Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Aprilia RX/MX

4.2.2012 12:47

Liukuvasaran hitsaa kiinni siihen laakeriin ja nakkasee pois, kannattaa myös kuumailmapuhaltimella lämmitää vanteen keskiötä koska se laajenee alumiinina enemmän kuin itse laakeri!

Re: Aprilia RX/MX

9.2.2012 22:12

Mikä letku toi mahtaa olla kun tulee kaasarin vierestä ja oikeastalohkosta? kytkimestä niinku ja siinä koneen päällä aika paksu letku :D

Re: Aprilia RX/MX

10.2.2012 12:47

Kierroslukuvaijeri? :D jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkotit.

Re: Aprilia RX/MX

12.2.2012 16:45

juu ei kyllä käsitä..

kesällä jäi räxä minulla ajamisesta kiinni (tai toisinpäin, en kyllä ihan varma o.O) ja nyt on tullu:
*3 n. 200e laskua vakuutusyhtiöltä
*1 n. 200e lasku Trafilta

-maksaako vai eikö maksaa, jääkö verot rästiin ja uudelle omistajalle kivat yllätykset? :)

Re: Aprilia RX/MX

12.2.2012 16:50

Eikös ne perintään mene ellet niitä maksa... Ei ne uudelle omistajalle siirry mitenkään.

Re: Aprilia RX/MX

12.2.2012 17:41

Koitin etsiä foorumilta mutta en löytänyt mitään vastaavaa...

Eli minulla on 05vm Aprilia RX Racing, jossa on kytkin ongelmaa...

Kun käynnistän mopon, laitan kytkimen pohjaan, vaihteen silmään -> mopo sammuu.
Mopo on ostettu projektiksi jota olisi tarkoitus vähän välillä laitella.

Olen aukaissut ja laittanut kiinni kytkinkopan, säädellyt sitä säätöruuvia eri asentoihin ja mikään ei vaan tunnu toimivan, ei edes sellaiset säädöt jotka tuntuvat aluksi hyviltä. Kytkinlevyt lienee alkuperäiset, mutta eivät silti pinnaltaan ole loppuun asti ajetut.

Kun vaijeria kiristää liikaa, tulee esiin sellainen ongelma, että käynnistettäessä poljin heilahtaa kerralla pohjaan eikä siis pyöräytä konetta niin paljoa että se käynnistyisi.

Paljonko noissa kytkinlevyissä kuuluisi olla kulutuspintaa? Voiko levyjen loppuun kuluminen aiheuttaa tällaisia ongelmia?

Re: Aprilia RX/MX

12.2.2012 21:21

Oletko koittanut laittaa takapyörän ilmaan ja kattoa mitä tapahtuu kun vaihde on simässä ja kytkin pohjassa. Sitten koitat siitä takapyörästä että irrottaako se kytkin pätkääkään, eli kun kytkin on pohjassa, koitat estää sen takapyörän pyörimisen. Jos se lakkaa pyörimästä, irrottaa kytkin, jos taas sitä ei saa pysäytettyä ilman että kone sammuisi, on kytkimessä joku häikkä.

Re: Aprilia RX/MX

12.2.2012 22:54

Puhdistin tuossa tuon jäähdytysjärjestelmän ja laitoin ne letkut paikoilleen mutta en muista tolle letkulle mikä tulee paisuntasäiliön alaosasta sopivaa paikkaa. Mihinkäs se kuuluu vai onko se pelkkä huohotusletku?

Re: Aprilia RX/MX

12.2.2012 23:01

Taitaa mopoissakin olla nykyään paineistetut järjestelmät, joten mitään huohotusletkuja ei pitäisi olla?

Re: Aprilia RX/MX

12.2.2012 23:30

Ei tuolle letkulle mitään paikkaakaan löydy. menikös se paisuntasäiliön ylempi letku siihen syylärin korkkiin?

Re: Aprilia RX/MX

13.2.2012 15:36

Slerpa_ kirjoitti:Oletko koittanut laittaa takapyörän ilmaan ja kattoa mitä tapahtuu kun vaihde on simässä ja kytkin pohjassa. Sitten koitat siitä takapyörästä että irrottaako se kytkin pätkääkään, eli kun kytkin on pohjassa, koitat estää sen takapyörän pyörimisen. Jos se lakkaa pyörimästä, irrottaa kytkin, jos taas sitä ei saa pysäytettyä ilman että kone sammuisi, on kytkimessä joku häikkä.



