Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

5.1.2011 19:46

Ulkonäköhän se on suurin ero. Enskassa itse tykkään kun on vähän röpäleisemmässäkin maastossa parempi ajella.
Ja tullut huomattua sellanen jännä juttu että roiskii vähemmän kuraa ja vettä kuin supermotot. Edessähän aika selkeä juttua, koska lokari on paljon isompi. Itsellä aina 10cm pituinen alue lokarin päästä kurassa, supermotoilla on kurakeleillä maski, lokari ja kuski ravassa.
Takana en tiedä mistä johtuu, mutta sinnekin nakkaa vähemmän kuraa. Tälläistä empiiristä tutkimusta tullut tehtyä kun on ajettu samoja kurateitä.

Talvella voi supermotoissa olla se kiva puoli, että on hiukan matalampi mitä enska. Tietty edellyttää kunnolisia renkaita
E: Kunnon enskarenkaat kuluu nopeammin mitä sileähköt supermotot, se huono homma näissä on

6.1.2011 0:52

enskaan ei välttämättä talveks tarvii ostaa talvirenkaita ;) ja onhan se mukavampi jos tekee joskus mieli kävästä metässä :) isompi etuvanne ei "heilu" niin soralla yms.

6.1.2011 3:10

Kyllä ne nastat vaan ovat mukavat jos aikoo talvella ajaa... (tästä ei tarvitse aloittaa hirveetä kiistelyä, tiedätte kyllä miksi)

6.1.2011 19:03

Nastat lähes pakolliset, ja pitaa muistaa se etteivät ne auta paljon paskaakaan lumellapaitti jos on kunnon enskarenkaat joissa pultit

9.1.2011 1:57

Minkäs mopon ostaisitte näistä (moottorin luotettavuuden puolesta) "halpis" mopoista? uutena siis

- orion (isompi tai pienempi, sama konehan niissä taitaa olla)
- joku kiinamanki
- masai db50 / sachs bullet vai mikä lie (onko tällä muuten eroa poliniin muuta kuin hinta?)

Mikä noista on koneensa puolesta "kestävin"? (olettaen että mopo ostettu uutena kaupasta) Että ei vaihteet hajoa tai muuta "isompaa" remonttia tarvitsisi ainakaan 10tkm aikana tehdä (tietysti kulutusosia, renkaita, kaasarin putsausta, venttilien säätämistä, öljynvaihtoa osaan tehdä itsekin, mutta jossa pytty ja varsinkin alakerta kestäisi ajamista) vai onko ne kaikki yhtä paskoja :D

9.1.2011 2:20

Varmaankin Maisa tai kiinanmana. Mankithan on halvimpia noista, jos uutena ostat, ja suht helppoja korjata. Masaissa on sama kone ku kiinanmankeissa, ja niitä saa uusina alle 300€, jos sattuu ihan vituiksi menemään. Orionissa taas on pystysylkkäinen kone, ja sen virittäminen on vaikeampaa (kansi liian ahdas).

Mankiin saa parhaiten varaosia, kun Hondan osat käy aika pitkälti. Mankeista saa myös helpoiten persoonallisen ajoneuvon.

Kyllä pitäis alakerta kestää kaikissa jos pitää voitelusta huolta.

9.1.2011 7:51

Polini XP4:n minä ottaisin, laatu ja pienikokoinen, pieniruokainen, varmasti hyvä kikkailla. ;)
Jos rahat ei riitä Poliniin, niin Maisa tai aito manki.

