Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.4.2013 16:59

Ite ostin tuossa syksyllä sparelta kampuran ja hyvin on pelittänyt tähän asti. Ollut laskettu kansi kiinni kokoajan ja vähän aikaa sitten oli yläkerta auki niin ei tuntunut kietarin alapään laakerissa yhtään väljää.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.4.2013 21:01

Retroilija kirjoitti:Päätimpä nytte että emmää perkele mitää valomaskii ala kinkkii ostelee ku papiskaa vihdoin se kampura. :D
Mites nää Sparewheelillä myytävät kampurat ja L17-laakerit, tekeeks niil mitää?

Osta sitte vähän kalliimmat L17-laakerit. SKF taitaa olla hyvä merkki.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.4.2013 21:08

Selevä. Mää kerran jo ostin laakerit hintaan 20e kappale, ja tottakai ne meni vituiks ku ehän mää niitä ohuita kehiä osaa asentaa, kumivasaralla ja väkivallalla vaan kiinni. :lol:
Tota noi, olis ideana vähän mäntää viilailla samalla, mitä kannattais tehdä kun on muuten vakio, kansi laskettu? Olis kans ideana semmosta pytyn korotuspalaa tehdä mistä joku on täällä puhunu, kuulemma hyvä viri.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.4.2013 23:36

Männän helmoista saa napata suosiolla 2mm pois, vastaa silloin Tomoksen mäntää. Sylinterin koropalaa ei kannata tehdä, ellei ole sylkän yläpäästä otettu tavaraa pois, tippuu muuten puristukset totaalisesti. Mutta jos mahdollisuus, niin ylätiivistepinnasta 3mm pois ja 2mm korotusta alle niin hyvä, aukot aukeaa kokonaa ja mäntä tulee ylösasti.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

5.4.2013 14:05

Mopo-sportista tuli nuo harmaat pappamalliset iskarit ja ovat muuten todella jäykät. Saa koko painolla nojata yhteen iskariin että se antaa periksi 8o . Sitten samalla tuli takarattaita 28, 30 ja 34 hampaisia ja täytyy kyllä sanoa että ketjulinja menee entistä enemmän perseelleen jos laittaa 28 tai 30 paikalleen koska ne on liian kuperia(heittoa 4mm). 34 on sopivuudeltaan yhtä "hyvä" kuin orkkis ratas. Onhan sekin mahdollista että runko tai takahaarukka on ihan solmussa ja se vaikuttaa ketjulinjaan :) .

Re: Puch-moottoriset Tunturit

6.4.2013 15:28

Aika usein Tuntureissa on takahaarukka hieman lenko, Sportistakin on oiottu joskus kylmästi rautakangella. :lol:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

9.4.2013 15:29

Joo eli ajattelin pikkuhiljaa alkaa projektoimaa tiger ässää, jonka ostin parivuotta sitten. eli meneekö siihe toi simonini suoraa? Ja sitte jos ois konetta ja katteita myyä nii saa tarjota:D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

9.4.2013 16:47

Ei Puch-Tigeriin mikään Simonini sovi. Mufflerin siihen voit laittaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

9.4.2013 20:07

Eikö tunturi teharia sanota myös simoniniksi?

Tigerin simonini ei modaamatta sovi.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

11.4.2013 22:42

Tuli ostettua vanhan pappatunan huonokuntonen pakoputki halvalla. Onko noissa jotain kureja sakkomallien jälkeen tullut, että mistä voisi ajatella lähteä niitä ettimään ja tarkastamaan että onko siellä niitä?

Jos saisi hiukka lisää nopeutta/vääntöä tohon tunaan. "Vanhat mopoilijat" sanovat että toi olisi ihan "kohtuullinen(<- huom. 70-luvun standardein :lol: )" putki, ja että sillä saisi hiukan lisää potkua tohon mopoon. No sittenpähän sen näkee kuinka järisyttäviä suorituskyvyn muutoksia koen. :lol: Varmaan kyllä mikä tahansa on parempi mitä toi "välimallin" putki mikä mulla on. Toi vanha pakoputki nyt sentään edes näyttää vähän 2t pakoputkelta..