Joop eli sitä ei saa pysäytettyä ilman että kone sammuu. Kytkin ei siis irtoa tai miten sen nyt sanoisi, pitää vähän liian hyvin. Ja sitten kun vaijeria koittaa kiristää niin poljin tulee löysäksi.
Voisivatko kytkinlevyt olla niin loppu? Tilasin jo uudet ja kokeilen auttaisiko. Mopolla on kuitenkin jo jonkinverran ikää.

Re: Aprilia RX/MX

13.2.2012 18:25

Onkos kellään tietoa minkä kokoiset vakioputken kiinnitysjouset -05 rx racingissä on?

Re: Aprilia RX/MX

13.2.2012 18:43

_krisuu kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:Oletko koittanut laittaa takapyörän ilmaan ja kattoa mitä tapahtuu kun vaihde on simässä ja kytkin pohjassa. Sitten koitat siitä takapyörästä että irrottaako se kytkin pätkääkään, eli kun kytkin on pohjassa, koitat estää sen takapyörän pyörimisen. Jos se lakkaa pyörimästä, irrottaa kytkin, jos taas sitä ei saa pysäytettyä ilman että kone sammuisi, on kytkimessä joku häikkä.



Joop eli sitä ei saa pysäytettyä ilman että kone sammuu. Kytkin ei siis irtoa tai miten sen nyt sanoisi, pitää vähän liian hyvin. Ja sitten kun vaijeria koittaa kiristää niin poljin tulee löysäksi.
Voisivatko kytkinlevyt olla niin loppu? Tilasin jo uudet ja kokeilen auttaisiko. Mopolla on kuitenkin jo jonkinverran ikää.


jos ostit ne uudet levyt niin muista kastella ne levyt hulella öljyssä ennen laittoa :D mulla oli vähä samantapane ongelma enkä löytäny vaa vikaa mistää o.O koko koneen purin ja kaikki osat oli hyvässä kunnossa ja suurin osa kytkimen osista oli myös vaihdettu. mut voithan sitä koittaa että laitat aluks mopon käymään ja sitten kiristät vaijerin niin kireelle kun saat ja kokeilet irrottaako kytkin ollenkaa.

ja sitten viä sellane kysymys että oonko ainoa kenen mielestä Generic trigger on täsmälleen sama pyörä kun aprilia rx? katteet, mittari, penkki ja tankki oli vaan erilaiset mun silmää. mm jarrusatulatkin oli täsmälleen samat, usd keula ja samanlaine takaiskari joka meni svingin alle ja runkoki näytti ihan samalle?

Re: Aprilia RX/MX

13.2.2012 19:17

Olenko minä ainoa, jonka mielestä nämä kaikki uudet mopot näyttävät ihan samalta?


kytkimeen kannattaa samalla, kun noita levyjäkin uusii, ja kytkimen avaa, uusia laakerit (en tarkkaan tiedä mimmonen kytkin näissä on, mutta kai siellä ainakin jonkunmoinen painelaakeri on ja sitten joku liukulaakeri?)

Re: Aprilia RX/MX

13.2.2012 22:05

Slerpa_ kirjoitti:Olenko minä ainoa, jonka mielestä nämä kaikki uudet mopot näyttävät ihan samalta?


kytkimeen kannattaa samalla, kun noita levyjäkin uusii, ja kytkimen avaa, uusia laakerit (en tarkkaan tiedä mimmonen kytkin näissä on, mutta kai siellä ainakin jonkunmoinen painelaakeri on ja sitten joku liukulaakeri?)


ei siä mitää tollasia kai oo :D ja jos on nii ne on lohkojen sisällä ja ei oo mitää hyötyä lähtee avaa lohkoja paitsi kytkinkoppa vaa irti. siä kytkinakselin sisässä on vaa sellanen tappi joka työntää painelevyä(?) ja tapin jälkee tulee kuula ja pidempi ja suora tappi :D ja kannattaa varoo ettei se kuula tipu sieltä koneesta, makso 11e maahantuojalta :D http://www.mp-osat.fi/aprilia/index.php ... ry_id=2303
tuolla sivulla ny on aika hyvi noita räjäytys kuvia kannattaa tulostella noita ja tutkia ne huolel