Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Solifer STF/STM 50

20.3.2012 8:47

Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012. Ostettu NetAnttilasta.
Hyvin laiska. Pitäisi saada ohjeita viritykseen ja kuristusten poistoon.
Viimeksi muokannut Jarkko-77 päivämäärä 17.6.2012 6:29, muokattu yhteensä 3 kertaa

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

22.3.2012 16:41

Kannattaa aloittaa irrottamalla pakoputki ja kurkistamalla alkukäyrään, yleensä sieltä löytyy suppilo tai prikka joka rajoittaa kaasujen virtausta. Yleensä kuristus on hitsattu yhdellä tai kahdella pistehitsillä, Dremeliä tai porakonetta käyttämällä hitsipisteen saa porattua pois ja kuristuksen lyötyä irti. Noista kiinan kulkineista on löytynyt mitä mielikuvituksellisempia kuristuksia, alkaen elektronisesti rajoitetusta CDI-boksista ja liian pienestä imukaulasta päätyen aina kaasuttimen rajoitinprikkaan joka rajoittaa kaasuvaijerin liikettä.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

28.3.2012 19:05

Kiitos kommenteista "Vauhtiviivatarra":lle. Pitääpä viikonloppuna tutkia noita mahdollisia mekaanisia kuristuksia ja kirjoitella sitten mitä löytyi. Vääntöä ja voimaa pitäisi saada lisää. T. j-77
Viimeksi muokannut Jarkko-77 päivämäärä 2.6.2012 18:53, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

1.4.2012 21:39

Joko olet löytänyt kuristuksia omasta mopostasi? Eräs tuttava hommasi vastaavanlaisen värmeen joku aika taaksepäin ja laiskahan se on kuin mikä, isommilla vaihteilla ei enää potku riitä. jostain muistelin lukeneeni että tässä olisi jopa yli 6 heppaa kurittomana.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

29.4.2012 10:01

No niin, taasen aiheen ääressä viiveellä, mutta kuitenkin:
Leikkasin rälläkällä suppilon pois pakoputken alkukäyrästä. Korkeilla kierroksilla potkua tuli rutkasti lisää. Mittarin neula kävi tasaisella siinä 70 km/h. Mutta vääntöä pitäisi löytää jostain lisää. Matalilla kierroksilla todella laiska.
Ajattelin pudottaa huippunopeutta ja etsiä vääntöä vaihtamalla eturatasta pienemmäksi ja/tai takaratasta suuremmaksi. Mutta kun tämä on jo pelkästään liikkeelle lähdössä 1 ja 2 vaihteellakin laiska, niin ehkä ratastaminen ei autakaan.
Kaasarissa itsessään mielestäni ei ole kuristuksia eikä imukaulassa.
Imukaulan laipassa sylinterissä tässä yksi ruuvi oli sellainen johon työkalu ei sovi. Sain sen sylinteristä irti kun pienoisporakoneeseen laitetulla laikalla hioin ruuvin päähän halkion ja sitten siihen pääsi kiinni talttaruuvimeisselillä. Irrotin kaasarin sylinteristä, mutta imukaulanlaippa ihme peltilevyineen oli sen verran erikoisen näköinen minulle, että osannut/uskaltanut sitä sorkkia.

Pakoputken supparista löytyy galleriasta kuva. Ja toi imukaulan laipan kuva näköjään meni piloille, mutta joku asiaa tunteva varmaan tosta hokaa mikä on kyseessä.

t. j-77
Viimeksi muokannut Jarkko-77 päivämäärä 2.6.2012 18:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

29.4.2012 20:47

Jarkko-77 kirjoitti:Ja toi imukaulan laipan kuva näköjään meni piloille, mutta joku asiaa tunteva varmaan tosta hokaa mikä on kyseessä.

Läppäventtiili(läpät) ja imukaulahan siinä. Oletko tarkistanut ettei ole luistissa mitään kuristusta?

Kai laitoit suuremman suuttimen pakoputken kurin poistettuasi? Siinä voisi olla yksi syy laiskuuteen.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

29.4.2012 22:45

Jarkko-77 kirjoitti:Mittarin neula kävi tasaisella lähes 70 km/h. Mutta vääntöä pitäisi löytää jostain lisää. Matalilla kierroksilla todella laiska.
Kaasuttimen pääsuutinta kannattaa tosiaan suurentaa kun putken kuristuksia on poisteltu, aloita vaikkapa 5 kokoa vakiota isommalla. Tietopankista löytyy lisää tietoa kaasuttimen säätämisestä. Tehoputkella saa paremman kiihtyvyyden, mutta tuohon malliin ei välttämättä löydy suoraan sopivaa tehoputkea. Muokkaamalla jonkun toisen mallin tehoputki saattaisi sopia ja jos innostusta riittää, putken voi tehdä itsekin. Täällä artikkeli aiheesta ja keskustelua asiaan liittyen.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

29.4.2012 22:54

Kopio munaralli noissa tietääkseni on, jotta am6 putkien pitäis suoraan mennä.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

30.4.2012 14:02

Jos et sattunut ymmärtämään, että toisissa mopoissa pakoputki on erilainen vaikka on samanlainen moottori (kuten Aprilia MX ja Yamaha DT) joten ei moottorin perusteella voi etsiä putkia, koska on erittäin epätodennäköistä että sopii.

