Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
11.10.2013 14:54
Ostin sitte tyhjätyn vakioputken derbii. Kyseessä drd racing vm -11 eli vakio suutin taitaa olla 68? Aivan liian pieni siis. Sopiva suutin pitäisi siis olla 75 mutta onko liian pieni tyhjälle putkelle? Kyseessä 17,5 dellorto phva kaasarina. Samalla ottaisin reikälevy kuristuksen pois, eikö se ole sen imutorven päässä mikä menee kaasarille? Joten antakaa suuntaa antavaa suutinta tyhjälle vakioputkelle ja talvikeleille. Reikälevyn pois ottamalla saa enemmän ilmaa eli siis pitää säätää mitä ruuvia? Ja miltä kuulostais 12-58 välit noiden kanssa?
11.10.2013 18:17
Olisiko 13-53 hyvät välit tk terpiin?
11.10.2013 21:21
Terve motottilaisille !
Tässä pohdiskelin mikä olisi sopiva suutin kun ensi viikolla olis tulossa TK tuohon 08 X-Raceen .
Onko tuo kaverien/tuttujen puhuma 80 suutin riittävä alkuun.
Mahtaako kone kestää pari viikkoa 63 suuttimella kun en ole vielä uutta suutinta kerinny hankkimaan
Kiitos jo etukäteen vastauksista !!
11.10.2013 22:02
Mulla on tommone drd racing -08 ja oti siit sen kaasarin imupuolen reikälevyn pois, sitten pistin 78 suuttimen se käynnisty huonosti ja ja buuas täyel kaasul (kutosella) ja kulki puolikaasul jotenki. Sitten pistin 85 suuttimen ja alko kiihtymään ja käynnistymää kunnolla, mut se vieläki hyytyy täyel kaasul mut ei nii pahasti. Nii mite mää saa se toimimaa ? Seoksen säätöä?
17.10.2013 17:29
Mopoaikoina puhuttiin paljon sylinterien ja mäntien viilaamisesta 20 vuotta sitten
Miten nyt tommosen -03 rabasan stage 6 70cc sylinterin viilausta kannattas lähtee suunnittelemaan, että tulee hyvä, meneeks pahasti metsään jos viilaa pakoaukkoa 3mm leveemmäksi ja 2-3mm ylös?
17.10.2013 21:34
Lonkkavakiolta sanoisin että menee metsään. Tässä parissakymmenessä vuodessa tekniikka on mennyt eteenpäin senverran, ettei uusia
suhteellisen korkeaviritteisiä pyttyjä voi vetää enää summamutikassa vrt. PV:n pytyt joita viilaamalla ihan mihin suuntaan vain sai lisää tehoa. Pitää jo vähän osata, laskea, pohtia ja miettiä ennenkuin voi tehdä mitään, jos siis haluaa tehoa enemmän. Jos haluaa puuhailla niin ei siinä, menoks vaan.
6.11.2013 8:51
Eli kyseessä derbi senda sm 50 2010, tyhjä vakioputki katalysaattoria myöten, 74 suutin ja vapaammin virtaava ilmanputsari ja välit taisivat olla 13/68 näillä se kulki 70 mittariin.
14.11.2013 14:58
http://www.janikaasalainen.fi/sylinteri ... -6051.html Onko kellään kokemusta tällaisesta pytystä ? -03 derbiin laittaisin, ja ois kiva kuulla millaisia kokemuksia tästä
15.11.2013 14:52
Morjes! Elikkä mun asia koskee derbin välejä lähinnä.
Mulla oli yhes vaihees 11-65 välit ja leo vince, meni suoralla sellaset 59km/h ja kiersi 12krpm.. Alamäkeen heitti 68..
Ja nyt mietin mitäköhän menis jos ois 12-65 välit ja vakioputki mistä pelkkä hukkis tukittu.. Eli todennäköisesti ei yli 11krpm kierrä. (paitsi alamäkeen)
ja mopona toimii derbi extreme 2010. Eli mitä noilla väleillä menis suoralla ja alamäkeen? osaisko ketää heittää?
Rissalaskurin tiiän, mut se ei kamalasti lohduta koska tossa on eri putkella vertaus ja kiertää eri määrät.
16.11.2013 21:08
Ensimmäinen sivu. Laske. Voit laskea sen oman pakoputken mukaan, itse laskin metralle joskus aikoja sitten, hyvin piti kutinsa.
16.11.2013 22:59
Käytö tämä suoraan Derbi Senda SM 02? vanha kaasutin phva 14mm
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/852 ja tuoko paljon tehoa/vääntöä?
17.11.2013 1:34
Mittaappa imukaulan ja ilmanputsarin liitosten halkaisijat niin opit ja saat selville
Ei, mitään tuntuvaa hyötyä et isommasta kaasarista saa ennen kuin vaihdat tehokkaamman pytyn. Lisää vain bensankulutusta.
17.11.2013 13:46
isompi kaasari auttaa suuremmilla kierroksilla.
eli jos löytyy joku tehari (tg, turbokit, gianelli/arrow yms. korkea kierroksinen), niin kannattaa hommata isompi kaasutin. saa lisää tehoa korkeille kierroksille.
17.11.2013 14:46
Mmm ei nyt ihan niinkään.
Kyllä se auttaa joka puolella kierrosaluetta, mutta kaasarin tilavuuden kasvaessa kaasusta tulee ns vastaavampi. Mopo-piireissä vielä joutuu odottamaan että jotain tapahtuu kun vääntää kaasusta, joten teharin kanssa se on lähes sama onko sulla 14mm kaasari vai 16mm kaasari, toki sekin vaikuttaa.
19mm kaasutin taas menee hukkaan vaikka olisikin kuin kisatason putki, kun sylinterin ulosanti ei riitä hyödyntämään kaikkea kaasuttimesta.
2.12.2013 18:49
Terve kaikille, olis tässä talven aikana tulossa derbiin 70 airsal, Vanhan mallinen Metrakit thrower ja 21 mm lortto. Tässä miettisin et minkä kokoinen pää suutin tuohon pitäis laittaa ja onko noissa Top Racing Race ja Motorforce Racing - kampiakseleissa mitään eroa
?