Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

6.5.2024 12:53

riejutleipoo kirjoitti:En tiiä onko oikee paikka kysyä mut mitä pääsuutinta suosittelisitte tälle tekniikalle?:
-viilattu Stage 6 77sr
-Mvt Digital Direct kisasähköt
-Viilatut lohkot
-Viilattu sylinteri
-70/80 putki
-28mm motoforce pwk
-Stage 6 hpc mk2
-viilatut lohkot


veikkaisin lähemmäks 120-130. vaikee sanoo, niin mopokohtasta.

Re: Derbien virittäminen

15.5.2024 13:04

Voiskos joku jeesiä mulla kiinni 50cc streetrace, kuriton vakioputki ja 11/53 välit eikä haluu kiihtyy mihinkään, ei tunnu olevan paljoa vetoja. Onko porukalla ideoita mistä mahtaa johtua onko liian ylävääntöne pytty tai jotai. ( kyseessä Gilera SMT )

Re: Derbien virittäminen

19.3.2025 21:22

Gilera smt

Välit 11/53 Enox kurilla.

Reikälevyn kanssa 85 ja 90 suuttimella 45km/h ja hyytyi täyskaasulla. Ryyppy päällä tuli n.8-10km/h lisää, max n.55m/h. Kokeilin 92 suutinta ja meni sen 55 km/h ja ryyppy päällä vähän tuli lisää nopeutta ja aika reipas mäkikin meni kivasti +100kg alla eli toimi hyvin.

Ilman reikälevyä hyytyi taas. 98 suuttimella meni kivasti ilman reikälevyä ja ryyppy päällä vähän kiihtyi eli 100 varmaan passeli suutin.

Seos -ja ryyppyruuvejakin säätelin joka välissä sopivaksi.

Mietin vaan että aika iso suutin kun kuri putkessa? Onko jollakin mielipidettä asiaan. Tosiaan ensimmäistä kertaa elämässäni rassaan mopoa

Derbi xtreme -2020 kuristusten poiston jälkeiset jumpat

31.3.2025 9:44

Moi,

Pojalle mopedia kesäksi tuunailemassa ja vakiona on melkoisen hengetön peli. Luin tietopankit ja muut infot ajatuksella läpi, mutta sain vähän ristiriitaista tietoa, joten ajattelin varmistaa että menee edes suunnilleen oikein.

Ajoneuvo: derbi senda xtrem euro4 2020
Nykyinen setuppi;

vakioputki muuttamattomana
Vakio ilmanputsari koteloineen
Vakio välit
Kaasari dellorto phva 17,5
Suuttimet PS 88 TS 30 suutinputki vakio
Vakio neula
Reikälevy poistettu
Rajoittamaton cdi


Nykyisellään saa käymään tyhjää ja käynnistymään ilmaruuvi täysin kiinni, neula korkeimmalla asennolla, eli ajatukseni mukaan liian pieni tyhjäkäyntisuutin. Ajaessa toimii hyvin ja vetää tasaisesti, mutta isolla kuormalla kaipaisi vähän lisää vetoa, joten ajattelin että nakkaisin isomman PS ja droppaan vähän neulaa sekä vaihdan kuristamattoman alkukäyrän.

Sitten itse kysymykseen.

Ovatko ajatukseni oikeat yllä?
Kun laitan kurittoman alkukäyrän, mitkä olisivat soppelit suutinkoot vakiokoneelle reikälevy poistettuna, cdi rajoittamattomana ja alkukäyrä vaihdettuna? PS 95+ TS 36 + neula keskelle?
Kannattaako näissä vaihtaa suutinputkea, eli rajoittaako se virtausta merkittävästi tässä kombossa?

Kiitos kaikille vastauksista ja ryhmään pääsystä

//Henkka

Re: Derbi xtreme -2020 kuristusten poiston jälkeiset jumpat

14.4.2025 11:47

Henska82 kirjoitti:Moi,

Pojalle mopedia kesäksi tuunailemassa ja vakiona on melkoisen hengetön peli. Luin tietopankit ja muut infot ajatuksella läpi, mutta sain vähän ristiriitaista tietoa, joten ajattelin varmistaa että menee edes suunnilleen oikein.