Alakautta tulevia tehoputkia löytyy pilvin pimein ja saa monista nettikaupoista, pienellä soveltamisella pitäisi mennä suhteellisen helposti kiinni.

Ja mikäli siinä on kopio Minarelli AM6 -moottori (minun käsittääkseni on), niin silloin siihen käy esimerkiksi tällainen ratas, ja takarattaita löytyy varmasti myös kun katsot pulttijakoa ja vertailet sitä muiden mopojen rattaisiin.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

5.5.2012 20:22

Hei kaikille,

Luistin ja/tai kaasuvaijerin liikkeen osalta ei ole minun ymmärtääkseni mitään rajoituksia näkyvissä. Ilmanputsarin liitoksesta aina pyttyyn saakka kaasarissa ei ole esteitä. Suoraa putkea, kun kaasukahvan kääntää täysille.
Tehopakoputkiin en itse näe tarvetta omalla tasolla. Kuten kirjoitin niin, vakioputkesta kun leikkaa suppilon pois laippaa myötäillen ja käyrä on sen jälkeen lähes samaa sisähalkaisijaa kokonaisuudessaan putkiston kanssa, niin tehoja tuli ihan hirveen paljon vain näin pienellä toimella.
Kuitenkin vain korkeilla kierroksilla.

Liikkeelle lähtiessä ja alemmilla kierroksilla "sakkaa". Ylämäkeen pitää laittaa ykköstä ja lähellä on, että ei tarvitse jalkautua ja työntää, mikäli vauhtia ei ole alla tarpeeksi.....

Tarkoitus on saada vääntöä lisää, ei huippunopeuksia. Huippunopeutta tuli nyt pelkällä pakoputken supparin poistamisella.... ihan liikaa yleisille teille.

Työmatkakäytöön sopiva viritetty menopeli alhaisin polttoaine- ja vakuutuskustannuksin, sallitun maksiminopeuden rajoissa. Sitä olen hakemassa.

Kiitoksia kaikille kirjoittelusta.... itse palailen aiheeseen, kun saan jostain sen isomman suuttimen ja niitä vaihtoehtoja ratastukseen. Kirjoitellaan kuitenkin ! :)

terv. J-77
Viimeksi muokannut Jarkko-77 päivämäärä 2.6.2012 18:56, muokattu yhteensä 2 kertaa

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

6.5.2012 14:09

Tuli pari päivää sitten ajettua tämmöisellä Soliferilla. Pyörä oli korkean tuntuinen muihin ajamiini enskoihin verrattuna ja vaikutti ihan vakaalta etenemään. Miinusta antaisin tosin hieman epämääräisestä kytkimen ja vaihteiston yhteispelistä eikä vapaata tahtonut paikallaan olessa saada menemään päälle. Tämä tosin voinee johtua kytkinvaijerin säädöstä, sillä en usko tuttavani hirveämmin sitä räpeltäneen.

Niinkuin tuolla onkin jo aikaisemmin mainittu niin kaikki teho tuli isoilla kierroksilla ja ylämäkeen sai tämmöinen +90kg ohjastaja vaihtaa useamman pykälän pienemmälle ellei ollut jo reippaammin alkuvauhtia. Suurempi pääsuutin voisi todellakin olla poikaa kurin poiston jälkeen.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

13.5.2012 15:01

Sain pääsuuttimen hankittua ja vaihdettua. Alkuperäinen koko 95 ja paikallisesta moottoripyörä/mopo -huoltoliikkeestä löytyi sopiva kaasuttimen pääsuutin kokoa 100 hintaan 4,50e. Dellorton pääsuutin, 6mm vakiokierre, vähän tätä alkuperäistä lyhyempi, mutta sopii täysin.
Nyt löytyy vääntöä paljon paremmin ja laajemmalla kierrosalueella. Joten kiitos neuvoista !!!

Pääsuuttimen vaihdon jälkeen huippunopeus ehkä nousi hieman, mutta tärkeintä että kiihtyvyys ja vääntö ainakin parani. Tulpan väri "vaaleamaitokahvi". Voi olla, että pääsuutinta voisi vielä suurentaa.... pitää jatkaa harrastelua.

Moottori lienee kopio Minarelli AM6:sta. Ainakin näillä tiedoin mulle on tulossa kyseiseen moottoriin sopiva eturatas ( koko10, alkup 11 ). Pudotan huippunopeutta ja haen vääntöä lisää.

