sillä on se että mopo meinaa tukehtua . Suutin on 98 kokone ja virinä toimii tyhjäputki ja imupuolelta levy pois.


Ihan normaali juttu kakstiahtisilla. Ootat vaan rauhassa että ne kierrosket laskee.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.3.2013 16:38

ratkes seki juttu ku säädin neulaa

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.3.2013 15:08

Nyt on sellane ongelma ilmenny 08 extremee että ajossa kun meinaa päästä pikille tai vähä pääseeki ni sit veto lakkaa ja kierrokset nousee tappii, ihanku painaisin kytkime pohjaa samal ku kaasu o tapis o.O tässä moottorissa jonka ostin käytettynä nii joku valurauta pytty minkä merkistä ei tietookaa,kyljessä lukee vaa 49.9. Kiinni myös metrakitti,rajottamaton cdi, italkitin hiilikuituläpät.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.3.2013 16:26

Paljo menee öljyä -08 drd pro:n marzocchi 40mm keulaan per putki?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.3.2013 23:12

Tänään alkoi kuulua vesipumpun läheisyydestä semmosta surinaa käydessä, joka kuuluu aina vaan lujempaa kun kierroksia enemmän. Joku laakeri tai joku stefa vuotaa? Vesipumpun ratas? Ideoita
Viimeksi muokannut mikerin päivämäärä 19.3.2013 22:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2013 1:05

Kaksi ongelmaa (derbi senda sm vm.2000):
1. Kuinka paljon yhteen keulaputkeen öljyä? (tummanruskea showa usd)
2. Alempi t-pala jumissa: pitäiskö lähtee irti ihan ylhäältä naputtamalla kun ylempi t-pala ja mutterit poistettu? Vai onko joku jippo?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2013 1:45

T-palan pitäs ihan ylhäältä naputtelemalla lähteä.
Älä kuitenkaan suoraan vasaralla lyö vaan laita joku kalikka siihe välii ni ei mee se emäputki pilalle. Se on sit kans aika tiukassa et saat voimaa käyttää :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2013 20:17

Vaihdoin derbin suuttimen 68 --> 75, koska vanha omistaja oli laittanut liian pienen suuttimen. Mopossa on siis metrakit ja 14mm kaasari. Siltikin kierrokset nousee vain 10k ja sitten rupeaa vähän pätkimään. Mitä ruuvia pitäisi säätää, että se kiertää enemmän vai onkohan vika jossain muualla? Mopossa on rajoittamaton CDI.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.3.2013 21:38

Mo, ois semmone ongelma että mun derbi vuodelta -97 kerää painetta aivan kamalasti.
Mopoon on juuri tehty mittava remontti, ja kaiken pitäisi toimia kunnolla.
Mystisesti kumminkin mopo tunkee painetta pihoille putkien juuresta, jopa rikkoen putket. 2 putkea jo hajonnut, kummatkin vesiletkuja. Aina kun mopon sammuttaa kuuluu outo sihinä, ja nyt oli kadonnot jäähytinvedet jonnekkin, olisiko höyrystynyt pois? Jätin nimittäin tarkoituksella vesitankin korkkia hieman auki että paineet pääsisivät ulos edes vähän.. En käsitä, auttaisiko jäähyttimen "ilmaus" mitään?
Juuri uusittu myös vesipumpun tiivisteet.

Vastausta nopeasti kiitos, pitäs olla kunnossa ennen kesää :)