Ajoneuvo: derbi senda xtrem euro4 2020
Nykyinen setuppi;

vakioputki muuttamattomana
Vakio ilmanputsari koteloineen
Vakio välit
Kaasari dellorto phva 17,5
Suuttimet PS 88 TS 30 suutinputki vakio
Vakio neula
Reikälevy poistettu
Rajoittamaton cdi


Nykyisellään saa käymään tyhjää ja käynnistymään ilmaruuvi täysin kiinni, neula korkeimmalla asennolla, eli ajatukseni mukaan liian pieni tyhjäkäyntisuutin. Ajaessa toimii hyvin ja vetää tasaisesti, mutta isolla kuormalla kaipaisi vähän lisää vetoa, joten ajattelin että nakkaisin isomman PS ja droppaan vähän neulaa sekä vaihdan kuristamattoman alkukäyrän.

Sitten itse kysymykseen.

Ovatko ajatukseni oikeat yllä?
Kun laitan kurittoman alkukäyrän, mitkä olisivat soppelit suutinkoot vakiokoneelle reikälevy poistettuna, cdi rajoittamattomana ja alkukäyrä vaihdettuna? PS 95+ TS 36 + neula keskelle?
Kannattaako näissä vaihtaa suutinputkea, eli rajoittaako se virtausta merkittävästi tässä kombossa?

Kiitos kaikille vastauksista ja ryhmään pääsystä

//Henkka


Kyllä on nykypäivänä foorumit kuolleet pois :D

Voisin vähäisellä tietämyksellä epäillä imuvuotoa jos kerta ilmaruuvin pitää olla kiinni. Kokeilepa laittaa reikälevy paikoilleen mitä sanoo. Reikälevyn poisotosta ei juuri iloa ole jos kurit paikoillaan putkessa ja usealla kuten itsellä ei kyllä saanut oikein säätöihin kurillisella putkella jos otti reikälevyn pois.

Pääsuutin varmaan löytyy ilman reikälevyä+kureja 88-100 väliltä.

Itellä nyt kurillisella enoxilla ja reikälevyllä 90suutin.
Kelit tietenkin ollu aika viileitä nyt.

On tää kyllä sellasta säätämistä ja kokeilua.

Kurien poisoton jälkeen riittää kyllä pelkästään oikean kokoinen suutin ja neulan sokka keskelle tai yks pykälä ehkä rikkaammalle.
Ja jos vakio ts on 30 niin sille ei kyllä pitäisi olla tarvetta muuttaa pelkkien kurien poisoton vuoksi.

Re: Derbien virittäminen

16.4.2025 12:16

Voiko turbokitissä olla kureja vai miks Derbi ei vedä kunnolla. Kaikki muut kurit on ainaki poistettu.

Re: Derbien virittäminen

16.4.2025 13:33

Terbimiäs kirjoitti:Voiko turbokitissä olla kureja vai miks Derbi ei vedä kunnolla. Kaikki muut kurit on ainaki poistettu.


Jos on e-hyväksytty putki niin alkukäyrässä on silloin kuri. Ottaa putken pois ja katsoo onko siellä kuri paikoillaan.

Jos kuriton niin isompaa suutinta vaan kokeilemaan.

Re: Derbien virittäminen

18.4.2025 15:46

Gasfinger kirjoitti:
Terbimiäs kirjoitti:Voiko turbokitissä olla kureja vai miks Derbi ei vedä kunnolla. Kaikki muut kurit on ainaki poistettu.


Jos on e-hyväksytty putki niin alkukäyrässä on silloin kuri. Ottaa putken pois ja katsoo onko siellä kuri paikoillaan.

Jos kuriton niin isompaa suutinta vaan kokeilemaan.


Mulle myytiin putki turbokittinä mutta kun rupesin nyt kattoon tarkemmin niin ei taidakkaan olla. :lol:
Täytyy varmaankin ostaa Gianellin putki jos se tois tehoa.