Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
4.11.2013 19:29
Massan kanssa tiiviste paikalleen laitettiin. No tuo tiiviste ei ole onneks mennyt miika kään kun sillä ei ole ajettu vielä. Pitää hioa kantta vähän peiliä vasten ja laittaa tiiviste uudestaan.
11.2.2014 19:39
Kellä kaikilla on vielä Axu tieliikennekäytössä jolla itse ajaa?
täällä on ainakin yksi joka käyttää Axuu tiellä:D
Jos joku tarttee appuu virittämis tai muus kysykää vaa, täss tultu opittuu aika paljo axusta, nyt virein 65cc, 18mm kaasari
kuriton putki, laskettu kansi ja välit:D hyvi kulkee
Ps. kun viritätte nii kytkin alkaa luistaa paljon vaikka laittaa
jäykemmät jouset, uudet levyt ym. Nii täss on vinkki millä kytkin pitää vaikka kuinka, laittakaa yks kytkinlevy lisää, uskokaa pois siinä on suunnitteluvirhe mikä johtaa luistamiseen, nyt kun yks levy enemmä ei luista yhtää näilläkää vireil! (: t. Ax hullu
11.2.2014 22:03
Taitaa derbin kytkinlevyt mennä kans pienel modaamisel kiinni.
13.2.2014 17:43
Täällä kanssa ax melko tarkalleen kuusi vuotta ollut käyttömopona. Eikä tee ihan heti mieli luopua
Keväällä varmaanki pytyn vaihtoa kun ei ainakaan omassa omistuksessa oo vaiheltu (useita kymmeniätuhansia kilometrejä), ja ihan vakiosylinterillä mennään vaikkakin pienillä parannuksilla ...
Itse olen muokannut kytkinkruunua aikanaan jyrsimällä tavaraa pois, että menee nyt derbin levyt suoraan viilaamatta paikalleen ja muistaakseni vielä minarellin am6 koneen racing jouset = kyllä pitää
Niin, olihan itsellä pari vuotta sitten toinenkin ax projektina missä 73 kuutioista pyttyä itsetehdyn putken kera yms. kivaa
http://www.youtube.com/watch?v=79_RzbhOzk4
1.3.2014 14:37
Täältä ilmoittautuu kahden axun omistaja. Toista parhaillaan rakennan kesäksi tieliikenteeseen.
Ajattelin kertoa vähän infoa, jos tätä ei täällä vielä tiedetty, liittyen 73cc Metrakitin (jos keltään sellaista pyttyä enää löytyy
) mäntään, jota ei suomesta ainakaan sillä nimellä enää etsintöjeni perusteella saa.
Derbin vanhanmallin (2005 saakka) 75cc valurauta Metrakitin (MK-Series) mäntäsarja käy suoraan AXun metran pyttyyn
. Ainoana erona huomasin mäntään, jonka aikoinaan ostin ihan axun metraan tarkoitettuna, on että derbin mäntä on 0.4-0.5mm korkeampi, mutta siitäkin huolesta pääsee yhdellä ylimääräisellä alatiivisteellä.
Varaosanumero 47.00 männälle on 821R0130. Moposport myy ainakin joitakin kokoja suomessa.
11.3.2014 15:25
minulla on 3kpl AXua, 87~'88 ja viimeistä '93 mallia.
jo vuodesta 1994. sitä sun tätä. yksi "perinteinen suomi osa" kyllä puuttuu, eli Eurocilindo tai Airsal 60cc setti.
ei enään Tieliikenteessä vuoden ~'98 jälkeen. nykyään Talviajossa metsäautoteillä, fiilistellen. kerkes kerran murtua jo kylkiluukin....
Ainoo mitä toivois AXuun parannusta oli hiukka pidempi Akseliväli.
16.5.2014 13:01
Tuleeko AX:n alkuperäinen valomaski kiinni alaosastaan jotenkin? Vai pelkästään niillä kahdella pultilla millä laitetaan myös itse lamppu kiinni? Yritin kuvia kattella mutta ei oikein tolokkua saanu.
18.5.2014 12:30
Nisuaivo kirjoitti:Tuleeko AX:n alkuperäinen valomaski kiinni alaosastaan jotenkin? Vai pelkästään niillä kahdella pultilla millä laitetaan myös itse lamppu kiinni? Yritin kuvia kattella mutta ei oikein tolokkua saanu.
Kiinni tulee vain lampun pulteilla, maskin alaosan hahlosta tulee kulkemaan jarruletku
30.5.2014 13:28
Onko ideoita miten saisi axuun vähän siromman takalipan vähän kuin noissa uudemmissa mopoissa. Oisko jossain muussa mopossa sellanen mistä saisi helposti modattua ja näyttäisi hyvältä vai pitäisikö kuiduttaa itse?
30.5.2014 18:19
itestäni hussen lippa sopi aikas hyvin helkamaan
, mutta jos on aikaa ja jaksaa nähä vaivaa nii ite kuiduttamalla saa parhaan
31.5.2014 11:33
Axun vakiopenkki on vähän senmallinen että vaikea sovittaa muita takalippoja siihen, itsetekemällä saa ehdottomasti paremman ja juuri sellaisen kuin haluaa. Pahvista leikkelee ensin vähän mallia ja sitten kuiduttaa tai alumiinista vääntää niinkuin itse tein. Hyvin on mukana kulkenut.
3.6.2014 14:57
Axun kone aukastu. Ulos tulee öljy/jäähdytysneste sekoitusta. Männän alalaidasta lähtenyt pala. Kampiakseli ei pyöri
Kampiakselin otin irti ja kädesså pyöri nätisti. Laakerit ihan juntturassa. Siinä syy miks kone veti jumiin. Mistäs sais halvalla laakerit? Ja sitten vielä se kytkin.. se monttu missä se kuula on siellä keskellä..se monttu on ihan kulunut ja naarmuilla..haittaako?
14.7.2014 15:18
Mitkä sähköt olis helpoimmat ja halvimmat muokata AX:sään kun olis kone, muttei sähköjä. Ei tarvis välttämättä olla ees valoja.
Edit: ja sitte kysyisin vielä, että miten sais sen kytkimen neulalaakerin, vai mikä onkaan, nii helpoiten irti kun tuntuu olevan aika jumissa eikä ne reunat oikein kestä vääntämistä.
8.9.2014 23:10
Tulipa ostettua axu talvileluksi. Laakin peli tuntuu olevan
airsal,16mm phbg ja kuirton vakioputki. Mittari menee tappiin niin että heilahtaa. Pitää kyl vaihtaa pidemmät välit ettei huuda niin perkeleesti vaan kulkee väännöllä.
26.10.2014 15:57
Tuli sitten sovitettua AXun tekniikka tigeriin, eihän sillä sitten päästy kuin vajaa 10km ennen kuin elektroninen ohjausyksikkö pimeni.
Mahtaako kyseistä osaa saada enään mistään vai tarvisiko kehitellä joku patentti? Ja jos tarvisi, niin miten?