9.1.2011 17:12

Masaita itsekin mietin. Onko noita muuten muita pikkumopoja olemassa kuin polini/masai/pikku orion? Siis näitä tossumopon ja enduron välissä kooltaan olevia.

onko tuossa orionissa sitten kauheasti tyyppivikoja? En itseasiassa kauheasti tarvitse ees viritystä, kivahan se olisi jos siitä esim kurittomalla saisi vääntöä lisää mutta vakio käy ihan hyvin jos se kestää paremmin. Orion kiinnostaisi just ton halvan hinnan takia (vrt Skyteamin enduro 1600€) mutta onko siinä sitten kauheasti vikoja (mittarin hajoaminen/jarrukahvan katkeaminen ei ole yksi niistä). Kun 2t mopoa ei huvittaisi ostaa, eli kiinalaiset ovat oikeastaan ainut vaihtoehto tai aito manki sit.

9.1.2011 17:55

Ite suosittelisin aitoa mankia.. ne ei ole tietysti uusia mikään mutta sillä hinnalla millä saa uuden kiinanmakin niin saa ihan hyväkuntoisen aidonkin. Ja aidon mankin saa vielä myytyä hyvään hintaan pois kun taas kiinanmankista ei kukaan maksa käytettynä käytännössä mitään. Tai sitten säästät ja ostat multa polinin ;)

9.1.2011 18:20

Joo aitoa mankia vaa. Niissä hinta nousee kokoajan, jossei nouse, niin ei se ainakaan laskekkaan! :lol:

Hyvä myös laittaa, varaosia on reilusti. Saa helposti persoonallisen näköisen pelin, jota myös (Suht) helppo virittää, ellei peukalo täsmälleen keskellä kämmentä. ;)

9.1.2011 20:43

itse kallistuisin poliniin :D mutta jos rahat ei riitä nii sit manki ;) älä vaan orionia mene ostamaan...

9.1.2011 22:26

H-K kirjoitti:itse kallistuisin poliniin :D mutta jos rahat ei riitä nii sit manki ;) älä vaan orionia mene ostamaan...


Kallistuisin itsekin poliniin jos rahat vain riittäisivät... eikä noita ole käytettynäkään juuri ollenkaan. Eli uusi kiinanelari lienee se vaihtoehto kun eipä muita eurooppalaisia nelarimopoja taida olla kuin polini... Pitänee sitten katsella manki tai joku muu, eipä tuo asia tällä hetkellä ole kovin ajankohtainen :P sitten keväämmällä palataan asiaan...

9.1.2011 23:32

Kyllä ite sanoisin, et nyt voi saada viä "talvihinnoin" mopoja. Keväällä saattaa olla hinta vähä kalliimpi. Tosin sillon on varmaan enemmän mopoja myynnis et valinnanvaraa. Ja ite sanoisin, et osta mielummin 1000€ joku hyväkuntonen aito honda monkey. Se ainaki kestää, ja hinnatki on nousussa. Joten saat omas takasi. Kun taas tuo junchengin arvo laskee nopeeta. Ja hajoaa paljo helpommin. Ja luultavasti varaosasaantikin heikompaa, mitä oikeassa hondassa. Joten osta Honda Monkey! ;)

10.1.2011 8:38

Juu no tässäpä on pari muutakin tekijää jotka vaikuttavat ostoaikaan, eli kevääseen se menee väkiselläkin. Pitänee sitten etsiä kunnon manki, saitte ylipuhuttua. Mutta tekisi ennemmin mieli ostaa tuommoinen vähän isompi kuin manki, juuri tuon polini/masain kokoinen, niitä ei taida olla muita kuin polini/masai/pieni orion vai onko? ja hajoaako tuo orion tai masai käsiin heti kun sillä ajaa vai kestääkö ne yhtään?
Viimeksi muokannut radon- päivämäärä 10.1.2011 8:40, muokattu yhteensä 1 kerran

10.1.2011 8:40

Omahan tuo on asiasi minkä ostat, mutta kuten olet huomannut, ollaan aikalailla mankin puolella. ;)
Ootko puhunut, että minkälaine budjetti ois käytös? Polineja saattaa saada halvallakin.

Asiasta toiseen, nakatkaapa räsän ja tezzarin eroja? (Kyykkymoposta kysymys.)