Tyhjäkäynnin säätöRuuvaa aluksi kaasuttimen seosruuvi täysin kiinni, jonka jälkeen kierrä sitä 1½ kierrosta aukipäin moottorin ollessa sammutettuna.
Tämän jälkeen käynnistä moottori ja säädä tyhjäkäynti alustavasti kohdilleen, niin että moottori pysyy käynnissä koskematta kaasuun.
Korvat hörölle!Kääntele nyt rauhallisesti seosruuvia kumpaankin suuntaan samalla kokoajan kuunnellen, muuttuuko käynti parempaan vai huonompaan suuntaan ja etsi kohta missä moottori käy nopeimmin ja kevyimmin.
Kun olet löytänyt sopivan kohdan seosruuville, säädä lopuksi tyhjäkäynti sopivaksi tyhjäkäyntiruuvista. Sopiva tyhjäkäyntinopeus on noin 1000-2000rpm, riippuen kuitenkin pyöräsi mallista ja muista osista.
Eikö tahdo onnistua?- Kokeile aloittaa säätäminen ruuvi avattuna 2½ kierrosta.
- Kokeile antaa hiukan kaasua ja kuuntele miten kierrokset palautuu. Jos moottori sammuu kun kierrokset laskee, kokeile avata ruuvia kierros ja kokeile kaasua uudelleen. Jos kierrokset jäävät leijumaan, sulje ruuvia.
- Kun säätö on auttavasti kohdillaan, pienennä tyhjäkäynnin nopeutta niin pieneksi että moottori hädintuskin pysyy käynnissä, ja kokeile kiertää ruuvia molempiin suuntiin. Jos moottori sammuu toiseen suuntaan kierrettäessä, kierrä ruuvia toiseen suuntaan ja testaa pystyykö tyhjäkäyntiä pienentämään entisestään.
- Tyhjäkäyntisuuttimen vaihto isompaan on tarpeellista jos moottori käy parhaiten ruuvin ollessa alle ½ kierrosta avattuna.
- Tyhjäkäyntisuuttimen vaihto pienempään on tarpeellista jos moottori käy parhaiten ruuvin ollessa lähes irtoamispisteeseen avattuna.
Nämä ohjeet ovat suora lainaus Tietopankista. Jos näillä tuo säätäminen onnistuisi