Alussa vaihteet reistasi, vapaata ei tahtonut löytyä, muutenkin oli jäykkää eri vaihteiden välillä. Mutta nyt 150km jälkeen kaiketi osat on sorvautuneet ja hyvin toimii vaihteet, vähän kytkinvaijeria säädin.

t. j -77

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

14.5.2012 11:41

Tulpan väristä ei kannata kovin pitkälle meneviä päätelmiä tehdä koskapa nykypolttoaine on lyijytöntä. Jotain osviittaa siitä toki saa, mutta ei kannata käyttää ainoana tietolähteenä.

Minkäs kokoinen takaratas tuossa on vakiona?

Alkuperäisissä AM6-moottoreissa vaihteiden siirto on monesti takkuillut, ongelma on joskus ratkennut vaihteistoöljyjen vaihdolla. Kyseinen toimenpide kuuluu toki normaaliin huoltoon ainakin kerran ajokauden aikana.

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

16.5.2012 17:22

Moro,
Seoksen laihuus ja rikkaus, miten sen voi todeta, on vielä vähän hakusessa.
Siksi se kommentti tulpan väristä. Tuon aiemmin antamasi linkin takana oli hyviä neuvoja ja sen mukaan koitin asiaa ymmärtää.
Ja tosiaan liian laihalla seoksella on kiinnileikkaantumisen vaara ilmeisesti, että sen puoleen tämä asia olisi hyvä olla kaikilla alan harrastajilla selvillä. Että tähän kaipaisin lisää opastusta.


Takarattaassa on vakiona piikkejä 47. Eturatas vakiona on 11 piikkinen. En ole vielä saanut 10 piikkistä. Kunhan sen saan, niin testailen vähän ja sitten edessä ehkä isomman takarattaan etsiminen. Kun noi huiput 70-75km/h löytyy nyt aika herkästi pääsuuttimen vaihdon jälkeen.

Uudessa koneessa tosiaan mieluummin öljyn-kuin-öljyn vaihto pari kertaa etuajassa kuin jättää nuukuuttaan tai vaikka rahapulassa tekemättä. Olkoon sitten mopo, auto tai ruohonleikkuri...
Öljynvaihdon ( moottori tai vaihteisto ) myötä sieltä poistuu ylimääräinen metallilastu ja semmonen moska ei sitten ainakaan haittaa osien yhteentoimivuutta.

t. J-77

Re: Solifer Enduro 2-tahti, vuosimalli 2012

16.5.2012 23:43

Jarkko-77 kirjoitti:Moro,
Seoksen laihuus ja rikkaus, miten sen voi todeta, on vielä vähän hakusessa.

Ja tosiaan liian laihalla seoksella on kiinnileikkaantumisen vaara ilmeisesti, että sen puoleen tämä asia olisi hyvä olla kaikilla alan harrastajilla selvillä. Että tähän kaipaisin lisää opastusta.
Kuten itse huomasit, kone oireilee tietyllä tavalla käydessään laihalla. Asian huomaaminen ilman aiempaa kokemusta taas on varsin haastavaa, pitäisi tietää miten 2T-moottori toimii ollessaan optimisäädöissä. Varmin toimintamalli olisi säätää kaasutin niin rikkaalle että mopo röpöttää, jonka jälkeen ottaa aavistus laihemmalle. Liian laihan seoksen huomaaminen on hankalampaa kuin liian rikkaan. Tästä syystä yleiset ohjeet suuttimen koon suurentamisesta esimerkiksi kuristusten poiston yhteydessä ovat mielummin ylä- kuin alakanttiin.
Jarkko-77 kirjoitti:Takarattaassa on vakiona piikkejä 47. Eturatas vakiona on 11 piikkinen. En ole vielä saanut 10 piikkistä. Kunhan sen saan, niin testailen vähän ja sitten edessä ehkä isomman takarattaan etsiminen. Kun noi huiput 70-75km/h löytyy nyt aika herkästi pääsuuttimen vaihdon jälkeen.
10-piikkinen eturatas kuulostaa kovin pieneltä, itse lähtisin ehkä mielummin suurentamaan takaratasta. Kuulopuheiden mukaan kovin pieni eturatas kuluttaa ketjuja suhteellisen nopeasti. Suuntaa antavia tuloksia rattaiden vaihdon vaikutuksesta nopeuteen voi hakea vaikkapa Soliferian rissalaskurista.
Jarkko-77 kirjoitti:Uudessa koneessa tosiaan mieluummin öljyn-kuin-öljyn vaihto pari kertaa etuajassa kuin jättää nuukuuttaan tai vaikka rahapulassa tekemättä. Olkoon sitten mopo, auto tai ruohonleikkuri...
Öljynvaihdon ( moottori tai vaihteisto ) myötä sieltä poistuu ylimääräinen metallilastu ja semmonen moska ei sitten ainakaan haittaa osien yhteentoimivuutta.
Aivan oikein, useiden mopojen huolto-ohjelmassa onkin ensimmäinen vaihteistoöljyn vaihto suositeltu tehtäväksi 500-1000km ajon jälkeen.