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.4.2013 8:53

Haluaisiko joku laittaa kuvia viilatuista tunturin pytyistä ja muistakin tee-se-itse viriosista, näin vois omaa ja isäukon tuntsakiinnostusta taas nostaa, isä kertoi omasta sinisestä 60 luvun papasta jossa aukot oli kokoa ”nyrkki imusta sisään” kulki kuulemma 13-28 väleillä riittävästi, pelkällä alkukäyrälläkin, kilvet oli tietty ite vesivärillä ja lakalla ”laillistettu” oikeeseen väriin. Pappiksen tarina loppu kun poltti kumia ja laitto kakkosen silmään, kiertokanki katkesi. (sori epäselvästä kirjoituksesta, nokia 5230 näppis on surkee)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.4.2013 12:32

Slerpa_ kirjoitti:Tuli ostettua vanhan pappatunan huonokuntonen pakoputki halvalla. Onko noissa jotain kureja sakkomallien jälkeen tullut, että mistä voisi ajatella lähteä niitä ettimään ja tarkastamaan että onko siellä niitä?


Siinä alkukäyrän liitoskohdan ja "paisarin" välimaastossa saattaa olla joku kuriholkin tapainen, se jatkuu sinne putken sisälle ja haittaa menoa. Sen putken joutuu leikkelemään alusta poikki jos sen haluaa pois sieltä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.4.2013 14:39

Kurin poistaneena, jättäisin sen sinne jos on muutenkin hyvässä kunnossa putki.
Vaikutus aika mitätön. Enemmin tekee itse putken jos haluaa potkua.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.4.2013 15:24

Kurin poistaneena, jättäisin sen sinne jos on muutenkin hyvässä kunnossa putki.
No, putki on sellanen missä on kromit suurelta osin korvaantunu ruosteella ja muutenkin sellanen vähän räjähtänyt. Suomen tunturimailma ei menetä mitään jos ton putken leikkelen :lol:

Enemmin tekee itse putken jos haluaa potkua.
Tämä tietysti olisi, mutta en halua minkäänlaisia onglemia virkavallan kanssa. Vanha alkuperäisputki on jossain määrin "alkuperäinen". Jos tosta kilvet lähtee, niin tota tuskin saa enää koskaan kilpiin. En nyt vajaan 10 vuotisen mopoilu-urani ainaka ole saanut tosta koskaan jarruja toimimaan oikein. Jos etujarru toimii, ei toimi takajarru. Nyt toimii molemmat joten kuten, etujarru jostain syystä on vaan ihan törkeen tehoton, paljon tehottomampi mitä takajarru ja takajarru ei jostain syystä palauta...Miten joku on voinut tehä noin surkeet jarrut mopoon....

Mites muuten, täytyykö siihen etujarruvaijerin lukitussysteemiin (siihen mihin vaijeri ujutetaan sisään ja kiristetään ruuvilla) laittaa jotain lukitetta?

Itte en vanhalla vaijerilla laittanut mitään, ja pysyi. Nyt uudella vaijerilla ja kiristäjällä on meni viime kesänä lähti varmaan neljä tollasta irti. Yhdestä käänsin jenkat paskaksi, kun kiristin aina lisää kun luisui pois siitä vaierin pältä...Tinaa voisi koittaa tonne laittaa kuuma ilmapuhaltimen kanssa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.4.2013 18:21

Aika mahtavat jarrut näissä tuntureissa :D . Varsinkin jos ajaa lätäkköön niin tervemenoa... Jos rumpujarruja haluaa tehostaa niiin kannattaa tehdä jarruhihnoihin ne ///-muotoiset urat, hio ne ja jarrurummun pinnan karheaksi, rasvaa liikkuvat osat ja laittaa kunnolliset palautusjouset. Jarrujen levittäjä saattaa olla kulunut joten kannattaa vaihtaa se tai hitsata lisää kamaa siihen. Laita siihen säätöruuvin kaveriksi pari mutteria niin pitäisi pysyä paikallaan, ei siinä mitään lukitteita tarvi. Mulla ainakin jarrut toimii tunturi-asteikolla erittäin hyvin.